• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

VW Golf IV Orange Peel Removal & Plasti-Dipping dak

Dibbuz

Bastard of Bling
Medewerker
Tester of Bling
6 apr 2008
7.505
198
44
intro.jpg


Nadat Johan en ik mijn Leon onder handen hadden genomen om de sinaasappel (orange peel) te verminderen was het slechts een kwestie van tijd voordat de Golf van Johan aan de beurt was. Dit weekend was het dan eindelijk zover, bovendien had Johan het idee om zijn dak met Plasti Dip te behandelen.
Dat was dus vroeg beginnen om het allemaal voor elkaar te kunnen krijgen.

Swirls waren nauwelijks aanwezig, alleen wat diepere krasjes hier en daar en natuurlijk de Orange Peel (OP).
Sinds de Leon hebben we al aardig wat ervaring opgedaan met deze pads en is de techniek een stuk verbeterd.

De Orange Peel Pads (OPPs) komen in 2 "smaken":
-Denim pads met een 2000grit sterkte
-Velvet pads met een 3000grit sterkte

In de praktijk pak je eigenlijk altijd de Denim versie, Velvets komen van pas bij zachte lakken.
De meeste lakken zijn medium of hard en dan is de Denim versie de beste keus.
Het unieke aan deze pads is (naast het resultaat natuurlijk) dat ze belachelijk goed finishen. Nabewerken met bijvoorbeeld Monello Mezzo en Finale op een DAP is al voldoende.
Het alternatief is wetsanden maar dan moet je rekening houden met nabewerking (en bijbehorende lakverwijdering) en de kans op diepere schuurkrasjes of "piggytales" bij machinaal schuren.
Als je die hebt dan moet je extra lak weghalen wat natuurlijk zonde is. Deze pads zijn werkelijk revolutionair in effectiviteit en resultaat.

Naast de pad gebruik je een polijstmiddel, tevens een smeermiddel.
Hoe olieachtiger het product, zoals Meguiar's M205 Ultra Finishing Polish hoe makkelijker het polijst.
Aan de andere kant, hoe grover het middel hoe sneller het gaat. Je kan bijvoorbeeld C.Pro Fixer gebruiken. Deze is al weer een stuk sterker dan de M205.
Je kan zelfs gebruik maken van compounds zoals de Meguiar's M105 Ultra Cut Compound waar we met deze auto grotendeels mee de gang zijn gegaan. Dat polijst uiteraard minder fijn maar geeft wel veel meer resultaat. Welke je pakt hangt af van de hardheid van de lak. Hoe harder de lak hoe eerder je een zwaarder middel nodig hebt en hoe minder marring dat geeft.

De pads slijten wel snel, naar ons idee heb je een pad per paneel nodig. Ze zijn schoon te maken maar denim blijft nat ook al draai je ze droog. Maar ook al zijn ze volledig droog (we hebben een verfbrander gebruikt om ze droog te krijgen) dan nog hebben ze aanzienlijk minder cut dan een nieuwe. Je voelt ook dat die veel scherper zijn. Het is niet optimaal maar aan de andere kant krijg je een resultaat die je alleen zou kunnen bereiken door te wetsanden.

Deze pads zijn eigenlijk alleen roterend te gebruiken en warmen de lak flink op. Denk hierbij aan 60-70 graden na een paar hits.
Op metalen panelen is dit nauwelijks een probleem, kunststof is echter een ander verhaal. Kunststof isoleert warmte en dan is het na een paar seconden einde oefening.
Heb je het niet zo op de warmte dan kan je tussendoor de lak afkoelen met een spray of een ander deel verder gaan en later terug komen.

Je verwerkt het eigenlijk als normaal roterend polijsten, weinig druk zetten en goed kijken of je niet teveel polijstmiddel gebruikt.
Dit kan je zien door te kijken of de "toppen" van de OP doffig wordt net zoals bij schuren.
Gebruik je teveel dan zie je dat niet door het polijstmiddel residu en ben je minder effectief bezig. Het is een beetje experimenten en heb je vrij snel onder de knie.

Het gebruik van een lakdiktemeter is aan te raden, we hebben hem een paar keer gebruikt met name aan het begin.
Op de Golf hebben we zo'n 8-10 micron verwijderd. Meer is vaak niet nodig, normaal gesproken geen enkel probleem voor een fabriekslak.

Het echte gevaar zit meer bij jezelf, hoe hoog leg je de lat en wanneer is het genoeg. Je vergeet namelijk razendsnel hoe het eruit zag en je ziet alleen nog maar wat er nog in zit.
Vooral langs de randen ben je minder effectief en langer bezig omdat hetzelfde te krijgen als het midden als je dat al geheel gelijk zou krijgen.
Het is heel verleidelijk om te denken"nog een hitje en dan is het genoeg". Zoals mijn ondertitel zegt: doorgaan is niet zo moeilijk, het op tijd stoppen is de sleutel.
Maak goede foto's en kijk deze tussendoor even terug om een beeld te krijgen hoe groot de verbetering wel niet is.
Tip: maak nooit 50/50's met tape (tenzij het een sloop paneel is), de lijn krijg je er nooit meer geheel uit!

