• Carclean.com - The Car Care Shop

Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

• Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Tip gevraagd: hoe wax uit pot te krijgen met grote pad

GdV42

Detailing rookie
7 jul 2009
397
0
Hoi Wellicht een gekke vraag maar wel een die ik al eerder zonder antwoordt voorbij heb zien komen.

Ik werk nu met een DAP500 en als ik deze grbuik om de auto in de was of sealant te zetten is het erg lastig om de was uit het blik te krijgen op de pad. De opening van de pot collinite 915 is erg klein en de wax ook nog eens erg hard. Ik doe nu iedere keer met een kleine hand pad plaatselijk wat wax op de lak en werk dat verder in met de DAP.

Is er geen snellere handige manier. En dan bedoel ik niet een vleoibare wax of sealant. Ik ben namenlijk zeer tevreden over de conbi NXT paste wax getopt met M16 of collinite 915.

Ik zelf heb zitten denken om de inhoud van het blik collinite te smelten is heet water (au bain marie voor de koks onder ons) en het over te gieten in een groot rond koekblikmet een blikken deksel. Dan is het wel mogelijk om de pad van de DAP eenvoudig van wax te vooerzien. Maar ja of dat do goed is voor de collinite? Ik heb wel een de NXT gesmolten om alles weer vlak ik het blik te krijgen en dat werkte eigenlijk prima.

Dus is dit een goede oplossing of is er iets veel eenvoudigers te bedenken?

Groeten GdV

Ik heb een keer pete's 53 laten smelten en dat is een maanden geleden. Het blijft zacht en word niet echt meer hard. Dus smelten ben ik niet echt een voorstander voor. Misschien met een schone nieuwe kwaliteits verf kwast proberen. Insmeren en op het pad aanbrengen.

Gewoon met de hand doen ,gaat echt sneller als met de machine. In het geval van een hardwax dan toch.

Als je echt met de machine wil werken kan je proberen om met een lepeltje wat af te schrapen en het dan op de pad leggen.

Smelten werkt ook ,maar of het ook echt goed is voor de wax durf ik niet te zeggen. Dibbuz (Dennis) heeft het eens gedaan ,dus hij zal er vast meer over kunnen vertellen.

Ik heb het met de #915 gedaan op een gouden 5,5" pad. Pad had ik in tweeën gevouwen en dan kan je wel met de 2 punten in het blik. Dit doe je een keer of 3 a 4 (en dan op een andere plek vouwen natuurlijk) en je kan zo'n beetje de halve auto doen op standje 2 van de DAP.

gr bb

ik heb toen de natty's gesmolten en sinds dien is het blokje iets los in de pot..

dus de machine op ze kop (pad boven) potje natty's op ze kop.. 2 keer rond laten draaien, en waxen maar

werkt prima!!

Je kunt toch gewoon met een gele megs pad in je 915 blik?.. gaat prima bij mij.. even wrijven zodat de wax warmer wordt en dus iets smelt en gaan met die 915..

Hoi forumleden,

Ik merk toch dat de meeste van jullie net als ik met een losse pad de was eruithalen en verspreiden. Of het met bijvoorbeeld een lepetje uit de pot halen en op de pad van de DAP aanbrengen. Zo freubel ik zelf dus ook.....

Ik heb zelf eens NXT gesmolten en daarna snel laten stollen in de vriezer. Ging prima het ging niet schriften of uitvlokken. Ik ga binnenkort in een ouderwets filmblik (ondiep, groote doorsnede en afsluitbaar) die 915 overgieten. Dan kan ik makkelijke met de pad van de DAP 500 terwijl de pad nog op de machine zit. Ik weet wel dat hen ook goed gaat met de hand maar met de dap kan ik de groote vlakken veel sneller en egaler aanbrengen. En daar heb ik het apparaat toch mede voor voor de snelheid. Want in principe kan je natuurlijk iedere stap met de hand uitvoeren.

En anders ga ik in de toekomst de vloeibare insulator wax van collinite proberen. En dan hoop ik maar dat die net zo goed is qua glans en duurzaanheid.

Groeten ik laat het onderwerp verder rusten.
GdV

Hoi Forumleden,

Vandaag toch maar de gok genomen. Ik vond in de keukenkast een blikken trommel waar een partymix van die kleine reepjes mars, nuts, bounty enz in gezeten hadden. Het is ongeveer even hoog als het blik collinite maar veel groter qua doorsnede (20 cm ongeveer).Er zit een stevig blikken deksel op waarmee het goed luchtdicht is af te sluiten.

Dus ik heb het blik collinite 915 in een steelpan heet water op een plaatje opeen laag pitje gezet op het gasfornuis. Het duurde best lang voor het gesmolten was maar uiteindelijk na een half uur was het geheel vloeibaar en egaal. Mooi goudgeel van kleur en geen chifting van ingredienten.

Ik heb het vervolgens overgegoten in het blik en het daarin laten stollen. Om dat te versnellen heb ik het met het deksel erop in de vriezer gezet.

