• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Aanbrengen CanCoat op Saab 9-3

Jansen

Detailing guru
Tester of Bling
13 apr 2015
4.393
193
Utrecht
Hoi allemaal!

In de 'sticky' over het aanbrengen van de coatings van Gyeon had ik een aantal vragen gesteld, maar die zijn vooralsnog onbeantwoord. Vandaag een nieuw topic, waarin ik over nog wat meer zaken opheldering zou willen helpen.

Wij hebben een zilvergrijze Saab 9-3 en voordat de winter aanbreekt zou ik deze graag zo goed mogelijk willen beschermen. De huidige laag Collinite 845 loopt op zijn laatste benen (dus de sample Meguiar's Ultimate Spray Wax van de SDD komt goed van pas) en ik zou nu graag gaan voor iets dat een nóg langere bescherming biedt. De reden is dat ik meerdere auto's 'onder mijn hoede' heb en ik geen tijd heb om, naast de normale wasbeurten, deze elke 3 maanden te wassen/kleien/etc.. Volgens de webshop biedt CanCoat 12 maanden/15.000 km bescherming, dus ik hoop dat ie het in elk geval een maand of 9 uithoudt. Tegen die tijd kan ik wel weer iets nieuws aanbrengen.

Ik ga hier niet mijn hele stappenplan uit de doeken doen, omdat dat niet echt relevant is, maar natuurlijk ga ik foamen, wassen, kleien, polijsten en ontvetten met Prep. (Overigens, mochten er vragen zijn over mijn stappen en producten dan ben ik altijd bereid om die te beantwoorden)

En dan: Het aanbrengen van de CanCoat.

-Waar ga ik dit mee doen?

Ik heb Dennis het met een Piccolo Nero zien doen, en in andere filmpjes op YouTube worden ook MF doeken gebruikt, dus dat kan sowieso. Echter, ik heb ook gelezen dat je deze doeken dan beter niet meer kunt gebruiken op je lak, omdat er een kans is dat de CanCoat hard wordt in de doek, met alle gevolgen van dien. Daarnaast vraag ik me af hoeveel doeken ik dan nodig heb. Heb ik aan twee Nero's genoeg (één voor opbrengen, één voor uitwrijven)? Of heb ik er meer nodig? Dan wordt het al gauw een duur grapje qua doeken. Daarom dacht ik: kan ik geen Disco Duo's gebruiken? Die zijn immers ook van MF en kosten wat minder. Alleen dan weer de vraag hoeveel ik er van nodig heb. Als ik twee Disco's nodig heb om op te brengen en 1 doek om af te nemen, dan ben je evenveel kwijt als wanneer je het met twee doeken zou doen.


Daarnaast vraag ik me af of ik die 12 (of zelfs 9) maanden wel ga halen. Op YouTube heb ik al gezien dat dat te veel gevraagd is van dit product. Ik heb wel de mogelijkheid om extra bescherming aan te brengen in de vorm van Cure.


Wie kan mij advies geven?

Jan
 
Gewoon opbrengen met 1 disco pad, is genoeg. 9-12 maanden is echt niet realistisch, zeker niet in de wintermaanden. De winter zou je toch goed door moeten kunnen komen. En als je na iedere wasbeurt hem boost met cure ga je 6-9 maanden wel halen denk ik.
 
Maakt het nog uit of ik meerdere lagen aanbreng of niet? En die disco pad kan ik daarna weggooien en de doeken voor de niet-lakdelen?
 
Ik breng de cancoat ook aan met de disco duo's!

ik doe meestal 2 lagen en gebruik de 2e pad voor de 2e laag.

ik gebruik voor 2 lagen wel een nero'tje of 3 a 4 hoor. Als je een emmer met water klaar heb staan en naar meteen de doek in gooit als je er mee klaar bent valt het wel mee met het hard worden.

ik denk dat de 9 maanden wel haalbaar zijn!

enige wat ik je mee wil geven is werk rustig, en check heel goed of je niet vergeet een stukje uit te wrijven. Want als je een stukje vergeet kan je dat deel op nieuw polijsten.

ik vind cancoat een super mooi product!
 
  • Leuk
Reactions: Jansen
Oke. Dus die Disco duo's flikker ik daarna sowieso weg? En die doeken kan ik dan nog voor het interieur gebruiken ofzo? Ik las in een ander topic dat jij ze daarna in ieder geval niet meer op de lak gebruikt Zluytr. Of is dat alleen als je MOHS of Prime gebruikt? Het liefst zou ik MOHS gebruiken, maar ik heb geen garage, dus dat gaan m niet worden heb ik begrepen.
 
Zolang je de doeken maar gelijk wast. Doe ik ook altijd en gebruik de doeken nog steeds en ze zijn nog super zacht uiteraard. Voor Prime heb je ook geen garage nodig.
 
Ik gooi niks weg!

Net al Tambaco zegt... Als je ze niet laat drogen maar meteen in een emmer gooit en als je klaar bent in de was, zijn ze nog prima te gebruiken! Helemaal niet hard ofzo!

ik gebruik ze niet voor m'n lak... Maar over het algemeen gebruik ik de nero's sowieso niet voor m'n lak ;) die gebruik ik weer voor trims en interieur. En daar kan je je ook de disco duo's voor blijven gebruiken.

ik vind het persoonlijk wel fijn om nieuwe doeken te gebruiken als ik een nieuwe coating aan breng... Maar dat kan tussen m'n oren zitten. Disco duo's worden slapper na een wasbeurt dus daar zal ik zeker elke keer nieuwe van pakken.

verder is het allemaal niet zo spannend als je denkt... Het is eigenlijk nog makkelijker dan waxen :)
 
Duidelijk!

Dan heb ik eigeniljk nog 1 vraag: hoe weet ik of ik genoeg (of teveel) product gebruik? Of wordt dat duidelijk wanneer ik ermee aan de slag ga?
 
Zie je echt duidelijk...

Is een beetje moeilijk omschrijven (voor mij tenminste) maar je ziet een soort waas... Wat je ook ziet als er olie op water ligt... Zolang je dat blijft verspreiden is het goed...

Gaat echt helemaal goed komen ;)
 
Heya Peeps,

Ik steel weer het topic!

Ik had een dag na het polijsten van mijn auto, en 2 lagen Purple Haze, al weer swirls/lichte krassen op de auto.
Ik betwijfel nu mijzelf helemaal want ik verwacht dat zand of wat dan ook, niet meteen door mijn 2 lagen wax al
krassen gaat maken.

Maja... Het zal wel. :p

Als je een coating aanbrengt, verwacht ik dat als je expres wat krassen zou gaan maken, bijvoorbeeld een doek
waar wat fijn zand of vuil in zit over de lak halen, dat dit dan door de coating word tegengehouden, toch?
Of trek je dan krasjes in je coating ofso...?


Greetz
 
Heb je niet aan je lak gezeten, maar waren de swirls 'spontaan' ontstaan? Een waxlaag is niet zo dik en zeker niet hard volgens mij, dus ik weet niet of dat echt een bescherming geeft tegen krassen.

Een coating is natuurlijk harder, dus zullen krassen minder snel ontstaan, maar van CanCoat moet je volgens mij geen wonderen verwachten. MOHS is volgens mij wel in staat om te beschermen tegen swirls en andere beschadigingen. Maar dan zal je misschien geen krassen in de lak maken, maar in de coating. Ik heb er te weinig verstand van om er echt iets zinnigs over te zeggen.
 
Wax beschermt idd niet tegen krasjes en swirls.

De MOHS coating maakt je lak harder... Zo heb ik testen gezien waar ze de halve wagen in de mohs gezet hebben en andere helft niet, en bewust een X aantal keren door de wasstraat zijn gegaan. En op de helft waar de coating zat waren de imperfecties minder.

Maar om de bubbel even kapot te prikken.. Er is geen bescherming die swirls voorkomt, en deze helemaal voorkomen is erg lastig, je zou het alleen zoveel mogelijk kunnen beperken. Een prime of mohs kunnen daar bij helpen waar de mohs de hardste variant is.
 
