• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Welke spraywax gebruik jij voor onderhoud waxlaag?

Welke spraywax

  • DDJ Red Mist

    Stemmen: 14 31,8%
  • Gyeon Cure

    Stemmen: 27 61,4%
  • DDJ Supernatural Carnauba Glaze

    Stemmen: 1 2,3%
  • Mothers wax Speed spray

    Stemmen: 2 4,5%
  • Barrier Reef spraywax

    Stemmen: 0 0,0%

  • Totaal aantal stemmers
    44
@Citroentaart: ik heb een Touring en ben onlangs 3 dagen bezig geweest aan een exterior detail. Het vergt wat tijd. Maar niemand zegt dat je alles in één keer moet doen. Na elke wasbeurt een paneel meenemen, dan geraak je er ook. Zolang het eindresultaat naar je zin is.
 
Dat is ook een idee om elke wasbeurt 1 paneel te doen (of een paar). Alleen moet je bij een volgende wasbeurt dat paneel wel weer apart behandelen..(bijvoorbeeld een laagje Cure voor onderhoud) ik krijg dan het idee dat 1 kant glimt, de ander minder.

Mijn vorige auto had ik in 3 stappen met de hand gepolijst, dat was echt geen doen.. spierpijn en nauwelijks resultaat.
 
Dat is ook een idee om elke wasbeurt 1 paneel te doen (of een paar). Alleen moet je bij een volgende wasbeurt dat paneel wel weer apart behandelen..(bijvoorbeeld een laagje Cure voor onderhoud) ik krijg dan het idee dat 1 kant glimt, de ander minder.

Mijn vorige auto had ik in 3 stappen met de hand gepolijst, dat was echt geen doen.. spierpijn en nauwelijks resultaat.
Niemand gezegd dat het makkelijk zou zijn ;) Met de hand zou ik er niet aan beginnen.
Je kan perfect werken met Gyeon Wet Coat of Monello Acquafobia. Na polijsten afnemen met Prep en beschermen met Wet Coat bijvoorbeeld. Eens de wagen volledig gedaan kun je mooie wax aanbrengen.
Een kant meer glimmen is dan het nadeel. Maar das tijdelijk tot het eindresultaat.
Zo heb je iedere keer plezier erin en voldoening van je werk zonder dat het tijdrovend hoeft aan te voelen.
 
Niemand gezegd dat het makkelijk zou zijn ;) Met de hand zou ik er niet aan beginnen.
Je kan perfect werken met Gyeon Wet Coat of Monello Acquafobia. Na polijsten afnemen met Prep en beschermen met Wet Coat bijvoorbeeld. Eens de wagen volledig gedaan kun je mooie wax aanbrengen.
Een kant meer glimmen is dan het nadeel. Maar das tijdelijk tot het eindresultaat.
Zo heb je iedere keer plezier erin en voldoening van je werk zonder dat het tijdrovend hoeft aan te voelen.

Of een laagje Gyeon Cure. Goed plan. Alleen zou ik de meerwaarde graag willen weten (voor mezelf). Ik moet nu moeite doen om de swirls te zien in zon. Ligt aan kleur van auto denk ik. Als ik hem dan gepolijst heb, zou die dan zo velen malen mooier er uit zien qua glans? Enne krijg je van kleinen ook weer swirls? Of hoef je na kleien niet noodzakelijk te polijsten?

Onderstaande foto’s na reinigen, waxen (3weken geleden) en Gyeon Cure.

433F083A-5F46-4BDA-8597-0A979156D837.jpeg
9D3491A7-8774-49BE-B95A-5E6A3BE5F6D9.jpeg
62D0DB6D-EA14-4A67-87A1-00CC3469D5C7.jpeg
 
Als je een fijne klei gebruikt en een goede glijmiddel dan kun je de kans op krasjes minimaliseren. Het is dus niet perse noodzakelijk om te polijsten na het klei-en. Sterker nog, niks moet. Als jij tevreden bent over het resultaat dan sta je met 2-0 voor. Om op je andere vraag een antwoord te krijgen... Je auto gaat zeker meer glans geven. Krasjes, swirls of hoe je ze allemaal wilt benoemen zorgen voor licht verstrooiing ofwel het spiegeleffect wordt verstoord. Als je goed gaat polijsten maak je het oppervlak weer helemaal glad (als een spiegel dus) en krijg je een goede licht buiging.
 
Op een grijze wagen vallen swirls minder op. Het zal mss nu nog echt nodig zijn maar tis natuurlijk wat je zelf wil. Na kleien hoef je niet noodzakelijk te polijsten al wordt het wel aangeraden. Met kleien kan je soms marring veroorzaken die je met het polijsten dan weer weg krijgt.
 
Hey, het hoeft niet allemaal in een keer he!

‘Van 0 naar (redelijk) tevreden’ is een stap die je in delen kunt doen. Zo ben ik ook begonnen.
Daarna is het uitbreiden en bijhouden. En het mooie is, dat kun je ook in delen doen
Gelet op de afmetingen van de XC red ik het ook niet om alles binnen een dag super strak te hebben.

