• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

* TEST * Sonax - Profiline CC36 Ceramic Coating (BMW E36)

* UPDATE *

Vanavond het testpaneel weer strak gemaakt middels Rupes 21 + LC Orbitals 7'' + S3 / S30. Althans, ik niet... m'n vrouwtje! :p
( Die muts kreeg het paneel goed strak. Maar dat heb ik uiteraard niet gezegd! Donders... Ik vroeg alleen of ze met mijn Rupesje wilde spelen )

20170726_194918.jpg


Paneel ontvet en binnen in de schuur gezet. Klaar voor de CC36!

Deze keer heb ik de handelingen niet gefilmd. Ik heb namelijk precies dezelfde handelingen gedaan, dus dat is al duidelijk.
Wél heb ik foto's gemaakt want deze keer waren er dingen die opvielen tegenover de eerste poging;

BASE COAT -->

Applicatie - criss cross, 30-60 seconden curen, afnemen.
  • Iets meer de randen van de applicator goed geraakt om egaler te verzadigen. Opnieuw 3-4 snelle streepjes gespoten.
  • Applicator liep iets minder stroef. (Minder piepen/weerstand)
Afnemen - tot vlekvrij resultaat, na minimaal 60 minuten curen.
  • Afnemen ging nu vele malen beter c.q. soepeler. (Minder weerstand als bijv. Si3D of Mohs, iets meer als bij het uitwrijven van wax)
Na aanbrengen -->
20170726_203439.jpg



Na aanbrengen, 45 seconden -->

20170726_203532.jpg



Na afnemen, vlekvrij -->

20170726_203626.jpg



Na dit eerste vlak meteen het tweede en derde vlak -->
(Duidelijk zichtbaar waar je bent geweest en het drogen zie je ook duidelijk)
20170726_203751.jpg


20170726_204028.jpg



Na afnemen, vlekvrij -->

20170726_214541.jpg



Gloss Coat -->

Applicatie - criss cross, direct afnemen. Drogen niet nodig.
  • Iets meer product gebruikt én de randen van de applicator goed geraakt om egaler te verzadigen.
  • Applicator liep even stroef als tijdens de eerste test.
  • Vreemde korrels/luchtbellen ontstonden héél licht bij het eerste vlak, overduidelijk aanwezig bij het tweede vlak, derde vlak weer minder zichtbaar.
Afnemen - tot vlekvrij resultaat, na minimaal 60 minuten curen.
  • Afnemen ging nu vele malen beter c.q. soepeler. (Minder weerstand als bij het uitwrijven van wax)
Aanbrengen -->

20170726_214829.jpg



Na afnemen, vlekvrij -->

20170726_215017.jpg



Tweede vlak ineens korrels/luchtbelletjes -->
( ''Ooh oooh!'')

20170726_215213.jpg



De korrels/belletjes kon ik gelukkig gewoon wegwrijven bij het afnemen, zonder problemen. Het afnemen ging wederom soepel.

20170726_215916.jpg


20170726_220406.jpg



Deze keer niet de beading en sheeting getest. Ik wilde het paneel even laten rusten tot morgen, ondanks je in theorie de auto weer kan gebruiken na het afnemen van de Gloss Coat. :D

De handelingen waren vrijwel hetzelfde als bij de eerste poging. Een heel klein beetje meer product om de pad egaler te verzadigen is het enige wat deze keer anders was, maar de droging zag er hetzelfde uit als bij de eerste poging. Het afnemen was echter een stuk makkelijker bij de tweede poging.

Morgen dus verder met deze tweede poging. Tot zover ben ik hoopvol, maar dat was ik bij de eerste poging ook. :p Hopelijk spoel ik morgen de coating er niet af met 2x spoelen.
 
@Quantoxx , goed gelet op je spelling zie ik wel, anders had je vrouwtje met je rupsje mogen spelen:rolleyes:..

