• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Verzamelde wax/sealant/coating ervaringen

StijnV

Detailing guru
Tester of Bling
29 jul 2014
866
183
35
Dilsen-Stokkem
Naar aanleiding van dit topic en iets gelijkaardigs op Detailing World:

Velen onder ons hebben diverse waxen, sealants of coatings geprobeerd.
Misschien is het leuk om die ervaringen beknopt te delen met onze mede-detailers?
 
Collinite 476S
Goedkope, duurzame wax. Voegt niet veel toe op gebied van looks, maar heeft een goede beading.

Dodo Juice Black Widow
Een makkelijk te verwerken hybride wax, met een mooie glans & beading.
De geur is niet wat we van Dodo gewend zijn, maar dit is zonder twijfel een van mijn favoriete waxen.

Dodo Juice Supernatural Hybrid Nano
Een erg harde wax, die bijgevolg wat moeilijk te verwerken is.
Mooie glans, scherpe reflecties en duurzame beading - maar wel wat prijzig.

Meguiars Ultimate Liquid Wax
Makkelijk om te gebruiken met een mooie glans, middelmatig op gebied van prijs en beading maar goede duurzaamheid.

Meguiars Ultimate Quick Wax
Keer op keer blijft deze spray wax me verbazen: vlekt niet in de zon of op kunststof, gewoon opsprayen en nawrijven voor een instant glans & waterafstotendheid (standtijd is uiteraard wat korter dan een 'echte' wax). Ik gebruik het zelfs voor het interieur...

Obsession Wax Evolution
Deze wax is makkelijker te verspreiden dan boter en geeft een sterke glans met scherpe reflecties. Sheeting/beading is OK, het compromis hier is de standtijd, tenzij je het gaat vergelijken met een show wax. De geur kan ik niet echt plaatsen, maar doet me aan snoepjes of kauwgom denken.

Obsession Wax Evolution V2
Identiek aan het origineel met een betere beading/sheeting.

Obsession Wax Arethusa
Een custom creatie gebaseerd op Evolution, met extra hydrofobe eigenschappen en dus ook een betere standtijd.

Obsession Wax Phantom
Een carnauba wax die erg makkelijk te gebruiken is, geeft een donkere glans, goede beading en duurzaamheid, met een mango geur.

Obsession Wax Phaenna
Een show wax, die de flake pop echt naar boven haalt en meer diepte & glans lijkt te geven. Standtijd is uiteraard korter dan de meeste andere waxen die hier vermeld zijn, maar de beading & sheeting zit goed.

Obsession Wax Dynasty
Makkelijker te verwerken dan Dodo's Supernatural Hybrid Nano, mega-waterafstotend en niet zo 'kil' als sommige andere SiO2 producten.

Soft99 Authentic Premium
Mooie look, goede beading en middelmatige duurzaamheid. Niet duur, maar niet de makkelijkste wax om op te brengen.

Soft99 Kiwami White
Goedkoop, geweldige beading bij de start met een transparante glans en al bij al redelijke duurzaamheid.

Sonax Polymer Netshield
Gemakkelijk om te gebruiken (opsprayen en afnemen), ongelofelijk waterafstotend en behoorlijk duurzaam.
Zeker niet duur, maar je moet van de wat killere / glasachtige look houden.

Sonax Brilliant Shine Detailer
Dezelfde geweldige beading als Polymer Netshield, maar in de formule van een quick detailer. Duurzaamheid is wat minder lang, maar je kan dit perfect als spray wax gebruiken.

Wolf’s Chemicals Bodyguard
Alleenstaand kon de duurzaamheid en de look me niet bekoren.

Wolf’s Chemicals Bodyguard + Nano Glaze
Gecombineerd met hun Nano Glaze, echter, zijn de looks (glans) en duurzaamheid een stuk beter.
 
Laatst bewerkt:
Collinite 845
Net zoals de 476s heeft deze wax een uitstekende prijs-kwaliteitverhouding. Deze vloeibare wax is enorm duurzaam in gebruik en een bescherming die enkele maanden (2-3) aanwezig blijft. Voegt in mijn opinie een wat glasachtige glans toe.

Dodo Juice - Purple Haze (Non-Pro)
De ''normale'' versie van deze vaste wax maakt niet de beloftes waar die gemaakt worden. De wax maakte de glans/kleur minimaal wat warmer. Mijn vermoeden is dat de Pro-versie vele malen beter is. Standtijd was in mijn geval redelijk kort; ongeveer 1,5 maand.
 
