• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Volvo V60 R-Design 2011

Netjes weer hoor, knap dat je dit allemaal doet en tijd insteekt. Is dat een beetje fullproof die denimpads of? Polijsten kan ik wel een beetje maar is dit de moeite waard om er extra tijd in te steken die ik niet heb eigenlijk. Aangezien mijn hele auto gepolijst moet worden ;)
 
  • Leuk
Reactions: RoCo
@Jansen Tot op heden zijn er 4 pads van 6" doorheen; deze zijn gebruikt om pads van 75/50/30mm van te maken; maar hiervan is nog niet alles op. Netto dus 3 pads van 6" denk ik. Daarbij heb ik vandaag het laatste zetje gegeven aan de 2 pads van 5,5".

@tamer het hangt af hoe zwaar de 'orange peel' is op je auto. Bij mij is die vrij heftig en het verschil is daardoor groot. Maar qua tijd gaat het natuurlijk niet rap. De lak zelf kan in 2-3 hits strak zijn, maar nu doe ik eerst 4 hits peeling en dan pas polijsten. Dus feitelijk ga je van 3 naar 7 hits.....tel uit je verlies. Nu is de finish wel goed van de pads dus op sommige plekken kun je gelijk finishen maar ik moest vandaag wel her en der eerst nog even 'cutten'.

De verwerking is vrij bulletproof vind ik, eigenlijk niet heel anders dan polijsten al ben ik iets voorzichtiger rondom randen etc.
 
Laatst bewerkt:
Vandaag mijn enthousiasme verloren en weer gevonden! Was vanmorgen dapper begonnen aan de voorbumper onder het mom van "dan hebben we die maar gehad". Geen klusje waar ik, door het lijnenspel, naar uitkeek. Daarbij zit deze kilometervreter volle bak onder de steenslag, maar ik ga het toch echt niet meer over laten spuiten. Dus het doel was zeker niet een "perfecte lak", maar ja, eenmaal bezig.....
20210824_223107.jpg

Swirls zitten er goed in en ik dacht die er wel even eenvoudig uit te tillen....nou ik neem mijn woorden terug over de laksterkte van mijn Volvo want dit fijne kunststof paneel weerde zich kraniger dan verwacht. Twee hits met heavy cut en dito foampad leverde zo'n 60 a 70% correctie op.....dat is dus niet leuk hè, met al die kiertjes, lijntjes, hoekjes. Geen MF-pad in maatje 2" en 1" in mijn arsenaal, dus opschalen kon ik ook niet.

Wat ook niet motiverend is, is de blijvende schade op de bumper nu je er zo met je neus bovenop zit....waar doe ik het voor dacht ik na netto 2,5 uur harken op de bumper...gelukkig zie je dan op afstand dat je wel degelijk een velletje er af trekt (zoals te zien op de foto bij de stippellijn). Uiteindelijk netto 4 uur zitten 'cutten' en toen kon ik over naar de voorschermen...
20210824_161025.jpg

Ook hier wederom veel eer te behalen en gelukkig valt de blijvende schade hier wel weer mee. Daarbij heb ik een 3" MF-Pad waardoor opschalen ineens wel een optie was, dus: pad primen, dotjes er op en gas op die lolly:
20210824_225122.jpg

Bingo! Enkel nog D/A micro-marring....vieuw! Inmiddels al zes uur netto aan het 'cutten' geweest: bumper en beide voorschermen zijn klaar om te 'finishen'. In de schemer nog even een testspotje voor de finish gemaakt om te kijken of de 'marring' inderdaad eenvoudig zou verdwijnen en dat is gelukt:
20210824_204433.jpg

Dat geeft de burger weer moed!

De buurjongen verderop kwam ook nog even kijken en vertelde dat hij zijn auto naar een poetser had gebracht en super tevreden was. "Top toch!?" Zei ik, "kostte dat?". "60 euro....daar kan ik zelf niet tegenop poetsen" zei die....eerlijk is eerlijk, dat is niet duur en als hij er blij mee is, wie ben ik om dat te bekritiseren....maar ja, in zijn afwezigheid stiekem toch even gegluurd:
20210824_223243.jpg

Tja....ik moet ook niet zeuren ook over die enkele krasjes die achterblijven in mijn tien jaren oude wagen, het gaat gewoon de goede kant op, maar soms verdwijn je toch even in het konijnenhol van "perfectie".

Morgen finish ik de panelen en gelijk maar in de Cancoat want donderdag slaat het weer toch weer om!
 
