• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Stoeprandschade, wat te doen?

Werner

Detailing addict
26 sep 2008
173
62
Op mijn vorige auto's (3x een 307 gehad) had ik telkens 15 of 16"velgen, en nog nooit stoeprand schade gehad.
Sinds 4 dagen heb ik een Auris full hybrid met 17"velgen eronder, en vanochtend had ik direct 'prijs', net te scherp
naar de stoeprand gestuurd, waardoor het wiel net op de stoep schoot en bij het eraf schuiven een bonk.
Dat klonk niet best en bij het inspecteren zag ik waar ik voor vreesde, een stukje velg geschaafd. :sob: :sob:

Ik loop er al heel de dag van te balen! Dit is dus het nadeel van de 17"velgen, minder band om de velg te beschermen.

P8200614.jpg


P8200613.jpg


P8200612.jpg


Vandaag verder nog geen tijd gehad om er naar te kijken, dadelijk de auto maar eens de eerste wasbeurt geven en morgen
lekker in de was zetten.
Maar met de velg, iemand enig idee wat ik hiermee het beste kan doen? De schade is niet zo heel erg groot, dus laten repareren
ben ik niet direct van plan. Wel zit ik er over te denken om bv de plek lichtjes te schuren zodat de krassen wat minder opvallen.
Of zou dit niet aan te raden zijn, en is enkel wax erover voldoende om de plek te beschermen?

Werner.
 
Een dergelijke schade zou ik niet professioneel laten herstellen. Mocht je er zelf iets aan willen gaan doen, dan je de krassen en groeven lichtjes valk kunnen schuren en vervolgens met voorzichtig plaatselijk spuiten. LET WEL!! Voorzichting en zeer plaatselijk. De overgang naar het onbeschadigde deel van de velg zou je kunnen wetsanden. Het is een idee, maar om het echt mooi te krijgen moet je over de nodige ervaring beschikken en moet je een spuitbus hebben met exact dezelfde kleur. Lastig maar wel mogelijk.
 
proberen de kleurlaag te laten zitten (zoveel mogelijk) en dan alleen bijwerken met blanke lak..?
plek is dusdanig klein en onopvallend...
 
+1 voor Ivo's

Niet teveel aan rommelen, het metaal eronder wordt vooral beschermd door de lak.
Jij ziet het nu meer dan ieder ander, en daar ontkom je niet aan.
Beetje lichte polijst en goed in de wax houden.
Blanke lak is zeker een optie maar dan vooraf wel goed ontvetten
Tip; voor je de band afdekt dun in de groene (voor Belgen bruine) zeep zetten. (dan hecht eventuele verf niet op het rubber)

Hans
 
Professioneel laten herstellen was ik inderdaad niet van plan, de plek vind ik er te klein voor.
Maar zo'n eerste schade doet toch behoorlijk 'zeer', zeker na zo'n korte tijd.

De auto is vanavond voor het eerst gefoamed en gewassen, morgen gaat er een lekker laagje
Collinite 845 op, als het tenminste droog blijft. Zal dan ook gelijk wat foto's maken van de nieuwe auto.

Mocht ik tijd over hebben, dan haal ik misschien de velgen er af om ze ook te kleien en in de wax
te zetten. Misschien kan ik er dan iets aan doen, maar eerlijk gezegd heb ik wel wat schrik om de
plek te gaan schuren. Geloof ook niet dat ik schuurpapier heb liggen dat fijn genoeg is.
En anders misschien inderdaad alleen een dun laagje blanke lak erop als extra bescherming.

Hans, de tip van de groene zeep, dat is bedoeld om het rubber van de band niet uit te drogen tijdens
het ontvetten?
 
Ik laat mijn beschadigde velgen wél professioneel behandelen omdat ze black chrome zijn. Dit is voor een "amateur" bijna niet te herstellen zonder dat je het niet meer ziet. :confused:

24052010406.jpg


Ze worden bij Care schadebedrijf (de buren van m'n werk) hersteld.