  • Leuk
Reactions: StijnV
Hoe kun je er van uit gaan dat als de normale versie tegenvalt, de pro versie vele malen beter zal zijn?
Waarschijnlijker is dat de pro versie dan ook tegenvalt.
 
Collinite 915 Marque d'elegance. Iets duurder dan de 476, misschien iets minder duurzaam, blinkt prima.
Heb zelf alleen maar Collinite waxen, en geen behoefte aan andere waxen die meer kosten en in een mooier potje zitten.
 
Hoe kun je er van uit gaan dat als de normale versie tegenvalt, de pro versie vele malen beter zal zijn?
Waarschijnlijker is dat de pro versie dan ook tegenvalt.

Het is een vermoeden, ik ga er niet van uit...? Daarnaast mag ik toch wel aannemen als er van iets een duurdere versie bestaat met de aanduiding ''pro'' dat deze iets/een beetje/enorm veel beter zou kunnen zijn?

Maakt ook niet uit, dit topic is bedoeld voor persoonlijke ervaringen van LSP's.
 
Nanolex Si3D Coating
De eerste coating die ik ooit heb aangebracht. Wanneer je jezelf verdiept in coatings lijkt het verwerken ervan nogal een hele onderneming, maar dit valt zeer zeker mee. Makkelijk in gebruik. Zorg voor goede verlichting, want je ziet vrijwel niet waar je product hebt aangebracht. Hoe dan ook is systematisch werken geadviseerd.

Na een goede voorbereiding voelde het aanbrengen van de eerste laag nogal stroef. Er is zeker wat frictie. De tweede laag gaat dan juist weer een stuk soepeler.

Bij voorbaat heb ik extra doeken en suede-doekjes bijbesteld omdat de kans bestond dat de doeken zouden uitharden. Dit was in mijn geval niet aan de orde.

In zo'n 4 uur tijd heb ik op een Porsche 2 lagen aangebracht. (50ml flesje voor de helft gebruikt)

De coating voegde in mijn geval zeker glans toe en de aqua fobische eigenschappen waren fenomenaal.

Over standtijd kan ik momenteel nog weinig zeggen. WORD VERVOLGD...



Gyeon Mohs + Booster Kit
De tweede coating die ik ooit heb aangebracht. Ook deze coating vond ik makkelijk in gebruik. In tegenstelling tot de Si3D kun je goed zien waar je product hebt aangebracht. In mijn geval werd het op een donkerblauwe auto nog nét wat donkerder en dit trekt weg wanneer je het product weer afneemt.

Na de juiste voorbereiding voelde de eerste laag aanbrengen niet stroef. Weinig frictie. De tweede laag gaat heel soepeltjes.

Ook bij deze coating heb ik rekening gehouden met extra doeken. Ik had deze volop op voorraad, dus heb voor de zekerheid na elke 2 grotere panelen de doeken in warm water gelegd om eventuele uitharding te voorkomen. (Coating hard dan niet uit in de doeken)

In zo'n 2 uur tijd heb ik op een tamelijk grote Audi S4 1 laag aangebracht.

De coating voegde in mijn geval een mooie glans toe. De aqua fobische eigenschappen van de Mohs heb ik niet getest. Na de gehele behandeling met Booster waren deze eigenschappen eveneens zeer goed, echter mijn idee was dat deze minder sterk waren als bij de Nanolex Si3D.

Over standtijd kan ik momenteel nog weinig zeggen. WORD VERVOLGD...
 
  • Leuk
Reactions: StijnV
Quantoxx, als de normale versie van iets tegenvalt is het logisch om te verwachten dat de duurdere 'pro' versie ook iets tegenvalt. Ongeacht of de laatste (iets) beter is. Bovendien was de bedoeling ervaringen te delen.
Maar goed, ik wil ook geen fittie starten en waardeer je bijdrage.
 
Monello Ibrido

Erg fijn verwerkbare wax, mooie beading en een standtijd van rond de 4 maanden.

Waxaddict Quartz

Wat lastiger te verwerken in vergelijking met Ibrido, je moet goed opletten met het curen van de wax. Dit moet minimaal 10 minuten zijn. Laat je hem te lang of te kort curen is het een regelrechte ramp om af te nemen. Heeft wel een goede standtijd van rond de 6 maanden.

Waxaddict Vitreo

Ook een erg fijne wax, geeft een mooie glans en mooie beading. Verwerkt net zo fijn als de ibrido. Standtijd van rond de 4 maanden. Sheeting vindt ik wel iets minder dan die van de ibrido en quartz.

Swissvax Glacier

Ideale wax voor witte auto's. Verwerkt erg makkelijk en laat zich dun aanbrengen. Voorkomt zwarte strepen en is extreem hydrofobisch. Standtijd kan ik nog niets over zeggen, hij zit pas een maand op mijn auto.

Gyeon Rim

Voor mij komt er niets anders meer, bleef op mijn Clio ruim 2 jaar zitten en het maakt de velgen reinigen een heel stuk makkelijker. Ze worden wel iets sneller vies dan wanneer ze onbeschermd zijn, maar meestal is met de wekelijkse wasbeurt een keer met de hogedruk er over heen spuiten genoeg.

Gyeon MOHS

Erg harde coating, bleef bij een klant van mij ruim tot nu toe al 1 jaar zitten terwijl deze auto vaak door de wasstraat wordt gehaald. Enige minpunt vindt ik de glans, deze is bij een normale wax of bij de Gyeon Prime veel beter.

Gyeon Prime


Erg goede coating, het geeft enorm veel glans extra, al helemaal op uni zwarte auto's. Standtijd is ook goed, zit er bij een klant al anderhalf jaar op en gaat nog steeds goed (wel met regulier onderhoud met wetcoat en cure)

Gyeon Cancoat


Ondanks de problemen met de sprayer van de oude versie, vindt ik het nog steeds een erg goed product. Het is heel gemakkelijk aan te brengen en geeft een mooie glans. Geen wetlook zoals een normale wax, maar gewoon prima. De beading vindt ik persoonlijk heel erg goed.

Sonax Polymer Netshield

Deze sealent heeft bij mijn vriendin haar auto er ruim een jaar opgezeten, dat terwijl de auto vaak door de wasstraat gaat en hij altijd buiten staat. Beading werd al snel minder, maar de sheeting bleef erg goed.

Wolfgang Fuzion

Deze wax kon mij niet bekoren. Geur en verwerking waren heel goed, beading vond ik wat minder. Gaf wel een mooie glans op mijn donker blauwe clio en een goede beading. Deze was echter na een maand al een heel stuk minder en na 2,5 maand was de wax er zo goed als af.
 
  • Leuk
Reactions: StijnV
Wolfgang Fuzion

Deze wax kon mij niet bekoren. Geur en verwerking waren heel goed, beading vond ik wat minder. Gaf wel een mooie glans op mijn donker blauwe clio en een goede beading. Deze was echter na een maand al een heel stuk minder en na 2,5 maand was de wax er zo goed als af.

Fuzion is ook geen 'extreme standtijd wax'
En door het gemak en de heeeeeerlijke geur is het geen straf om deze vaker te smeren toch? :)
 
