Nadat Johan en ik mijn Leon onder handen hadden genomen om de sinaasappel (orange peel) te verminderen was het slechts een kwestie van tijd voordat de Golf van Johan aan de beurt was. Dit weekend was het dan eindelijk zover, bovendien had Johan het idee om zijn dak met Plasti Dip te behandelen.
Dat was dus vroeg beginnen om het allemaal voor elkaar te kunnen krijgen.
Swirls waren nauwelijks aanwezig, alleen wat diepere krasjes hier en daar en natuurlijk de Orange Peel (OP).
Sinds de Leon hebben we al aardig wat ervaring opgedaan met deze pads en is de techniek een stuk verbeterd.
De Orange Peel Pads (OPPs) komen in 2 "smaken":
-Denim pads met een 2000grit sterkte
-Velvet pads met een 3000grit sterkte
In de praktijk pak je eigenlijk altijd de Denim versie, Velvets komen van pas bij zachte lakken.
De meeste lakken zijn medium of hard en dan is de Denim versie de beste keus.
Het unieke aan deze pads is (naast het resultaat natuurlijk) dat ze belachelijk goed finishen. Nabewerken met bijvoorbeeld Monello Mezzo en Finale op een DAP is al voldoende.
Het alternatief is wetsanden maar dan moet je rekening houden met nabewerking (en bijbehorende lakverwijdering) en de kans op diepere schuurkrasjes of "piggytales" bij machinaal schuren.
Als je die hebt dan moet je extra lak weghalen wat natuurlijk zonde is. Deze pads zijn werkelijk revolutionair in effectiviteit en resultaat.
Naast de pad gebruik je een polijstmiddel, tevens een smeermiddel.
Hoe olieachtiger het product, zoals Meguiar's M205 Ultra Finishing Polish hoe makkelijker het polijst.
Aan de andere kant, hoe grover het middel hoe sneller het gaat. Je kan bijvoorbeeld C.Pro Fixer gebruiken. Deze is al weer een stuk sterker dan de M205.
Je kan zelfs gebruik maken van compounds zoals de Meguiar's M105 Ultra Cut Compound waar we met deze auto grotendeels mee de gang zijn gegaan. Dat polijst uiteraard minder fijn maar geeft wel veel meer resultaat. Welke je pakt hangt af van de hardheid van de lak. Hoe harder de lak hoe eerder je een zwaarder middel nodig hebt en hoe minder marring dat geeft.
De pads slijten wel snel, naar ons idee heb je een pad per paneel nodig. Ze zijn schoon te maken maar denim blijft nat ook al draai je ze droog. Maar ook al zijn ze volledig droog (we hebben een verfbrander gebruikt om ze droog te krijgen) dan nog hebben ze aanzienlijk minder cut dan een nieuwe. Je voelt ook dat die veel scherper zijn. Het is niet optimaal maar aan de andere kant krijg je een resultaat die je alleen zou kunnen bereiken door te wetsanden.
Deze pads zijn eigenlijk alleen roterend te gebruiken en warmen de lak flink op. Denk hierbij aan 60-70 graden na een paar hits.
Op metalen panelen is dit nauwelijks een probleem, kunststof is echter een ander verhaal. Kunststof isoleert warmte en dan is het na een paar seconden einde oefening.
Heb je het niet zo op de warmte dan kan je tussendoor de lak afkoelen met een spray of een ander deel verder gaan en later terug komen.
Je verwerkt het eigenlijk als normaal roterend polijsten, weinig druk zetten en goed kijken of je niet teveel polijstmiddel gebruikt.
Dit kan je zien door te kijken of de "toppen" van de OP doffig wordt net zoals bij schuren.
Gebruik je teveel dan zie je dat niet door het polijstmiddel residu en ben je minder effectief bezig. Het is een beetje experimenten en heb je vrij snel onder de knie.
Het gebruik van een lakdiktemeter is aan te raden, we hebben hem een paar keer gebruikt met name aan het begin.
Op de Golf hebben we zo'n 8-10 micron verwijderd. Meer is vaak niet nodig, normaal gesproken geen enkel probleem voor een fabriekslak.
Het echte gevaar zit meer bij jezelf, hoe hoog leg je de lat en wanneer is het genoeg. Je vergeet namelijk razendsnel hoe het eruit zag en je ziet alleen nog maar wat er nog in zit.
Vooral langs de randen ben je minder effectief en langer bezig omdat hetzelfde te krijgen als het midden als je dat al geheel gelijk zou krijgen.
Het is heel verleidelijk om te denken"nog een hitje en dan is het genoeg". Zoals mijn ondertitel zegt: doorgaan is niet zo moeilijk, het op tijd stoppen is de sleutel.
Maak goede foto's en kijk deze tussendoor even terug om een beeld te krijgen hoe groot de verbetering wel niet is.
Tip: maak nooit 50/50's met tape (tenzij het een sloop paneel is), de lijn krijg je er nooit meer geheel uit!
Je krijgt niet zozeer meer glans (tenzij er nooit wat aan gedaan is natuurlijk) maar vooral veel meer detail en scherpte in de reflecties.
Dit zorgt namelijk voor de zo gewilde wetlook en is nu goed toegankelijk voor iemand die met een roterende machine om kan gaan.
De auto was de vorige dag al gekleid dus we konden vrij snel aan de gang. In de TL bakken zag het er allemaal best redelijk uit ( en dat was het ook vergeleken bij nieuwe lakken tegenwoordig) maar reflectie waren toch wel wat bobbelig.
Op diverse foto's stukjes tape of een vinger te zien. Dat is niet voor de sier maar om te laten dat de focus van de camera op de lak is en niet op de reflectie. Vrij belangrijk anders is de boel zeer gemakkelijk te foppen.
Hier is goed te zien dat de reflectie steeds strakker wordt, met name de zijkanten blijven wat achter.
Daar is wat meer op gefocussed en het eindresultaat was geweldig: (geen nabewerking na de OPPs)
Op de achterklep was de OP wat sterker aanwezig: (geen nabewerking na de OPPs)
Hier is duidelijk te zien dat er veel meer detail in de reflectie aanwezig is: (geen nabewerking na de OPPs)
Nog een duidelijk voor en na: (geen nabewerking na de OPPs)
Het glimmende op de pad is blanke lak, reinig de pads tussendoor regelmatig met een borsteltje in de richting van groef van de vezel.
Draaiend reinigen gaat makkelijker maar de pad slijt wel eerder.
Het eindresultaat na Mezzo en Finale: (aan de naad kan je zien dat de focus op de lak is)
Reflecties zijn een stuk scherper en "natter" al komt dat een stuk meer eruit bij warm licht:
Mr Skittles kwam ook nog even langs en zag dat het goed was!
Het Plasti Dippen van het dak was aardig gelukt, met een hoop geduld (Time Lapse video onderaan deze show-off).
Vooral veel geduld en laagje voor laagje spuiten. Mooie actie foto:
Eind resultaat: