• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Mazda MX5 ND - langeduur test - update 42.000 km - finale :-)

Van binnen naar buiten: de volgende dag stond de buitenkant van de roadster op het programma.

Gezien ik mezelf niet graag was met koud water, doe ik dat ook niet met Max. Eerst wat emmers met warm water vullen dus.
211229 Mazda MX5 ND 001.jpg

Als shampoo heb ik de Meguiars Gold Class Car Wash gebruikt. Ik heb dit flesje bij de lokale winkel gekocht en ik vind het een goede shampoo. Schuimt lekker, ruikt lekker en maakt nog lekker schoon ook.

Ook voor de Monello Artico Magico Snow Foam gebruik ik warm water.
211229 Mazda MX5 ND 003.jpg

Ik gebruik steeds 200ml product voor één fles. En toch was het effect vandaag niet geweldig. :confused:

Alles klaargezet voor de klus!
211229 Mazda MX5 ND 03.JPG

Dit is trouwens de laatste keer dat je magische tuinslang van Hozelock zult zien. De slang is op het einde van de dag gesprongen en alleen nog geschikt voor de vuilbak. :mad: De kwaliteit van die tuinslangen is beneden alle peil. Dit is al de derde die springt.

Je zou bijna denken dat deze MX5 voorwielaandrijving heeft.
211229 Mazda MX5 ND 06.JPG

Misschien moet ik mijn snelheid op de ronde punten toch een beetje temperen. :innocent:

Naar goede gewoonte ben ik begonnen met de wielen.
211229 Mazda MX5 ND 08 Wheel Woolie.JPG

Die Wheel Woollies zijn ideale tandenstokers om tussen zijn tandjes proper te maken.

De Monello Non-Ferro liet alleen op de schijven van de remmen nog wat sporen achter.
211229 Mazda MX5 ND 15 Non-ferro.JPG


Terwijl de waterige Artico foam zijn werk deed, heb ik de kiertjes schoongemaakt met een Valet Pro Detailing Brush en de klassieke APC van Poorboy's World.
211229 Mazda MX5 ND 09 Foam.JPG


Ook de tankdop wordt daarbij natuurlijk niet vergeten.
211229 Mazda MX5 ND 12 Tankdop.JPG


Gezien er nog wat hardnekkige Franse insectenlijkjes op de neus hingen, heb ik die voor het wassen gezegend met Auto Finesse Citrus Power.
211229 Mazda MX5 ND 13 Neus.JPG


Het dak maak ik proper met autoshampoo, de Microfiber Madness Incredimit Wash Mitt en een interieurborstel.
211229 Mazda MX5 ND 16 Dak.JPG

Zowel die washandschoen als die borstel blijven meegaan. Goede investering dus. :)

Gezien ik het stoffen dak niet graag doorweekt laat, heb ik het na het spoelen meteen drooggedept met de Microfiber Madness Dry Me Crazy Drying Towel.
211229 Mazda MX5 ND 18 Drogen dak.JPG

Na het droogdeppen is het dak bijna terug droog.

En daarna de rest van de wagen gewassen.

Voor de kleinere oppervlakten is de Micorfiber Madness een beetje te mad en gebruik ik een meer bescheiden Monello Wash Mitt.
211229 Mazda MX5 ND 20 Deur.JPG


Gezien de handdoek van Microfiber Madness na het drogen van het dak nog niet verzadigd was, heb ik hem ook nog kunnen gebruiken voor het drogen van de carrosserie.
211229 Mazda MX5 ND 22 Drogen.JPG


Vooraleer ik aan het echte droogwrijven begon, heb ik alle openingen en kiertjes nog even droog geblazen met mijn trouwe Vac 'n Blo.
211229 Mazda MX5 ND 24 Droogblazen.JPG

Da's niet alleen een erg goede stofzuiger, maar ook een prima droogblazer. Ik mag alleen niet vergeten om vooraf de stofzak even te verwijderen, want anders kan ik opnieuw beginnen wassen.. :oops:
Ondertussen stond de nummerplaat te weken in de APC om de beestjes eraf te krijgen.

Het echte drogen heb ik gedaan met de Poorboy's World Waffle Weave Drying Towel.
211229 Mazda MX5 ND 25 Drogen.JPG


Max was net droog toen het begon te regenen!
Ik heb hem toen maar binnen gezet voor de laatste klus van de dag: het kleien.
211229 Mazda MX5 ND 27 Kleien.JPG

Het is wel duidelijk wat ik daarvoor gebruikt heb. En zoals je ziet, was het niet overbodig. De klei toont het resultaat van het schoonmaken van de voorste deuren. (Die waren trouwens precies even vuil als de achterste ... :blush:)

En toen was de dag weer (bijna) voorbij en was het tijd om te gaan aperitieven!

