• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Audi A1 poetsen. stappenplan + producten.

Audipoetser

Detailing trainee
17 mei 2018
9
32
Beste detailers,

Sinds kort heb ik weer meer tijd om me auto in perfecte staat te houden.
Helaas wegens tijd gebrek schoot het er veel bij in en heb ik meer dan 2 jaar naast het met de hand wassen ( 2 emmer- method) niks aan me auto gedaan.

Ik wil het graag weer oppakken, maar ik merk nu ik op het forum zit te kijken het overzicht kwijt ben wat nou geschikt is voor mijn auto.
Ik ben in het bezit van een Audi A1 en deze wil ik helemaal met de hand wassen + polijsten (minimaal effect).
Graag jullie TIPS & TRICKS op het volgende:

Stappen plan
  1. auto afspuiten op kan met HD reiniger. ( INSPRAYEN NODIG?)
  2. velgen inspuiten en reinigen + afspoelen.
  3. Auto wassen d.m.v 2 emmersysteem + quard (schoon water pakken na halve auto) ( 1 emmer half vullen, shampo ering, verder vullen) auto wassen van hoog naar laag
  4. auto afspoelen met dikke straal (niet drogen)
  5. Auto kleien + sprayen
  6. Paintcleanen?
  7. met de hand polijsten
  8. waxen
  9. ??
Producten
  1. wasmit: Gyeon Q2M Smoothie + Monello Wash Mitt (Boven kant + onderkant portieren en deuren)
  2. MF droogdoek: Gyeon Q2M Silk Dryer (type 3)
  3. 2 emmers + grid guard
  4. Velgen reiniger: (1x) (Monello) Non-Ferro 250ml
  5. auto shampoo: -Poorboy's World Super Slick & Suds
  6. klei: Dodo juice supernatural fine clay
  7. Paint cleaner:?
  8. polish:?
  9. wax:?
  10. ??
Alvast bedankt!
Gr Audipoetser
 
Ik wens je heel veel succes, om een Audi A1 met de hand te gaan polijsten.
De lak is echt knetter hard, ik moest de rotary en wolpad gebruiken om de auto strak te krijgen.
 
  • Leuk
Reactions: RoyR
Heb je al een beeld kunnen vormen aan de hand van de stapenplannen, die in deze zelfde sectie staan?
Dat neemt denk ik al een hoop vragen weg.

Daarnaast eens met @Bikkel. Gelukkig niet in de volle zon polijsten, want gegarandeerd dat je gaat zweten als je het met t handje gaat doen. :p
 
@Bikkel , klopt daar ben ik me van bewust, maar ik wil niet gelijk als een gek van start gaan anders dan ga ik domme fouten maken en dat wil ik voorkomen.
Maar toch wil ik niet gelijk de producten gebruiken met "korrel zand" omdat de lak van de audi zo hard is.

@Marcel1973, jaa ik heb er al een beeld bij. Maar binnen de "standaard" stappenplannen zijn er ook weer verschillen. Want sommige zeggen wel kleien en daarna paintcleaner, polish en wax.. andere hebben het weer over een voedende olie met daar over weer een beschermende lag (ben de naam even kwijt).

vandaar de vraag of iemand mij tips wilt geven voor het handmatig laten blinken van mijn A1'tje.
 
met de hand wassen + polijsten (minimaal effect).
Tja... Die betonlak met de hand polijsten = inderdaad minimaal effect. :p

  • Wassen
  • Kleien
  • ... Paint Cleaner ... Overbodig aangezien je gaat polijsten.
  • Polijsten
  • ...Glazen... Bij handmatig polijsten zou ik toch nadien wel een glaze aanbrengen.
  • Waxen

vandaar de vraag of iemand mij tips wilt geven voor het handmatig laten blinken van mijn A1'tje.

Mooi dat je dit nog even zei: Goed wassen, kleien en dan een glaze + wax! :p Ik moet er niet aan denken om een betonlak met mijn D/A machine te doen, laat staan 7 weken handmatig buffelen op één paneel.

Hier een voorbeeldje van een auto die ik zonder te polijsten netjes wilde maken. (Zonder polijsten, maar ook zonder teveel kosten te maken :p ) -->

Before

20171020_123047.jpg




Auto nat (Elke lak is dan mooier)


20171020_124843.jpg



Auto na glaze + wax


20171020_161820.jpg
 
@Quantoxx ik heb geen ervaring met glaze en daarna wax. wat zijn de voordelen daar van t.o.v. hand-polish en wax? en waarom gebruikt de een wel paintcleaner na het kleien en andere weer niet?

