• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Verzamelde wax/sealant/coating ervaringen

Ik ben natuurlijk nog maar een beginner. Daarom de volgende twee vragen:

1. Na een aantal zeer fraaie stappenplannen te hebben bestudeerd en de webshop van CC ernaast te hebben gehouden, viel me op dat Meguiars ook een Wash + Wax in één heeft. Iets (mede de stappenplannen) zegt me dat dat geen voorkeur heeft bij jullie: waarom niet?

2. Valt me vaak op dat er veel verschillende sponsen zijn. Ik kan niet echt een goede topic vinden, dus daarom mijn vraag ook maar hierbij. Wat is het verschil tussen de meest gebruikte sponsen, bijvoorbeeld op een 'platte' spons en de 'dreadlock' spons.

Thnx in advanced! :)
 
1. Na een aantal zeer fraaie stappenplannen te hebben bestudeerd en de webshop van CC ernaast te hebben gehouden, viel me op dat Meguiars ook een Wash + Wax in één heeft. Iets (mede de stappenplannen) zegt me dat dat geen voorkeur heeft bij jullie: waarom niet?
Er zijn meerdere merken die een shampoo + wax in het assortiment heeft. Dit zijn shampoos met toevoegingen en wanneer je een bestaande waxlaag wilt bijhouden, is dit juist wel iets wat bij velen de voorkeur heeft. (Uiteraard is zo'n shampoo + wax niet te vergelijken met een goede wax)
Wil je echter gaan polijsten, dan zal een shampoo + wax misschien wel iets minder goed gereinigd hebben (blijft immers een product met meerdere functies) en de waxlaag polijst je weer weg. Zo kan dit ook opgaan voor wanneer je wilt cleanen. Eveneens voor wanneer je een glaze wilt gebruiken en je dus in feite de glaze over een waxlaagje heen gaat aanbrengen i.p.v. direct op een schone lak.

2. Valt me vaak op dat er veel verschillende sponsen zijn. Ik kan niet echt een goede topic vinden, dus daarom mijn vraag ook maar hierbij. Wat is het verschil tussen de meest gebruikte sponsen, bijvoorbeeld op een 'platte' spons en de 'dreadlock' spons.
De ''platte'' sponzen zijn veelal van foam en nemen geen vuil op tijdens het wassen. Een ''dreadlock'' spons is van microvezel en neemt wél vuil op. Een verschil hiertussen is dat eventueel vuil bij de foamspons tussen de spons en lak blijft rollen en dus defecten veroorzaakt, bij de MF neem je dit vuil op tussen de microvezels.