Ik heb vooraf wel even geschekrt of het met de DAP met pad erom mogelijk is tot op de bodem van het blik te komen maa en dat gaat perfect. Bennenkort als ik het dak van mijn focus wagon klei en in de was zet (dat had ik nog niet gedaan) dan neem ik wel een fototje.

Het is wellicht een geke oplossing maar dat gerotzooi om iedere keer de DAP neer te leggen en met een padje een deel in te smeren en daarna te verspreinden was ik echt zat.

Groeten GdV

Ik zie het nut niet in om 915 aan te brengen met de DAP. Persoonlijk vind ik het een heerlijke wax om met een handpad aan te brengen (uitwijven is weer een ander verhaal) alhoewel ik zelf nooit problemen heb met uitwrijven kan het fysiek zwaar zijn een hele auto uit te poetsen met de hand

Haha, grappige oplossing! rofl
Ben benieuwd of je nu verschil merkt in eigenschappen van de wax.
Het lijkt me wel een stuk makkelijker idd nu!

Groetjes,
Arjan

Hoi Forumleden,

Ach ja, het is een oplossing.....normaal gesproken zou ik dit niet doen maar de opening van een collinite blik is erg klein. Zelfs met een handpadje vond ik het lastig. En het blik is zoveel breder dan de opening dat als het blik leger raakt het steeds lastiger wordt om op een normale manier onderin het blik te komen. Het probleem is nu volledig opgelost. Ik kan er met een handpad (ook de grotere rechthoekige van monello/lake country) en met de DAP prima bij.

Het feit trouwens dat Supernatural wax in een stick verkocht wordt geeft al aan dat men rekening houd met het feit dat je met een DA of rotary lastig in een blik kan komen.

Ze verkopen trouwens van die okselfris sticks die je ook uit moet draaien. Ik zat er aan te denken er een te kopen (zijn erg goedkoop) hem gelijk leeg te maken en schoon, en hem dan vol te gieten met collinite. Dan maak je zo'n wasstick gewoon zelf. En je kan ze eigen wax kiezen. Dat moet dan wel een herde wax zijn.

Ach je zo doe je nog eens wat.
Gdv

Nou, die machinestick ben ik erg benieuwd naar, vond het idee van de Supernatural top.
Ben benieuwd of je dat voormekaar krijgt met de 915.

Ik ben het wel met Centoquarantasette eens.
Je kunt met een DAP ook erg moeilijk in die lastige hoekjes en spleten komen (denk aan je deurgrepen en/of rond de spiegels).
Ben echter wel benieuwd naar jouw ervaringen om de 915 om te toveren naar 'okselstick'... vergis je `s-morgens echter niet... volgens mij jeukt het als de pieten, na een dag :lol

MetalRush zei:
Ik ben het wel met Centoquarantasette eens.
Je kunt met een DAP ook erg moeilijk in die lastige hoekjes en spleten komen (denk aan je deurgrepen en/of rond de spiegels).
Ben echter wel benieuwd naar jouw ervaringen om de 915 om te toveren naar 'okselstick'... vergis je `s-morgens echter niet... volgens mij jeukt het als de pieten, na een dag :lol

Ach heb je wel lekkere gladde oksels na het ontharen:o)

Omgekeerd moet je dan ook oppassen dat je niet je auto behandeld met okselfris.......kwil niet weten wat dat doet;-p

Overigens moet ik MetalRush wel gelijk geven dat al je je auto na reinigen en kleien /polishen en een eerste sealant nog in de wax zet dit heel snel gaat doordat de lak al zo glad is. Maar voor de grote vlakken is de DAP wel handig vind ik.

MAAR nu ik heb gemerkt dat de Collinite 915 zeer eenvoudig te smelten is en ook weer zonder schriften of ontmengen stolt is het dus tijd de okselfristruc in de praktijk te brengen. Ik heb zojuist voor 2,95 euro een sanex dermoprotector deodorant stick gekocht. Ik ga de deodorant hieruit halen door hem gewoon helemaal omhoog te draaien. Ik haal het plastig onderdeel wat onderin zit en dat aan de spoet vast zit er ook uit en reinig eerst het geheel. Na drogen zal ik dat plastic "duwertje er weer in zetten en naar onderen draaien. Hierna zal ik gewoon wat gesmolten collinite erin gieten en dit laten stollen. Eventueel zal ik het inwendige van de okselstick vooraf dun insmeren met siliconenvet om het loslaten van de wand van de wax na stollen te vereenvoudigen. Ik zal hiervan wat fototjes maken en die met mijn ervaringen posten. Overigens is de verpakking van de sanex stick neutraal wit en zit de naam en inhoudsopgave op een etiket dat er zeer eenvoudig is af te halen. dat maakt deze verpakking ook zeer universeel. Ik twijfel er niet aan dat dit gaat lukken en het feit dat supernatural dit doet is natuurlijk al "proof of concept."