Ik begrijp het.

Wel jammer om de hele dag met je auto bezig te zijn, alles in 2 lagen wax te zetten om vuil minder kans te geven om krassen te kunnen maken en vervolgens de volgende dagen langs te auto te lopen en de swirls en krassen alweer te zien. En met krassen bedoel ik ook hele lichte lange krassen, alsof het een hele grote swirl is, zeg maar.

Ik wil ooit mijn BMW met een Rotary aanpakken om zo goed als alles weg te krijgen, maar ik denk dat ik dan helemaal gek word als er later weer krassen op zitten, haha!

Ik heb volgens mij slechte ogen en ben half kleurenblind, maar ontwikkel steeds meer een scherper oog voor defecten... Jammer... Haha!
 
Je zal altijd wel wat vinden.. Of je moet de auto altijd binnen laten staan... Maar dan heb er nit zo veel aan hahaha ;)

Ik kan er ook heel slecht tegen... En was een stuk gelukkiger toen het me niet zo veel deed hahahah...

maar is ook wel een beetje het risico van het vak als je donker kleure auto's bezit.. Je beter een auto in een zilver
/ grijs tint kopen... Dan valt het minder op tenminste ;)

Dit is ook mijn laatste zwarte... En dan heb ik er nog 2 ook :(
 
Ik heb 20 maanden geleden de bedrijfswagen vanaf een km stand van 13km in de Mohs gezet. Echt een topproduct echter hangt hier een haal ander prijskaartje aan dan aan de cancoat.
Het wassen en bijhouden wat echt een makkie en dat was ook net waarom ik voor de Mohs had gekozen.
Wat je echter niet tegenhoudt is dat vervuiling zich in de loop der tijd toch gaat hechten aan de coating en deze krijg je er dus ook niet meer af / uit tenzij je dat clayed en polijst.,
De doeken waarmee ik dit afneem zijn in no-time hard en die gebruik ik dus ook niet meer.

Gisteren heb ik dus afscheid genomen van de Mohs op de witte focus en ondanks dat de auto een keer of 5 met een borstel in een wasbox is gewassen waren er 0,0 swirls aanwezig.


Nu staat de Focus in de CanCoat. De Cancoat breng ik aan met een Mequiars foampad die ik daarna weggooi. Afnemen doe ik met een MF doek (vaak de picolo nero) en die was ik daarna direct uit. Doeken blijven prima zacht..
Mijn ervaring met de CanCoat is dat deze maximaal 6 maanden blijft zitten tenzij je deze boost met een product als cure of wetcoat. Ook beschermd deze lang niet zo goed als dat de Mohs of Prime doet.

Overigens moet ook de Prime net als de Mohs droog staan. De CanCoat zou theoretisch na 4 uur weer nat mogen worden. Mijn ervaring is dat hoe langer je de auto droog kan laten staan, des te langer de coating blijft zitten.
 
Dank Juffer1 voor je ervaringen. Ik ben me er van bewust dan CanCoat niet zo goed beschermd als andere coatings van Gyeon (of andere merken), maar dit leek me een leuke 'instapcoating'. Droog staan is geen probleem, maar warm staan is wel een probleem. Daarom dacht ik dat het aanbrengen van MOHS of Prime niet zo'n succes zou zijn als ik dat onder de carport zou doen.
 
Een carport vindt ik niet droog staan. Je hebt dan evengoed nog last van dauw ed. Nu zal de cancoat dat wel minder last van hebben dan de Mohs / prime
 
Ik heb vanmiddag om 2 uur de CanCoat aangebracht en het was inderdaad niet echt ingewikkeld. (Hoop ik, want het resultaat moet ik natuurlijk nog maar afwachten :-D)

Nu dacht ik dat het na een paar uur wel was uitgehard, (instructie van Dennis op YouTube zegt minimaal 4 uur), maar op de verpakking staat 24 uur. Morgenochtend heb ik eigenlijk de auto alweer nodig, en ga ik die 24 uur niet halen. Is dat heel erg? Ik kan er sowieso Cure overheen doen vanavond.