Greetz
 
  • Leuk
Reactions: Keffin
Ik ga mijn waxen niet becijferen maar zet wel een + achter de benaming bij mijn favo waxen.
Waxaddict 21+
Easy on easy off wax ,standtijd naar verluid 7 maanden ,ikzelf stel dat ie mijn BMW prima door de winter heeft geholpen. Bijzonder hydrofobisch. De auto blijft opvallend lang schoon zonder te wassen is mij opgevallen vuil krijgt niet de kans om te hechten. Beading is super!
Waxaddict 19
Easy on easy off wax heel fijn qua verwerking ,standtijd goed .
Waxaddict Finale ,Easy on easy off wax beetje meer olieachtig ivm 19/21 ik moest em wat extra nawrijven ,standtijd erg goed.
Waxaddict Quartz Easy on pay attention off wax ,ikzelf vond em alleszins meevallen qua verwerking en was ook makkelijk superdun aan te brengen. Standtijd ?
Waxaddict Custom Wax Purple/Cola Zorg dat je em erg dun opzet want deze wax is erg olierijk en anders moet je fiks nawrijven=showwax standtijd is redelijk en qua looks brengt deze Wax wel degelijk wat extra's!
Waxaadict Graphite Work in progress.
Collinite 845
Easy on easy off wax ,ook makkelijk machinaal aan te brengen, prijs/kwaliteit verhouding heel goed met lange standtijd.
Collinite 476+
Easy on easy off wax ,prijs/kwaliteit verhouding een topper met een goede standtijd.
Collinite 915+
Als je paneel per paneel werkt en bijna onzichtbaar aanbrengt zo dun dan is deze wax ook erg makkelijk te verwerken. De mooiste Collinite die er bij zit imho en maar weinig waxen kunnen aan deze prijs-kwaliteitverhouding tippen.
Ddj Blue velvet (pro)
Easy on easy off wax ,erg makkelijk dun aan te brengen en goed af te nemen. heeft ook een goede standtijd.
Ddj Purple haze (pro)
Idem als Blue velvet qua looks geen verschil.
Ddj home brew
Ondanks dat je em zelf in de keuken maakt is ie qua eigenschappen gelijk aan de eerder genoemde Ddj waxen .
Leuk experiment en valt qua wax niet tegen.
Ddj Iron gloss Sealent
Werk paneel voor paneel en dan is de Sealent erg makkelijk in gebruik en ook heel goed machinaal aan te brengen. Na het aanbrengen/afnemen het liefst 12 uur drooghouden. Standtijd is erg goed maar qua looks vond ik em tegenvallen er leek een lichte waas over de auto heen te zitten (op zwart zie je alles). Na het aftoppen met 915 was deze waas weg dus dat is een aanrader.
Monello Ibrido
Easy on easy off wax fijn spul in de verwerking vrij zachte wax dus zorg dat je er niet teveel van verbruikt want dat is zonde.
Migliore Primo
Naar verluid bevat deze Wax 50% carnauba en dat merk je een beetje in de verwerking maar de wax is nog goed te doen als je je aan wat spelregels houdt.
Dun aanbrengen en dat gaat makkelijk curen is niet nodig en swipetest zal niet werken daar deze Wax vettig zal blijven. Wax 1 paneel in en neem de wax 1 keer grofweg af (doek wordt vettig) en gelijk daarna pak je een schone doek en neem je dat deel nogmaals af en nu wat preciezer. Standtijd kan ik niks over zeggen (zat niet op eigen auto) maar vond em na het aanbrengen wel erg mooi!
Raceglaze 55
Easy on easy off wax dit is een erg zachte (olierijk?) wax en zorg dat je niet teveel op je waxpad pakt want dat is zonde. Wax kan licht nazweten . Standtijd kan ik niks over melden daar deze nog niet op mijn eigen auto heeft gezeten.
Surf city barrier reef paste wax
Dit is qua verwerking echt de makkelijkste paste Wax die ik heb. Standtijd weet ik niet precies maar gok een maand of 3. Echt ook een mooie Wax voor het geld aanrader.
Pinnacle Souveräin
Easy on easy of (show)Wax welke extra tot zijn recht komt op donkere lakken. Zou de lak ook naar verluid iets donkerder maken ikzelf durf dat niet zo hard te stellen maar het is een fijne wax dat zeker.
PB Liquid Natty's Blue
Easy on easy off wax maar het spul is erg dun en de beading vond ik snel afnemen. Er zijn liefhebbers van de Natty's varianten maar ik ben er niet 1 van...
Scholl The Rock premium carnauba.
40% carnauba maar nog steeds supermakkelijk in de verwerking. Super beading en in dat opzicht verschilt deze wax van andere waxen die ik heb geprobeerd. Werk paneel voor paneel af en hoe dunner hoe beter. Kan licht nazweten. Standtijd is heel duurzaam.
Scholl Premium Vintage wax+
60% carnauba en qua verwerking moet je paneel voor paneel afwerken heel dun aanbrengen en zo goed als gelijk weer afnemen dit is heel belangrijk! Vervolgens zul je merken dat de wax flink na kan zweten de lak wordt hier zelfs wat doffer van. Dus even geduld hebben en nogmaals afnemen dit is easy. Een 2e laag zal een stuk gemakkelijker gaan.
Onderlinge verschillen tussen waxen qua looks constateer ik zelf niet zo snel maar van deze wax ging de auto glimmen als nooit tevoren! Standtijd is duurzaam/goed te noemen.
Bouncers Capture The Rapture
Makkelijk dun aan te brengen en deze showwax bevat volgens mij een hele berg olien. Afnemen ook easy maar zul je met tussenpozen meermalen moeten doen. Mooie beading ,standtijd gok ik op een maand of 2 max 3.
Chemical Guys Ezyme
Absolute showwax welke erg makkelijk in het gebruik is. Het dak met waxaddict 21 gedaan en de motorkap met de Ezyme en ja ik zag duidelijk verschil maar het potje is rete duur en de standtijd komt neer op enkele weken...
Wolfgang 3.0 Sealent
Erg goede Sealent aanbrengen/afnemen gaat zonder enige moeite. De lak wordt er erg glad van met ook nog een goede standtijd. Het nadeel is dat de Sealent moet uitharden en dus minimaal 12 uur droog moet staan eigenlijk.
Zymöl Carbon work in progress
Obsession Seductive Watermelon work in progress
Chemical Guys Celleste dettaglio work in progress
Enkele waxaddict ervaringen toegevoegd
 