Het testpaneel ziet er goed uit, we horen vandaag wel van je wat het resultaat is van de beading/sheeting:).
 
  • Leuk
Reacties: Quantoxx
* UPDATE *

Zojuist vol goede hoop naar de schuur gelopen om het testpaneel maar eens tevoorschijn te halen. De CC36 heeft inmiddels zo'n 13 uur kunnen drogen, wat dus 13x zo lang is als er word vermeld in de beschrijving.

Ik kan melden dat ik bij deze tweede poging positief verrast ben! :D Ik ga dus ook een hoop beeldmateriaal voorschotelen. :p

De beading en sheeting is momenteel nog beter als bij bijv. Nanolex - Si3D. (Waar ik erg over te spreken ben) Zéér bolle druppels en een sheeting die het paneel gortdroog trekt. (Opvallend is dat er ook hele grote druppels, zeg maar kleine plasjes, worden gevormd die ook flink bol staan)


Kleurverschil -->
Gisteravond leek ik al IETS kleurverschil te zien. Zowel nieuwsgierige buren als @Jansen konden terplekke of via foto's het behandelde paneel aanwijzen. Vanochtend was het verschil in de schuur duidelijk zichtbaar en in het daglicht ook wel, maar dit is te verwaarlozen.

20170727_104953.jpg


20170727_105823.jpg



Nou... Op hoop van zege... Sproeien met die handel! :p -->


Ok Ok, de beading is mooi. De sheeting lijkt ook goed te zijn. Gek genoeg wéér die witte vlekjes op de druppels en nu over het hele paneel.
(Dus ook het onbehandelde vlak) Al snel bedacht ik mij dat ik ná het aanbrengen van de CC36 het onbehandelde paneel later nog eens heb afgenomen met de doek waar ik de Base of Gloss Coat mee had afgenomen. Althans, dat is het enige wat ik kan bedenken, aangezien ik nooit die witte vlekken tegenkom.

20170727_110311.jpg



Bij de tweede keer sproeien waren de vlekken al snel weg -->


20170727_110511.jpg


20170727_111020.jpg


20170727_113754.jpg



Dikke druppels -->




Beading & Sheeting -->




Sheeting -->





Kreeg er geen genoeg van -->




Ok, genoeg Bead&Sheet Porno. :p Ik denk dat ik dit maar eens op de Beamert ga smeren.

Word vervolgd...


EDIT - De CC36 droogt er snel en zo kan er na een uur weer gereden worden met je auto. Echter is een belangrijk punt dat je in de drie dagen ná applicatie de auto niet was of mechanisch belast door hem bijv. hard aan te raken of af te nemen met doeken!


Ik plaatste een camara-houder (zuignap) op de lak en toen ik deze weghaalde zag je meteen waar hij had gezeten en de hydrofobische eigenschappen zijn daar ook iets minder.

De coatings die wij kennen moet langer drogen en dit is een nadeel voor de hobbyist, maar ná die droogtijd kan je de coating wél aanraken zonder problemen. (Uiteraard nog niet wassen)

 
Laatst bewerkt:
toen k het zag raakte ik super enthousiast en deze wil ik ook op mn auto zetten
want een wax met standtijd van max 2 tot 3 maanden is leuk en houd je bezig maar wil gewoon graag een lange standtijd
voornamelijk in de winter

toen de eerste test dacht nee deze troep hoef ik niet en dat dan ook nog eens voor 100 euro

maar nu de laatst test ben ik weer super enthousiast erover

wel moet even gezegd worden dat dit echt een van de betere tests/reviews is.
hou deze nog wel even goed in de gaten
 
  • Leuk
Reacties: Quantoxx
@DonButtie - Haha! Ik snap je punt. :) Ik dacht precies hetzelfde.