Wordt vervolgd! (En zoals steeds: bedankt voor de interesse.)
 
Nice! Fraaie kleur voor de MX5 zo :)
Deze kwast (van Autoglym?) zou ik niet adviseren op zwarte velgen. De borstel/kwast is zeer stevig en krast in mijn ogen erg snel op delicate oppervlakken:
1640883104375.png
 
@Dibbuz Iemand die een borstel herkent aan het uiteinde van een steel in een emmer met zeepsop vol met andere borstels ... dat moet iemand van Carclean zijn. :)
Je hebt gelijk. Het is een Autoglym Hi-Tech Wheel Brush. Geweldige borstel die al jaren in mijn collectie zit.

Bedankt voor de bekommernis overigens. Maar ik kan je geruststellen: ik gebruik die borstel enkel om mijn wielbouten en remschoenen proper te maken. Het is een onverslijtbare borstel, maar je kunt er wellicht ook schade mee aanrichten.
Misschien moet de begeleidende tekst bij de borstel een update krijgen!? ;)
211230 Autoglym Wheel Brush.JPG
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Reactions: RoCo en ivo's
De derde dag stond er maar één klusje op mijn planning: het behandelen van het stoffen dak met Gyeon Q² FabricCoat.

Ik had daar wel wat attributen voor nodig.
211230 Mazda MX5 ND 01 Masker.JPG

Vijf jaar geleden zat er bij de FabricCoat een masker, maar dat zit er nu niet meer bij. En gezien mijn longen mij nogal dierbaar zijn, heb ik bij Carclean een Kwazar Secura 3000 halfgelaatsmasker aangeschaft. Ook voor het aanbrengen van de coating (later) lijkt mij dat geen slechte investering.

Verder had ik nog nood aan het volgende:
211230 Mazda MX5 ND 02 Attributen.JPG

- een kleefborstel om de laatste pluisjes van het dak te halen;
- een reclamefolder van een motorfiets die ik nooit zal bezitten om de achterruit te beschermen;
- en een haardroger om de coating droog te blazen.

Ik vind dat ik er professioneel uitzag bij de start.
211230 Mazda MX5 ND 04 Met masker.JPG


De Mazda daarentegen... :confused:
211230 Mazda MX5 ND 05 Cabriodak.JPG

Het aanbrengen van die plasticfolie ging niet van een leien dakje... :oops:

Maar enfin... uiteindelijk is het toch gelukt om de carrosserie en de achterruit te beschermen.

Ik heb de FabricCoat verneveld over het dak en ingewreven in de stof met mijn handschoen. (TopTip van Yves van Gyeon op YouTube!?) Daarna nog een tweede keer een dun laagje verneveld.
Gezien vorige keer mijn dak wekenlang bleef plakken, heb ik nu veel minder product gebruikt. Ik heb het nadien nog wat droog geblazen met de haardroger.
Vanmorgen plakte het dak een beetje, maar het voelt een stuk beter aan dan vorige keer. Ik ben benieuwd naar het effect.

En de rest van het werk is voor volgend jaar!
Gelukkig Nieuwjaar allemaal!
 
@Vlerk,

Kleine tip. Als je klaar bent met het masker, stop deze dan in een afsluitbaar bakje of probeer de filters zo luchtdicht mogelijk in te pakken. De filters blijven namelijk filteren en zullen op den duur verzadigd raken ondanks dat je ze niet gebruikt.
 
De derde dag stond er maar één klusje op mijn planning: het behandelen van het stoffen dak met Gyeon Q² FabricCoat.

Ik had daar wel wat attributen voor nodig.
Maar enfin... uiteindelijk is het toch gelukt om de carrosserie en de achterruit te beschermen.

Ik heb de FabricCoat verneveld over het dak en ingewreven in de stof met mijn handschoen. (TopTip van Yves van Gyeon op YouTube!?) Daarna nog een tweede keer een dun laagje verneveld.
Gezien vorige keer mijn dak wekenlang bleef plakken, heb ik nu veel minder product gebruikt. Ik heb het nadien nog wat droog geblazen met de haardroger.
Vanmorgen plakte het dak een beetje, maar het voelt een stuk beter aan dan vorige keer. Ik ben benieuwd naar het effect.

En de rest van het werk is voor volgend jaar!
Gelukkig Nieuwjaar allemaal!
Heel herkenbaar. Zelf ook gehad de erste keer dat ik fabriccoat gebruikte, bleef maar plakken na aantal dagen de föhn gepakt en zo drooggemaakt. Laatste maal dat ik cabriodak deed van de M3 ook meerdere hele dunne lagen gedaan en ingewreven, werkte veel beter.

Verder netjes geworden en nu maar wachten op mooi weer.
 
  • Leuk
Reactions: RedCat en Vlerk
De (professioneel rustige) eerste week van het jaar, heb ik gebruikt om verder te werken aan Max.

Dag 4 stond polijsten op het programma.

Eerst de plastic onderdelen afgeplakt natuurlijk.
220104 Mazda MX5 ND 01 Getapet.JPG


Gezien er binnenin ook gepolijst moet worden, moest ook de binnenkant afgeplakt worden.
220104 Mazda MX5 ND 02 Deur getapet.JPG


Ook het logo werd ingepakt.
220104 Mazda MX5 ND 04 Swirls op de neus.JPG

Ik vind het bizar dat die wagen nergens "Mazda" vermeldt. Ik kan mij voorstellen dat het voor niet-kenners soms een mysterie is wat het merk van de wagen is. (Misschien is dat de reden waarom de wagen zoveel lovende kritieken krijgt op straat; men weet niet dat het "maar een Japannertje" is ... :innocent:)

Bovenstaande foto toont de lak van de neus van de wagen die nooit behandeld is met Gyeon Q² Mohs. De neus van de Mazda is ooit vervangen (zie post #40) en ik heb nooit de tijd genomen om dat stukje te behandelen.

De motorkap (die wél behandeld is en een jaar ouder dan de neus) ziet er zo uit:
220104 Mazda MX5 ND 05 Swirls op de motorkap.JPG

Toch wel een merkbaar verschil vind ik. Zo'n quartzcoating maakt z'n beloften echt wel waar; het beschermt de lak zichtbaar tegen gebruikssporen.

Uit nieuwsgierigheid heb ik de lakdikte nog even nagemeten.
220104 Mazda MX5 ND 08 Lakdikte.JPG

En dat bleek overal geruststellend te zijn.

Zo'n lakdiktemeter is volgens mij (als amateur) niet onontbeerlijk, maar gezien ik later wilde gaan schuren, vond ik het wel geruststellend om te weten dat er voldoende lak op de carrosserie zat.

Gezien op het internet doorgaans aangeraden wordt om tijdens het polijsten de pads proper te blazen met hoge druk, kon ik eindelijk mijn compressortje eens gebruiken.
220104 Mazda MX5 ND 10 Werkplaats.JPG

Met behulp van mijn trouwe stofzuiger en een kapotte emmer heb ik een properblaasstation gecreëerd dat moest vermijden dat de hele garage onder polijststof ging hangen. En hoe primitief de constructie ook was, het bleek prima te werken.

Alle materiaal lag klaar voor de klus.
220104 Mazda MX5 ND 13 Tools.JPG

Ik heb het volgende gebruikt:
- mijn DAP900 voor het grote werk
- mijn DAP500 voor het kleinere werk (Zoals je misschien ziet, is de steunplaat iets te groot voor de pad. Er bestaat spijtig genoeg geen steunplaat voor dit formaat pads van Rupes die passen op een DAP500. Het is mij gelukt om op die manier gebruik te maken van de kleinere pads van Rupes, maar het is geen ideale combinatie; misschien op termijn toch een DAP Mini aanschaffen en mijn oude DAP500 cadeau doen aan één van mijn vrienden...)
- mijn (nieuwe) Rupes BigFoot Nano iBrid Multi-Action Polisher - Long Neck (gezien ik het wat off topic vond, heb ik mijn ervaringen met dit apparaat in een aparte post gezet: Test Bigfoot Nano iBrid ...)

Bij het polijsten, schrok ik van de hoeveelheid krasjes op mijn achterlichten.
220104 Mazda MX5 ND 17 Achterlicht.JPG

Maar - zoals je ziet - kan de Nano iBrid daar wel weg mee...

Dag 5 :sweat: kon ik beginnen met een (bijna volledig) gepolijste wagen.
220105 Mazda MX5 ND 02.JPG

Ik was tevreden over het resultaat ...

... maar mijn gruwelijke bouwlamp :mad: maakte nog wat problemen zichtbaar.
220105 Mazda MX5 ND 05.JPG

Die lamp is handig, maar onverbiddelijk... Maar dat had ik bij het detailen van Jacques ook al ondervonden...

Gezien de Rupes D-A Coarse Cut - Polishing Compound met de Rupes Blue Coarse Foam Pad niet het gewenste resultaat had opgeleverd, leek schuren mij het enige oplossing. o_O

Dus na wat testen ...
220105 Mazda MX5 ND 08 Oefendeur.JPG


... ook Max geschuurd.
220105 Mazda MX5 ND 28 Deur geschuurd.JPG

Akelig!!! :scream:

Uiteindelijk is het goed afgelopen.
220105 Mazda MX5 ND 30 Deur afgewerkt.JPG

Het resultaat is niet van een professioneel niveau, maar aanvaardbaar voor een enthousiaste amateur. :)

Alle bovenstaande inspanningen leidde tot dit:
220105 Mazda MX5 ND 32 Einde dag.JPG


Maar voor de volgende dag stond er nog iets op de menu:
220105 Mazda MX5 ND 33 Lakschade.JPG

Lakschade!!! :worried:

De 6de dag stond het door mij meest gevreesde onderdeel op de planning: lakschade door steenslag aanpakken.
De lak van mijn Mazda is duidelijk zachter dan die van de Beemer van mijn echtgenote, want - hoewel ik veel rustiger rijd dan zij (ahum... :innocent:) - hebben haar wagens (bijna) nooit last van steenslag, terwijl een grondige inspectie van Max, leidde tot volgend overzicht.
220106 Mazda MX5 ND 04 Overzicht schade.JPG


Omdat ik nog nooit met autolak gewerkt heb, heb ik eerst wat getest op mijn testdeur.
220106 Mazda MX5 ND 02 Voorbereiding.JPG


Ik heb de beschadigde stukken eerst nat geschuurd met 2000 grid.
220106 Mazda MX5 ND 05 Schade geschuurd.JPG


De plaatsen die gelakt moeten worden, schoongemaakt met alcohol.
220106 Mazda MX5 ND 10 Schade reiniging.JPG


En daarna beginnen verven.
Bij mijn werkwijze heb ik gebruik gemaakt van de tips van Larry van AMMONYC en Car Craft Auto Detailing.
Na het aanbrengen van de basecoat en de (gekleurde) clearcoat, leverde dat dit resultaat op.
220106 Mazda MX5 ND 13 Detail verf.JPG

Dit moet nu twee dagen uitharden en dan kan ik terug beginnen schuren en polijsten ... of een afspraak maken bij een carrosseriehersteller... :pensive:

Eigenlijk zat mij werk er voor die dag op, maar de gruwelijke bouwlamp had mij er al een paar keer op attent gemaakt dat het stuk onder de achterklep echt niet ok was.
220106 Mazda MX5 ND 14 Achterzijde met krassen.JPG


Dus heb ik mijn Nano iBrid nog eens bovengehaald om het wat fatsoenlijk te maken.
220106 Mazda MX5 ND 17 Achterzijde behandeld.JPG

En opnieuw: niet perfect, maar aanvaardbaar eindresultaat.

Nog één nachtje slapen en dan kan ik beginnen aan de finale.
Wordt vervolgd dus.
 
Net werk!
Tip voor de 'te grote backingplate' van de DAP, Stanleymes erin! Extra BP in originele grootte aanschaffen en die je nu hebt verkleinen, et voilà!
 
  • Leuk
Reactions: Tomas en Vlerk
Simpele manier daarvoor: schroefdraad deel van de bp in de boormachine, aftekenen diameter dmv pad en markeerstift, boormachine al draaiende Stanleymes erin drukken, klaar! Custom maat backingplate...
(ja, dit heb ik zelf al meermaals gedaan...)
 
Mooi om te zien en lezen hoeveel zorg en aandacht je er aan geeft! Dat wordt smullen in het zonlicht!! Geniet er in ieder geval nu al van door mee te mogen lezen en kijken :)

Ik zie en lees dat het werk aan de randjes nog niet naar je wens is: hoe heb je dit precies aangepakt na het schuren? Als ik naar de foto's naast de deurgreep en op de koffer kijk, lijkt er namelijk echt nog wel meer uit te halen (op het oog zelfs totaal verwijderbaar). Zelfs zonder schuren.

Vooral de kromming in deze panelen laten de pads gauw 'stallen' en daarom moet je zo klein mogelijk gaan. Maar kleiner is ook minder sterk, dus dien je de padsterkte of toeren weer hoger in te zetten.

Heb je de blauwe wolpad voor de Ibrid? Wol of microvezel gaat je hier goed kunnen helpen denk ik, zeker een echte 1" pad. De blauwe wollen rupes moet prima kunnen presteren! Toch vind ik de trapeze vorm niet echt fijn voor het echte secure werk; de 1" pads heb ik het liefst ook echt 1". Dat is echter geen gemeengoed en ook nog eens persoonlijk!

Dapper dat je gaat schuren, maar de opmaat van rupes blauw foam naar 2000 grit is wel groot! Daartussen ligt nog het zeer effectieve microvezel/wol, eventueel in combinatie met de roterende stand; vandaar bovenstaande!
 
  • Leuk
Reactions: Vlerk
Hele verbetering!

Die plekjes op de kofferbakrand en de deur lijken inderdaad nog een stuk beter te kunnen. Wat ik daar doe, en ik weet dat het niet 'hoort', is de machine schuin houden onder een hoek van ongeveer 45 graden. Als je de pad iets schuin houdt dan stopt deze met draaien, maar als je verder gaat dan draait 'ie in zulke hollingen of lastige plekken juist beter. De pad valt dan ook beter op de lak (in de holling) ook al polijst je dan effectief met de rand van de pad.

Weet niet of ik het zo goed uitleg, dus ik hoor het graag als het niet duidelijk is ;)
 
  • Leuk
Reactions: Cordoba
Ik zie en lees dat het werk aan de randjes nog niet naar je wens is: hoe heb je dit precies aangepakt na het schuren? Als ik naar de foto's naast de deurgreep en op de koffer kijk, lijkt er namelijk echt nog wel meer uit te halen (op het oog zelfs totaal verwijderbaar). Zelfs zonder schuren.

Heb je de blauwe wolpad voor de Ibrid? Wol of microvezel gaat je hier goed kunnen helpen denk ik, zeker een echte 1" pad. De blauwe wollen rupes moet prima kunnen presteren! Toch vind ik de trapeze vorm niet echt fijn voor het echte secure werk; de 1" pads heb ik het liefst ook echt 1". Dat is echter geen gemeengoed en ook nog eens persoonlijk!

Dapper dat je gaat schuren, maar de opmaat van rupes blauw foam naar 2000 grit is wel groot! Daartussen ligt nog het zeer effectieve microvezel/wol, eventueel in combinatie met de roterende stand; vandaar bovenstaande!
@RoCo: bedankt voor de opmerking! De goede feedback is één van de redenen waarom ik mijn avonturen op dit forum post. Je hebt absoluut gelijk als je zegt dat de sprong van foam naar schuurpapier wel erg groot is ... ik had daar zelfs niet bij stilgestaan.
Maar goed, ik leef volgens OLAD (*) en ik heb vandaag weer iets bijgeleerd. Bedankt!

(*) One Learning A Day ;)
 
  • Geweldig
Reactions: RoCo
Na een week kwam het einde van de lustrum-behandeling.

De "wijsheid van de dag" van de Druivelaar-kalender voor die dag was:
"Wie dwaas is,
doet wat hij niet laten kan."
"Wie wijs is,
laat wat hij niet kan, doen."


En dat is niet gelogen. Ik ben duidelijk over mijn grenzen gegaan bij het lakherstel. :confused:

Ik vond de start er al niet erg geruststellend uitzien.
220108 Mazda MX5 ND 01 Lakherstel.JPG


En na het polijsten, bleek dat ik op het spatbord (wellicht) door de blanke lak gegaan ben en heb ik nu een doffe plek. :worried:
220108 Mazda MX5 ND 05 Blijvende schade.JPG

Om het niet erger te maken dan het al is, ben ik er verder maar vanaf gebleven.

Voor de rest is het opkalefateren van de steenslagschade redelijk gelukt.
220108 Mazda MX5 ND 06 Lakhersteld.JPG

De schade is alleszins minder zichtbaar dan voordien en het metaal is toch enigszins beschermd tegen de elementen.


Toen ik wilde beginnen met het aanbrengen van de Gyeon heb ik de gebruiksaanwijzing nog eens gronding gelezen en daarin stond dat het "obligatory" was om de wagen vooraf niet alleen te ontsmetten met Gyeon Prep, maar dat de auto vooraf ook gewassen moest worden met warm water en afwasmiddel. o_O

Ik had er weinig zin in, maar om schuldgevoelens achteraf te vermijden, heb ik Max toch even buiten gezet en hem plichtsbewust gewassen met warm water met Ecover afwasmiddel.
220108 Mazda MX5 ND 08 Warmwaterwas.JPG


Het effect van de Gyeon FabricCoat was zichtbaar.
220108 Mazda MX5 ND 11 ClearCoat.JPG


Bij het drogen, bleek het dak vol vlekken te zitten...
220108 Mazda MX5 ND 12 Vlekken op dak.JPG

... maar die zijn ondertussen gelukkig verdwenen.

Ik heb de roadster dan tweemaal ontvet met Gyeon Prep.
220108 Mazda MX5 ND 13 Prep.JPG


Twee laagjes Gyeon Mohs erop gezet.
220108 Mazda MX5 ND 15 Gyeon Syncro.JPG

Het flesjes van 30 ml was net te weinig om twee lagen te zetten op mijn (kleine) wagen. Gelukkig had ik nog een restje over van vroeger om het laatste stukje een tweede laag te geven.

En gezien ik voor de Gyeon Q² Syncro gekozen had, heb ik de volgende dag nog de Gyeon Skin aangebracht.
220109 Mazda MX5 ND 01 Skin.JPG

Ook dit bleek maar net genoeg te zijn om Max te behandelen.

Als laatste stap stond er nog een laagje Gyeon Trim op het menu.
220109 Mazda MX5 ND 02 Trim.JPG


Lang geleden dat de muil van Max nog zo zwart was. :cool:
220109 Mazda MX5 ND 03 Neus.JPG


Dit was de eerste keer dat Max mij aan een vis deed denken.
haai.jpg


Ik begon het detailen toen stilaan beu te worden :oops:, maar ik kon niet stoppen zonder de ramen nog even proper te maken.
220109 Mazda MX5 ND 06 Ramen.JPG


En uiteindelijk de sticker uit 2016 kunnen overplakken door de versie van 2022! :)
220109 Mazda MX5 ND 08 Sticker Gyeon.JPG


Een "show-off" zat er die avond niet meer in.
De avond was immers al gevallen. En de batterij had er ook geen zin meer in, waardoor Max een nachtje op de IC moest doorbrengen aan een Baxter...
220109 Mazda MX5 ND 15 Platte batterij.JPG


De eerste week van 2022 was bijna voorbij en Max was klaar voor de komende periode.

En zoals jullie weten ... dit wordt vervolgd...
Bedankt voor jullie interesse en commentaar. :blush:
 
[MOD] Niet zo netjes om zonder toestemming je eigen producten te promoten op ons forum ;) [/MOD]
 
Laatst bewerkt door een moderator:
  • Grappig
Reactions: RedCat
Sinds februari 2016 is mijn zwarte MX5 NC vervangen door een rode ND: "Max II".

Omdat ik deze MX5 nieuw gekocht heb, kan ik hem vanaf het begin onderhouden zoals ik graag wil. Ik zou dit onderwerp willen gebruiken om regelmatig een stand van zaken te posten totdat ik de wagen weer weg doe ... vandaar dat ik hem onder de hoofding "Projecten" heb geplaatst.

Het was mijn bedoeling om hem meteen na de aankoop onder handen te nemen, maar dat is mij door omstandigheden niet gelukt. Momenteel heeft hij 2.700 km op te teller en voor het poetsen, zag hij er zo uit.
Bekijk bijlage 85793

Hij beantwoordde aan wat men in Vlaanderen omschrijft als: "Schoon van ver, maar ver van schoon." ;)
Van dichtbij zag hij er immers als volgt uit.
Bekijk bijlage 85794

Bekijk bijlage 85795

En gezien het een roadster is waarmee altijd open gereden wordt (tenzij het regent), wordt het interieur even vuil als de buitenkant.
Bekijk bijlage 85796

Bekijk bijlage 85797

Hoog tijd om de Vac'N,Blo nog eens aan het werk te zetten ... samen met de detailborsteltjes.
Bekijk bijlage 85798
De Vac'N Blo blijft één van mijn beste investeringen (qua car detailing ;) ) tot nu.

En gezien deze roadster een stoffen dak heeft, werd de stofzuiger ingezet op nieuwe terreinen. :mask:
Bekijk bijlage 85799

Het interieur is schoongemaakt met Poorboy's World All Purpose Cleaner (1/10). Voorlopig heb ik het interieur nog niet verder behandeld. Ik twijfel nog tussen Poorboy's Natural Look Dressing (waarover ik zeer tevreden was bij mijn vorige Mazda) of Meguiars Ultimate Quik Wax (X-Press Spray Wax) :confused:. Ik weet het ... een quick wax lijkt niets voor het interieur, maar Darren van "Best auto detailing tips" heeft mij doen twijfelen. Zijn uitleg op YouTube is langdradig :scream:, maar redelijk overtuigend.
Ik zal jullie op de hoogte houden van wat het wordt! :yum

Ik heb terug gewerkt met mijn "vijf emmer methode" :innocent::
1. zwart = water met APC en de borstels voor de velgen
2. blauw = zuiver water voor het uitspoelen van de borstel tijdens het poetsen
3. wit met rode grid = warm water met Meguiars - NXT Generation Car Wash shampoo
4. wit met blauwe grid = zuiver warm water voor het spoelen van mijn washandschoenen
5. grijs = kleine emmer met zuiver water voor mijn zeemvellen
Bekijk bijlage 85800

Eerst werden de velgen aangepakt.
Voorbehandeling met Meguiars - Hot Rims All Wheel & Tire Cleaner.
Bekijk bijlage 85801

Schoonmaken met Poorboy's World - All Purpose Cleaner en nabehandelen met Monello - Non-Ferro.
Bekijk bijlage 85802

Daarna de buitenkant en ten slotte de motorruimte.
Het motorcompartiment van de MX5 heeft een zeker "seventies" gehalte: alles zit open en bloot. Waarschijnlijk hebben ze om gewicht te besparen alle plastic afdekplaten weg gelaten. Daarom nodigt de motor niet direct uit om er met een hogedrukreiniger te gaan opzitten... o_O Ik heb zoveel mogelijk met een zeemvel proper gemaakt... :expressionless:.
Bekijk bijlage 85803

De uitlaat is speciaal ontworpen voor car detailers!
Bekijk bijlage 85804
De Belgom Chrome bewees weer zijn nut.

