• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Welke wax en sealant is het beste voor mij

ja dat stappenplan heb ik al een aantal keer door gelezen ja :)^ mooi ding

dus voor het aanbrengen van een wax moet er altijd gekleid worden, wassen en ontvetten is niet genoeg ?
 
Niets "moet", maar het is wel aan te raden om een wax op een zo schoon mogelijke lak op te brengen. Dit verbetert de hechting en het resulteert in een langere standtijd. Het verschil kan enkele weken tot maanden extra zijn.

Een optimaal schone lak is dus gewassen, gekleid en gecleand / gepolijst. Sommige sealants hebben hiernaast ook nog eens baat bij een ontvettings stap.

Je kan uiteraard ook gewoon een wax op de lak aanbrengen die niet goed schoon is. Alleen heb je er dan minder lang plezier van. Heb je het idee dat de lak goed schoon is, doordat je bijvoorbeeld een maand geleden nog had gekleid, dan hoef je uiteraard niet nogmaals te kleien.

Heb je gekleid en een dag later parkeer je de wagen onder een boom die je hele auto voorziet van een laag hars, dan is kleien weer aan te raden. Gezond verstand gebruiken dus, niets "moet altijd" ;)
 
in 1 woord 'Top':)^

bedankt duidelijke uitleg :grinning: dit ga ik onthouden.
volgens mij ben ik een heel eind geholpen, het enige wat ik nog een keer wil doen is een clinic bezoeken maar dan moet ik even wachten tot er weer 1 aankomt.

verder is het nu een kwestie van bestellen :)

en zoals ik het hier lees, daarna bij bestellen en blijven bestellen :-b
 
Even dit topic nog een keer aanzwengelen

is het aan te raden om na het polijsten een cleaner stap in te bouwen dus bijvoorbeeld met eraser alles nog een keer na te lopen of is dit niet noodzakelijk?
 
Aan te raden is het zeker, noodzakelijk niet.

Achterliggende gedachte is dat er in de polijstmiddelen olieen zitten. Het is mogelijk dat de olieen nu krassen ed opvullen.
Na verloop van tijd zullen die olieen "verdampen" en dan komen die krasjes dus weer naar boven.

Om die reden wil je graag voordat je een wax / sealant aanbrengt zeker weten dat je lak 100% in orde is en niet dat je na 2 weken "opeens" krasjes / swirls ed gaat zien.
 
oke top :)^

bedankt

is eraser dan het aangewezen product om dit te doen ?, en hoeveel gebruik hier per keer van ?
ik zie het nu al gebeuren het verlanglijstje wordt groter en groter :D
 
Eraser is hiervoor een prima product.

Hoeveel je gebruikt is afhankelijk in hoeveel stappen je polijst (je zou dit eigenlijk na iedere polijststap moeten doen).
Met een halve liter doe ik met gemak 3 tot 4 auto's.
 
GMToyota;306470 zei:
Klopt, layeren van waxen kan prima na een aantal uur.

Maar ik had het eigenlijk over de 'cure'-tijd van een normale polymeer sealant, nadat je deze hebt opgebracht en afgenomen:

Er wordt officieel aangeraden om liefst 24 uur+ te wachten, na het opzetten en afnemen van de EX-P, voordat je er een wax op zet.

http://poorboysworld.net/board/showthread.php?598-EX-p-cure-time
"you should put two coats on before waiting the 24-72 hours"


In deze periode moeten de polymeren de gelegenheid krijgen om goed met elkaar hechten. Of dit hechtingsproces van de polymeren, net zoals de polymeer sealant DGPS, "zuurstof geactiveerd" is, lijkt me zeer waarschijnlijk.

Vandaar dus dat ik het even aankaartte, ik wil alles qua beschermingslaag meteen dezelfde dag afronden en daar hoort een afsluitende wax bij :p. Anderen hebben meer tijd, geduld of laten de sealant op zichzelf staan (wat trouwens ook prima is).

Ik lees dit topic door en lees het bovenstaande.
Nu heb ik vorige week mijn auto winterklaar gemaakt. Begonnen met ultimate polish daarna afgenomen met eraser de auto voorzien van ex-p en een uur na dat ik de ex-p had uitgepoetst de natty's bleu (wax) opgezet. heeft nu de ex-p nu geen nut?
 
De beschermlaag van de ex-p heeft niet optimaal de tijd gehad om volledig tot stand te komen. Een uur is ook veel te snel. Ik denk dat het inderdaad weinig extra's zal toevoegen, en dat de beading en sheeting die je zal zien geheel van je wax zal zijn.
 
Bedankt voor de uitleg. Ik lees hier veel en ben nog niet zo lang aan het detailen. Hoe kan ik dit nu het beste aanpakken? Nog een keer met prof polish rond en dan ex-p aanbrengen. Nu wel wat langer wachten (24 uur). Of het zo laten en nog een laag natty's (layeren) aanbrengen om de winter door te komen.

Mijn excuses als ik zo het topic te veel vervuil.
 
wat jij wilt denk ik. Als je wilt dat de EX-P doet wat jouw intentie was, dan zou ik rondje PP doen en dan opnieuw aanbrengen en de langere tijd aanhouden. Als daar geen trek in hebt, kun je denk ik ook prima komende weken af en toe een laagje Natty's aanbrengen om de winter door te komen. Maar het punt in de winter is dat het soms een paar weken niet lukt om te detailen (tenminste buiten) vanwege het weer. Ook dat is afhankelijk van jouw mogelijkheden.
 
Poorboys is natuurlijk erg betaalbaar en daarbij kan je het ook in de zon gebruiken, altijd handig als je aan de slag gaat en geen binnenrukte hebt. Verder is naar mijn mening de collinite ook erg goed. Ik zou het bij deze twee merken laten en kijken hoe het je bevalt.
 
Om even in te haken.

Ik heb laatst een heel [pakket besteld en ook de EXP. Dit is een goede sealer maar is het daarna nog nodig (lees; zie je een beter resultaat) om een wax te gebruiken? Zoja welke is daar geschikt voor? De nattys van PBW?

Muchas gracias
 
Zeker niet nodig. De glanstoevoeging in de wintermaanden met het slechte weer is niet de moeite waard. De kans dat je het verschil ziet is minimaal.
Je kan ook gewoon een extra laagje EX-P aanbrengen.
 
Bedankt voor je snelle reactie! houd ik het eerst bij de EX-P alleen. Moet nog wel alleen de finale aanschaffen. Heb nu alleen de mezzo. Met polijsten zal dit niet genoeg effect geven wanneer je geen finale gebruikt? Of valt dit ook mee?
 
Finale is voor mij echt de finishing touch. Als je de auto even snel een touch-up wil geven kun je alleen met Finale werken. Maar ik zou dan toch mezzo adviseren (afhankelijk van de lak) om te aan corrigeren. Voor het zware werk kun je Inizio nog gebruiken.

Wel heb ik finale al eens gebruikt voor een auto die ik in een middag moest doen. Kleien was niet nodig. Dus na een wasbeurt een rondje met finale gedaan en daarna gewaxt. Zag er weer prima uit:-b