Ik ga zo spoedig mogelijk mijn Beamert polijsten en coaten met de CC36. Vanaf dan ga ik bijhouden hoe de coating zich houdt. ;)

Voor de prijs hoef je het niet te doen, want Si3D is dan in verhouding goedkoper. Maar, de korte droogtijden maken het wel erg aangenaam voor wanneer je geen binnenruimte hebt. :)


Thanx voor de complimenten. :heart:
 
Wat een top review! Ik ben erg benieuwd naar jouw ervaring op de auto.
Ik zou graag ook een coating willen aanbrengen voor de winter, maar ik heb ook geen garage.
Als dit product buiten kant aangebracht worden, lijkt me dat wel een kans hebber!
 
  • Leuk
Reacties: Quantoxx
Mooi hoor, prima verslag. Lijkt me ook wel wat.
Heb je nu ontdekt waarom het de eerste keer niet goed ging? Heeft het misschien te maken dat je te vroeg met water op het paneel zat??
 
  • Leuk
Reacties: Quantoxx
Wat een top review! Ik ben erg benieuwd naar jouw ervaring op de auto.
Ik zou graag ook een coating willen aanbrengen voor de winter, maar ik heb ook geen garage.
Als dit product buiten kant aangebracht worden, lijkt me dat wel een kans hebber!
Dit ie inderdaad een groot voordeel! :) Maar, vergeet niet dat je nog steeds moet denken aan factoren zoals temperatuur en beschutting. Ikzelf ga het onder een (eventueel gesloten) partytent aanbrengen. Het zou ook onder een carport of iets dergelijks kunnen. Zo lang je de coating maar een uurtje even zonder wind/vuil/stof/zon kan curen en je de Gloss Coat aan kan brengen. :)

Mooi hoor, prima verslag. Lijkt me ook wel wat.
Heb je nu ontdekt waarom het de eerste keer niet goed ging? Heeft het misschien te maken dat je te vroeg met water op het paneel zat??
Nope, dit kan ik nog steeds niet achterhalen. :S Volgens Sonax heb ik het op de juiste manier aangebracht, onder de juiste omstandigheden.
Het enige wat bij de tweede poging verschilde is dat ik de applicator iets beter verzadigde (zag echter dezelfde soort droging als voorheen) en ik inderdaad niet met water heb getest ná aanbrengen. (Dit zou echter geen verschil mogen maken aangezien je ná de Gloss Coat de auto weer in gebruik kan nemen en je dus ook meteen een regenbui in zou kunnen rijden)

Iets zorgde er in ieder geval voor dat de tweede poging een stuk soepeler ging qua aanbrengen en afnemen van beide Coats. Ook zag ik nu blijvend kleurverschil, in positieve zin. :)
 
ben echt zeer benieuwd hoor
heb heel de zomer en heb miss een plekje waar in gebruik van kan maken met coating aan brengen binnen waar die ook wel ff kan staan
maar cancoat is miss ook wel een goede optie alleen weet ik niet of ik daar een hele auto kan doen met zo'n klein spuitflesje
 
* UPDATE *

Zojuist heb ik de exterior detail op mijn ouwe Beamert zo goed als afgerond. De CC36 is aangebracht! :P
Ik zie nu dat ik 152 foto's/films heb, maar ik zal het kort houden, haha. :D

Polijstwerk - Geen LSP --> (J a, er zit polijstmiddel op de stootstrip! :D )

20170802_172546.jpg



Coating aanbrengen -->
  • Producten iets rijkelijker gebruikt (Base Coat + Gloss Coat)
  • Meer doeken nodig als bij bijv. Si3D/Mohs. (Doeken al snel verzadigd)
  • Aan 1 set CC36 ruim genoeg om deze personenwagen te behandelen.
  • Veel wind tijdens aanbrengen, vuil waaide op. Coating plakt niet, dus geen probleem.
  • Duidelijk extra warmte in de kleur tijdens aanbrengen van beide Coats, dit wrijf je grotendeels weer weg bij afnemen.
  • Uiteindelijke resultaat is vergelijkbaar met Collinite 915 (Warme kleur/wetlook) maar ook een glasachtige glans.