@[U]m@rio[/U] de lag is in redelijk geode staat.. Maar om eerst weer structuur in het detailen te krijgen wil ik alles met de hand gaan doen.. Als ik straks weer even bezig ben ga ik wel weer met de tol aan de slag. Wat doet een paintcleaner na kleinen?

Welke producten m.b.t. polijsten, paintcleaner en wax raden jullie mij aan?
 
M@rio, kleien zonder dat je polijsten gaat is volgens mij af te raden, ivm de imperfecties die de klei achterlaat door hem over de lak te halen, toch?
 
@Audipoetser - Waxen, of een andere vorm van bescherming, dat moet natuurlijk altijd. :D

Met polijsten verwijder je een minuscuul laagje blanke lak. Dit doe je omdat dit laagje dof is, krassen heeft of andere mankementen. Hieronder vandaan komt dan een 'mooi laagje blanke lak en dat zoek je. Licht wat op deze mooie lak valt kan mooier terugkaatsen en dat is je ''glans'' en ''reflectie''.

Wanneer je handmatig werkt, dan word het lastiger om de lak optimaal te krijgen. Zeker wanneer je een harde lak behandeld. Dus, om het resultaat van het polijsten een stukje hoger te tillen gebruik je een glaze (bomvol oliën) om de lak optisch nét een stuk strakker te krijgen. Je kan het dus ook gebruiken om helemaal te hoeven polijsten, zoals de auto op de bovenstaande foto's. Sneller resultaat, maar minder goed en korter van duur. ;)

Je gebruikt een paint cleaner, zoals Pro Polish, als je de lak chemisch wilt reinigen. Je verwijderd hier dus geen krassen en dergelijke mee.

Je kan het dus allemaal redelijk simpel zien, in mate van werk;

( A )Wassen / Kleien / Paint Cleaner of Paint Cleaner met Glaze erin / Bescherming.
( B )Wassen / Kleien / Polijsten / Bescherming.

( A ) Vele malen sneller resultaat, maar kort en krachtig.
( B ) Duurt langer, maar je resultaat is zonder extra goedjes te smeren al behaald. Je lak IS gewoon strak en niet strak door spul wat je erop smeerde.


@Giltix - Je bedoeld marring. Dit is te voorkomen wanneer je een niet te harde klei en voldoende smering gebruikt. ;)
 
@Quantoxx Bedankt voor je tips en tricks! het wordt allemaal langzaam duidelijker... nu is voor mij het volgende nog onduidelijk,
omdat ik toch bij het handmatig polijsten wil blijven wat is dan een vervolg stap:
Wassen > Kleien > polijsten >> is het dan raadzaam om nog paint cleaner te gebruik gevolgd door glaze/wax?
Wanneer gebruik je een glaze en wanneer een wax?

@m@rio, bedankt! nu weet ik het zeker, met genoeg "smeermiddel" en een zachte klei zoals de :Dodo juice supernatural fine clay zal ik veel zooi van me A1'tje af krijgen.
 
Paint Cleaner ... Overbodig aangezien je gaat polijsten.
Een polijstmiddel is een Paint Cleaner met korrels. ;) Wanneer je dus polijst, dan heeft een paint cleaner geen zin meer.

Glaze gebruik je dan ná het polijsten om eventuele laatste defecten nog te verdoezelen. (Simpelweg een stukje proberen of het meerwaarde heeft)

Waxen of een andere vorm van bescherming doe je ten alle tijden om je gedane werk langer in stand te houden. :)
 
@Quantoxx & @m@rio, bedankt voor jullie duidelijke uitleg. Dan zal mijn stappenplan als volgt zijn: wassen > kleien > polijsten > Glaze > wax. Hebben jullie hier nog opmerkingen op?

Ik zal inderdaad alert zijn op de manier van producten gebruiken, dat is ook de rede waarom ik hier aan ervaren detailers tips en tricks vraag voor dat ik als een gek aan de slag ga.

Waar moet ik op letten tussen de stappen door? want soms lees ik dat mensen tussen het kleien en polijsten nog wat doen? dit is mij echter nog onduidelijk.


Ik weet niet of ik met onderstaand off topic ga, maar hebben jullie nog tips omtrent de producten die ik wil gebruik of wat volgens jullie raadzaam is?
ik weet niet of alle producten met elkaar gecombineerd kunnen worden, naar mij weten wel.

