• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Volvo V70R '98 Saffron

De Saffron was afgelopen weekend even logeren om de klepseals te laten vervangen. Het olieverbruik was aan de hoge kant (zachtjes uitgedrukt) en vaak komt dat doordat de klepseals versleten zijn en niet meer goed afsluiten. Als het goed is is dat nu voorlopig verleden tijd.

Niet echt detailgerelateerd, maar toch ook weer wel een beetje omdat er erg precies en schoon gewerkt moet worden. Op de foto's is goed te zien dat de oude seals behoorlijk 'op' waren. Ik vond het zelf ook erg leuk om eens te zien hoe e.e.a. er nou van binnen uit ziet. Voorlopig kan die weer even mee!
 

Bijlagen

  • IMG-20200926-WA0007.jpg
    IMG-20200926-WA0007.jpg
    247,1 KB · Weergaven: 0
  • IMG-20200926-WA0008.jpg
    IMG-20200926-WA0008.jpg
    334,1 KB · Weergaven: 0
  • IMG-20200926-WA0010.jpg
    IMG-20200926-WA0010.jpg
    349,1 KB · Weergaven: 0
  • IMG-20200926-WA0011.jpg
    IMG-20200926-WA0011.jpg
    281,4 KB · Weergaven: 0
  • IMG-20200926-WA0012.jpg
    IMG-20200926-WA0012.jpg
    300,7 KB · Weergaven: 0
  • IMG-20200926-WA0030.jpg
    IMG-20200926-WA0030.jpg
    140,5 KB · Weergaven: 0
  • IMG-20200926-WA0039.jpg
    IMG-20200926-WA0039.jpg
    344,6 KB · Weergaven: 0
  • IMG-20200926-WA0048.jpg
    IMG-20200926-WA0048.jpg
    247 KB · Weergaven: 0
  • IMG-20200926-WA0049.jpg
    IMG-20200926-WA0049.jpg
    290 KB · Weergaven: 0
Mooi man! Goede upgrade, daar ga je wel plezier van hebben.
En ach, nu hoef je pas over 315.000 km weer, dus al met al valt dat best mee ;)
 
  • Leuk
Reactions: Jansen
Vandaag was het plan om de linkerzijde (m.u.v. het voorscherm, spiegel en achterbumper) te polijsten en te coaten. Omdat alleen een paar stijlen nog grof gepolijst moesten worden (de oplettende lezer zal zich misschien herinneren dat ik een paar delen al gedaan had) en de andere delen zoals de deuren en het achterscherm alleen even met Gyeon Primer gedaan hoefden worden leek me dat wel redelijk.

Ahem, uiteindelijk ben ik niet verder gekomen dan alle kleine randjes rondom de ruiten. De rest komt een andere keer wel.

Voor de 'normaal' beschadigde delen wist ik wel wat ik ongeveer zou gebruiken, maar het L-vormig stuk rondom de ruit linksachter is ooit slecht overgespoten, of bij het spuiten van een ander deel onder de spuitnevel komen te zitten. Omdat het niet met kleien wegging en ik (nog) geen denimpads heb voor de 30mm bp van de PXE zag ik maar 1 oplossing: schuren. Dat had ik al een tijdje niet meer gedaan, dus vooraf was ik een beetje huiverig. Achteraf viel het mee en is het resultaat heel behoorlijk. Enige nadeel is dat de deuk die erin zit nu nog beter zichtbaar is.

Het plan was dus:

1. Schuren waar nodig
2. Grof polijsten
3. Grondig ontvetten
4. Polijsten met Gyeon Primer
5. Lichtjes afnemen met Prep
6. Coaten met CanCoat (wederom met applicator ipv een doek. Werkt sowieso erg fijn op deze kleine delen en op de achterbumer lijkt het goed te zijn gegaan).

De foto's zijn niet al te best zag ik al, maar het is niet anders.

Bijna geen reflectie door de orange peel:
20201003_112629.jpg


Geschuurd met 2000 grit. Dat smalle strookje aan de bovenkant van de ruit heb ik later gedaan, maar daar heb ik geen foto's van. Onderaan was de orange peel minder, dus daar heb ik nog wel iets meer geschuurd dan hier op de foto, maar niet veel meer.
20201003_134024.jpg


Om het daarna weer mooi te krijgen heb ik een aantal keer gepolijst. Beetje getest met de roterende stand icm de grijze pad van nanolex en compound+ of met 12mm extentrisch en het blauwe wolletje voor de DA van Rupes icm compound+. De laatste combi was corrigeerde duidelijk beter. Ik had ook nog 2500 grit liggen, maar ik wilde even kijken wat er voor nodig was om 2000 grit schuurkrassen weg te krijgen.

Onder nog niet gepolijst en boven wel. Halverwege nog genoeg schuurkrassen te zien.
20201003_134657.jpg


Hier was het al bijna goed. Die 'kras' net onder de lamp is geen kras, maar weerkaatsing van het hoesje van mijn telefoon. Toen ik de foto zag dacht ik even dat ik gek werd, want ik kon de 'kras' dus niet vinden als ik m'n telefoon er niet bij had.
20201003_135657.jpg

En hier nog met de grote lamp erop.
20201003_143834.jpg


Ik heb ook nog een video toegevoegd. Even kijken of die werkt.

Verder dus 'gewoon' gepolijst

Voor:
20201003_114136.jpg


Na (nog wel wat hologrammen, doordat ik het compounden roterend heb gedaan):
20201003_114140.jpg


Ook hiervan heb ik nog een video toegevoed.

