• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Scholl Concepts

Oke, terwijl het toch erg makkelijk is.

S0 is het grofst
S2 heavy coarse
S3 coarse
S17 medium
S20 one step
S30 fine
S40 is het fijnst
alles ertussen is volgens de normering.

+ en andere toevoegingen zijn voor de detailers niet van toepassing.
 
Hoewel ik het wel mee vind vallen nu ik het ken vond ik het in het begin inderdaad ook wel onduidelijk.

Benamingen als S3 Gold XXL en de + toevoegingen impliceren wel dat er meerdere versies zijn als er wél S2 en S2 orange bestaan.
 
Monello is dan nog wel snel te vatten met 3 producten, los van wat naam betekend.

Scholl/poorboys en wat andere merken hebben meerdere polijst producten naast grof middel en fijn.
Marketing truck? Vast wel, voor consument meer om te proberen denk ik dan.
 
Naja, bij Scholl als voorbeeld, daar kan ik nog wel het nut zien van meer polijstmiddelen dan de standaard 3 (Fijn - middel - grof) Soms heb je lakken die ergens daar tussenin gekieteld willen worden. :p
 
Volgens mij is dit de juiste volgorde van grof naar fijn.
s0_1kg_vorschau_en.jpg

s2_1kg_vorschau_en.jpg

s2_orange_1kg_vorschau_en.jpg

s3_gold_1kg_vorschau_en.jpg

s20_black_1kg_vorschau_en.jpg

s17_1kg_vorschau_en.jpg

s30_1kg_vorschau_en.jpg

s40_1kg_vorschau_en.jpg


chart_schleifpasten_poliermittel.jpg


legend-of-scholl-concepts-polishes.jpg
 
Laatst bewerkt:
Ik kom er ff niet uit en krijg het niet gevonden;
Uiteraard volgt er eerst een testspot voor ik los ga op de motorkap van de XC60.

Welke Monello pads voor de DAP zouden jullie kiezen? Je hebt de keus uit:
- Rood en zwart
- Wit
- Oranje
- Geel

De combi dient gemaakt met Scholl:
- S40
- S30
- S3

De S3 gaat eerst met de Scholl Spider. Daarna komt de Monello-Scholl combi.
 
S3 --> Geel (Of in jouw geval Spiderpad)
S30 --> Wit
S40 --> Wit

S30 --> Oranje zou ook nog kunnen. (Zal moeten uitwijzen wat je lak lekker vind)

Je hebt ook de kans dat je vanaf Spiderpad + S3 misschien beter eerst nog een medium-combi kan pakken. S17 op Oranje?
 
  • Leuk
Reactions: Marcel1973
Waarom probeer je niet eerst de witte Monello pad ( ongeveer gelijk aan de oranje Scholl polishing pad qua cutting) met S3? Voor het zelfde geld werkt deze combinatie voortreffelijk en kun je daarna afbouwen met een witte pad en S30. Ben je met 2 stappen klaar.

Ik snap niet zo goed waarom men meteen met 2 gestrekte benen vol erin gaat, oftewel een spiderpad en S3 ...
Soms kun je beter 2 hits geven met een medium combinatie dan met 1 (naderhand té) grove combinatie en je moet 3 of zelfs 4 stappen corrigeren.
 
Als aangegeven maak ik eerst testspot @nicknameless.

Het is dan ook niet bedoeld als “gebruiksaanwijzing” maar meer welke combo je zou nemen na s3 en spider als je nog correctie nodig hebt.
Doe je geel en s3 of pak je s3 met “lichtere” monello pad of kies je voor s30 met een “hardere” pad. Finishen met witte pad en s30, wit met S40 kan ook.

Nee, ik ga niet zonder testspot aan de gang, kijk wel uit. Laatste keer is motorkap te weinig gecorrigeerd. Kwam er met geel en s3 niet goed door. Vandaar spiderpad. Gaat ook alleen om de motorkap. Rest corrigeert prima met geel.
 
@Marcel1973 - Ik heb spiderpads niet zoveel gebruikt. Vond ze nogal snel slijten en dan maar een extra hitje ofso. :p Maar, om op je vraag terug te komen wat betreft afschalen van Spiderpad + S3; Ik denk dat je even moet kijken of je de S3 goed genoeg krijgt doorgewerkt/afgebroken om met een finishing-combi verder te gaan. (Bijv. Wit + S30) Ik gebruik veelal een BF21 en deze werkt goed om omdat je hier een iets betere finish mee krijgt en dus kan ik veelal goed doorwerken en dan finishen. Maar, bij de DAP zou het de voorkeur kunnen hebben dat je vanaf de Spiderpad + S3 eerst een medium-combi pakt. (Eerst nog Geel + S3 zal niet heel veel verschillen, denk ik) ;)
 
@Marcel1973 - Da's misschien een optie. Maar mijn gedachte is dan dat je een compound op een finishing pad doet. Is ook gewoon een optie, maar waarom een grove korrel en hier minder druk op zetten. :p

Ik denk dat je geen medium polijstmiddel in huis hebt? ;)
 
Waar je mee finished na een combi als S3/ spider, hangt van 2 dingen af!

1. Van de lak
2. Van de eisen die je aan je eigen werk stelt

En dat heeft niks met de machine die je gebruikt te maken!

Ik vind ook dat een 21 mooier finished, en gebruik de 21 ook om te finishen. Maar dan heb ik het over laatste stap, en niet hoe hij een compound finished.

Ik zelf sla de medium stap niet over. Ik pak dan liever een medium polish zo dat ik met een fijnere finishing polish en een zachte of kan finishen. Dit is mijn ogen beter dan een stevigere pad gebruiken met een iets grovere finishing polish.

Maar zo als ik zei, het is maar net wat voor eisen je aan je eigen werk stelt!
 
S30 is medium @Quantoxx. Op pagina 1 geeft Dibbuz aan dat Spider + S3 en Oranje (scholl) + S30 veel gebruikte combi is. De oranje Scholl is weer te vergelijken met de witte Monello. Daar had ik even overheen gelezen.:innocent:

Dan denk ik dat ik er wel uit ben voor wat betreft de motorkap. Thnx mannen.
 
Laatst bewerkt: