• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Volvo V60 R-Design 2011

Oke dus toch iets van bescherming en straks lekker Cancoat erop. Dit soort foto's maak ik ook gewoon met telefoon hoor dus helemaal geen probleem:p
 
  • Leuk
Reactions: RoCo
Heel mooi resultaat behaald zeg en goed dat je bij twijfel de kleinere plate/pad gebruikt om toch net deze niet vlakke delen strak te krijgen.
Keurig gewerkt en erg leerzaam om dit te volgen :).
 
  • Leuk
Reactions: RoCo
Ik heb de lijn vanaf HC tot aan UC (Heavy, Medium, Fine, Ultra fine), alles i.c.m. hun pads (rood, oranje, geel, groen). De zwaarste (PC) heb ik nog niet in huis omdat die wel erg sterk schijnt te zijn. Wel heb ik de blauwe pad voor de grote machine en de microvezelpad zodat ik, mocht het nodig blijken, kan opschalen met de HC. Dan is het wel knokken geblazen want dan heb je een hele sterke lak te pakken.

Polish is heel prima en vergevingsgezind, zeker op een DAP, dan kun je bijna eindeloos doorwerken zonder dat het stoft of droogt. De pads lijken vooralsnog prima, kan nog geen uitspraak doen over duurzaamheid. Wel over de prijs, die is aantrekkelijk te noemen.

De finish van MC is heel goed en kan als one-step gebruikt worden. De FC levert dan slechts marginale verbetering en die pas je dus voornamelijk toe wanneer je de HC hebt gebruikt. De UC levert een spekglad resultaat op, vanwege de ceramic sealant afwerking, dus finishen met die kan in principe altijd.

Al met al is het dus "gewoon" een alternatief. De moderne polishes liggen nou eenmaal heel dicht bij elkaar (sommige komen uit dezelfde schuur). Kan dus ook niet tegen CC zeggen dat ze er iets aan missen, anders dan dat ze daarmee een sterke prijs-kwaliteit in huis halen.

Vooralsnog tevreden dus :)
 
Op een flink deel van de auto is de "orange peel" erg flink. Na de aanpak van de motorkap heb ik besloten om de "denim" pads tevoorschijn te toveren. Vandaag de echte proef op de som op het rechter achterportier.

Afijn, portier gewassen, gekleid, gedroogd zodat de beginsituatie goed in beeld gebracht kon worden.
20210130_211359.jpg

Los van de orange peel zit het natuurlijk vol met swirls na jaren van verwaarlozing, dus gelijk de totale finish in ogenschouw houden. Omdat "orange peelen" een grove aanpak is, heb ik gebruik gemaakt van de Heavy Cut. Daarbij heb ik wat pads op maat gemaakt voor 75mm, 50mm en 30mm zodat ik ook de krappere ruimtes aan kan pakken. Als eerst begonnen met de bovenste strook: PXE, 12mm uitslag, 75mm BP.
20210130_212026.jpg

Met de finish zit het wel goed, maar ik had niet anders verwacht aangezien medium de defecten al aanpakte. De orange peel werd minder, zelfs met de D/A; dat is fijn! Maar er konden nog wel wat hits bij.

Ik had mijzelf voorgenomen om niet meer dan 4 hits te doen en die heb ik uiteindelijk ook alle vier gebruikt. Omdat je met Orange peelen goed moet opletten was mij de tip al eens gegeven om elke stap op de foto te zetten en zo kritisch te vergelijken wat je winst is. Voordeel is dat ik jullie ook elke hit kan laten zien:
20210130_155731.jpg

Om het nog duidelijker te maken hier een vergelijk van start en finish:
20210130_161227.jpg

Mooi!! Niet helemaal strak, maar een flink verschil in recht en detail!

