• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Swirls in de lak NA een Teflon behandeling?!

280CE

Detailing rookie
8 apr 2010
23
0
Beste carcleaners,

Via het forum van de W123 club ben ik hier terecht gekomen. Ik heb een Mercedes 280CE uit 1979. De kleur is antraciet grijs metallic. Ik hoop dat er hier op het forum mensen zijn die nuttige informatie en/of tips voor mij hebben, want ik ben vandaag behoorlijk geschrokken toen ik mijn Benz na een teflon behandeling weer terug zag. Zie hieronder de beschrijving van het probleem:

Mijn Benz is eind vorig jaar (in augustus 2009 om precies te zijn) geheel overgespoten. Het spuitwerk is heel mooi gedaan. Hij staat echt strak in de lak. Om de lak optimaal te beschermen, heeft hij onlangs een teflon-behandeling gekregen bij "bedrijf x". Na zo'n behandeling is de lak voor enkele jaren "verzegeld", althans de garantie is 3 jaar. Waxen zou niet meer nodig zijn, en poetsen ook niet, want de lak is immers verzegeld door de teflon. Ik zou hem alleen nog met water hoeven wassen, en gebruik daarvoor een microvezel handschoen om krassen en swirls te voorkomen.

Nu heb ik mijn auto vandaag opgehaald, en dat was even schrikken! Over het resultaat ben ik zwaar teleurgesteld, ook al geeft het bedrijf aan dat ze hun uiterste best hebben gedaan. Ik vermeld hier expres geen bedrijfsnaam, omdat ze mij hebben aangeboden om naar een oplossing te zoeken. Als het straks netjes is opgelost, vind ik het niet fair om hun naam hier op het forum negatief in het nieuws te brengen.

Ten eerste: de hele auto zit onder de ronde krassen, de zogenaamde "swirls". Deze waren er vlak na het overspuiten nog niet, en dat is natuurlijk logisch want er is na het spuiten niet gepoetst. Ik heb de auto sinds het overspuiten expres niet gewassen of gepoetst, om te voorkomen dat er swirls of krassen zouden ontstaan. Hij ging dus zonder swirls of krassen de behandeling in.

Ten tweede: de hele auto zit onder de kringen van opgedroogde druppels water. Deze zitten helemaal in de lak (of in de teflon laag, ik weet het niet) ingevreten, en zijn niet meer af te spoelen.

Ik heb mijn klachten meteen laten zien aan degene van "bedrijf x" die het heeft uitgevoerd. Hij was het met mij eens dat er swirls te zien zijn. Hij zou alleen niet weten waardoor deze zijn ontstaan. Ik houd het er op dat dit komt door het polijsten of naderhand poetsen met een doek. De lak is, voordat de teflonlaag er op is aangebracht, door "bedrijf x" geheel gepolijst om hem glad te maken. Bedrijf x vermoedt dat de zichtbare swirls worden veroorzaakt door de teflon zelf, dat het gewoon in dat spul zit. Dat lijkt mij vreemd, want die teflon laag zou er volgens mij juist voor moeten zorgen dat er een super strak resultaat ontstaat, zonder krassen, swirls of ingevreten waterdruppels. Of zie ik dit verkeerd?

De opgedroogde druppels kon "bedrijf x" nauwelijks zien, zei hij, maar ik zie ze overduidelijk over de hele auto.

Ik vind dit zo ontzettend jammer! Ik zou zo graag willen dat dit wordt opgelost, en dat ik straks mijn 280 CE met super strakke lak (ZONDER swirls, vlekken en andere narigheid!) netjes kan houden en "met het handje" kan gaan wassen. Want een wasstraat daar zal je mijn Benz NOOIT in zien, dat doe ik mijn auto niet aan!

Zijn er hier mensen die ervaringen hebben met teflonbehandelingen, en die bovenstaande zaken herkennen? En bovenal, die een oplossing weten om dit te herstellen?
 
Hier nog een link naar mijn post op het forum van de W123 club: http://w123club.nl/component/option,com_fireboard/Itemid,73/func,view/id,140360/catid,14/
 
Bedrijf x vermoedt dat de zichtbare swirls worden veroorzaakt door de teflon zelf, dat het gewoon in dat spul zit.
Als je al zulke antwoorden krijgt, zou ik zeker op mijn hoede zijn. Wat een nonsens.

En wat betreft de ingedroogde druppels: heb je daar foto's van?
 
Soepergrover zei:
Als je al zulke antwoorden krijgt, zou ik zeker op mijn hoede zijn. Wat een nonsens.

En wat betreft de ingedroogde druppels: heb je daar foto's van?
Dat dacht ik dus ook: wat een nonsens. Alsof de swirls door de teflon zouden ontstaan.

