• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Wat is Meguiar's All Purpose Cleaner (APC) precies en zijn er alternatieven voor?

zitten geen smerende eigenschappen in apc..

in slechtste geval zal het je klei hard en broos maken,

een shampoo oplossing (lichte) zou je in theorie mee kunnen kleien, alleen zal dat ook je klei weer aantasten.

als je een goedkope claylube zoekt, zou ik dodo born slippy refill proberen,
hele goede clay lube, smeert goed, reinigd goed, en kost 10 euro voor 2.5 liter vloeistof (de 250ml 1:10 verdund)
 
Oud topic - nieuw leven.

Naast de bekleding van mijn Seat, wil ik ook kijken of ik met de Mequiar mijn (used-to-be) witte bank kan reiniger.

Sprayflacon: 1:10 inspuiten en afnemen met MF doek?

Wat is jullie advies?
 
@PizzaPieter - Misschien handiger om een oud topic over ''bekleding reinigen'' nieuw leven in te blazen? Of middels de zoekfunctie gewoon op ''bekleding reinigen'' zoeken? :p

Houd rekening met onderstaande;
* Welke materiaal heeft de bank? (Stof, leder, kunstleder, vinyl, etc)
* Heb je alleen APC en doeken in bezit? (Borstels, machines, etc)
 
@Quantoxx
De zoekfunctie bracht bij mij precies nul resultaten toen ik dat intypte
Ik kwam via APC bij dit onderwerp uit en dat is precies het spul dat ik heb, dus lijkt wel soort van goeie topic, toch?

Heb net stukje geprobeerd o.b.v..interieur verhouding: 1:10, ingespoten op bankstel, met sponsje laten schuimen, paar minuten wachten, afgeveegd met MF doek. Droogt nu op, lijkt goed te gaan
 
Worden APC's trouwens ook gebruikt om vuil langs rubbers logos etc te verwijderen (i.c.m. een kwast) of kun je dit ook met gewoon Monello shampoo doen?

Er zitten hier wat diverse vuile plekken langs deurrubbers etc en wil dat graag goed schoonmaken.

Ik zat eraan te denken om een APC in dit soort flessen te doen en dan details schoon te maken. En kun je dan een APC in dit soort flessen laten zitten of niet? Ik las namelijk iets over dat sommige APC's best agressief kunnen zijn en door flessen heen kunnen bijten.
 
@Quantoxx

Dank wederom voor je altijd snelle reacties. Die flessen blijven dus gewoon goed als je daar een APC in laat zitten?

En is dat ook een goede prijs kwaliteit verhouding. Of is die van Poorboys een wat duurdere variant. Al zegt iedereen wel dat een APC onmisbaar is. Dus misschien maar beter gelijk een goede halen.
 
@Sgoon - De APC+D heb ik al jaren in de Monello-flessen en nog geen problemen gehad.

(Sprayers even leegspuiten of sprayen met schoon water als je de flessen langer niet gaat gebruiken, dat zal ook helpen)

Deze APC heeft dus ook een ontvettende werking en is daardoor breder inzetbaar. Maar ook is hij sterker geconcentreerd waardoor je het verder kan verdunnen dan gemiddeld. (Meer product voor je geld)
 
@Sgoon - APC zou ik niet als prewash gebruiken. Als dit langere tijd op de lak inwerkt, KAN de lak schraal worden of andere fratsen. Zeker bij de APC+D is dit nog meer het geval door de ontvettende werking. (Zouten)

Als voorwas zou ik één van de vele prewashes of foamshampoos kiezen. ;)

Je zou bijv. wel paneel-voor-paneel kunnen wassen met wat APC erbij, maar dan was je daarna nig goed na om geen residu achter te laten. Dit is dan niet een 'voorwas', maar een manier om heviger te reinigen.
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Reactions: Sgoon
Ik gebruik 1 x per jaar bh surfex als voorwas. Dit vlak na de winter om al het zout van de auto af te wassen. Dit doe ik ook enkel met auto´s die in de coating staan. Ik zou dit nooit doen op een niet gesealde lak
 
Best succesvol, eigenlijk.

Eerste foto is ene bank zoals hij was. Helemaal links zitten we zelden, te zien aan wittere stuk voorkant.

Tweede en derde foto heb ik bovenkant voorzichtig met 1:10 Mequiar ingespoten, met een spons gewreven (noob, dus heb geen paardenhaarborstel) en met MF doek afgenomen. Op deze foto's is links nog iets nattig, dus te donker en niet helemaal schoon.

Uiteindelijk de hele bank gedaan en de kussenslopen in de wasmachine, vooraf ingespoten met Mequiar. Op foto 1 is op rechter kussensloop goed te zien hoe vies hii was...daar viel vorige week bakje yoghurt overeen....

Foto 4 geeft weer wat de kleur van de kussenslopen is (zo is de hele ene bank nu) versus de andere bank die nu onder handen genomen gaat worden.

Foto 5 is vanochtend. Donkere vlek rechts os licht/schaduw/veeg velours

20210818_113210.jpg
20210818_191141.jpg
20210818_191152.jpg
20210819_104107.jpg
20210819_105628.jpg
 
  • Leuk
Reactions: Hean
Bank is klaar.
Heel tevreden. Paar kleine plekjes op de rand nog (de leuning) die sprits ik vanavond in

Foto 1 is voor
Foto 2+3 is halverwege
Foto 4 was klaar, bijna droog
Foto 5+6 is klaar
Foto 7 is de bank die nog moet.
20210818_113210.jpg
20210818_191152.jpg
20210818_191141.jpg
20210819_105628.jpg
20210819_160118.jpg
20210819_160207.jpg
20210819_160127.jpg
 
  • Leuk
Reactions: Sgoon
Dat kan ik ook doen, ook over gedacht, kan ik gelijk auto pakken.

Maarrrr....waarom zeg je dit? Ik ben kei tevreden