• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

waterontharder tips

Via de zoekmachine kom ik oa dit topic tegen mbt ontharden van het water. Nu lees ik dat er in het verleden een filtersysteem verkocht was door carclean, die je kon regenereren met zout. Tegenwoordig staat er enkel de Aqua Gleam filter nog in de webshop. Ik vermoed dat de werking iets beter is dan de regenereerbare variant, waarbij weer kans is op zoutvlekken. Tevens is de werking van de Aqua Gleam stabiel en kan de regenereerbare variant schommelen door de mate van vervuiling van de harskern icm zout. Verder word het verschil word mij niet geheel duidelijk bij gebruik ervan. Wie kan dit in Jip en Janneke taal uitleggen. Wat maakt de Auto Gleam zoveel beter?

De nieuwsgierigheid is gewekt omdat er binnen 1 maand een andere auto komt. De huidige auto heeft ingevreten vlekken in de ramen, zoals onlangs nog een aantal keer is aangehaald in diverse topics. Het vermoeden is kalk wat zich invreet, wat ook veelal in de topics word aangehaald. Vreten deze kalkvlekken zich tijdens het wassen in, of na het opdrogen van een natte auto. Dit ondanks ik al geruime tijd (aantal jaar) de auto nat houd tijdens het wassen (om opdroging te voorkomen terwijl ik nog niet klaar ben met wassen) en de auto afdroog met de Monello senza aqua doek. Dit invreten van kalk in de ramen wil ik voorkomen bij de nieuwe occasion.

Dit brengt mij weer terug bij het begin. Het verschil tussen het herbruikbare zoutfilter of de Aqua eenmalige wegwerp filter. Advies bij de Aqua Gleam is, gebruik deze enkel voor het afspoelen, om de gebruiksduur zo lang mogelijk te maken, mede door de redelijke aanschafprijs. Word ik hier gelukkig van, of kan ik beter een regenereerbaar filter nemen, dan kan ik de auto beter nat houden tijdens gebruik van TFR, hogedruk enz. toch gebeurt het enkel dat iets onverhoopt opdroogt, hoewel soms niet goed is icm product. dan ook probeer ik een bedrijf bus en een station auto 2 wekelijks te wassen. Volgens het kaartje hebben wij hier hard water. Een machine van Aquacell ea direct na de watermeter zodat alles kalkvrij word, zit er helaas nog niet in.

Een lang verhaal geworden, ik hoop duidelijk.
 
De ene methode is het filteren op afmeting, dat is wat de Aqua Gleam doet. Dan kan geheel kalkvrij water opleveren
Bij gebruik verstopt het filter langzaam en kan ook de werking afnemen omdat het filter inwendig slijt
Vandaar ook de waarschuwing geen warm water te gebruiken

De andere methode zorgt voor een uitwisseling van zouten (kalk is grofweg ook een zout)
Daardoor gaat harde kalk (een calcium zout) over in zachte(re) kalk (een natrium zout)
Het blok (NatriumChloride) zout hecht, net als de Calcium Chloride die overblijft, aan de hars
De hars wordt periodiek schoongespoeld met water uit de leiding en opnieuw verzadigd
 
@RedCat volgens mij wordt de harskern gespoeld met pekelwater om daarmee de kalk van de harskorrels af te halen. Het afvalwater wat vrijkomt tijdens dit regenereren wordt in de afvoer geloosd. Het is niet aan te raden om ook het drinkwater volledig te ontharden er is nog steeds twijfel of dit schadelijk is voor de gezondheid. Publieke locaties horen om diezelfde reden een Dh (Duitse hardheid) te gebruiken van 5,7
 
De zoutblokken lossen op en vormen daarmee een sterke oplossing Na2Cl (pekelwater op zijn Belgisch)

Een mindere inname van Calcium via het drinkwater heeft bij gezonde voeding geen effect
Net als een verhoogde inname van Natrium, een gezond lichaam kan dat hebben.