Ik ben natuurlijk nog maar een beginner. Daarom de volgende twee vragen:

1. Na een aantal zeer fraaie stappenplannen te hebben bestudeerd en de webshop van CC ernaast te hebben gehouden, viel me op dat Meguiars ook een Wash + Wax in één heeft. Iets (mede de stappenplannen) zegt me dat dat geen voorkeur heeft bij jullie: waarom niet?

2. Valt me vaak op dat er veel verschillende sponsen zijn. Ik kan niet echt een goede topic vinden, dus daarom mijn vraag ook maar hierbij. Wat is het verschil tussen de meest gebruikte sponsen, bijvoorbeeld op een 'platte' spons en de 'dreadlock' spons.

Thnx in advanced! :)

Dag Keffin , quantoxx heeft al een goed antwoord klaargezet , maar dit topic is meer voor ervaringen die men heeft met verschillende waxen .

Als je vraag nog nergens terugkomt kan je beter een nieuw topic openen om het wat overzichtelijker te houden!

Succes!
 
  • Leuk
Reactions: Keffin
Interessante stukjes verhaal zitten erin, maar voor mij in totaal teveel gelul en te weinig actie.
Hield het helaas niet vol om af te kijken...
 
Ja, het is inderdaad een mooi maar ook langdradig filmpje. Er zijn een paar punten voorbijgekomen die wel interessant zijn om op te schrijven en te testen. Eigenlijk ben ik ook wel benieuwd naar de volledige wax test, maar ik kan er geen online versie van vinden.
 
Zojuist Pro Detailer Magazine deel 4 besteld, de nieuwsgierigheid naar de test heeft gewonnen van het gezonde verstand :)
 
  • Leuk
Reactions: Ferdy
Sonax premium carnauba wax
Mooie wetlook van deze witte carnauba. Bijna geurloos en kan met de hand aangebracht worden. standtijd ongeveer 3 maanden neigt meer richting show wax. Komt met 2 applicators en een kleine microfiber doekje.
Nadeel vind ik de prijs.
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Reactions: StijnV
Ik ga mijn waxen niet becijferen maar zet wel een + achter de benaming bij mijn favo waxen.
Waxaddict 21+
Easy on easy off wax ,standtijd naar verluid 7 maanden ,ikzelf stel dat ie mijn BMW prima door de winter heeft geholpen. Bijzonder hydrofobisch. De auto blijft opvallend lang schoon zonder te wassen is mij opgevallen vuil krijgt niet de kans om te hechten. Beading is super!
Waxaddict 19
Easy on easy off wax heel fijn qua verwerking ,standtijd goed .
Waxaddict Finale ,Easy on easy off wax beetje meer olieachtig ivm 19/21 ik moest em wat extra nawrijven ,standtijd erg goed.
Waxaddict Quartz ++ Easy on pay attention off wax ,ikzelf vond em alleszins meevallen qua verwerking en was ook makkelijk superdun aan te brengen. Heeft een mooie glans en standtijd is +/- 7 maanden en heeft heel goed gehouden tijdens afgelopen winter. Wel zag ik dat pekel zorgt voor afname in standtijd. Ben erg positief over deze wax.
Waxaddict Custom Wax Purple/Cola Zorg dat je em erg dun opzet want deze wax is erg olierijk en anders moet je fiks nawrijven=showwax standtijd is redelijk en qua looks brengt deze Wax wel degelijk wat extra's!
Waxaddict Candygloss Special In principe makkelijk aan te brengen maar door de zachte structuur pak je snel teveel op je pad (doe mij maar een harde Wax) het verwerken gaat beter wanneer de buitentemperatuur niet te hoog is want curen gaat vrij snel. Afnemen gaat dan makkelijk.
Waxaddict Graphite Easy on pay attention off wax (vergelijkbaar met Quartz) naar verluid zit deze wax 12 maanden maar kan daar nu nog geen ervaring over delen. De wax is wat olierijk en ik moest em licht nawrijven. Mooie wax maar daar is het prijskaartje ook naar...
Waxaddict Vortex ++ Easy on very easy off wax ook als ie wat langer zit heel fijn qua verwerking 1 lichte veeg uit de pot en je doet met gemak minstens een motorkap of dak ,gewoon blijven smeren tot de pad niks meer afgeeft .Ik denk dat dit wereldspul zelfs machinaal aan te brengen valt als dat je ding is. Bizarre is dat het wel lijkt alsof het een soort in de lak trekt echt heel apart en het afnemen is ook een eitje. Standtijd is naar verluid 12 maanden (op papier dan). Wax blijft veel te duur in aanschaf maar verder is het echt een aanrader!
Waxaddict Kudos ++is een beetje vergelijkbaar met de Vortex qua verwerking en heeft een goede standtijd
Collinite 845
Easy on easy off wax ,ook makkelijk machinaal aan te brengen, prijs/kwaliteit verhouding heel goed met lange standtijd. Iedereen zou zo'n fles moeten hebben.
Collinite 476+
Easy on easy off wax ,prijs/kwaliteit verhouding een topper met een goede standtijd.
Collinite 915+
Als je paneel per paneel werkt en bijna onzichtbaar aanbrengt zo dun dan is deze wax ook erg makkelijk te verwerken. De mooiste Collinite die er bij zit imho en maar weinig waxen kunnen aan deze prijs-kwaliteitverhouding tippen.
Ddj Blue velvet (pro)
Easy on easy off wax ,erg makkelijk dun aan te brengen en goed af te nemen. heeft ook een goede standtijd.
Ddj Purple haze (pro)
Idem als Blue velvet qua looks geen verschil.
Ddj home brew
Ondanks dat je em zelf in de keuken maakt is ie qua eigenschappen gelijk aan de eerder genoemde Ddj waxen .
Leuk experiment en valt qua wax niet tegen.
Ddj Iron gloss Sealent
Werk paneel voor paneel en dan is de Sealent erg makkelijk in gebruik en ook heel goed machinaal aan te brengen. Na het aanbrengen/afnemen het liefst 12 uur drooghouden. Standtijd is erg goed maar qua looks vond ik em tegenvallen er leek een lichte waas over de auto heen te zitten (op zwart zie je alles). Na het aftoppen met 915 was deze waas weg dus dat is een aanrader.