Mooi resultaat na lang buffelen op een klein gedeelte van de auto! Hetgeen wat nog aanwezig is, zal ook echt 99,9% van de mensen niet opvallen. Top werk en door naar de rest van de Volvo :cool:
 
  • Leuk
Reactions: RoCo
Mooi resultaat @RoCo! Respect voor je volhardendheid en het resultaat mag er zijn. Ik herken mij wel in het harken op een (te) harde lak met misschien net niet de juiste middelen. Voor mijzelf heb ik gemerkt dat hoe schoner ik mijn pads houd des te beter/sneller is het correctievermogen.

Wat mag je verwachten voor 60 euro? Dat is echt heel weinig geld. Ik vind het resultaat dan ook echt slecht :sob:, maar als een klant daar al tevreden mee is, wat zijn wij dan nog aan het doen? :joy:
 
Dank allen! Met frisse moed weer van start gegaan vandaag, maar het weerbericht gaf al aan dat het in de avond zou gaan regenen; cancoat heb ik daarom naar achter geschoven.

De bumper en voorschermen heb ik afgemaakt en dan word je toch wel weer vrolijk als je het verschil ziet. De Monello Faro is een prima lamp, maar niets overklast 'de koperen ploert'! Even spelen met de sluitertijd en we hebben een genadeloze 50/50 tussen het voorscherm en de deur:
20210825_115618.jpg

Hele forse correctie behaalt uiteindelijk en erg tevreden. Het is geen hele voldoenende kleur dat donkergrijs, maar het verschil mag er zijn! De bumper is ook afgewerkt en toont qua kleur weer mooi in het geheel:
20210825_203029.jpg

Omdat coaten niet doorging heb ik doorgepakt op de achterbumper waar ik vrij baan had voor de MF-pad; wat een verademing! 1 hit: weg swirls! Diepere plekken nog een tweede hit gegeven en het daar bij gelaten; geen perfectie, maar even afstand nemen en dan zien dat het goed genoeg is:
20210825_152258.jpg

Ook de bumper corrigeerde goed en leefde weer op. Met het weersvooruizicht wist ik dat ik moest gaan waxen om de verse panelen te beschermen. Omdat de motorkap in januari nog gecorrigeerd is geweest heb ik hier wel een rondje Finish over gedaan en vervolgens de voor- en achterbumper, voorschermen en motorkap in de Bilt-Hamber Double-speed wax gezet:
20210825_192934.jpg

Dat was hem denk ik voor deze week, alhoewel: ergens nog wel een keer goed wassen, met de tandenstoker de kiertjes nalopen om het polijstresidu weg te nemen, het dak nog een rondje finish geven en waxen en wie weet wat het weer nog toelaat....lekker hoor!
 
Vandaag toch tijd gevonden om het dak en de spoiler in de wax te zetten. Er zaten wat waterspots op en wat vlekken van de hars; die moesten er natuurlijk eerst af!

Getest met Fine Cut op medium pad, maar dit haalde de water spots net niet weg, dus Medium Cut op Medium pad; de randen en rondom de antenne met 75mm, de rest met de 125mm. De medium cut finisht keurig als one-step, dus ook prima.
20210827_180222.jpg

Daarna de boel machinaal in de wax gezet en dit was toch lastiger dan met de Collinite 845 omdat het dun uitsmeren iets lastiger gaat met een vaste wax. Had op punten dat de bovenlaag al ging stoffen; dat vergt dus nog wat oefening! Uiteindelijk wel gelukt en snel ook.

Bij het opruimen braken de wolken, dus kon ik gelijk genieten! De beading was prima!
20210827_171920.gif

Daarna met een tandenstoker en doek nog de randen en naden van de auto ontdaan van polijstresidu en dan van het weekend de auto in zijn geheel nog even wassen. Daarna voorzichtig weer aan het werk gaan denken...
 
Een tijdje terug liet ik al vallen dat er een enorme kras op mijn auto was getrokken. Misselijk natuurlijk en helaas niet de eerste keer. Inmiddels lopen er zes aangiftes over een periode van een half jaar. Zo was er epoxy, spuitverf, weer epoxy en drie krassen. Inmiddels hangt er een camera en is een andere auto ook slachtoffer geworden. Dader onbekend, geen aanknopingspunten. Het haalt de voldoening wel uit het detailen van de eigen auto. Op de krassen na heb ik het aardig weg kunnen detailen. Een diepe kras is echter niet weg te poetsen. De aandacht ging het afgelopen jaar dan ook meer naar andermans auto's en niet meer naar de eigen. Los van de wasroutine natuurlijk.

