We zijn er allemaal over uit dat de wasstraat krassen veroorzaakt. Toen ik 2 jaar geleden een nieuwe auto kocht besloot ik deze dan ook wijselijk met de hand te wassen. Natuurlijk met veel water, een ultrazachte wash mit en de 2-emmer methode. Helemaal top, zelfs in de directe zon zag je na een jaar geen enkel waskrasje. Ik had het gevoel dat dit goed werkte en was er zeer tevreden over.
Wel ben ik altijd huiverig geweest om na het wassen nog met een doek over de auto te gaan, in verband met het veroorzaken van krasjes. Bijvoorbeeld om de auto in de was te zetten, of om andere produkten aan te brengen. Na uiteindelijk overtuigd te zijn op diverse fora heb ik de (niet goedkope) MF doeken van Poor Boy's en Meguiars aangeschaft. Tevens een droogdoek in huis gehaald van Chemical Guys, want al die waterdruppels geeft geen mooie afwerking toch?
Mijn eerste slachtoffer was een oudere auto van 12 jaar oud, onder de waskrassen. Ik heb daarop gekleid en diverse doeken op de auto gebruikt: zelfs het Meguiar's 5-Stappenplan uitgevoerd. Dit alles als test of dat dan ook veilig op de nieuwere auto kon. De oudere auto knapte er inderdaad zeer van op, maar de krassen verdwenen natuurlijk niet. Dat had ik ook niet verwacht (ik ben trouwens een handpoetser). Ik verwachte nu wel dat ik in ieder geval een mooi resultaat kon halen op de nieuwere auto, want ik zag in ieder geval geen nieuwe krassen ontstaan. Het was niet zo zonnig die dag.
Vandaag een heerlijk zonnetje en de nieuwere auto gaan wassen. Deze auto heeft zoals gezegd geen krasstraat gezien en is altijd op boven geschreven methode gewassen. Toen ik klaar was met wassen begon de zon door te komen en... arggghh! In het directe zonlicht waren er ultra fijne swirls in het zonlicht te zien. Ik vroeg me af waar die vandaan kwamen, ik deed toch alles goed? "Nu ja", dacht ik, "zelfs met een washmitt krijg je na 2 jaar wassen zulke kleine krasjes, dat voorkom je niet". Toen nog maar met de drooghanddoek over de auto, die diverse pluisjes achterliet. Stiekem gaf ik in mijn hoofd deze droogdoek al de schuld van deze krasjes... Ik heb de doek nog niet zo lang en kort daarvoor zag ik, ook in het directe zonlicht, geen krasjes, niets. Hmmm....
De auto in de schaduw gezet en gaan kleien. Ik ben bepaald niet zuinig met de Quick Detailer want ik heb zelfs een fles extra moeten halen (voor een Renault Twingo...). Ook het kleitje regelmatig goed omgevouwd en alles lekker soppig gehouden. Vervolgens residu weggehaald met een PB's MF doek, deze goed gecontroleerd op vuiligheid, harde pluisjes etc. Het zonnetje draaide en ik kon nu alles direct zien op de lak. Geweldig, waar ik de auto gekleid en geveegd had met de MF doek zag ik nu op diverse plekken ragfijne swirls, zoals eerder beschreven... Ook op diverse nieuwe plekken, waarvan ik zeker was dat ze er nog niet zaten. Het duidelijkst zag ik het op de kofferklep, even met de klei erover, MF erover en ik zag zo een ultrafijne swirl verschijnen. Het zijn dus hele fijne krassen, buiten de zon zie je ze niet. Maar ze zijn wel bloed irritant!
Omdat ik nog maar een stukje van de wagen moest doen bij de plaatselijke autoshop een fles QD gehaald, om toch maar af te maken. Meteen om advies gevraagd, mensen zeiden dat dit haast niet te voorkomen is buiten. Door wind, stof, zand etc. Enige remedie is machinaal weg laten halen, maar "begin daar vooral zelf niet aan, als je er geen verstand van hebt" zei men. Het autoschadebedrijf om de hoek kon de swirls voor EUR 80 verwijderen en zei hetzelfde over het onstaan van krassen met buiten poetsen. Ook zei men daar dat "de klei van Meg's geen aanrader is, er blijven stukjes vervuiling in zitten en dit maakt krasjes op je lak". Hmmm.... great. Hun zelf werkten alleen met 3M en Autoglym en dergelijke (en binnen poetsen). Maar ja, hun zijn natuurlijk "professionals".