Foto's heb ik nog niet. Ik zal morgen proberen wat duidelijke plaatjes te schieten.
 
Overigens is men hier niet altijd even onverdeeld enthousiast over behandelingen met teflonproducten.

Kan ook komen omdat men hier liever zelf de nodige middelen op de auto smeert.

Je zou de volgende keer als je weer bij bedrijf X bent, kunnen vragen wat ze nou precies gedaan hebben en welke
producten/machines/doeken ze gebruikt hebben. Als ze aankomen met van die 'theedoeken', zou ik het gelijk op
een rennen zetten.
Niet om teflonbehandelingen of bedrijf X in diskrediet te brengen hoor, maar ik krijg weleens het gevoel dat sommigen
zo'n laagje erop kwakken en zo snel een duit kunnen verdienen. Mits goed aangebracht, denk ik dat een verse 'teflonlaag'
er toch strak uit moet zien.
 
Soepergrover zei:
Je zou de volgende keer als je weer bij bedrijf X bent, kunnen vragen wat ze nou precies gedaan hebben en welke
producten/machines/doeken ze gebruikt hebben. Als ze aankomen met van die 'theedoeken', zou ik het gelijk op
een rennen zetten.
Ze gaven aan dat ze het met een "schone doek" hebben gedaan, en met de hand. Geen machine dus. Welk teflon product ze hebben gebruikt, is mij (nog) niet bekend.
 
Ik heb geen ervaring met zo een Teflon behandeling, maar ik stel me voor dat zo een bedrijf eerst de auto met een (hopelijk) milde cleaner de lak reinigt, alvorens die Teflon zooi aan te brengen. Ik vermoed dat die voorbehandeling uitermate slecht en onzorgvuldig is uitgevoerd, waardoor deze schade is ontstaan aan de nieuwe lak.
Wat een ellende zeg!
 
Ik heb je link naar het Mercedes forum nog even gevolgd en gelezen. Daar zet je nog wat uitgebreider uiteen dan in je startpost hoe het allemaal gegaan is.
Ik schat echt in dat het vooral onzorgvuldig gedaan is.
Is die leverancier niet lid van een overkoepelende organisatie waar me mogelijk zou kunnen laten controleren wat zij er van vinden en mogelijk ook hun een vakbekwame oplossing laten aanleveren/uitvoeren?
Geef je verdorrie veel geld uit, wordt het verkloot (sorry, zit boos te worden).
 
Allemaal erg vervelend, en ik hoop oprecht dat er een goede oplossing komt.
Goed dat je het bedrijf de ruimte geeft voor zo'n oplossing en je jezelf goed informeert.

Teflon is een merknaam voor PTFE, dat is een kunststof met de eigenschap dat het uiterst glad kan zijn.
Vooral PTFE op PTFE heeft een zeer lage wrijvingscoefficient. Die eigenschap wordt gebruikt voor bescherming.
Meest gebruikte toepassing is die in koekepannen enzo. Een andere is die als spray in plaats van smeerolie.

Het is een misverstand dat de Teflon behandelingen voor lak van auto's vergelijkbaar zou zijn met zo'n koekenpan.
De lakbescherming is meer vergelijkbaar met nano-deeltjes producten. Het dicht de porieen, maar geeft zeker geen microns laagdikte extra.
Wat het ook niet doet is de lak beschermen tegen swirls, zeker niet tijdens het aanbrengen. Omdat de teflon in een drager wordt opgebracht moet die ook drogen.
Als het product watergedragen is, heb je kans op hoge concentraties bij randen van druppels. dat effect ontstaat ook bij producten met hoge concentraties polymeren.

Zoals je zelf al aangeeft is de tijd tussen spuiten en behandelen voldoende geweest. Daaraan ligt het dus niet en moet je jezelf niets verwijten.
Laat ons weten wat de ontwikkelingen zijn. Vragen zijn welkom, kan iedereen wat van leren.