Overigens gaat het mij hierbij totaal niet om de kwaliteit van supernatural omlaag te halen en zelfs niet om een vergelijking tussen spernatural en collinite. Laat dat duidelijk zijn. Ik vind die verpakking van Supernatural gewoon zeer slim bedacht en ik wil kijken of je dit met een eigen merk vaste wax ook zelf kan maken. Ik vind collinite een zeer mooie wax met een lange duurzamheid maar vind het handig om met de DAP wat grotere vlakken snel te kunnen behandelen. Echter het op het pad aanbrengen van de was is met een blik toch lastig en het idee van die wasstick vind ik echt geniaal. Ik vraag me af of supernatural dit gepatenteerd heeft. En dan doel ik op de combinatie van verpakking met wax want die verpakking is op zeker gepatenteerd en gewoon los voor de industrie te koop.
Maar ja ik ga dit toch niet verkopen....dit is gewoon leuk om te proberen. En over een tijdje maak ik er weer een maar dan met NXT van meguiars, of M16.

Ik zal dit waarschijnlijk dit weekeind proberen.

I'll keep you posted.

m16 kan, nxt zou ik niet doen, hier zitten ook cleaners e.d. in.. weet niet wat er mee gebeurd als je die verhit!

ben erg benieuwd over je project!! zou echt top zijn als het lukt (als in.. ik ga je dan na apen met natty's rood)

aron147 zei:
m16 kan, nxt zou ik niet doen, hier zitten ook cleaners e.d. in.. weet niet wat er mee gebeurd als je die verhit!

ben erg benieuwd over je project!! zou echt top zijn als het lukt (als in.. ik ga je dan na apen met natty's rood)

Gisterenavond heb met succes een leeg gemaakte deodorantstick van Sanex gevuld met collinite 915. Ik heb hievan foto's gemaakt. Ik zal vanavond proberen ze in een bericht te plaatsen. Ik heb nog niet eerder foto's in een artikel geplaatst dus dat moest ik even uitzoeken. Helaas lukt het mij niet om via Photobucket een account aan te maken. Ik krijg een of andere melding dat er iets mis is over dat het "illegeble" is, wat dat ook moge betekenen. Ik tracht nu een account te maken bij google picasa om op deze wijze de foto's geplaatst te krijgen.

Dus later meer hoop ik.
GdV42

Zojuist is het dan toch gelukt om op photobucket een account aan te maken. Ik zal vanavond een post plaatsen met een paar foto's.

Ik kan er niet aan doen, maar ik zou mijn waxen nooit smelten, toch niet zonder het nodige opzoekwerk. Hoe weet je bijvoorbeeld dat de solventen door het smelten niet grotendeels verdampen?

-Vanquish- zei:
Ik kan er niet aan doen, maar ik zou mijn waxen nooit smelten, toch niet zonder het nodige opzoekwerk. Hoe weet je bijvoorbeeld dat de solventen door het smelten niet grotendeels verdampen?

Een terechte opmerking. Collinite bevat naptha een organisch oplosmiddel dat vluchtig is. Ik heb getracht dit te beperken door zoveel mogelijk de deksel op de pot te houden tijdens het smelten. Ik heb tevens de temperatuur zo laag mogelijk gehouden door niet het blikje direkt op een pitje te plaatsen maar "au bain marie" te verwarmen. Ik heb dus het blikje ik een pannetje heet water geplaatst en dat op het vuur gezet. Het kan dus zowiezo nooit heter worden dan 100 graden maar dat haal je bij lange niet. Dit omdat ik het vuur alweer uit zet op het moment dat het smeltproces lekker op gang is gekomen. Er is dan voldoende warmte om de rest ook te laten smelten.

Echter ik kan niet ontkennen dat na het stollen in het grote blik er aan de binnenkant van het blik een paar druppels hingen en dat kan naphta geweest zijn. Ik heb overigens geen verschil verder in look and feel nog in de verwerking van het poduct kunnen opmerken.

Ik rook in de keuken gisterenavond dan ook een lichte "verflucht.". Let wel als je binnenshuis gaat verven met een verf op terpetinebasis stinkt het erger dan gisteren tijdens het smelten van de wax.

Maar het is wel iets waar je rekening mee moet houden natuurlijk. Ik doe bijvoorbeeld de afzuigkap redelijk hoog aan ook om te vermijden dat een explosief mengsel in je keuken hangt. en nogmaals: Niet in een pan of blik direkt op het vuur maar au bain marie en de deksel er losjes op. Dan kan je af en toe controleren en houdt je de verdamping van oplosmiddel binnen de perken. En het vuur laag natuurlijk het water hoeft niet te koken als het maar flink warm is.

Let wel, Ik heb scheikunde gestudeerd op HBO niveau en heb ervaring met werken op een organisch lab. Ik neem geen verandwoording voor personen die zonder enig benul van veiligheid dit naadoen.

Nogmaals bedankt voor de opmerking ik hoop dat ik door deze reactie jullie ervan heb weten te overtuigen dat je wel eerst moet nagaan of expirimenten wel veilig zijn. Je kan je voorbereiden door de veiligheidsbladen te lezen die vaak op internet op de betreffende site van de producent staan. Zo ook bij collinite.

Groeten en tot horens
GdV42

Goed om lezen dat je er inderdaad goed over nagedacht hebt. Ik zou het nog altijd zelf niet doen, maar ik volg je experimenten zeker en vast met interesse. Ben benieuwd naar de foto's!