Toen het beest gepakt en begonnen met de grote stukken op de deur. Heb deze uiteindelijk 3 hits kunnen geven toen de schemer zich aankondigde, dus morgen hit 4 en finishen. Ook hier flinke al verschillen:
20210130_193503.jpg

Nog eentje om het af te leren:
20210130_152150.jpg

Tot de volgende!
 
Wauw! En dat alleen zonder roterend te polijsten? Dat is dan beter dan wat ik had verwacht. Hoe was de warmte-ontwikkeling?
 
  • Leuk
Reactions: RoCo
Viel mij ook alles mee @Jansen had de 50mm roterend achter de hand voor de PXE, maar nog niet gebruikt dus. Wellicht dat het ook komt omdat de lak zich tamelijk goed laat corrigeren? Met medium kreeg ik immers de swirls al weg.

De warmte liep wel op, zeker met de XCE voelde je dat omdat je dan een groot oppervlak aan het aanpakken bent. In de kou voel je het verschil gelukkig goed. Hierdoor heb ik het aantal passages in een "hit" uiteindelijk beperkt tot 4 want je voelt de weerstand toenemen als je daarna doorgaat en dat voelde niet goed.

Daarna is het pad uitspoelen, schoonmaken, inspecteren en volgende stuk aanpakken. Zo koelde het paneel alweer af en tegen de tijd dat je hetzelfde stuk de volgende hit gaf, was het al weer koel. Op de kunststof delen wordt het dus goed opletten aangezien die niet zo mooi uitstralen.

@Tomas wat lakdikte betreft had @Dibbuz bij de introductie van deze pads een topic gemaakt en toen hebben ze geloof ik een verschil gemeten van zo'n 10 tot 15 micron maar die paste volgens mij ook 5 hits toe.

Nadat ik de lakdikte had bekeken bij Jan wist ik dat die gezond was en had ik mij voorgenomen om 4 hits te willen doen. Mocht ik nu verder willen, zal ik eerst weer willen meten om een gevoel te krijgen (zeker weten doe je het immers nooit).

Voor nu echter zeer tevreden en eerst maar eens het totaalplaatje bekijken wanneer ik rond ben. Met je neus er boven op wil je immers meer en meer en meer.
 
Wat een verschil zeg het is echt goed te zien zo, heel mooi resultaat wel een flinke klus maar zeker eer van al je werk.
 
  • Leuk
Reactions: RoCo
Vandaag de deur volledig afgewerkt en weer meer geleerd. Ben veel tijd kwijt geweest rondom het handvat. Vanwege de krappe stukjes had ik de 50mm BP op de 12mm uitslag gegooid en na de eerste hit zag ik een beperkt effect. Toch nog een tweede hit gedaan, maar ook hier nauwelijks verbetering. Mijn conclusie: te weinig energie in eindeffect. Om met de D/A dus genoeg effect te hebben kan ik niet afzakken onder de 75mm met de PXE.

Gelukkig heb je dan de roterende optie nog! Dat maakt het geheel natuurlijk wel wat uitdagend zo dichtbij de scherpe randjes, maar met gezond verstand en aandacht moest het goed komen. Ben niet voorbij standje 2 geweest en er was weer direct effect. Mooi! Toen de rest van deur afgewerkt met de denim pads. Je merkt inderdaad dat de pads snel slijten; na een hit of 4 a 5 is het wel klaar. Om goede meters te kunnen maken zal ik 4 hits aanhouden en dan vervangen, zo kan ik voor de overige delen even rekenen hoeveel ik nog moet bestellen :joy:

Vandaag wat minder foto's, maar wel één van na het "peelen", ter vergelijk:
20210131_204925.jpg

Er zit echt nog wel wat orange peel in, maar de hoeveelheid detail is fors toegenomen. Hierna heb ik nog afgeschaald met medium en toen gefinished, de deur ziet er poepie strak uit! Maar helaas geen foto meer kunnen maken na de "final wipe down", die houden jullie nog te goed (Cliffhanger!).
200.gif
 
Echt een stuk mooier geworden! Geen last van de kou met het polijsten? Ik heb wel eens gehad dat het polijstmiddel niet meer zo lekker verwerkt bij lage temperaturen.
 