By the way, stel je ff voor in het daarvoor bestemd topic (foto's worden gewaardeerd)

Hans
 
Aficior zei:
Geef je verdorrie veel geld uit, wordt het verkloot (sorry, zit boos te worden).
Om het verhaal nog completer (maar niet leuker!) te maken, wil ik het volgende nog met jullie delen:

van mijn post op het W123 forum:
------------------------------------------
Volgens "bedrijf x" (dat overigens het spuitwerk heeft uitbesteed aan een ander bedrijf dat ik niet ken) moest de lak inderdaad enige tijd uitharden voordat hij kon worden gepolijst. We hadden afgesproken dat ik in december, na 3 a 4 maanden dus, terug zou komen voor de nazorg aan de lak. Door de langdurige vorstperiode hebben wij dit uitgesteld tot een paar weken geleden, half maart 2010 dus.
-------------------------------------------

De nazorg aan de lak (polijsten vanwege stofdeeltjes die er bij het spuiten in waren gekomen) zou ik dus nog tegoed hebben van "bedrijf x". Toen ik na de vorstperiode, na een half jaar dus, weer contact opnam met bedrijf x, kreeg ik te horen dat er een probleem was. Hij werkt niet meer samen met het spuitbedrijf. Er waren onderlinge problemen geweest of iets dergelijks. Wat nu, vroeg ik. Bedrijf x probeerde voor mijn gevoel de boot af te houden. Ik wees hen er op dat we een afspraak hadden voor nazorg, en dat ik er echt op reken dat ik die ook daadwerkelijk krijg. Ik liet toen al doorschemeren dat ik een ander bedrijf (laten we het "bedrijf y" noemen) op het oog had voor een teflonbehandeling. Bedrijf y is een professioneel carcleaningbedrijf. Na een tijdje kwam bedrijf x met een oplossing: als jij (ik dus) de auto nou helemaal zelf polijst, en gepolijst bij ons brengt, krijg je van ons een teflonbehandeling cadeau! Dat klinkt als een mooi aanbod. Ik heb er een dag over nagedacht, en realiseerde mij dat ik dan wel een risico nam. Zelf polijsten, ik heb er geen ervaring mee. Het risico dat ik het dan zelf verpest, wilde ik niet nemen. Ik heb vervolgens het aanbod van bedrijf x geaccepteerd, maar wel op voorwaarde dat ZIJ het polijsten zouden doen. Dat hebben ze gedaan, tegen betaling van 100 euro. En daarna hebben zij de teflon aangebracht. Het resultaat heb ik gisteren gezien. Het is werkelijk om te janken zo slecht. De strakke laklaag van mijn mooie Benz is "gratis" (100 euro polijstkosten...) naar de kl*ten geholpen...
 
Hoe zacht/hard is je lak? Is de lak zo zacht dat deze erg gevoelig is voor swirls?

Is het mogelijk om te achterhalen hoe ze te werk gegaan zijn en dat hier voor te leggen. Ik vermoed dat de klus met enige spoed afgeraffeld is. Auto niet goed drooggemaakt en dan smeren maar. Ook heeft het er alle schijn van dat ze met een te ruwe doek aan het wrijven geweest zijn over de auto. Wat ook kan is dat het oppervlak te warm was op het moment van behandelen. Dat ze niet goed gekeken hebben naar het eindresultaat is duidelijk.
 
LB zei:
Hoe zacht/hard is je lak? Is de lak zo zacht dat deze erg gevoelig is voor swirls?

Is het mogelijk om te achterhalen hoe ze te werk gegaan zijn en dat hier voor te leggen. Ik vermoed dat de klus met enige spoed afgeraffeld is. Auto niet goed drooggemaakt en dan smeren maar. Ook heeft het er alle schijn van dat ze met een te ruwe doek aan het wrijven geweest zijn over de auto. Wat ook kan is dat het oppervlak te warm was op het moment van behandelen. Dat ze niet goed gekeken hebben naar het eindresultaat is duidelijk.

Geen idee hoe hard/zacht de lak is. Ik ben geen expert.

Ze hebben het met de hand gedaan, met een "schone doek". Ik als leek op dit gebied vermoed inderdaad dat de auto onvoldoende is afgedroogd, en dat druppels door de zon zijn opgedroogd.

Dat het oppervlak te warm was, zou goed kunnen. Het was (volgens bedrijf x) op die dag zonnig weer, en zoals hij het mij heeft uitgelegd, neem ik aan dat hij de klus buiten, in de zon, heeft uitgevoerd. Dan zou het oppervlak inderdaad warm kunnen zijn geweest.

Dat ze niet goed hebben gekeken naar het eindresultaat en waarschijnlijk onzorgvuldig heben gewerkt, is mij wel duidelijk, helaas... Ik heb hem zelf nog met de tuinslang afgespoten, want overal zat (en zit nog steeds!) van die teflon-zooi in de randen/hoeken/etc. Op het dak zat het ook. Uitleg van bedrijf x: "dat is Sahara-zand". Yeah right.... Ik geloof je meteen...

(laatste zin er bij gezet @ 09:24u)
 
@280C; Ik weet niet waar je woont, maar je mag langskomen. Ik wil best voor je kijken wat er aan te doen is (geen commercieel aanbod).
 