Maar in het kader van omdenken: detailen gaat ook om het beste te halen uit hetgeen dat je voor je hebt. Met 330k op de klok en 12 jaar op de kalender is dit niet de auto die ik in nieuwstaat heb gekocht en ook niet zal houden. Spuiten is tevens geen investering die ik zal doen. Maar ik kan wel blijven detailen! Dus na lang negeren nu toch maar de aandacht gericht op het aanpakken van deze kras:
20230522_193514.jpg

20230522_193549.jpg

Vies diep, hartstikke breed en dwars door de lak. Ik had mij geen illusies gemaakt dat dit weg zou gaan. Maar ik kon wel proberen om een aantal meter afstand winst te boeken in het opvallen. Dat was het doel: minder zichtbaar op afstand.
 
De kras heb ik in fases aangepakt. Iedere keer dat ik het een zetje kon geven heb ik het paneel eerst Rinseless gewassen. Als de basis schoon is, is dit middel echt een uitkomst. Opspuiten, afnemen met een doordrenkte doek, drogen. Twee minuten, schoon paneel. Klaar om te polijsten, cleanen, waxen, preppen, wat je wilt. In mijn geval schuren....met p2000 met het doel het "wit" uit de kras te krijgen. De ruwe randen afvlakken:
20230522_193549.jpg

20230522_194223.jpg

20230522_200319.jpg

Blijven meten tussendoor met de lakmeter en uiteindelijk gestopt nabij de 100 micron. Aan de uiteinden was het al dunner dus daar moest ik sowieso voorzichtig aan doen. Uiteindelijk even snel polijsten met microvezel en menzerna 400 om de voortgang te bekijken:
20230522_201822.jpg

Missie geslaagd. Tijd om te vullen met lak. In dit geval van Chipex. Het voordeel hiervan is dat het makkelijk te bewerken is met het oplosmiddel. Hierdoor gaat het afvlakken makkelijker dan met kleurlak. Een fout is tamelijk eenvoudig te herstellen en je kunt het ruim aanbrengen. Het nadeel is dat het soms niet geheel kleurecht is. Je moet een beetje geluk hebben.
20230522_223842.jpg

Na het meermaals vullen en drogen de kras afgevlakt met het bijbehorende doekje om een schuimklosje heen en daarna het geheel natgeschuurd met p3000. Het doel hierbij is om de lak in de kras weer glad met de rest te krijgen. Dit lukte aardig:
20230529_150324.jpg

Maar niet overal. Tot hoe ver ga je door? Ik ben blijven meten en bij 90 micron krijg ik het aardig benauwd. Ik moet immers ook nog afwerken met compound en polish.
20230529_171004.jpg

20230529_171037.jpg

20230529_150415.jpg

De plaatsen waar het kon heb ik nog onder de 100 micron geschuurd en toen ben ik gaan afwerken. Eerst een ronde roterend met denim om het afvlakken nog één zetje te geven.
20230529_152948.jpg

20230529_154556.jpg

Daar krijg je hologrammen van die ik vervolgens met microvezel heb weggenomen. De lak van deze V60 is aan de harde kant. Dat zie je goed in de gebieden waar de pad niet lekker komt:
20230529_160448.jpg

20230529_160840.jpg

Met 30mm is dat echter lokaal nog te verbeteren:
20230529_160801.jpg

Daarna met 3500 de gloed van de cutting weggehaald en het eindresultaat opgenomen.
20230529_162615.jpg

20230529_164438.jpg

20230529_164633.jpg

Al met al echt wel een mindere zichtbaarheid op afstand maar binnen de drie meter is het nog altijd voor het leven getekend. Het is maar zo.
 
Laatst bewerkt:
@RoCo heb je netjes gedaan zonder al teveel risico. Liever voorzichtig dan spijt nadien.
Het blijft een pittig werkje, ook voor de ervaren schuurders! Knap gedaan en leuk verslag rond gemaakt.
 
  • Leuk
Reactions: Ric325i en RoCo
Duidelijk iets waar je durf, moed, ervaring én de spullen voor nodig hebt.. maar vind het resultaat best goed.
De hele write-up is ook super. Duidelijk en zeer informatief.
 
  • Leuk
Reactions: RoCo
Dit is al flink opgeknapt! Goed genoeg voor nu dus. Maar blijft ontzettend klote...
 
  • Leuk
Reactions: RoCo

Vergelijkbare onderwerpen