  • Leuk
Reactions: GTI-EDITION230
Ik ga mijn waxen niet becijferen maar zet wel een + achter de benaming bij mijn favo waxen.
Waxaddict 21+
Easy on easy off wax ,standtijd naar verluid 7 maanden ,ikzelf stel dat ie mijn BMW prima door de winter heeft geholpen. Bijzonder hydrofobisch. De auto blijft opvallend lang schoon zonder te wassen is mij opgevallen vuil krijgt niet de kans om te hechten. Beading is super!
Waxaddict 19
Easy on easy off wax heel fijn qua verwerking ,standtijd goed .
Waxaddict Finale ,Easy on easy off wax beetje meer olieachtig ivm 19/21 ik moest em wat extra nawrijven ,standtijd erg goed.
Waxaddict Quartz ++ Easy on pay attention off wax ,ikzelf vond em alleszins meevallen qua verwerking en was ook makkelijk superdun aan te brengen. Heeft een mooie glans en standtijd is +/- 7 maanden en heeft heel goed gehouden tijdens afgelopen winter. Wel zag ik dat pekel zorgt voor afname in standtijd. Ben erg positief over deze wax.
Waxaddict Custom Wax Purple/Cola Zorg dat je em erg dun opzet want deze wax is erg olierijk en anders moet je fiks nawrijven=showwax standtijd is redelijk en qua looks brengt deze Wax wel degelijk wat extra's!
Waxaddict Candygloss Special In principe makkelijk aan te brengen maar door de zachte structuur pak je snel teveel op je pad (doe mij maar een harde Wax) het verwerken gaat beter wanneer de buitentemperatuur niet te hoog is want curen gaat vrij snel. Afnemen gaat dan makkelijk.
Waxaddict Graphite Easy on pay attention off wax (vergelijkbaar met Quartz) naar verluid zit deze wax 12 maanden maar kan daar nu nog geen ervaring over delen. De wax is wat olierijk en ik moest em licht nawrijven. Mooie wax maar daar is het prijskaartje ook naar...
Waxaddict Vortex ++ Easy on very easy off wax ook als ie wat langer zit heel fijn qua verwerking 1 lichte veeg uit de pot en je doet met gemak minstens een motorkap of dak ,gewoon blijven smeren tot de pad niks meer afgeeft .Ik denk dat dit wereldspul zelfs machinaal aan te brengen valt als dat je ding is. Bizarre is dat het wel lijkt alsof het een soort in de lak trekt echt heel apart en het afnemen is ook een eitje. Standtijd is naar verluid 12 maanden (op papier dan). Wax blijft veel te duur in aanschaf maar verder is het echt een aanrader!
Waxaddict Kudos ++is een beetje vergelijkbaar met de Vortex qua verwerking en heeft een goede standtijd
Collinite 845
Easy on easy off wax ,ook makkelijk machinaal aan te brengen, prijs/kwaliteit verhouding heel goed met lange standtijd. Iedereen zou zo'n fles moeten hebben.
Collinite 476+
Easy on easy off wax ,prijs/kwaliteit verhouding een topper met een goede standtijd.
Collinite 915+
Als je paneel per paneel werkt en bijna onzichtbaar aanbrengt zo dun dan is deze wax ook erg makkelijk te verwerken. De mooiste Collinite die er bij zit imho en maar weinig waxen kunnen aan deze prijs-kwaliteitverhouding tippen.
Ddj Blue velvet (pro)
Easy on easy off wax ,erg makkelijk dun aan te brengen en goed af te nemen. heeft ook een goede standtijd.
Ddj Purple haze (pro)
Idem als Blue velvet qua looks geen verschil.
Ddj home brew
Ondanks dat je em zelf in de keuken maakt is ie qua eigenschappen gelijk aan de eerder genoemde Ddj waxen .
Leuk experiment en valt qua wax niet tegen.
Ddj Iron gloss Sealent
Werk paneel voor paneel en dan is de Sealent erg makkelijk in gebruik en ook heel goed machinaal aan te brengen. Na het aanbrengen/afnemen het liefst 12 uur drooghouden. Standtijd is erg goed maar qua looks vond ik em tegenvallen er leek een lichte waas over de auto heen te zitten (op zwart zie je alles). Na het aftoppen met 915 was deze waas weg dus dat is een aanrader.
Monello Ibrido
Easy on easy off wax fijn spul in de verwerking vrij zachte wax dus zorg dat je er niet teveel van verbruikt want dat is zonde.
Migliore Primo
Naar verluid bevat deze Wax 50% carnauba en dat merk je een beetje in de verwerking maar de wax is nog goed te doen als je je aan wat spelregels houdt.
Dun aanbrengen en dat gaat makkelijk curen is niet nodig en swipetest zal niet werken daar deze Wax vettig zal blijven. Wax 1 paneel in en neem de wax 1 keer grofweg af (doek wordt vettig) en gelijk daarna pak je een schone doek en neem je dat deel nogmaals af en nu wat preciezer. Standtijd kan ik niks over zeggen (zat niet op eigen auto) maar vond em na het aanbrengen wel erg mooi!
Raceglaze 55
Easy on easy off wax dit is een erg zachte (olierijk?) wax en zorg dat je niet teveel op je waxpad pakt want dat is zonde. Wax kan licht nazweten . Standtijd kan ik niks over melden daar deze nog niet op mijn eigen auto heeft gezeten.
Surf city barrier reef paste wax
Dit is qua verwerking echt de makkelijkste paste Wax die ik heb. Standtijd weet ik niet precies maar gok een maand of 3. Echt ook een mooie Wax voor het geld aanrader.
Pinnacle Souveräin
Easy on easy of (show)Wax welke extra tot zijn recht komt op donkere lakken. Zou de lak ook naar verluid iets donkerder maken ikzelf durf dat niet zo hard te stellen maar het is een fijne wax dat zeker.
PB Liquid Natty's Blue
Easy on easy off wax maar het spul is erg dun en de beading vond ik snel afnemen. Er zijn liefhebbers van de Natty's varianten maar ik ben er niet 1 van...
Scholl The Rock premium carnauba.
40% carnauba maar nog steeds supermakkelijk in de verwerking. Super beading en in dat opzicht verschilt deze wax van andere waxen die ik heb geprobeerd. Werk paneel voor paneel af en hoe dunner hoe beter. Kan licht nazweten. Standtijd is heel duurzaam.
Scholl Premium Vintage wax+
60% carnauba en qua verwerking moet je paneel voor paneel afwerken heel dun aanbrengen en zo goed als gelijk weer afnemen dit is heel belangrijk! Vervolgens zul je merken dat de wax flink na kan zweten de lak wordt hier zelfs wat doffer van. Dus even geduld hebben en nogmaals afnemen dit is easy. Een 2e laag zal een stuk gemakkelijker gaan.
Onderlinge verschillen tussen waxen qua looks constateer ik zelf niet zo snel maar van deze wax ging de auto glimmen als nooit tevoren! Standtijd is duurzaam/goed te noemen.
Bouncers Capture The Rapture
Makkelijk dun aan te brengen en deze showwax bevat volgens mij een hele berg olien. Afnemen ook easy maar zul je met tussenpozen meermalen moeten doen. Mooie beading ,standtijd gok ik op een maand of 2 max 3.
Chemical Guys Ezyme
Absolute showwax welke erg makkelijk in het gebruik is. Het dak met waxaddict 21 gedaan en de motorkap met de Ezyme en ja ik zag duidelijk verschil maar het potje is rete duur en de standtijd komt neer op enkele weken...
Wolfgang 3.0 Sealent
Erg goede Sealent aanbrengen/afnemen gaat zonder enige moeite. De lak wordt er erg glad van met ook nog een goede standtijd. Het nadeel is dat de Sealent moet uitharden en dus minimaal 12 uur droog moet staan eigenlijk.
Autoglym HD wax= work in progress
Ddj supernatural hybrid = work in progress
Wolfgang Fuzion = work in progress
Madcow Colossus wax = work in progress
Angelwax Enigma +++ voor nu mijn favoriete wax! Heerlijke verwerking en een heel goede standtijd. Leuke gimmick dat je er een speciale dedicated shampoo en detailspray bij kunt kopen! Mooie glans ook.
Soft Fusso coat light , wat mij betreft easy qua opzetten en afnemen licht grabby met de afname maar valt reuze mee en hier hoef je em niet voor te laten staan. Goede standtijd en ik had geen last van vlekkerigheid van de lak. Voor dit geld zeker geen slecht product! Glans is wat hard. Wat typisch is voor een Sealent .