Vandaag heb ik foto's gemaakt. Kijk en oordeel zelf.

Allereerst was de auto echt te smerig voor woorden. Dit zijn foto's van NADAT ik hem zelf bij bedrijf x met de tuinslang en een zachte borstel heb schoongemaakt.

De kofferbak:
[MOD]Foto niet meer beschikbaar[/MOD]


Het luchtrooster bij de voorruit:
[MOD]Foto niet meer beschikbaar[/MOD]


De koplamp en de rand daar onder:
[MOD]Foto niet meer beschikbaar[/MOD]


De stootrand van het linker portier:
[MOD]Foto niet meer beschikbaar[/MOD]


Toen ik hem redelijk schoon had gespoten, ontdekte ik dat de hele auto onder de swirls zit.


De motorkap:
[MOD]Foto niet meer beschikbaar[/MOD]


De kofferbak:
[MOD]Foto niet meer beschikbaar[/MOD]

[MOD]Foto niet meer beschikbaar[/MOD]


Het dak:
[MOD]Foto niet meer beschikbaar[/MOD]

[MOD]Foto niet meer beschikbaar[/MOD]

[MOD]Foto niet meer beschikbaar[/MOD]


Daarna zag ik behalve de swirls ook dat de hele auto onder de ingedroogde druppels zit:
[MOD]Foto niet meer beschikbaar[/MOD]

Tot overmaat van ramp ontdekte ik vandaag dat de verf begint te bladderen bij de motorkap. En laat dit nou uitgerekend de plek zijn die aanleiding gaf om de motorkap destijds over te spuiten. Er zat een steenslagplek, die is blijkbaar niet goed behandeld, want nu, na een half jaar, begint het al weer te bladderen. Dit lijkt mij garantiewerk.
[MOD]Foto niet meer beschikbaar[/MOD]

Tot zover de foto's. Nogmaals, oordeel zelf. Ik denk dat ik er weinig meer aan hoef toe te voegen.
 
Tja, aan de foto's te zien kan je niet met droge ogen volhouden dat ze hebben geweten wat ze aan het doen waren.
Ik krijg een sterk gevoel van "gevalletje rechtsbijstand" of een in old timers gespecialiseerde taxateur inschakelen.
Let wel, de garantie loopt in eerste instantie via degene die jij de opdracht hebt gegeven (X).
Pas als die geen reactie geeft kan je door naar de door hem ingeschakelde bedrijven.

Sterkte is wat zwak voor wat je nodig hebt, maar toch.

Hans
 
Ik had verwacht (gehoopt) dat bedrijf x vandaag contact met mij zou opnemen, omdat "meneer x" gisteren ineens naar een andere klant moest en mij min of meer in vertwijfeling achterliet bij de auto. Hij heeft niets laten horen. Dat valt mij weer tegen. Morgen zijn ze open, dus ik ga morgen zelf maar eens bellen of er heen. Met de vraag wat hij zelf in gedachten had om tot een oplossing te komen.
 
Harold-A1 zei:
:confused:

uitgevoerd door een écht bedrijf?
Ja, en volgens eigen zeggen hebben ze het al vaker gedaan, zo'n teflonbehandeling.

Trouwens, op de foto's is het nog niet eens zo heel duidelijk te zien. In het echt is het nog vele malen erger...
 
hmm...
ik ga er niet teveel op in, want ik word echt serieus pissig als ik dit soort dingen lees/zie

dat dergelijke bedrijfen nog verzegelingen uit mogen voeren, direct op de schop ermee!
dit is prutswerk van de hoogste orde! en dan mischien nog een stap hoger

ik heb slechte waxoil behandelingen gezien, maar dit is echt een horro verhaal, en dat NET na een respray..

ik hoop dat je heel snel je geld terug krijgt, en dat je zelf (eventueel met hulp van iemand van hier) zelf het op kan knappen..
dit is TE erg, en dat ze het dan niet direct oplossen vind ik helemaal uit de hoogte.

er is 1 oplossing, de wagen naar een echte detailer brengen, die net zoveel passie voor auto's heeft als jij heb..
iemand die 1keer die lak strak maakt, en er een goede beschermlaag overheen legt..

ik weet niet in hoeverre je er zelf aan wil, maar zelf kan je de lak echt wel weer strak krijgen, met de juiste machine, paar pads, likje polish, en wat adviezen en een hoop leesvoer van hier!

ik hoop dat dit echt goed af gaat lopen.

mischien een idee om iemand van hier te strikken die even 1 paneel (of de kofferbak, of motorkap ofzo) echt strak maakt, en dat je dan met een concrete 50/50 naar het bedrijf gaat om te laten zien dat het ECHT wel beter kan!