- schuren
- gronden
- zwart spuiten
- chroom spuiten.

Ik laat ze gelijk alle 4 doen aangezien ik op 2 velgen schade heb. :ja
 
Tsja, ik ben ook al eigenaar van 4 velgen met stoeprand schade. Ze zaten er al 3 jaar op toen ik de auto aankocht. Verschrikkelijk.

Patrick, is Care hetzelfde als het bedrijf van www.wheelcare.nl? Ik hoor best goede berichten over wheelcare, de rand polijsten is volgens de site 25 euro per 'kleine' velg. (banden wel eerst laten demonteren bij de bandenboer (iets van 7,50 euro per band). Valt op zich wel mee. $$)

*edit* .. het is mij niet geheel duidelijk, maar misschien moet je voor stoeprandschade niet polijsten, maar 'restylen en poedercoaten'. Dat kost 52,50 per velg tot 16"
 
Ik heb een soortgelijke schade een keer met een Dremel met een heel dun freesje wegegewerkt.
Heel licht de kartelrandjes eraf slijpen en met blanke lak afwerken daarna, bijna niets meer van te zien.
 
Heb hetzelfde meegemaakt van de week,
heb m'n wiel binnengestoken bij autobedrijf VanLuchene in België
het heeft me 85eurie gekost en m'n velg is als nieuw
Ik post later op de dag wel eens de foto's!
 
Over de velgendokter in Uden hoor en lees je veel wisselende verhalen.

De een vindt het een baggerbedrijf met k*t service, de ander vindt em geweldig ...

Afgaande op de (vele negatieve) verhalen, sla ik dit bedrijf over.

:roll
 
:D :D Zullen we dan niet over Care beginnen :D

Ik heb een keer een setje velgen naar velgenservice Hellevoetssluis gebracht, niet duur en goed resultaat.

Persoonlijk zou ik de velgrand aftapen, alleen randje wegschuren van grof naar fijn en dan proberen alleen het randje rondom bij te werken
 
ach als de vrouw de auto een keer meegenenomen heeft komt ze ook wel een keer thuis

"denk dat ik de stoep geraakt heb"

2 18" rs6 velden rondom happen eruit waar dat veegje op de foto peanuts bij is :sob:

ik heb het 2 keer laten maken en toch voorkom je dat nooit.
mijn motto is voortaan "als ik 50 rijd ziet niemand dat" :D
 
Mijn via-via ervaring bij de velgendokter in Uden is ook niet geweldig.

Ze had van de winter schade gereden, dus een kwart van de velgrand beschadigd.

Gaat om onderstaande velg dus. Een Blackline 2 velg van alfa.

P1010302.jpg


Dus bij afhalen, was de rand een heel stuk dikker, en de kleur was er lange na niet bij.

En mijn velgen zien er ook niet uit, en wilt ik ook nog eens laten herstellen. Waar ben ik tot op heden nog niet over uit, alle 4 hebben ze wel wat "werk" nodig....
In ieder geval niet in Uden!
 
@Werner
Groene zeep is vooral bedoeld om te voorkomen dat wanneer lak toch nog op je banden terecht komt, het hecht aan het rubber.
De groene zeep zal dat als het goed is voorkomen en kun je dan gewoon afspoelen.
 
gerard_nl zei:
mijn motto is voortaan "als ik 50 rijd ziet niemand dat" :D
Zo kan je het ook bekijken ja, hahaha.

Ik blijf het natuurlijk uitermate jammer vinden op een auto van nog geen week oud, maar
kan het nu wel al wat meer relativeren. Het zal vermoedelijk niet het laatste krasje op de velg zijn vrees ik.

Een van de dagen wel eens kijken of ik met een heel fijn schuurpapiertje de gofste krasjes wat kan weghalen,
dan wellicht een beetje blanke lak erover en ik denk dat ik het daar dan maar bij ga laten.