• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Starterspakket

PolijstenLeren

Detailing rookie
28 mrt 2020
15
15
Beste forumleden,

Als nieuweling hier wil ik graag beginnen met polijsten. Dit moet ik nog wel leren, waarvoor ik een DAP900 V3 op het oog heb, aangezien ik hier goede dingen over lees.Nu ben ik een beetje verdwaald in alle spullen die nodig zijn en die ik kan kopen. Hier heb ik nog niet zoveel verstand van en weet ook niet goed
wat de kwaliteitsverschillen tussen de producten zijn. Nu is mijn vraag of iemand mij kan helpen door een soort 'set' samen te stellen met alles
wat ik nodig heb voor het polijsten. Dit zou mij ontzettend helpen. Alvast bedankt!
 
Indien je 'em niet kan binnen zetten moet ik je die mooie Q² One toch wel afraden. Misschien hebben anderen hier een oplossing voor. Het is verdomd moeilijk om te coaten in open lucht en daarna komt nog een cure tijd van +/- 24 uur. De Cure voorkomt echter wel waterspots. Maar ach, probeer het, lukt het niet dan een rondje polijsten en weer opnieuw beginnen in een garage of dergelijke.
De DAP EVO PLUS Gyeon Quartz Evolution Pack + Gyeon Quartz Wash Set zijn zeer mooie sets, prima keuze.
In ieder geval, welkom! Welke auto ga je onder handen nemen?
 
Helaas, misschien dat ik nog ergens bij vrienden een plek binnen kan vinden. Kan een wax anders wel gewoon buiten aangebracht worden?

Mooi! Dan wacht ik tot deze op voorraad zijn alvorens ik ze ga bestellen. Ik ga een VW Golf uit 2010 onder handen nemen. Daarbij heb ik gelezen dat Golfjes een vrij harde lak kunnen hebben dus ik hoop dat het goed gaat.. :)
 
  • Leuk
Reactions: Brad
@PolijstenLeren zelf ben ik op grond van dit stappenplan begonnen: handmatig stappen

Is een mooie leidraad om langzaam je collectie aan spullen op orde te krijgen en de 'stappen' onder de knie te krijgen. Zou daarna pas gaan kijken naar een DAP etc. Waxen kan je gewoon buiten doen (uit de zon). Er staat heel veel informatie op het forum en er is geloof ik net een discussie geweest over wax vs coating :p.
 
@Quantoxx kom d’r maar in ;)
Neem aan dat je “beginnersset” inmiddels klaar is om te posten, na al dat binnenzitten? o_O
Haha, ik ben gek genoeg nu meer buiten en drukker dan voor al het verplichte binnenblijven. :D

Jezelf verdiepen in alle stappen/materialen/producten die voorafgaan aan de polijst-stappen is wel verstandig. Zo weet je waarom je iets doet, hoe je dit doet, wat een bepaald product of materiaal beter of slechter maakt, etc etc.

De gekozen machine is een ''PLUS''-variant. Ik denk dat dit niet bewust is gedaan? Dit is een machine met een 15mm uitslag en dus groter dan gemiddeld. (Normale DAP heeft 8mm) Naast het feit dat dit wat meer correctie en finish oplevert, zijn er ook nadelen; Door de grotere uitslag kan je niet elk paneel, lastigere panelen, altijd goed raken.
Veelal wordt er gekozen voor een standaard DAP omdat deze dus een kleinere uitslag heeft, maar zeker ook omdat je hier een kleinere plate + pad op kan zetten en nauwkeuriger/lokaler kan werken.

Beginnen met een coating is niet iets wat ik je aan zou raden. Zeker gezien je huidige kennis van zaken. Bijkomend is dat je inderdaad niet echt kan voldoen aan bepaalde ''eisen'' die het aanbrengen van een coating stelt. De ene coating is wat minder veeleisend dan de ander, maar coaten in de volle zon of een vochtige garage is niet ideaal, zeg maar. :p
 
Die Tech Wax is toch zo’n “van alles een beetje” product?
Als je, gezien je DAP, toch al gaat polijsten, zou ik een mooie wax uitzoeken die passend is bij het budget.

Ik ben niet zo mekwaaiers-fan.
Mijn keuze als eerste wax zou bij bijv. Collinite (476 of de 845), SurfCity Garage Barrier Reef (PasteWax of Liquid) of een Dodo wax uitkomen. De eerste twee geven mooie resultaten, goede standtijden en zijn makkelijk te verwerken. En qua prijs ook nog eens aantrekkelijker.
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
  • Geweldig
Reactions: Gilster en Quantoxx
Same here; Meguiars kan mij niet overtuigen.
Collinite blijft ook mijn favoriet, ondanks ik de ''duurdere/betere'' waxen in huis heb.
In jouw geval koos je voor de vloeibare wax omdat je waarschijnlijk machinaal wilt waxen, dus dan zou ik de Collinite 845 nemen.