Monello Ibrido
Easy on easy off wax fijn spul in de verwerking vrij zachte wax dus zorg dat je er niet teveel van verbruikt want dat is zonde.
Migliore Primo
Naar verluid bevat deze Wax 50% carnauba en dat merk je een beetje in de verwerking maar de wax is nog goed te doen als je je aan wat spelregels houdt.
Dun aanbrengen en dat gaat makkelijk curen is niet nodig en swipetest zal niet werken daar deze Wax vettig zal blijven. Wax 1 paneel in en neem de wax 1 keer grofweg af (doek wordt vettig) en gelijk daarna pak je een schone doek en neem je dat deel nogmaals af en nu wat preciezer. Standtijd kan ik niks over zeggen (zat niet op eigen auto) maar vond em na het aanbrengen wel erg mooi!
Raceglaze 55
Easy on easy off wax dit is een erg zachte (olierijk?) wax en zorg dat je niet teveel op je waxpad pakt want dat is zonde. Wax kan licht nazweten . Standtijd kan ik niks over melden daar deze nog niet op mijn eigen auto heeft gezeten.
Surf city barrier reef paste wax
Dit is qua verwerking echt de makkelijkste paste Wax die ik heb. Standtijd weet ik niet precies maar gok een maand of 3. Echt ook een mooie Wax voor het geld aanrader.
Pinnacle Souveräin
Easy on easy of (show)Wax welke extra tot zijn recht komt op donkere lakken. Zou de lak ook naar verluid iets donkerder maken ikzelf durf dat niet zo hard te stellen maar het is een fijne wax dat zeker.
PB Liquid Natty's Blue
Easy on easy off wax maar het spul is erg dun en de beading vond ik snel afnemen. Er zijn liefhebbers van de Natty's varianten maar ik ben er niet 1 van...
Scholl The Rock premium carnauba.
40% carnauba maar nog steeds supermakkelijk in de verwerking. Super beading en in dat opzicht verschilt deze wax van andere waxen die ik heb geprobeerd. Werk paneel voor paneel af en hoe dunner hoe beter. Kan licht nazweten. Standtijd is heel duurzaam.
Scholl Premium Vintage wax+
60% carnauba en qua verwerking moet je paneel voor paneel afwerken heel dun aanbrengen en zo goed als gelijk weer afnemen dit is heel belangrijk! Vervolgens zul je merken dat de wax flink na kan zweten de lak wordt hier zelfs wat doffer van. Dus even geduld hebben en nogmaals afnemen dit is easy. Een 2e laag zal een stuk gemakkelijker gaan.
Onderlinge verschillen tussen waxen qua looks constateer ik zelf niet zo snel maar van deze wax ging de auto glimmen als nooit tevoren! Standtijd is duurzaam/goed te noemen.
Bouncers Capture The Rapture
Makkelijk dun aan te brengen en deze showwax bevat volgens mij een hele berg olien. Afnemen ook easy maar zul je met tussenpozen meermalen moeten doen. Mooie beading ,standtijd gok ik op een maand of 2 max 3.
Chemical Guys Ezyme
Absolute showwax welke erg makkelijk in het gebruik is. Het dak met waxaddict 21 gedaan en de motorkap met de Ezyme en ja ik zag duidelijk verschil maar het potje is rete duur en de standtijd komt neer op enkele weken...
Wolfgang 3.0 Sealent
Erg goede Sealent aanbrengen/afnemen gaat zonder enige moeite. De lak wordt er erg glad van met ook nog een goede standtijd. Het nadeel is dat de Sealent moet uitharden en dus minimaal 12 uur droog moet staan eigenlijk.
Autoglym HD wax= work in progress
Ddj supernatural hybrid = work in progress
Wolfgang Fuzion = work in progress
Madcow Colossus wax = work in progress
Angelwax Enigma +++ voor nu mijn favoriete wax! Heerlijke verwerking en een heel goede standtijd. Leuke gimmick dat je er een speciale dedicated shampoo en detailspray bij kunt kopen! Mooie glans ook.
Soft Fusso coat light , wat mij betreft easy qua opzetten en afnemen licht grabby met de afname maar valt reuze mee en hier hoef je em niet voor te laten staan. Goede standtijd en ik had geen last van vlekkerigheid van de lak. Voor dit geld zeker geen slecht product! Glans is wat hard. Wat typisch is voor een Sealent .


Even wat updates toegevoegd
 
  • Leuk
Reactions: Emi