Producten:
  1. wasmit: Gyeon Q2M Smoothie + Monello Wash Mitt (Boven kant + onderkant portieren en deuren)
  2. MF droogdoek: Gyeon Q2M Silk Dryer (type 3) VEEEL DOEKEN.
  3. 2 emmers + grid guard
  4. Velgen reiniger: (1x) (Monello) Non-Ferro 250ml
  5. auto shampoo: -Poorboy's World Super Slick & Suds
  6. klei: Dodo juice supernatural fine clay
  7. polish:?
  8. glaze:?
  9. wax:?
 
Laatst bewerkt:
@m@rio, ik heb nog geen spullen om te polijsten en de glaze aan te brengen. Dat is voor mij voor zover de showstopper..

heb je omtrent de producten nog tips welke raadzaam zijn?

polish: + pads (hoeveelheid pads / types)?
glaze:?
wax:?
Smeermiddel voor klei?
Hoeveel MF doeken (ongeveer)?
alvast bedank:)
 
Laatst bewerkt:
Wat bedoel je bij de droogdoek "V3"?
Er zijn 2 afmetingen van deze droogdoek: 70x90 en 50x55cm. Ik weet (bijna) wel zeker dat je met de grote een A1 prima droog krijgt, dus heb je helemaal niet VEEEL DOEKEN nodig.
Clay-lube: neem de Poorboys World Spray & Wipe: zeer veelzijdig produkt. Mocht je bij het merk Dodo Juice blijven; neem de Born Slippy.
Laatst genoemde schijnt een vettige waas achter te laten, vandaar dat je bij deze clay-lube vaak leest dat er na het kleien nogmaals gewassen wordt.

Zoals te lezen is in eerdere antwoorden: polijsten met de hand op een Audi-lak......spierballen kweken en succes! Persoonlijk zou ik deze handmatige polijst-probeersel overslaan, en gewoon de lak beschermen met een wax. Glaze gebruiken lijkt leuk (verdoezelen van de swirls), maar men zegt dit verminderd de standtijd van wax.
Welke wax vraag je? iedere wax is beter dan geen wax in ieder geval! Wax is nogal persoonlijk (afhankelijk van ervaring).
Een "hufterproof" wax die ook nog eens prijs-kwaliteit goed is: ik zeg Collinite 845.
Aantal doeken? Neem een paar voor het afnemen van de clay-lube na het kleien, en een stuk of 4 voor het afnemen van wax.... (al is voorraad altijd goede raad)
 
Mocht je bij het merk Dodo Juice blijven; neem de Born Slippy.
Laatst genoemde schijnt een vettige waas achter te laten, vandaar dat je bij deze clay-lube vaak leest dat er na het kleien nogmaals gewassen wordt.

Nog nooit last van gehad, het schuimt wat meer als andere glijmiddelen. Maar de HD staat toch nog naast de auto, afspuiten en weg is het. Het is wel de best glijdende, die ik getest heb.
 
  • Leuk
Reactions: Quantoxx
@[U]Quantoxx[/U] welke glaze had jij gebruikt bij de auto die je in voorgaand post heb gebruikt?

ik heb me auto inmiddels meerdere malen goed gepoetst maar ben toch stiekem nieuwsgierig wat de glaze voor moois gaat brengen.
 
Heya! :)

Dit was de Dodo Juice - Lime Prime Lite (Cleaner-Glaze) De "Lite"-versie heeft geen micro-korrels en de andere Lime Prime's wel. Deze korrels zijn dusdanig klein dat ze niet echt volgas polijsten zoals de korrels in een polijstmiddel, maar dragen bij aan de reinigende werking van het product.

Als je dus gewoon een glaze wilt, met cleaner erin, dan kan je de Lime Prime Lite kiezen, maar bijvoorbeeld ook de Poorboys World - Black Hole/White Diamond.

Ik bracht de glaze aan met een Disco Nero of Disco Rosso. (Zelfde type pads waar ik wax mee aanbreng. Let op - Ik gebruik voor wax en glaze een andere pad)
 
@Quantoxx Thanks voor je snelle reactie
Ik heb inderdaad al meer goeds gelezen over de Poorboys World - Black Hole/White Diamond. Deze bevat ook geen mirco-korrels als ik het goed heb toch?
is deze aan te raden voor mijn A1'tje? Uiteraard gebruik ik dan voor de glaze een andere pad als voor de wax.
 
Zowel de Lime Prime als de Poorboys-versies zijn goed, hoor. :) De Lime Prime is niet gericht op licht of donker, dus dat was toenmalig mijn overweging om voor die te gaan. (Deed meer auto's dan alleen mijn eigen donkere auto)

Maakt verder allemaal niet heel veel uit. :) Oh, en inderdaad, de Poorboys heeft geen korrels, maar wel cleaner. ;)
 
  • Leuk
Reactions: Audipoetser