Is het nou echt zo dat buiten poetsen je dit resultaat moet geven? Ik was nog van plan de overige stappen van het 5-Stappen plan op de auto uit te voeren maar heb er nu geen zin meer in. Net of je met de Paint Cleaner en de Scratch-X de krasjes weg krijgt met de hand... En dan zeker nog met een doek erover om nog meer krasjes te maken? Ik heb veel tijd, geld en kennis in produkten gestoken om tot een mooi, krasvrij resultaat te komen. Ik heb het gevoel dat dat met enkel wassen ook wel gelukt is. Maar die overige stappen en doeken vertrouw ik niet echt meer.
Mijn laatste hoop is inderdaad dat de kleine krasjes machinaal verwijderd worden, maar ik ben in staat dat door een bedrijf te laten doen (ik heb geen machine). Want vraag ik me af of je hetzelfde probleem niet met een machine hebt bij buiten gebruik + met doeken erover heen. En hoe "fool-proof" zijn die dingen dan wel niet, nu zit er in ieder geval nog lak op. Dus is die DAP500 aanschaf heilig en DE oplossing op mijn probleem? Ben nu zwaar ontmoedigd en zou eigenlijk het liefst naar een poetsbedrijf rijden, krassen laten verwijderen en dan alleen nog maar handmatig wassen. Niet kleien, polijsten, paint cleanen noem maar op. Maar gewoon 1x per jaar door een bedrijf laten doen (vanaf EUR 150, dat wel). Als het eindresultaat maar mooi is want hier ben ik echt ziek van en de spullen kosten ook al een klein kapitaal.
Ik weet dat 95% van de mensen die krasjes niet eens zien en het is echt alleen storend met de zon erop... Maar ben een echte perfectionist en dit is dus al waar ik al die tijd bang voor was.
Suggesties of tips zijn dan ook van harte welkom!
Wel ben ik altijd huiverig geweest om na het wassen nog met een doek over de auto te gaan, in verband met het veroorzaken van krasjes. Bijvoorbeeld om de auto in de was te zetten, of om andere produkten aan te brengen. Na uiteindelijk overtuigd te zijn op diverse fora heb ik de (niet goedkope) MF doeken van Poor Boy's en Meguiars aangeschaft. Tevens een droogdoek in huis gehaald van Chemical Guys, want al die waterdruppels geeft geen mooie afwerking toch?
Mijn eerste slachtoffer was een oudere auto van 12 jaar oud, onder de waskrassen. Ik heb daarop gekleid en diverse doeken op de auto gebruikt: zelfs het Meguiar's 5-Stappenplan uitgevoerd. Dit alles als test of dat dan ook veilig op de nieuwere auto kon. De oudere auto knapte er inderdaad zeer van op, maar de krassen verdwenen natuurlijk niet. Dat had ik ook niet verwacht (ik ben trouwens een handpoetser). Ik verwachte nu wel dat ik in ieder geval een mooi resultaat kon halen op de nieuwere auto, want ik zag in ieder geval geen nieuwe krassen ontstaan. Het was niet zo zonnig die dag.
Vandaag een heerlijk zonnetje en de nieuwere auto gaan wassen. Deze auto heeft zoals gezegd geen krasstraat gezien en is altijd op boven geschreven methode gewassen. Toen ik klaar was met wassen begon de zon door te komen en... arggghh! In het directe zonlicht waren er ultra fijne swirls in het zonlicht te zien. Ik vroeg me af waar die vandaan kwamen, ik deed toch alles goed? "Nu ja", dacht ik, "zelfs met een washmitt krijg je na 2 jaar wassen zulke kleine krasjes, dat voorkom je niet". Toen nog maar met de drooghanddoek over de auto, die diverse pluisjes achterliet. Stiekem gaf ik in mijn hoofd deze droogdoek al de schuld van deze krasjes... Ik heb de doek nog niet zo lang en kort daarvoor zag ik, ook in het directe zonlicht, geen krasjes, niets. Hmmm....
