• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Alle rotary's op een rij.

image.jpg
image.jpg
 

Bijlagen

  • image.jpg
    image.jpg
    151,6 KB · Weergaven: 155
Recent is de Rupes lh19e toegevoegd aan het machine park.
Technische gegevens:

  • Steunplaat ondersteuning: 50-150mm
  • Vermogen: 1200 Watt
  • Toeren: 450-1700 toeren per minuut
  • Gewicht: 2200 gram
  • Draad steunplaat: M14
  • Lengte kabel: 9 meter
Vandaag heb ik er ook mee gewerkt.
Bijgeleverd zijn ook een Rupes blauwe en gele Rotary pad alsook blauw en gele Rotary polish.
De blauwe pad = relatief zacht maar icm Rupes blauw Rotary zeker in staat swirls te laten verdwijnen op een keiharde lak.
De gele pad =niet geprobeerd omdat ik toch niet wil finishen met een Rotary.
Ook heb ik wat andere pads geprobeerd.
Scholl blauw =(medium cut) is denk ik een fractie harder dan de Rupes blauwe pad en werkt op zich goed.
Scholl paars = Een stuk harder dan de Rupes blauwe pad en ik vind een wat hardere pad lekkerder werken/beter te sturen dan een wat zachtere pad. Scholl Paars is op dit moment zeker favoriet op de Rotary.

Qua handeling is er niet zo heel veel verschil met mijn Rupes 18 echter was de progressieve schakelaar even wennen icm de snelheidsregelaar. Eenmaal gewend is dat best makkelijk.
De bijgeleverde backingplate is dunner en iets flexibeler dan mijn oude backingplate werkt erg prettig!
Persoonlijk vind ik het jammer dat Rupes er een gele pad (combo polijstmiddel ) in het pakket doet ipv bv de Rupes blauwe wollen pad daar de meeste detailers toch finishen (hoop ik wel) met een exentrische machine.
Wat verder ook opvalt in de Rupes Rotary range kun je zelfs wel een witte finishing pad kopen maar ik zag zo snel geen medium pad/combo. Niet elke lak is keihard denk ik dan.
 
Laatst bewerkt:
@Ric325i Heb je enig idee over het verschil in levensduur tussen de verschillende pads? Ik bij de Rupes clinic begrepen dat de blauwe rupes pads vrij snel verslijten door de open structuur. En nog een vraag, wat bedoel je precies met positieve trigger?
 
@Cordoba ,
Met de progressieve schakelaar/trigger is verder inknijpen=hoger toerental draaien met als grens wat je hebt aangegeven met de snelheidsdraaischijf op de machine. Ook heeft ie een slow start.
Op mijn 21 heb ik een blauwe pad gehad welke erg grof oogde mede door de open structuur van de pad ik was geen fan van deze pad tevens had ie een erg korte levensduur.
De blauwe Rotary pad heeft absoluut een ander type schuim en is minder hard ,ik heb er nu 1 dak mee gedaan en zie amper slijtage (mag ook wel natuurlijk) vooralsnog vind ik em zeker niet slecht (had wellicht een tandje harder uitgevoerd mogen worden van mij maar goed)! Ook de correctie icm Rupes Rotary blauw polijstmiddel viel niet tegen. Om nou speciaal Rotary polijstmiddel te kopen tja ik zou het niet doen...
Voor nu vond ik Scholl Paars/S17 echt een wereld combinatie en dat draaide erg lekker en stabiel.
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Reactions: Cordoba
Ondanks dat het een minder recent topic is wilde ik hier toch graag enkele 'nieuwe' rotary's aan toevoegen.

De reden hiervoor is dat ik momenteel alleen een DAP900 V3 bezit, welke fijn werkt wanneer ik alle tijd heb. Nu ik steeds meer poets (globaal gezien, wassen, kleien, waxen + interieurs) voor anderen, maar ook de vraag krijg om te polijsten, wil ik me toch al wat meer gaan verdiepen in de roterende machines. Het polijsten van een auto met de DAP kost mij nu 2-3 dagen, inclusief voorbereiden en afwerken. Qua tijd is dat erg lastig nu ik fulltime werk.