  • Leuk
Reactions: RoCo
Nee geen last van de kou gelukkig, nou was het lang niet zo erg als dat aangegeven werd. Ik moest zelfs heel even pauzeren omdat de zon op het paneel kwam. Het was koud in de schaduw, heerlijk in het zonnetje. De middelen werkten daardoor nog prima.
 
  • Leuk
Reactions: Jansen
Hey @Dirk Post ik heb nog geen diversiteit gehad in pads op de machine én ook nog te weinig meters gemaakt om daar een standpunt in te nemen. Zelf gebruik ik momenteel trapeze pads (Zvizzer); qua vorm vergelijkbaar met de HDO reeks van Lake Country. Werkt prima.

Ik heb wel vele uren onderzoek zitten in de zoektocht naar de machine en gebruikte combi's en kwam in veel dezelfde vraag tegen; welke pad werkt het best?

Wat ik tussen de regels vaak door las was dat men zocht naar een oplossing waardoor de machine zo soepeltjes liep als een free-spin D/A. Ik kan je wel vertellen; die is er niet. De machine werkt en als je hem goed hanteert werkt die voor je, maar is het nog steeds werken met dit ding. Niets zo soepel als een free-spin D/A.

Ik vind het fijn en in ruil daarvoor kun je heel gericht werken en is het resultaat ook heel consistent. Maar ik ga geen praatjes verkopen alsof die zijdezacht is in gebruik en ben dat ook niet tegen gekomen. Ik weet niet of je dezelfde achterliggende reden hebt, maar ik deel het evengoed.

Een man die wel ontelbaar veel meters heeft gemaakt en zelf zeer groot voorstander is van Gear-Driven is Mike Phillips. Hij is ook eerlijk over de "karakteristiek" zoals hij het noemt. In een recente sessie van hem kwamen ook de pads aan bod (zie onderstaand filmpje vanaf 38 min). Goede noot hierbij is dat de Europese cordless XCE even sterk is als de bedrade versie (zelfde toeren, zelfde OPM). Kennelijk is die in Amerika iets zwakker ingesteld zoals hij aanhaalt in het filmpje:


Ik heb wel interesse in andere pads en die zullen op den duur ook komen. Als aanvulling of vervanging kijk ik naar de nieuwe Rupes lijn en/of de pads van Flex zelf.

Geen direct antwoord op je vraag, maar hopelijk heb je er evengoed iets aan! Succes!
 
  • Leuk
Reactions: Nick1407
Ik werk al jaren met de Flex forced rotation, eerst de VRG 3401, nu de XCE met draad.
Ik doe er wel 90 procent van al het corrigeer, plus finish werk mee.
Ik werk veel met de HDO pads.
Maar wou gewoon eens polsen waar anderen mee werken.
Gr Dirk.
 
  • Leuk
Reactions: RoCo
Helaas geen tastbaar alternatief bij mij dus! Maar wellicht zat je al op hetzelfde spoor.

De Rupes hebben mijn interesse vanuit hier gewekt en toen werden ze ook nog door Mike aangehaald: die nieuwe pads moeten wel erg goed zijn en hier lees ik tot nu toe louter positieve reacties van zeer ervaren rotten.

De interesse voor de flex pads komt simpelweg doordat ik Flex zelf erg waardeer en omdat John van Forensic Detailing Channel er erg van gecharmeerd is (ook groot voorstander van gear-driven).

Mocht je zelf ervaringen opdoen hoor ik ze graag: ik hou me warm aanbevolen!
 
Ik zie die nieuwe Rupes pads nog niet te koop hier in Nederland.
Zijn elders al een jaar op de markt, meende ik te lezen.
 

Vergelijkbare onderwerpen