Weer een update: augustus 2011
Begin juni heb ik de auto behandeld met C-Quartz van CarPro, dit met name met het oog op de vakantie naar Spanje en de invloeden die de auto te verduren kreeg tijdens deze reis.
Nu zijn we twee maanden verder, in die twee maanden heb ik niet veel meer gedaan dan de auto wassen en een keer voorzien van een laagje Reload spray. De sheeting viel me ook steeds meer tegen, vandaar dat ik met de gedachten liep om de C-Quartz te verwijderen :ja en de auto weer fijn voorzien van mijn favoriet wax: Dodo Juice
Gisterochtend ben ik begonnen met het wetsanden van de koplampen, daarna wou ik de auto even lekker wassen maar dat werd noodgedwongen iets meer werk..
Bij mijn koplampen had ik hele fijne aanslag, het meeste had ik al eens verwijderd met gewoon polijsten op de Pro900, maar toch bleef er nog het nodige zichtbaar, waar ik mij dus aan stoorde, vandaar nu de lampen maar wetsanden..
Hele fijne barstjes.. niet echt fraai dus
Tijdens het wetsanden
Lekker dof
O.a. met deze middelen weer netjes gemaakt
En tot slot het resultaat, niet alles is weg maar zeker 90%, ik denk zelf dat de lampen te veel zijn aangetast om ze voor de volle 100% strak te krijgen
Omdat er natuurlijk overal smurrie zat van het wetsanden, wou ik de auto graag wassen. De laatste wasbeurt was ook al weer 2 weken geleden, dus ze kon het hebben
Eerst heb ik de wielen schoongemaakt met een sopje en nadien ingesprayed met Iron X
Na even ingewerkt te zijn, borstelen om alles goed te reinigen
Al tijdens het wassen merkte ik overal zwarte spetters welke er met moeite af gingen, sommige bleven zitten, zo ontstond het idee om de auto in ieder te kleien na het wassen.
Dit is gedaan met gele klei en DJ Born Slippery, daarna de auto nog even afgespoeld en vervolgens insprayed met Iron X, dit omdat sommige vervuiling zich ook moeilijk liet verwijderen met kleien.
Na een aantal minuten kleurde toch redelijk grote delen paars van de Iron X, dus er zullen wel op de een of andere manier ijzerdeeltjes op de lak zijn vastgehecht, vermoedelijk tijdens de vakantierit :weetniet
In de veronderstelling dat de C-Quartz nu in ieder geval is aangetast, na kleien en Iron X er maar voor gekozen om de auto te ontdoen van de laag. Ik had vorige week al wat advies ingewonnen bij CC voor wat betreft het verwijderen, zie hier het antwoord:
Verwijderen kan met polijsten (wit+mezzo) moet al voldoende zijn
Ook onder de kap heb ik nog even wat schoongemaakt met APC en nadien ingespoten Valet Pro Interior Revived, deze had ik eens :kado gehad van CC en ik moet zeggen dat het goed werkt, mooie look en handig zo'n spuitfles
Na het hele was, iron X en kleigebeuren de auto gedroogd en klaar gemaakt voor de volgende stap, polijsten :ja gekozen om dit te doen met de Pro900 en een witte Kompressor tesamen met Monello Mezzo, de kleine hoeveelheid swirls verdween hierdoor. Ik moet eerlijk bekennen dat ik wel het idee heb dat de C-Quartz coating hier aan bij heeft gedragen dit te reduceren tot een minium
Na deze sessie, de wagen volledig afgenomen met 1:1 IPA en omdat ik geen hologrammen zag onder de carport en lampen, de auto in het zonnetje gezet om te kijken of ze dan zichtbaar waren, maar ook hier zag ik niets en het resultaat was simpelweg perfect. Terug onder de carport nog de motorkap onderworpen aan een hit met een groene Kompressor voorzien van een paar druppies Monello Finale, maar ik zag geen verschil met de overige delen van de auto en heb het dus hierbij gelaten. Natuurlijk de motorkap ook weer afgenomen met IPA om de wax zo goed als mogelijk te laten hechten aan het lakwerk, maar dat kwam er niet meer van op de zaterdag , daar ben ik vanmorgen mee bezig gegaan.
Ik zat nog te twijfelen over welke wax ik zou gebruiken, ik had de keuze uit DGPS, Collinite 845 en Dodo Juice SN (panel pot) en de nieuwste aanwinst, de Dodo Juice Rainforest Rub (Thanx Ivo), toch gekozen voor de laatstgenoemde, heerlijk ruikend en lekker smeerbaar !
Terwijl ik aan het smeren was, dacht ik nog"Hoe lang moet deze wax "curen" ? Even gekeken op het potje en daar las ik 5-10 minuten, do not allow to cake on, eigenwijs als ik ben, heb ik de auto toch helemaal gewaxed en daarna pas begonnen met uitbuffen en dat ging zonder problemen zoals mijn ervaring ook is met andere waxen van Dodo Juice. Er kwam een mooie, natte glans en een spiegelglad lakwerk onder de waas vandaan
Tijdens het afnemen van de wax begon ook nog eens te onweren, maar de regen bleef gelukkig uit totdat ik klaar was met het lakwerk, de rest moest nog wel gedaan worden. Het kunststof had ik gisteren ook al behandeld met PB Trim Restorer, maar dat het nodig was bleek vandaag wel, op sommige plaatsen was het helemaal ingetrokken, het kunststof heeft wel meerdere applicaties nodig om weer mooi vol van kleur te zijn en vooral blijven !
Toen het weer droog was ben ik verder gegaan, de velgen behandeld met PB Wheel sealant, banden voorzien van Endurance gel van Meguiars en het kunststof dus nog eens met TR. De raampjes ook meegepakt met GCC van Meguiars en daarna het dashboard even vrij gemaakt van stof met de Dodo interieur mitt. Natuurlijk ook even de stofzuiger erdoor gehaald en voor het lekkere, een paar spraytjes met PB Pina Colada
^
Dan nu, na een stuk tekst ook nog foto's .. enjoy !
De nieuwe velgen
Getracht een close up te maken van de metallic flakes
Het zonnetje even vastgelegd..
Vorige week een start gemaakt met het "wrappen" van wat interieurdelen. Op de foto komt het wat "Johnny-achtig" over maar in "real life" ziet het er mooi en OEM uit
Tot slot..