 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Reactions: Tonny en StijnV
@m@rio ,nee de 476 is gladder van structuur. 915 is niet heel veel harder maar iets korreliger wat waarschijnlijk komt door een hoger percentage carnauba.
Als een wax wat harder is vind ik persoonlijk niet zo erg en vaak juist fijner om te doseren op je pad maar goed daar zullen de meningen wel over verschillen.
915 is een absolute topper en kan zich wat mij betreft meten met waxen die 3x duurder zijn.
 
Gauw teveel gebruiken bij een harde wax wil zeggen dat je nog veeeel voorzichtiger zal moeten zijn bij een zachte/vettigere wax.
Maar zoals altijd, oefening baart kunst.
Al doende leert men, etc. etc...
 
@StijnV ,wat becijferen lastig maakt in dit geval is dat er in dit geval zoveel meningen zullen zijn betreffende hoe goed of niet goed de ervaringen zijn met een wax en daarnaast zijn er nog andere aspecten die invloed kunnen hebben zoals weer/ervaring van de gebruiker. Dus wat neem je wel/niet mee in een eindcijfer?
Wat ikzelf het belangrijkste onderdeel vind meewegen in wat ik van een wax vind is de verwerking in de praktijk en daar hebben mensen ook echt wat aan.
Qua looks zijn de verschillen vaak niet zo groot vind ik.
 
Ik heb de Meguiars Ultimate Quick Wax en Sonax Brilliant Shine Detailer toegevoegd aan mijn post.
Deze vallen onder de categorie 'spray wax' en 'quick detailler', maar door hun goede prestaties vond ik deze wel het vermelden waard...