Ik wilde graag nog wat aanmerken:

Ik zie dat je veel voordeelsetjes hebt.

* DAP Evo in een pack - Wat is je beweegreden om voor de Gyeon-aanvulling te gaan?
* Gyeon Wash Set - Uit deze set zou ik de Wetcoat / Bathe / Silk Dryer prima vinden, maar de washmitt zou ik vervangen voor een dikkere/veiligere Microfiber Madness - IncrediMitt of zelfs twee. De tas is geinig, maar is vrij prijzig. Ga je 'm ook daadwerkelijk gebruiken? (Je zal zien dat je meer spullen hebt dan wat er in de tas gaat passen)
* Smooth Surface Clay Kit - €40,- voor nog geen halve liter glijmiddel, 160g klei en een doekie. :p Dan zou ik voor €1,00 minder denken aan Dodo Juice - Born Slippy Concentrate (€8,00 voor 2,5L glijmiddel) + Monello - Dolce Verde klei (€18,00 voor 250g) en een pak Monello - Dolce Verde (€13,00 voor 3 doeken)
* Q2M Iron Velgenbundel - Als de EZ-go (€18,00) door je velg past, dan zou het een prima setje kunnen zijn. Ik heb 'm zelf ook in gebruik, maar mijn voorkeur gaat uit naar een smallere en zachtere Wheel Woolie (€22,50) die dus niet veel duurder is. Als je dan toch niet voor de set kiest, dan zou ik zelf kiezen voor Monello - NonFerro (€12,00 voor ook 500ml), de genoemde Wheel Woolie en een zachte kwast voor de hoeken en gaatjes van bijv. Valet Pro (€3,00 - €6,00)

EDIT - Meerdere producten uit de sets zijn ook niet op voorraad. ;)
 
Laatst bewerkt:
Meguiars vloeibare wax had ik inderdaad ook nog gekozen zodat ik deze machinaal kon aanbrengen. Aangezien Collinite hier betere ervaringen heeft, kies ik voor de Collinite.

Ik heb voor veel voordeelsetjes gekozen omdat dit voor mij eenvoudiger is, zodat ik niet alles bij elkaar hoef te zoeken. Bij de DAP EVO ben ik voor de Gyeon aanvulling gegaan omdat ik in eerste instantie ook een coating van gyeon ging, waarbij ik dacht dat dan alles goed bij elkaar past. De tas van de Gyeon Wash Set ga ik misschien niet echt gebruiken, maar de spullen die erbij komen zitten voor mij wel handig bij elkaar. De producten zijn nog niet op voorraad maar wanneer ik naar de winkelwagen ga kan ik ze wel bestellen, waarbij er dan een back order wordt geplaatst op de producten.
 
Laatst bewerkt:
@Marcel1973 Acht, je kunt blijven stil staan en producten gebruiken die al jaren bestaan (en goed werk afleveren) of meegaan met je tijd en nieuwe producten gebruiken. Ik ben een voorstander om nieuwe producten uit te proberen. Als het niet doet wat het zou moeten doen gebruik ik het niet meer.
 
Het is dan eindelijk zover, de spullen zijn op voorraad en ik begin wat meer tijd te krijgen... :)

Uiteindelijk op dit lijstje uitgekomen:
- Q²M Iron Velgenbundel
- Grit Guard - Blauw
- DAP EVO Gyeon Quartz Evolution Pack
- Gyeon Wash & Coat Kit
- Q²M Prep
- Liquid Insulator Wax No. 845 - 473ml
- Emmer 13 liter - Semi Transparant - Geschikt voor Grit Guard
- Snappy Grip Handvat voor Grit Guard Emmers - Blauw
- Snappy Grip Handvat voor Grit Guard Emmers - Zwart
- Grit Guard - Rood

Heb het gevoel dat ik nog wel dingen mis, maar hier zal ik later wel achterkomen.
 
uhhh zal eens kijken :D :D
1 Washmitt
2 Meedere mf doeken min 6
3 applicator pads voor wax aanbrengen
4 klei voorbereiding voor polijstwerk
5 setje extra polijstpads
6 pad cleaner om tijdens het polijsten je pads te reinigen
ik kan nog wel even door gaan maar voorlopig
is dit hetgeen wat ik nog mis ;).
je zou bv kunnen kiezen in plaats van Geyon iron de non ferro van Monello kiezen zelfde werking iets goedkoper ;)
 
Laatst bewerkt:
  • Grappig
Reactions: Quantoxx
Twee correcties op bovenstaande wat mij betreft;
De Colli is met de DAP en bij kit meegeleverde zachte pad aan te brengen.
In de washkit zit ook een mitt, de smoothy.
Voor de rest wel eens met de aanvullingen zoals doeken etc.