Bij een zoutgeladen ontharder is het wel aan te bevelen een kleine Dh waarde te laten bestaan en de Ph waarde te monitorren
 
  • Leuk
Reactions: Viffer
Inmiddels ook geïnteresseerd geraakt in zachter water o_O .
Iemand ervaring met Unique waterfilters?

PS. Mag ik hier nu wel een pdf plaatsen van het bedrijf waarvan ik een offerte heb ontvangen?
 
@themnjo Als ik op de naam google, krijg ik het idee dat dit een identiek filter is als wat @RedCat al eerder heeft uitgelegd. Bij dergelijke zaken zie je vaak dat er een beperkt aantal fabrikanten zijn, en dat dit via verschillende bedrijven onder talloze namen op de markt wordt gebracht.
 
  • Leuk
Reactions: themnjo
@themnjo Als ik op de naam google, krijg ik het idee dat dit een identiek filter is als wat @RedCat al eerder heeft uitgelegd. Bij dergelijke zaken zie je vaak dat er een beperkt aantal fabrikanten zijn, en dat dit via verschillende bedrijven onder talloze namen op de markt wordt gebracht.
Ja dat begrijp ik, en begrijp ook hoe ze werken(ongeveer dan). waar meerdere fabrikanten zijn zijn ook kwaliteits verschillen. Vandaar mijn vraag “heeft er iemand ervaring met...”
Misschien dan een andere vraag;)

Welk merk waterontharder hebben jullie voor het huis, hoe zijn de ervaringen ermee en wat wat was het kostenplaatje?

Zijn er toevallig ook personen die zelf hun waterontharder hebben geïnstalleerd?
Ik denk dat het afregelen van de hardheid het ingewikkelste
 
Ervaring van de een zegt niets over toepassing bij jou
De afstelling moet mogelijk zijn en de handleiding moet je bij koop opvragen
In de apparaten die ik gezien heb is dat gewoon een draaiverstelling

Kijk naar de kosten van apparaat en installatie en ook naar zoutverbruik
Als je de ruimte hebt laat je voor een heel jaar zout bezorgen

Details nodig, doe maar pb
 
  • Leuk
Reactions: bros en Cordoba
Wij hebben er (uit het hoofd) een van Northstar, hier gaat bij ons 50kg zout in, voor ongeveer een jaar. Inclusief installatie was dit ongeveer 1700,- maar er moesten nog wat leidingen naar boven en retour geplaatst worden. Echt een aanrader echter, na een maand zie je overal in huis (en met het drogen van je auto) de verschillen wel met de kalkafzetting. Wij willen nooit meer anders.
 
  • Leuk
Reactions: themnjo en Altos
Ik heb sinds kort een BIGGreen: eur 1000 inclusief installatie. Ontharder voor het gehele huis. Water merkbaar zachter en veel minder/geen aanslag.
Werkt op waterdruk met koolstoffilter, dus geen elektrisch apparaat met gedoe over bijvullen zout.erg tevreden.
 
Maar eens een oud topic omhoog halen... wij krijgen in november / december een nieuwe badkamer en ondanks het vrijwel altijd droogmaken van de douchecabine, ontkomen wij ook niet aan de kalkvlekken. Nu krijgen we een badkamer met zwarte kranen, zwarte douchewand etc en dan dat is natuurlijk helemaal gevoelig voor kalkvlekken.
Nu wil het geval dat mijn vrouw snel last heeft van haar huid (eczeem) en ook de beide kinderen hebben snel last van irritatie op hun huid..we gebruiken b.v. ook nooit wasverzachter om deze reden en altijd hetzelfde merk wasmiddel.
Als ik alles zo lees, dan is een waterontharder echt wel aan te raden. Kun je het beste een lokale installateur aanschrijven / bellen voor een offerte of zijn er bepaalde zaken waar je goed mee in zee kunt gaan?
De installatie wil ik ook laten doen, ik kan best wat dingen in huis zelf, maar sommige zaken wil ik gewoon een stukje zekerheid / garantie hebben dat het goed gedaan wordt ;)
 
Zou een installateur bellen. Ook om te zorgen dat aanvoer en afvoer allemaal correct zijn irt installatie.
Wij hebben bij de verbouw van het huis (complete renovatie) alle leidingen vervangen, nou ja, er stond eigenlijk niets meer overeind...

Ik begreep indertijd dat als je altijd hard water door de leiding laat lopen, en dan overgaat op onthard water, dat niet goed zou zijn of zo. Via google omhoog gehaald.
 
  • Leuk
Reactions: bros
Ons huis is bijna klaar en onze installateur plaats een Watermaster 10 in de meterkast van het merk Multiaqua.
Hij gebruikt altijd deze waterontharder. Ik heb er geen verstand van dus ik ga maar op zijn expertise af.
Je moet volgens mij erop letten dat hij ook spoelt als je bv op vakantie bent ivm bacteriën.
Zullen vast wel mensen zijn op dit forum die daar veel verstand van hebben. En als ik op internet kijk dan is de keuze reuze.
 
  • Leuk
Reactions: bros
Wij hebben denk ik zo'n 15 jaar geleden een Culligan waterontharder gekocht. Met hars en heeft dus ook zout nodig.
Het verhaal van onthard water dat leidingen aantast kan zeker zo zijn bij oud leidingwerk (zeker als het nog loden leidingen zouden zijn). Ook een verwarmingssysteem heeft liever hard water dan water zonder mineralen, dat heeft schijnbaar meer met het gesloten systeem te maken heb ik mij laten vertellen. Het systeem dat wij hebben is zowel volume als tijdgestuurd, dus normaliter spoelt het systeem bij elke zoveel kuub water, maar als we er niet zijn spoelt het systeem ook eens in de zoveel tijd.
 
  • Leuk
Reactions: bros en Stefan O
@Stefan O Die Watermaster 10 lijkt een systeem met hars zoals al eerder in dit topic beschreven.

Er zijn ook andere apparaten zoals je die de laatste tijd ook regelmatig in reclames ziet: die bindt je met een tierap om de waterleiding, stekker in het stopcontact en klaar. Alleen deze apparaten halen geen kalk uit het water, maar verbrokkelen via ultrasone trilling de aanwezige kalkdeeltjes in kleinere stukken, maar de kalk blijft nog steeds in het water zitten, alleen is de aangroei van kalk in leidingen en kranen stukken minder. Het verkoopverhaal is nog veel mooier, maar dat is allemaal flauwekul.
 
  • Leuk
Reactions: Stefan O
@Cordoba die heb ik idd ook op tv gezien. Een of andere gladjanus prijst zo’n ding aan en iedereen is er lyrisch over. Daar had ik me al een beetje in verdiept, dat is onzin. Mooie marketing truc.
Ik zal de installateur vragen om uitleg maar we moeten toch nog een rondje doen langs de zonnepanelen en de luchtwarmtepomp, apps etc.....
 
  • Leuk
Reactions: Cordoba
Een ontharder naplaatsen is niet slecht voor de bestaande installatie en apparaten
Je moet er alleen rekening mee houden dat aangehechte kalk soms slijtage verbergt
Als die (harde) klak dan oplost door het in aanraking komen met de zachte kalk, dan ga je de slijtage ervaren
Zelfs een ceramische kraan gaat eens in de zoveel jaar lekken, intern gewoon te vervangen
 
  • Leuk
Reactions: bros
Omdat ik 'waterontharder' in mijn zoekmachine had ingetoetst krijg ik nu advertenties te zien van magnetische waterontharders. Simpele dingetjes die je om je leiding klemt en die op magnetische wonderbaarlijke wijze kalkafzetting voorkomen.
Ik geloof er geen snars van maar heeft een van jullie dit wel eens geprobeerd en is er werkelijk iets van werking te merken?