Al met al een geslaagde dag, ook al heb ik niet alles kunnen doen wat ik gepland had.

Edit: ik zie dat de video's niet in de uiteindelijk post terecht zijn gekomen, terwijl ze wel waren toegevoegd. Ik heb de laatste tijd wel vaker posts gezien met video's maar ik krijg het nog niet voor elkaar. Weet iemand wat ik moet doen?
 
Zo blijft het een lekker projectje, Jansen. Lekker bezig! :D

Blijf het orangepeelen toch erg fascinerend vinden, zeker als je het zoals bij jou in stapjes werkelijkheid ziet worden.

Video: Ik upload ze naar Youtube en dan hoef je hier alleen de link neer te knallen. Of had je dat al gedaan en dát werkte niet?
 
  • Leuk
Reactions: Jansen
Er zitten nog genoeg krassen in hoor @tamer ;)

Ik had alleen de video's toegevoegd bij de post, dus niet via YouTube @Quantoxx . Ik weet dat dat de 'normale' weg is, maar omdat ik de laatste tijd wel vaker video's zag als bijlage dacht ik dat het misschien een functie was die nieuw was toegevoegd.
 
Het einde komt nu echt in zicht, want ik heb vandaag het klusje met de stijlen ook aan de passagierskant gedaan, met eigenlijk exact dezelfde werkwijze. Ook aan deze kant was dat L-vormig stuk rondom de achterste ruit niet zo best qua orange peel, dus wederom eerste dat stuk handmatig geschuurd met P2000.


Ik was onderhand langer bezig met afplakken dan met polijsten o_O
20201017_131631.jpg


De voor- en na-foto's van de L lijken niet zo heel verschillend, maar in het echt is het goed te zien en eigenlijk net zoals aan de andere kant.

20201017_102514.jpg

20201017_103459.jpg



20201017_103657.jpg

20201017_112117.jpg


20201017_113122.jpg


20201017_113133.jpg


Beetje stoffig na al dat polijstwerk:
20201017_150428.jpg

En klaar om de garage in de gaan:
20201017_171812.jpg


Mede mogelijk gemaakt door de Flex PXE! Echt een waanzinnig apparaat!
 

Bijlagen

  • 20201017_175203.jpg
    20201017_175203.jpg
    376,8 KB · Weergaven: 208
Dit was handmatig @Quincy. De reden is dat ik dit moest doen met de deur open, en machinaal heb je dan toch iets meer kans op rondvliegende bende. Dus nu gewoon met een schuurklosje.
 
  • Leuk
Reactions: Quincy
Gisterochtend gebruik gemaakt van het rustige weer om de Saffron een wasbeurt te geven. Sinds de laatste wasbeurt heb ik maar iets van 400 km mee gereden, maar hij was toch best vies geworden door wat ritjes in nat weer.

De gecoate delen hadden nog prima beading en sheeting, maar op de andere delen liep de LSP wel op zijn laatste benen. Na het wassen daarom gefoamd met Bathe+ voor wat extra bescherming in de winterperiode!
 

Bijlagen

  • 20201128_105400.jpg
    20201128_105400.jpg
    383,8 KB · Weergaven: 139
  • 20201128_114207.jpg
    20201128_114207.jpg
    105,8 KB · Weergaven: 153
  • 20201128_114225.jpg
    20201128_114225.jpg
    236,3 KB · Weergaven: 142
Hij is weer terug! De V70 heeft even stilgestaan met een probleem aan de remmen. Omdat de auto toch 2 weken later naar de garage zou gaan leek het me handig om de tijdelijke oplossing daarvan uit te stellen totdat ik hem ook daadwerkelijk naar de garage kon brengen. Hij stond toch lekker droog en verwarmd en bij de garage had 'ie buiten moeten slapen.

En nu is hij dus weer thuis (eigenlijk vorige week donderdag al) na de apk-keuring en wat ander onderhoud:
- Nieuwe koelvloeistof en reservoir. Er zat roze vloeistof in, maar dat is kennelijk niet wat erin hoort, dus er zit nu blauw spul in.
- Stuurpomp
- Nieuwe remklauwen voor + nieuwe remslangen.
- Spanner multiriem
- Nieuwe draagarmen
- Nieuwe radiator

Edit: vergeet ik nog dat ook het koplampglas rechts is vervangen voor een exemplaar zonder ster erin. Enige probleem is dat ik nu ook de linkerkant wil doen, want nu ziet de rechterkant er zo goed uit...

En ik heb hem daarna ook opnieuw laten uitlijnen. Rijdt (en remt ;)) weer zoals het hoort!

Vrijdag zal ik hem maar weer eens wassen, want dat is 29 november voor het laatst gebeurd (zie ik nu).o_O
 

Bijlagen

  • IMG-20210126-WA0014.jpg
    IMG-20210126-WA0014.jpg
    194 KB · Weergaven: 180
  • IMG-20210126-WA0021.jpg
    IMG-20210126-WA0021.jpg
    182 KB · Weergaven: 203
  • IMG-20210127-WA0006.jpg
    IMG-20210127-WA0006.jpg
    164,9 KB · Weergaven: 210
De V70 wordt lekker vertroeteld. Altijd prettig als er weer onderhoud is uitgevoerd. Zit natuurlijk tussen de oren, maar heb altijd het gevoel dat het beter rijdt. Zo rijdt een schone auto ook fijner, dus wordt ook tijd om snel weer te wassen.
 
  • Leuk
Reactions: Jansen