Je krijgt niet zozeer meer glans (tenzij er nooit wat aan gedaan is natuurlijk) maar vooral veel meer detail en scherpte in de reflecties.
Dit zorgt namelijk voor de zo gewilde wetlook en is nu goed toegankelijk voor iemand die met een roterende machine om kan gaan.

De auto was de vorige dag al gekleid dus we konden vrij snel aan de gang. In de TL bakken zag het er allemaal best redelijk uit ( en dat was het ook vergeleken bij nieuwe lakken tegenwoordig) maar reflectie waren toch wel wat bobbelig.
Op diverse foto's stukjes tape of een vinger te zien. Dat is niet voor de sier maar om te laten dat de focus van de camera op de lak is en niet op de reflectie. Vrij belangrijk anders is de boel zeer gemakkelijk te foppen.
golfvier01.jpg


golfvier02.jpg


golfvier03.jpg


Hier is goed te zien dat de reflectie steeds strakker wordt, met name de zijkanten blijven wat achter.
Daar is wat meer op gefocussed en het eindresultaat was geweldig: (geen nabewerking na de OPPs)
golfvier21.jpg


Op de achterklep was de OP wat sterker aanwezig: (geen nabewerking na de OPPs)
golfvier23.jpg


Hier is duidelijk te zien dat er veel meer detail in de reflectie aanwezig is: (geen nabewerking na de OPPs)
golfvier22.jpg


Nog een duidelijk voor en na: (geen nabewerking na de OPPs)
golfvier24.jpg


Het glimmende op de pad is blanke lak, reinig de pads tussendoor regelmatig met een borsteltje in de richting van groef van de vezel.
Draaiend reinigen gaat makkelijker maar de pad slijt wel eerder.
golfvier04.jpg


Het eindresultaat na Mezzo en Finale: (aan de naad kan je zien dat de focus op de lak is)
golfvier15.jpg


golfvier16.jpg


Reflecties zijn een stuk scherper en "natter" al komt dat een stuk meer eruit bij warm licht:
golfvier06.jpg


golfvier08.jpg


golfvier09.jpg


Mr Skittles kwam ook nog even langs en zag dat het goed was!
golfvier10.jpg


Het Plasti Dippen van het dak was aardig gelukt, met een hoop geduld (Time Lapse video onderaan deze show-off).
Vooral veel geduld en laagje voor laagje spuiten. Mooie actie foto:
golfvier05.jpg


golfvier07.jpg


Eind resultaat:
golfvier11.jpg


golfvier12.jpg


golfvier13.jpg


golfvier14.jpg


golfvier17.jpg


golfvier19.jpg


golfvier20.jpg



 
Dat is inderdaad wel een heel verbetering! Het voor en na is goed zichtbaar van de contouren van het tl licht als spiegeling in de lak. Kan dit ook met Inizio?
 
@Dibbuz: even corrigeren wat ik vorige donderdag zei: je hebt grijs-grijzer en grijst, en dan heb je CarClean-grijs (of hoe zal ik het noemen?). Nooit eerder gezien :cool:
Ook heel chique dat matzwarte dak, maar was een wrap niet eenvoudiger geweest?
 
Wetlook zit er inderdaad erg goed op, ga ze dit jaar ook gebruiken op mijn auto, en heb al iemand die ze ook wel kan gebruiken..
 
Prachtig resultaat weer en wederom erg interessant om te lezen. De denim pads heb ik al binnen, maar nog steeds geen kans gehad om ermee te spelen.

Met een hit op de rotary bedoel je de beweging van links naar rechts en terug toch? Ik kan me herinneren dat je dat de vorige keer schreef. Geen schaak patroon in ieder geval toch?
 
advanced;317264 zei:
Dat is inderdaad wel een heel verbetering! Het voor en na is goed zichtbaar van de contouren van het tl licht als spiegeling in de lak. Kan dit ook met Inizio?

Als je bedoeld of je de denim pads ook met Inizio kan gebruiken dan is mijn advies niet doen.
Ik heb het met Mezzo gedaan en dat ging al erg hard, mijn inschatting is dat het met Inizio te hard gaat.
Probleem met dit soort dingen is dat als je te ver bent gegaan er geen stap terugkeer mogelijk is.
 
Weer een bijzonder lekker leesbaar en zeer informatief verslag. De foto's spreken boekdelen, wat een diepte en glans zeg.
Ook tof van je Dennis dat je je velgen voor deze gelegenheid hebt uitgeleend aan Johan :D
 
Wow, indrukwekkende verbetering. Mooie glans voor een zilvergrijze lak. Het dak is ook netjes geworden;)
 
OP-behandeling heb ik geen opmerkingen over.

