• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Welke polish en pads?

Maverick

Detailing rookie
24 jun 2008
14
0
Aangezien ik recent een Bosch PEX400 excenter heb aangekocht, wordt het nu tijd om de nodige middelen aan te schaffen om aan de slag te gaan.
Ik geraak er alleen niet uit welke de juiste producten zijn. Ik ben namelijk een nieuweling op gebied van machinaal detailen.

Ik gedacht aan het volgende:

Poorboys SSR 1 en SSR 2.5

Zijn deze te vergelijken met Megs M80 en M83?
Is het nodig van de SSR 2 ook te nemen?
De SSR 3 is deze geschikt voor verwerking met een excenter, en deze ook nodig of is SSR 2.5 voldoende?

Voor pads zou ik de LC oranje, witte en groene nemen. Van elke één.

Is dit een goede keuze?


PS. Heeft er iemand ervaring met de Bosch PEX400? Welke snelheden gebruiken jullie dan?

PS2. Ik weet dat dit niet het juiste subforum is, maar welke wax is aan te raden voor na het polieren?
Ik dacht aan Collinite 476s omdat ik graag een langdurige bescherming zou willen. Hier heb ik alleen Megs NXT wax 1.0 reeds staan.


Sorry voor de vele vragen, maar het is gemakkelijker alles in één keer te vragen dan allemaal verschillende topics te openen.

Alvast bedankt!
 
Heb zelf de SSR3, 2.5 en de 1 genomen, de 2 heb je dan niet perse nodig. Ze zijn allen geschikt voor de excenter. Ik gebruik zelf oranje cutting pads voor de 3 en de 2.5 en een (witte) polishing pad voor de 1, maar het kan handig zijn om een polishing pad extra te nemen, dan kun je eventueel zien wat het best werkt met de 3 en/of 2.5. Het pad bepaalt mede de resultaten...

Als je een mooi en duurzaam resultaat wilt zou ik de EX-P nemen als sealant, dan kun je daaroverheen eventueel nog een wat experimenteren met een mooie carnauba wax. Onder de EX-P kun je nog iets zetten als Black Hole (donkere lakken) of White Diamond voor lichte lakken. Geeft een erg mooi resultaat na de SSR, en extra diepte en glans.
 
SSR series zijn vergelijkbaar met de m80/m83.

persoonlijk vond ik de SSR 2.5 fijner werken als de m83 (is wel product die wat gewenning vereist.

pads kom je heel eind mee, zou inderdaad 1 witte extra nemen, mocht die genoeg bite hebben met de SSR2.5 dan is die goed genoeg en kun je de ssr1 ook met een witte aanbrengen.. oranje voor erbij is altijd wel goed, mocht je lak iets harder zijn en is de witte LC en de SSR2.5 niet grof genoeg, dan heb je altijd een iets groffere combi liggen die je dan kunt gebruiken..

PEX400 heeft maatje van me gehad, standen die gebruikt waren zijn 2-3 voor aanbrengen en 4- 5 voor inwerken...

verder fijne machine voor beginner goeie 1e stap.. ( mocht je nog 1 zoeken, hij heeft hem te koop voor een mooi prijsje!)

collonite heb ik niet mee gewerkt, maar las laatst dat het wel een wax is met een zeer goeie lange beschermtijd maar die niet zo'n super diepe glans gaf..

evt goeie alternatieven zijn bijv de m16 of de pattys paste wax of een leuke wax uit het dodo assorti
 
En wat pads betreft voor het aanbrengen van een sealant of wax. Wat is het verschil tussen de blauwe en de rode pad van Lake Country? Er is ook nog een zwarte deze schijnt harder te zijn.
 
De zwarte is een finishing pad, dus geschikt voor de laatste lagen. Zelf gebruik ik 'm voor de Black hole. De EX-P sealant doe ik toch met de hand, en de (vaste) wax die er op gaat ook. De rode schijnt inderdaad nog zachter te zijn.
 
Volgende week wil ik gaan beginnen met machinaal poetsen. (excentrisch)

Ik ben bezig om producten te bestellen op carclean en ik ben benieuwd of m'n lijst zo compleet is.

Wat ik nog thuis heb aan middelen:
- Shampoo
- Spullen voor kleien
- Wax (nxt & gold class)



SSR 3 was niet meer op voorraad :( De wagens die ik wil behandelen zijn voornamelijk Audi's (A2,A3, en TT) en dus bereid ik me voor op een harde lak. Kom ik ver genoeg met de 2.5?

Groetjes,
Vincent
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Je zou als alternatief de Pinnacle XMT #3 Intermediate Swirl Remover kunnen nemen.
Er is nog een stap zwaarder, de Pinnacle XMT #4 Heavy Duty Swirl Remover, maar als ik daar de waarschuwing van lees...