De auto in de schaduw gezet en gaan kleien. Ik ben bepaald niet zuinig met de Quick Detailer want ik heb zelfs een fles extra moeten halen (voor een Renault Twingo...). Ook het kleitje regelmatig goed omgevouwd en alles lekker soppig gehouden. Vervolgens residu weggehaald met een PB's MF doek, deze goed gecontroleerd op vuiligheid, harde pluisjes etc. Het zonnetje draaide en ik kon nu alles direct zien op de lak. Geweldig, waar ik de auto gekleid en geveegd had met de MF doek zag ik nu op diverse plekken ragfijne swirls, zoals eerder beschreven... Ook op diverse nieuwe plekken, waarvan ik zeker was dat ze er nog niet zaten. Het duidelijkst zag ik het op de kofferklep, even met de klei erover, MF erover en ik zag zo een ultrafijne swirl verschijnen. Het zijn dus hele fijne krassen, buiten de zon zie je ze niet. Maar ze zijn wel bloed irritant!
Omdat ik nog maar een stukje van de wagen moest doen bij de plaatselijke autoshop een fles QD gehaald, om toch maar af te maken. Meteen om advies gevraagd, mensen zeiden dat dit haast niet te voorkomen is buiten. Door wind, stof, zand etc. Enige remedie is machinaal weg laten halen, maar "begin daar vooral zelf niet aan, als je er geen verstand van hebt" zei men. Het autoschadebedrijf om de hoek kon de swirls voor EUR 80 verwijderen en zei hetzelfde over het onstaan van krassen met buiten poetsen. Ook zei men daar dat "de klei van Meg's geen aanrader is, er blijven stukjes vervuiling in zitten en dit maakt krasjes op je lak". Hmmm.... great. Hun zelf werkten alleen met 3M en Autoglym en dergelijke (en binnen poetsen). Maar ja, hun zijn natuurlijk "professionals".
Is het nou echt zo dat buiten poetsen je dit resultaat moet geven? Ik was nog van plan de overige stappen van het 5-Stappen plan op de auto uit te voeren maar heb er nu geen zin meer in. Net of je met de Paint Cleaner en de Scratch-X de krasjes weg krijgt met de hand... En dan zeker nog met een doek erover om nog meer krasjes te maken? Ik heb veel tijd, geld en kennis in produkten gestoken om tot een mooi, krasvrij resultaat te komen. Ik heb het gevoel dat dat met enkel wassen ook wel gelukt is. Maar die overige stappen en doeken vertrouw ik niet echt meer.
Mijn laatste hoop is inderdaad dat de kleine krasjes machinaal verwijderd worden, maar ik ben in staat dat door een bedrijf te laten doen (ik heb geen machine). Want vraag ik me af of je hetzelfde probleem niet met een machine hebt bij buiten gebruik + met doeken erover heen. En hoe "fool-proof" zijn die dingen dan wel niet, nu zit er in ieder geval nog lak op. Dus is die DAP500 aanschaf heilig en DE oplossing op mijn probleem? Ben nu zwaar ontmoedigd en zou eigenlijk het liefst naar een poetsbedrijf rijden, krassen laten verwijderen en dan alleen nog maar handmatig wassen. Niet kleien, polijsten, paint cleanen noem maar op. Maar gewoon 1x per jaar door een bedrijf laten doen (vanaf EUR 150, dat wel). Als het eindresultaat maar mooi is want hier ben ik echt ziek van en de spullen kosten ook al een klein kapitaal.
Ik weet dat 95% van de mensen die krasjes niet eens zien en het is echt alleen storend met de zon erop... Maar ben een echte perfectionist en dit is dus al waar ik al die tijd bang voor was.
Suggesties of tips zijn dan ook van harte welkom!