Lang verhaal kort; omdat de hoeveelheid polijstwerk nog onduidelijk is, vind ik de kosten aanschaf van een Rupes of Flex voor nu te duur. Daarom opzoek gegaan naar goedkopere alternatieven en daarbij de volgende machines tegen gekomen. Op volgorde van prijs, laag-hoog, en de Rupes toegevoegd als vergelijk qua specificaties.
MerkPrijsWattGewicht Kg.RPM min.RPM max.
Liquid Elements TERMINATOR V2€146,7112002,510003000
ShineMate EP801 G2€159,958002,27002500
Krauss Rotary P7 MKII€174,9512002,26802500
Rupes BigFoot LH 19E€379,0012002,24501700

De machine van Liquid Elements lijkt mij op het gewicht na de beste koop, maar er is weinig over bekend (op o.a. YouTube). De andere machines komen daar wel wat vaker voor en lijken ook erg degelijk.

Mogelijk iemand op het forum die ervaring heeft met een van de genoemde alternatieven, merk en/of machine, en dat delen wil. Alvast bedankt!
 
Laatst bewerkt:
Ik heb ervaring met:
FLEX PE8 Compact Rotary Polisher, deze gebruik ik voornamelijk voor koplamp herstel en kleine, locale, correctie waar de Dual Action te kort komt
FLEX PE 14-2 150 Roterende Polijstmachine, zeer krachtige machine.

FLEX XFE 7-12 80 Dual Action Polijstmachine 75mm, dit is een erg prettig en compact machientje. Ligt goed in de hand, voelt net even wat lelijker aan de de DAP mini, net iets meer correctie.
FLEX XFE 7-15 150 Excentrische Polijstmachine 150mm, dit is mij allround machine, machtige correctie, stil en trillingen vrij. Werkt een gevoelsmatig sneller dan een DAP Evo.
 
  • Leuk
Reactions: ArnoutdB
Ondanks dat het een minder recent topic is wilde ik hier toch graag enkele 'nieuwe' rotary's aan toevoegen.

De reden hiervoor is dat ik momenteel alleen een DAP900 V3 bezit, welke fijn werkt wanneer ik alle tijd heb. Nu ik steeds meer poets (globaal gezien, wassen, kleien, waxen + interieurs) voor anderen, maar ook de vraag krijg om te polijsten, wil ik me toch al wat meer gaan verdiepen in de roterende machines. Het polijsten van een auto met de DAP kost mij nu 2-3 dagen, inclusief voorbereiden en afwerken. Qua tijd is dat erg lastig nu ik fulltime werk.

Lang verhaal kort; omdat de hoeveelheid polijstwerk nog onduidelijk is, vind ik de kosten aanschaf van een Rupes of Flex voor nu te duur. Daarom opzoek gegaan naar goedkopere alternatieven en daarbij de volgende machines tegen gekomen. Op volgorde van prijs, laag-hoog, en de Rupes toegevoegd als vergelijk qua specificaties.
MerkPrijsWattGewicht Kg.RPM min.RPM max.
Liquid Elements TERMINATOR V2€146,7112002,510003000
ShineMate EP801 G2€159,958002,27002500
Krauss Rotary P7 MKII€174,9512002,26802500
Rupes BigFoot LH 19E€379,0012002,24501700

De machine van Liquid Elements lijkt mij op het gewicht na de beste koop, maar er is weinig over bekend (op o.a. YouTube). De andere machines komen daar wel wat vaker voor en lijken ook erg degelijk.

Mogelijk iemand op het forum die ervaring heeft met een van de genoemde alternatieven, merk en/of machine, en dat delen wil. Alvast bedankt!
1000rpm als laagste toerental is in naar mijn mening veel te hoog, ik heb 2 'budget' rotary's gehad (pro900 en AEG) en ben zeer tevreden met de Shinex RAP 150 nu.
Geluid, ergonomie, 'gasgeef'schakelaar én slow start, heerlijk!
 
  • Leuk
Reactions: ArnoutdB
Ik ben nog steeds fan van mijn Dewalt DWP849X-QS rotary. Snelheid goed te regelen en een echt werkpaard. Breekt de bank ook niet op vlak van de prijs. Finishen doe ik wel steeds met mijn Rupes dap en de randen met de dap mini. Het enige wat ik nog mis is de Rupes bigfoot nano ibrid long neck voor het polijsten van remklauwen edm.
 
  • Leuk
Reactions: ArnoutdB
De alternatieven die ik gevonden had waren met 125mm steunplaat, waar ook veel pads voor beschikbaar zijn bij CC.

De Dewalt is inderdaad goed geprijsd en heeft ook goede specificaties, maar deze heeft net als bijvoorbeeld de Bosch Professional GPO 14 CE een 180mm steunplaat. Kwestie van wisselen of ergens anders pad kopen? Omdat er weinig tot geen pads beschikbaar zijn met die diameter bij CC.
 
  • Leuk
Reactions: Matsu
Persoonlijk ben ik vooral fan van Festool Shinex en Flex PE 14-2. Met een roterende machine investeer ik graag wat meer in een goed merk. Ik merk gewoon dat ik daar met meer vertrouwen kan polijsten dan goedkopere modellen. Alles loopt wat soepeler en beter. Geen fan van de Rupes omdat deze vrij hoog is. In mijn ogen is een rotary die dichter op het lakwerk zit makkelijker en beter te bedienen dan een hoge vanwege een verstrekte hemboomwerking als je scheef gaat. Een zijhandvat is sowieso voor mij een absolute no-go.

Er is een reden dat we geen pads hebben voor 180mm, vrijwel niemand heeft die. Pads zijn veel te groot en geven aan de rand veel meer hitte met een grotere kans op verbranding. Bovendien meer weerstand en trekt de machine dus veel meer dan met een kleinere pad. Ik werk eigenlijk alleen met een 125 mm schijf of kleinere. Zelfs 150 mm vind ik al te groot. Zoveel tijdswinst levert het niet op bij normaal autowerk tenzij je een vierkante doos aan het polijsten bent.
 
  • Leuk
Reactions: ArnoutdB en Ric325i
Momenteel heb ik nog een Pro900 Rotary.
Ik gebruik deze eigenlijk nooit. Aangezien ik me altijd red met de Dap evo machines.
Misschien dat ik in de toekomst ook ga kijken voor een Flex rotary. :)
 
  • Leuk
Reactions: ArnoutdB
Dank voor de uitgebreide toelichting @Dibbuz, helder! Wat betreft de hoogte; dat is ook wel een leuk detail.

Is er een reden dat Polishing Power geen Rotary meer heeft? Dat was dan wellicht net als de Dual Actions een scherp geprijsde, kwalitatief goede machine. Ik kan overigens begrijpen dat roterend overwegend voor de professionele doelgroep is, waardoor de keuze dan ook op bekende/professionele merken valt.
 
  • Leuk
Reactions: Doggy
Ik heb een DeWalt DWP849X en een FLEX PE14-1 180. De eerste is een topper voor weinig geld, maar nogal bruut. De laatste kost relatief veel geld, maar is dan ook een fenomenale machine. Snelheidsregeling van de DeWalt is niet zo hoogwaardig als de FLEX. De laatste gebruik ik voor finishing op standje 1 en dat werkt heerlijk. Ik gebruik hem ook voor de ramen.

De DeWalt kan ik niet echt gebruiken voor finishen, dat werkt niet zo lekker als de FLEX. Hij werkt wel geweldig voor het spindryen van pads. Er is geen rotary die hogere RPMS haalt volgens mij. Beide rotaries werken goed met de Nathan Flannal Rotary Seat Cleaning Method, alleen de FLEX is dan wat beter te manouvreren.

Ik gebruik ze niet voor cutting, in mijn ervaring doet een 21mm excenter dat beter en sneller.

Elke keer is het weer een verademing om de rotary erbij te pakken, wegens het gebrek aan vibraties en geluid.
 
  • Leuk
Reactions: ArnoutdB