Wel vragen/opmerkingen over de plastidip:
- zo te zien de antenne verwijderd, maar was het niet slimmer geweest om een boutje in de antennevoet te zitten, om te voorkomen dat er plastidip in de aansluiting komt? (of anders een stukje tape over het gat)
- ik zie dat jullie een 'spray gun' hebben gebruikt, is dit een product van plastidip?

Overigens die uitleg van tape/vingers op de foto's is gelijk ook een mooie tip voor mensen die een fotoverslag maken van hun bezigheden.
 
Weer een fantastisch resultaat zoals we gewoon zijn. Golf ziet er echt nog als nieuw uit!!
 
Zeer interessant stukje leesvoer.
Mooi uitgevoerd en in beeld gebracht.

Wat ik mij alleen afvroeg is waarom eerst de gehele auto ontdoen van OP
En daarna het dak in de zwarte Plastic Dip met alleen maar OP :-"
 
Was redelijk benieuwd naar het resultaat van het dippen, maar het staat zeker erg strak!
Geeft de wagen direct een hele andere uitstraling zeg.
 
WOW :heart_eyes:
Alweer een waanzinnig mooi stukje werk wat hier gepresenteerd wordt !
Textueel en visueel was het een genot om te aanschouwen.
Heb de video op HD op groot scherm bekeken en is een aanrader voor allen ..... 2 meesters aan het werk.
Wederom een dikke pet af voor het mooie staaltje werk als de write-up
 
Bedankt voor de complimenten, het doel was om goed te laten zien wat er op een zilveren lak die niet echt als op komt bij het woord "wetlook" toch mogelijk is.

advanced;317264 zei:
Kan dit ook met Inizio?
Juffer1;317278 zei:
Als je bedoeld of je de denim pads ook met Inizio kan gebruiken dan is mijn advies niet doen.
Ik heb het met Mezzo gedaan en dat ging al erg hard, mijn inschatting is dat het met Inizio te hard gaat.
Probleem met dit soort dingen is dat als je te ver bent gegaan er geen stap terugkeer mogelijk is.

Ja en nee. Net als met grof polijsten: je moet niet bang zijn om iets te gebruiken maar wel weten wanneer je het moet gebruiken.
Als je zachte lak of gevoelige lak hebt dan uiteraard niet. Ben je ook niet heel erg ervaren met een rotary dan kan je ook beter een milder middel gebruiken.
Dat is makkelijker, veiliger maar gaat minder snel.
Met een hardere lak kan je makkelijker een grover middel pakken, deze finisht ook een stuk mooier met een grover middel dan op een gevoeliger lak.
Het is een combinatie van ervaring en kunde of je wel of niet een grover middel pakt.
Als je liever een product als M205 gebruikt omdat het makkelijker en veiliger is en je voelt je er beter ben dan moet je dat zeker doen.

BrunoV;317274 zei:
maar was een wrap niet eenvoudiger geweest?
Het was in ieder geval een heel stuk duurder geweest. Bovendien is een wrap wel wat lastiger goed aan te brengen denk ik zo.

BlackPassat;317283 zei:
Ook tof van je Dennis dat je je velgen voor deze gelegenheid hebt uitgeleend aan Johan
Top he! Ze staan erg mooi onder de Golf in ieder geval. Ben blij dat ze een mooi thuis hebben :)

Cordoba;317289 zei:
Wel vragen/opmerkingen over de plastidip:
- zo te zien de antenne verwijderd, maar was het niet slimmer geweest om een boutje in de antennevoet te zitten, om te voorkomen dat er plastidip in de aansluiting komt? (of anders een stukje tape over het gat)
- ik zie dat jullie een 'spray gun' hebben gebruikt, is dit een product van plastidip?
Koning Winter;317299 zei:
Ik vraag me ook af hoeveel Plasti-Dip gebruikt is en hoort die "spray gun" erbij?
De gun kan apart gekocht worden en zou ik zeker aanraden. Met Adrie zijn velgen gedaan en je wijsvinger wordt gevoelloos op den duur van het indrukken van het knopje.

Boutje had zeker een idee geweest. Niet eens aan gedacht, goede tip voor een volgende keer!

Robbedoes;317295 zei:
Wat ik mij alleen afvroeg is waarom eerst de gehele auto ontdoen van OP
En daarna het dak in de zwarte Plastic Dip met alleen maar OP
Het dak is met de "restjes" van andere pads gedaan en had eigenlijk een eigen pad moeten hebben.
De reden is dat de Plasti-Dip er toch een keer eraf zou gaan en dan is je dak niet gedaan maar de rest wel.
Vandaar dat we die gewoon meegenomen hebben. We waren er toch mee bezig zeg maar.

mk-us;317304 zei:
Heb de video op HD op groot scherm bekeken en is een aanrader voor allen ..... 2 meesters aan het werk.
Bedankt voor het compliment maar alle eer voor het resultaat van het dippen schrijf ik toe aan Johan.
Hij heeft alles gespoten en voor een eerste keer verdomt goed mag ik wel zeggen.