Ik heb recent bijv alleen de motorkap maar weer eens onder handen genomen.
De rest alleen rondje met S40. Ik ben dan tevreden, in de wetenschap dat er in twee panelen nog wat krasjes zitten. Dat komt de volgende keer.

En misschien, afhankelijk waar je je detail doet, is er iemand in de buurt die wel eens wil meehelpen. Samen aan het werk, gaat een keer zo snel.

Rust en in stappen werken, dat is mijn advies in dezen.
 
Aha, maar is die meer glans ook van een afstand duidelijk te zien? Ik vind hem namelijk prima glimmen. Alleen als ik mijn best doe zie ik de swirls. Het enige is dat mij een kleibeurt wel wat lijkt omdat ik na een wasbeurt toch wel wat vuiltjes op de lak voel zitten en dan is die niet helemaal glad. Maar als ik na het kleien moet polijsten hou ik het even achterwege.

Maar ja wellicht zoals hierboven is beschreven moet ik het gewoon in delen doen. Ik zal het voornamelijk avonds doen en dan heb ik max. 2,5 uur tijd. En dan elke keer een wasbeurt ben ik al snel weer 1,5 uur verder :)

Ik denk dat ik het gewoon eens moet zien bij iemand hoe het resultaat er uit ziet met een gepolijste wagen.
 
Je "moet" niet polijsten na het kleien é. En aangezien je tevreden bent over je glans kan je kleien mss wel nog eventjes achterwege laten. Bij een verwaarloosde auto kun je al goede verbetering verkrijgen met kleien alleen.
 
Ja ik snap hem. Maar ik ben eigenlijk juist benieuwd of de glans echt zo veel beter wordt. Dat kan ik natuurlijk alleen maar zelf zien omdat het persoonlijk is. Maargoed dat is wat lastig. Wellicht ga ik gewoon nog even door met de wassen, cleaner en wax manier. ;)
 
Lijkt mij goede instelling. Wastechniek perfectioneren en eens je er klaar voor bent of het nodig acht over gaan tot kleien en polijsten. Dan zul je zeker het verschil merken ;)
 
Even inhaken op de initiële vraag. Ik ben er zelf ook naar op zoek, vooral even naar een wasbeurt. Zo kwam ik veel positieve verhalen tegen over Meguiars Synthetic X-Press Spray Wax die een soort gelijk eindresultaat heeft als de ultimate wax (maar ongetwijfeld minder lange standtijd) en werkt ook lekker op zwart (ongespoten) kunststof.

Waar ik zelf nu even niet uit kom: In allerlei reviews is iedereen altijd heel druk met de hydrofobische eigenschappen van de spray, maar iets als gyeon wetcoat doet dat ook, waar zit dan het verschil in coating/sealent en de (synthetische) wax?

edit: de x-press spray wax is in bestelling, ik ga het proberen ;)
 
Laatst bewerkt:
Belangrijkste is de manier van verwerken.
Spray Wax is in meeste gevallen op een droge auto aanbrengen en uitpoetsen.
WetCoat is op een natte auto aanbrengen en afspuiten met een hoge druk reiniger.
 
Ik vin de mothers speed wax lekker werken.
Geefd ook een mooie wetlook op mijn zwarte auto
 
Wat zouden jullie aanraden voor een onderhoudsproduct na wax (colli 845 of fusso coat) waarbij er met name voordelen zijn op de afstotendheid van stof,modder,zand etc. ? Dit om de volgende wasbeurt te vergemakkelijken ?

Ik dacht zelf aan eerder genoemde gyeon cure of te wassen met Bathe+ ?
 
@Daantje050 - Voor onderhoud van een bestaande bescherming or zelfs als standalone zijn er vele producten. ;)

Mijn voorkeur gaat uit naar foamen met Bathe+ of wetcoat-producten zoals Gyeon - Wetcoat of Aquafobia. Zo geef je alles wat je raakt een beschermlaagje.

Als je de auto lekker wilt nalopen met doeken, dan kan je spraywax-sealant of detailingsprays met toevoegingen gebruiken. Hier zijn enorm veel voorbeelden van te noemen, maar de meeste (al dan niet alle) zullen prima hun ding doen. Als IK NU zou moeten kiezen, dan zou ik Gyeon - Cure nemen.
 
Kan er gewoon overheen hoor. Bathe+ is in de basis een normale autoshampoo, met toegevoegde goodies zoals SiO2 en een lekker geurtje. Sterker nog, Bathe+ zou ideaal zijn voor het behouden van de Collonite 845 omdat het een extra beschermlaag toevoegt aan de al bestaande beschermlaag.

Bathe+ is voornamelijk bedoeld als shampoo met een extraatje, om een niet-beschermde auto bijvoorbeeld toch even te beschermen of om een bestaande beschermlaag (lees: coating, wax of sealant) te heractiveren en de standtijd te verlengen. Het kan dus allemaal.
 
  • Leuk
Reactions: Rippie en Quantoxx