20170803_174815.jpg


20170803_175339.jpg



Ik word trouwens steeds gekker van de gruwelijke orange peel op deze auto. Van alle auto's die ik gedaan heb is mijn eigen auto toch wel met stipt Numero Uno! :scream:

20170731_141655.jpg
 

Bijlagen

  • 20170730_225308.jpg
    20170730_225308.jpg
    191,2 KB · Weergaven: 223
Erg benieuwd hoe het stand zal houden!! Iets eerder reageerde iemand hier of cancoat ook een optie is? Wat is het verschil tss beiden en wat zou jij aanraden om te gebruiken? Ik zit sterk te twijfelen om ook een coating (cancoat) aan te brengen voor tijdens de wintermaanden. Ik moet het in principe ook buiten aanbrengen al zou ik eventueel wel ergens een garage kunnen gebruiken als het echt moet.
Echt een steengoede test dit. De sheeting is zalig.
 
Erg benieuwd hoe het stand zal houden!! Iets eerder reageerde iemand hier of cancoat ook een optie is? Wat is het verschil tss beiden en wat zou jij aanraden om te gebruiken? Ik zit sterk te twijfelen om ook een coating (cancoat) aan te brengen voor tijdens de wintermaanden. Ik moet het in principe ook buiten aanbrengen al zou ik eventueel wel ergens een garage kunnen gebruiken als het echt moet.
Echt een steengoede test dit. De sheeting is zalig.
Cancoat moet 24u drogen. CC36 droogt maar 1u. Dus zonder garage, of carport is cancoat een redelijke no go.
 
  • Leuk
Reacties: Quantoxx
@M3fan - Ik heb de Cancoat nog nooit gebruikt. Qua prijs is CanCoat een stuk voordeliger omdat je dan met 1 kit 4-5 auto's kan doen. Maar, de droogtijd is iets wat killer is als je hem dan ook niet gedurende een langer periode droog kan houden.

De CC36 heb ik vandaag in zo'n 2 uur aangebracht. Binnen 1 uur had ik alles behalve de neus in de Base Coat staan... (Dit is ook wat er overdekt in de tent paste :P ) ... en na 1 uur kan je de Gloss Coat aan gaan brengen op het eerste paneel en meteen weer afnemen. Dus, je zou in 1,5 uur de hele auto kunnen behandelen met de Base Coat, vervolgens een 1 uur curen, Gloss Coat smeren + meteen afnemen en je kan de auto weer gebruiken. Ergens 2-3 uur binnen kunnen staan is dan makkelijker voor elkaar te krijgen als ruim 24 uur. :D

Ondanks de korte droogtijden en dat de coating niet plakt, zou ik hem wel overdekt aanbrengen. (Mocht het gaan regenen of iets dergelijks) Sta je ergens in de schaduw, is het tussen de 15 -26 graden en geen kans op regen; Dan durf ik het wel buiten aan te brengen. :P
 
  • Leuk
Reacties: M3fan
@M3fan - Ik heb de Cancoat nog nooit gebruikt. Qua prijs is CanCoat een stuk voordeliger omdat je dan met 1 kit 4-5 auto's kan doen. Maar, de droogtijd is iets wat killer is als je hem dan ook niet gedurende een langer periode droog kan houden.