Wij attenderen je er op dat dit product een agressieve compound is die uitsluitend bedoeld is voor zeer ernstig beschadigde lakken.

De XMT3 kost +/- 3 euro meer, maar het produkt doet hetzelfde als de SSR 3

Zelf heb ik goede ervarigen met de Wolfgang Total Swirl Remover.
Voordeel van dit produkt is dat de pad bepaalt in hoeverre de swirls verwijdert worden!

Quote van Autogeek.net:
If another step is needed to fully restore the gloss, simply switch to a softer foam pad. Wolfgang Total Swirl Remover 3.0 works more or less aggressively based on your pad selection. If you need aggressive swirl and oxidation removal, use a cutting or light cutting pad. If you need minor swirl removal, use a polishing pad. Wolfgang Total Swirl Remover 3.0 works with your pad of choice to give you the best results.

Patrick
 
of je mailt tim even wanneer de SSR3 weer op voorraad komt, dan weet je direct meer:grinning:

wat ik nog mis, en niet weet of je dat hebt..

* stapeltje microfibre doeken ( zie 1 Poorboys MF doek staan, maar dat is niet voldoende natuurlijk
* drying towel

voor de rest heb je zo een mooi begin pakketje pads om mee te beginnen...
 
turbulence zei:
of je mailt tim even wanneer de SSR3 weer op voorraad komt, dan weet je direct meer:grinning:

wat ik nog mis, en niet weet of je dat hebt..

* stapeltje microfibre doeken ( zie 1 Poorboys MF doek staan, maar dat is niet voldoende natuurlijk
* drying towel

voor de rest heb je zo een mooi begin pakketje pads om mee te beginnen...

Goed idee! ;)

* Doeken worden bijbesteld!
* Drying towel heb ik.

Bedankt :)

Groetjes,
Vincent
 
Er komen dinsdag of woensdag twee grote Poorboy's pallets binnen, dan is alles weer ruim op voorraad!

De Pinnacle XMT serie is een goed alternatief. Idem voor de Total Swirl Remover van Wolfgang.

Maar ook hier zeg ik het: velen willen veel te zwaar gaan, omdat ze overal lezen over de harde lakken. Vaak zijn het juiste de zware combi's die in 'harde' lakken swirls / buffermarks maken! Je moet dus niet te zwaar willen gaan, een fijnere combi en een portie geduld helpen je meestal veel meer!

SSR3 heb je op de Audi's naar mijn idee echt niet nodig! Tenzij ze met schuursponsjes zijn mishandeld en er veel voelbare krassen inzitten. SSR3 moet gezien worden als vloeibaar schuurpapier.

Terugkomend op de pads. De zwarte pad heeft zelf geen cutting factor, maar is stevig genoeg om micro abrasives of cleaners die in een product zitten goed hun werk te laten doen. Dus zeer geschikt om:

- De laatste finishing polish aan te brengen waar nog minimale abrasives inzitten
- Een glaze aan te te brengen waar ook een cleaner in zit (zoals de Black Hole of de White Diamond)
- Een paint cleaner mee aan te brengen om mild mee aan de slag te gaan als je alleen wilt cleanen en oude waxresten wilt verwijderen
- Een cleanerwax aan te brengen zoals de M66 van Meguiar's, de Need for Speed van Dodo Juice, of de reguliere cleanerwaxen van Meguiar's of Mothers Wax.


De blauwe en rode pads zijn bedoeld om 'pure' producten aan te brengen denk aan waxen. De rode pad is het allerzachtst en nog beter geschikt voor gevoelige lakken (of kritische kleuren). De zuigende werking van de rode pad zou ook minder moeten zijn dan de blauwe pad. Met de blauwe pad kan je dus wat langer doorwerken.

De Collinite is een gewaardeerde wax, deze zou je kunnen gebruiken na de NXT voor nog betere bescherming.

Succes!
 
Bedankt voor alle informatie Tim. Zo erg zijn de auto's er ook niet aan toe :grinning: Ik zal eerst eens kijken wat de 2.5 gaat doen! Ik ben echt benieuwd!

Er staat hier een A3 en een A2 die wel schreeuwen om behandeld te worden. De A3 (zwart metallic) is zo slecht bijgehouden dat de motorkap gewoon een tint lichter is dan de voorbumper en de lak is net schuurpapier. Ik vermoed dat deze goed gevoed moet worden.
Ik zal morgen eens een foto schieten. Ik denk dat iedereen de foto's meteen wegklikt :party: Staan bij projecten.

Groetjes,
Vincent
 
Ja op deze manier leren we inderdaad heel wat bij!
Bedankt voor alle reacties!

Ook van mij mag je binnenkort een bestelling verwachten Tim!
Eerst nog even sparen, want ik ben maar een arme student :weetniet