De komende dagen zou ik graag een coating van Gyeon op de lak en het dak zetten, maar voorlopig ziet Max II er zo uit.
Bekijk bijlage 85805

Bekijk bijlage 85806

Bekijk bijlage 85807

Bekijk bijlage 85808

Bekijk bijlage 85809

En met regenscherm:
Bekijk bijlage 85810

Hij staat nu te wachten voor de volgende stappen.
Bekijk bijlage 85811

Ik houd jullie op de hoogte! :cool:
Hoe kuis je de binnenkant van je velgen ? Heb je een borstel die tussen die kleine opening past ?
 
Na een week kwam het einde van de lustrum-behandeling.

De "wijsheid van de dag" van de Druivelaar-kalender voor die dag was:
"Wie dwaas is,
doet wat hij niet laten kan."
"Wie wijs is,
laat wat hij niet kan, doen."


En dat is niet gelogen. Ik ben duidelijk over mijn grenzen gegaan bij het lakherstel. :confused:

Ik vond de start er al niet erg geruststellend uitzien.
Bekijk bijlage 151434

En na het polijsten, bleek dat ik op het spatbord (wellicht) door de blanke lak gegaan ben en heb ik nu een doffe plek. :worried:
Bekijk bijlage 151435
Om het niet erger te maken dan het al is, ben ik er verder maar vanaf gebleven.

Voor de rest is het opkalefateren van de steenslagschade redelijk gelukt.
Bekijk bijlage 151436
De schade is alleszins minder zichtbaar dan voordien en het metaal is toch enigszins beschermd tegen de elementen.


Toen ik wilde beginnen met het aanbrengen van de Gyeon heb ik de gebruiksaanwijzing nog eens gronding gelezen en daarin stond dat het "obligatory" was om de wagen vooraf niet alleen te ontsmetten met Gyeon Prep, maar dat de auto vooraf ook gewassen moest worden met warm water en afwasmiddel. o_O

Ik had er weinig zin in, maar om schuldgevoelens achteraf te vermijden, heb ik Max toch even buiten gezet en hem plichtsbewust gewassen met warm water met Ecover afwasmiddel.
Bekijk bijlage 151438

Het effect van de Gyeon FabricCoat was zichtbaar.
Bekijk bijlage 151442

Bij het drogen, bleek het dak vol vlekken te zitten...
Bekijk bijlage 151443
... maar die zijn ondertussen gelukkig verdwenen.

Ik heb de roadster dan tweemaal ontvet met Gyeon Prep.
Bekijk bijlage 151444

Twee laagjes Gyeon Mohs erop gezet.
Bekijk bijlage 151445
Het flesjes van 30 ml was net te weinig om twee lagen te zetten op mijn (kleine) wagen. Gelukkig had ik nog een restje over van vroeger om het laatste stukje een tweede laag te geven.

En gezien ik voor de Gyeon Q² Syncro gekozen had, heb ik de volgende dag nog de Gyeon Skin aangebracht.
Bekijk bijlage 151446
Ook dit bleek maar net genoeg te zijn om Max te behandelen.

Als laatste stap stond er nog een laagje Gyeon Trim op het menu.
Bekijk bijlage 151447

Lang geleden dat de muil van Max nog zo zwart was. :cool:
Bekijk bijlage 151448

Dit was de eerste keer dat Max mij aan een vis deed denken.
Bekijk bijlage 151449

Ik begon het detailen toen stilaan beu te worden :oops:, maar ik kon niet stoppen zonder de ramen nog even proper te maken.
Bekijk bijlage 151450

En uiteindelijk de sticker uit 2016 kunnen overplakken door de versie van 2022! :)
Bekijk bijlage 151451

Een "show-off" zat er die avond niet meer in.
De avond was immers al gevallen. En de batterij had er ook geen zin meer in, waardoor Max een nachtje op de IC moest doorbrengen aan een Baxter...
Bekijk bijlage 151452

De eerste week van 2022 was bijna voorbij en Max was klaar voor de komende periode.

En zoals jullie weten ... dit wordt vervolgd...
Bedankt voor jullie interesse en commentaar. :blush:
Moet je inderdaad mee oppassen (lak) op een ND
De koetswerk stukken in alu zijn gemiddeld 55 micron bij mijn mx5 !!!
De panelen in gewoon ijzer rond de 70 micron.
Nergens op de wagen heb ik een stuk gevonden dat meer dan 80 Micron was.

Het binnenste van de deuren meet ik 47 micron.
Veel clearcoat is er dus niet
Na een week kwam het einde van de lustrum-behandeling.

De "wijsheid van de dag" van de Druivelaar-kalender voor die dag was:
"Wie dwaas is,
doet wat hij niet laten kan."
"Wie wijs is,
laat wat hij niet kan, doen."


En dat is niet gelogen. Ik ben duidelijk over mijn grenzen gegaan bij het lakherstel. :confused:

Ik vond de start er al niet erg geruststellend uitzien.
Bekijk bijlage 151434

En na het polijsten, bleek dat ik op het spatbord (wellicht) door de blanke lak gegaan ben en heb ik nu een doffe plek. :worried:
Bekijk bijlage 151435
Om het niet erger te maken dan het al is, ben ik er verder maar vanaf gebleven.

Voor de rest is het opkalefateren van de steenslagschade redelijk gelukt.
Bekijk bijlage 151436
De schade is alleszins minder zichtbaar dan voordien en het metaal is toch enigszins beschermd tegen de elementen.


Toen ik wilde beginnen met het aanbrengen van de Gyeon heb ik de gebruiksaanwijzing nog eens gronding gelezen en daarin stond dat het "obligatory" was om de wagen vooraf niet alleen te ontsmetten met Gyeon Prep, maar dat de auto vooraf ook gewassen moest worden met warm water en afwasmiddel. o_O

Ik had er weinig zin in, maar om schuldgevoelens achteraf te vermijden, heb ik Max toch even buiten gezet en hem plichtsbewust gewassen met warm water met Ecover afwasmiddel.
Bekijk bijlage 151438

Het effect van de Gyeon FabricCoat was zichtbaar.
Bekijk bijlage 151442

Bij het drogen, bleek het dak vol vlekken te zitten...
Bekijk bijlage 151443
... maar die zijn ondertussen gelukkig verdwenen.

Ik heb de roadster dan tweemaal ontvet met Gyeon Prep.
Bekijk bijlage 151444

Twee laagjes Gyeon Mohs erop gezet.
Bekijk bijlage 151445
Het flesjes van 30 ml was net te weinig om twee lagen te zetten op mijn (kleine) wagen. Gelukkig had ik nog een restje over van vroeger om het laatste stukje een tweede laag te geven.

En gezien ik voor de Gyeon Q² Syncro gekozen had, heb ik de volgende dag nog de Gyeon Skin aangebracht.
Bekijk bijlage 151446
Ook dit bleek maar net genoeg te zijn om Max te behandelen.

Als laatste stap stond er nog een laagje Gyeon Trim op het menu.
Bekijk bijlage 151447

Lang geleden dat de muil van Max nog zo zwart was. :cool:
Bekijk bijlage 151448

Dit was de eerste keer dat Max mij aan een vis deed denken.
Bekijk bijlage 151449

Ik begon het detailen toen stilaan beu te worden :oops:, maar ik kon niet stoppen zonder de ramen nog even proper te maken.
Bekijk bijlage 151450

En uiteindelijk de sticker uit 2016 kunnen overplakken door de versie van 2022! :)
Bekijk bijlage 151451

Een "show-off" zat er die avond niet meer in.
De avond was immers al gevallen. En de batterij had er ook geen zin meer in, waardoor Max een nachtje op de IC moest doorbrengen aan een Baxter...
Bekijk bijlage 151452

De eerste week van 2022 was bijna voorbij en Max was klaar voor de komende periode.

En zoals jullie weten ... dit wordt vervolgd...
Bedankt voor jullie interesse en commentaar. :blush:
Mx5 ND polijsten moet je inderdaad mee oppassen.

Motorkap en koffer in aluminium zijn bij mij gemiddeld 55 micron
Zijkanten in gewoon ijzer gemiddeld 70 micron
Binnenkant deur 47 micron.
Dus is er niet heel veel clearcoat !!!

Eerst dacht ik dat ik te veel clearcoat weggenomen had van koffer en motorkap met gele wollen rupes pas en gele fine polish. (Rest wagen had ik met gele foam pad gedaan) Maar zelf het binnenste deel op de koffer waar het Mazda teken op staat bedraagt 50 micron. En daar heb ik nog nooit gepolijst !!!

Ik polijst mijn mx5 niet meer. Nu is het oppassen ! Hij staat voor 95% scherp.
Max 1 maal per jaar nog met witte pad over en uno pure. Thats it.
Metingen voor en na uno pure kan ik geen verschil detecteren met mijn NEX PTG (blauwe versie) lakdikte meter.

Mx5 van 2016 en 2017 hebben blijkbaar heel heel dunne lak. Sinds 2019 is de lak 15 micron dikker.