De CC36 heb ik vandaag in zo'n 2 uur aangebracht. Binnen 1 uur had ik alles behalve de neus in de Base Coat staan... (Dit is ook wat er overdekt in de tent paste :p ) ... en na 1 uur kan je de Gloss Coat aan gaan brengen op het eerste paneel en meteen weer afnemen. Dus, je zou in 1,5 uur de hele auto kunnen behandelen met de Base Coat, vervolgens een 1 uur curen, Gloss Coat smeren + meteen afnemen en je kan de auto weer gebruiken. Ergens 2-3 uur binnen kunnen staan is dan makkelijker voor elkaar te krijgen als ruim 24 uur. :D

Ondanks de korte droogtijden en dat de coating niet plakt, zou ik hem wel overdekt aanbrengen. (Mocht het gaan regenen of iets dergelijks) Sta je ergens in de schaduw, is het tussen de 15 -26 graden en geen kans op regen; Dan durf ik het wel buiten aan te brengen. :p

Fantastisch antwoord. De verwerkingstijd is echt wel één van de grootste troeven van dit produkt!! Welke theoretische standtijd schrijft de fabrikant voor? Als ik dit begin september zou aanbrengen, kom ik dan de winter door? En zou het een idee zijn of aan te raden om nadat het volledig droog is af te werken met bijvoorbeeld Q2 Cure of de Dodo Red Mist? En de coating te bootsen tussendoor? Mss toch maar eens overwegen om het toe te voegen aan mijn winkelmand voor tijdens de SDD? :)
 
  • Leuk
Reacties: Quantoxx
Welke theoretische standtijd schrijft de fabrikant voor?
Theoretisch; 36 maanden. Vandaar ook de naam. Maar ik heb inmiddels vernomen dat er wordt aangegeven; ''Meer als een jaar''. Door Sonax zelf... :P

De 36 maanden zouden kunnen worden bereikt als je de CC36 onderhoud met Sonax - Polymer Netshield. Ik vind dit hetzelfde als zeggen dat een wax van Merk X twaalf maanden standtijd heeft, maar je dan bij elke wasbeurt moet wassen met een product dat extra's geeft en daardoor de wax eigenlijk ontziet. :D Maar goed, ELKE coating vraagt om goed onderhoud, eigenlijke elke LSP vind dit wel fijn. ;)

Als ik dit begin september zou aanbrengen, kom ik dan de winter door?
Er zijn zelfs waxen die jou de winter kunnen helpen, dus een sealant of coating zal dat zeker moeten kunnen. :D Of de CC36 dit gaat redden, dat is wel mijn hoop en verwachting, dat moetnog blijken.

En zou het een idee zijn of aan te raden om nadat het volledig droog is af te werken met bijvoorbeeld Q2 Cure of de Dodo Red Mist? En de coating te bootsen tussendoor?
Red Mist vind ik persoonlijk meer een detailer voor meer wetlook en de Cure meer een product voor hydofobische eigenschappen en wat meer bescherming. Met name de Cure heeft een goede beading/sheeting, maar beide zullen niet kunnen opboksen tegen de eigenschappen van de coating zelf. Om deze reden word dit dan ook vaak niet gedaan.
Aan de andere kant zou ik de coating kunnen boosten met bijv. Bathe+ en een beetje van de coating-eigenschappen als verlies nemen om de totale standtijd te verlengen. :D Maar eerlijk gezegd zijn de hydrofobische eigenschappen van de CC36 écht bizar goed, dus ik zou er zelfs geen Bathe+ overheen willen doen omdat zelfs die er niet aan kan tippen. :D

Nou, maak die Bimmer eens nat! Aktie foto's willen we
emoji6.png
Hahaa! Great minds think alike. Ik zit te wachten op die beloofde plensbui, maar hij wil maar niet komen. :P

Ga je trouwens een standtijd test doen? Dus wassen en drogen zonder middeltjes, Bathe+ foamen enzo.
Je zet me aan het denken... Ik wil natuurlijk blijven testen, dus dan geen boostende middelen. Puur het product zelf. Aan de andere kant is een jaar standtijd redelijk kort voor de berg werk die je verzet om de auto strak te krijgen en dan de vrij hoge prijs ook meegerekend. Dan zou je juist weer wél boostende middelen willen gebruiken.

Maar dan toch weer... Nee! Alleen het product testen! :D
 
  • Leuk
Reacties: tembaco