• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Audi TT 1.8T 8N coupe & Audi A2 1.4 8Z

jd engeneering is wel sterk in chippen van vw motoren !
ben er eens geweest met een golf 4 gti 25 jahre edition , haalde met kleine aanpassingen toch mooi 231 paardjes
 
De downpipe geeft je Turbo blok de nodige ademruimte waardoor de uitlaatgassen vele malen sneller kunnen worden afgevoerd.
Het gevolg hiervan is dat de tegendruk drastisch wordt verlaagd.
Hierdoor spoelt de turbo beter op en begint deze op lagere toerentallen druk op te bouwen.

Ook wanneer de turbodruk bijvoorbeeld bij het schakelen wegzakt, wordt deze sneller weer opgebouwd.
Je krijgt met deze 1.8T downpipe gemiddeld 5 á 10 pk vermogen en 15 á 20 Nm koppel erbij.
Ook koelen de uitlaatgassen sneller af wat weer ten goede komt aan de leefduur van de turbo.

Deze downpipe levert nog meer winst op wanneer je na het plaatsen ervan het motormanagement aan laat passes d.m.v. chiptuning.

- Meer vermogen en koppel
- Turbo komt eerder op gang

( Deze info over de downpipe heb ik gevonden op een tuning site)
 
Dat is inderdaad in grove lijnen de achterliggende gedachte. Moet zeggen dat de motor net wat donkerder klinkt en hij veel beter op het gas reageert. Chippen gebeurt op zeer korte termijn.
 
Gisteren om 0830 aangereden naar TVS engeneering te Varsseveld. Om 0950 aangekomen en netjes ontvangen met een bakje koffie. Afsrpaak stond om 10.00 en toen stond Ronald ook klaar, auto aan de software gehangen om te kijken of er verder storingen/problemen waren en een backup gemaakt van de originele software. Dit heeft ongeveer een uur geduurt. Er zaten 2 foutmeldingen in van een ontbrekend signaal van de lambasonde sensors, dit klopt omdat ik hiervan de stekkers losgekoppeld heb gehad afgelopen weekend bij het monteren van de downpipe. Geen probleem dus, deze eruit gehaald en toen in Ronald begonnen met het tunen. Het bleek dat mijn turbo nog in perfecte conditie was (gelukkig) waardoor een optimaal getuned kon worden icm. de uitlaat. Na 2 uurtjes afstellen en allerlei dingen programmeren waar ik geen verstand van heb zijn er een paar testritten gemaakt door Ronald waarbij tussendoor wat kleine dingen bijgeregeld werden. Uiteindelijk kon ik rond 1330 zelf een proefrit maken. Wat een vermogen zeg, overtreft al mijn verwachtingen van chiptuning. Moet zeggen dat ik momenteel ook op V-power racing 100octaan rij en dat dat ook wel voor wat pk''s zorgt.

Uiteindelijk is het vermogen op 228pk uitgekomen en is het koppel op 350nm gezet om de koppeling en bak nog een beetje te sparen. Uiteindelijk op euro 95 zal ik op 220pk ongeveer uitkomen. Maar aangezien hier over de grens de Vpower100 niet heel duur is € 1,75 de liter blijf ik daar op rijden zolang ik de mogelijkheid heb daar te tanken.

Kortom ben ik erg tevreden en ben ik blij dat ik gekozen heb voor een 100%chip op maat. Alsof je weer een compleet nieuwe auto hebt.. Vooral het koppel van 350nm is echt een giga verschil met voorheen de 235nm
 
Voor de volledigheid nog de detail van de A2 in dit topic plaatsen:

https://forum.Carclean.com/cc_postst15072/Audi-A2-1-4.aspx

Die staat sinds gisteren ook officieel op kenteken dus daarmee kunnen we ook (eindelijk) rijden.
 
Da's een behoorlijke vermogenswinst, en een mooi hoog koppel. Heb je geen last gekregen van een groter turbogat? Dat is vaker een probleem bij een "standaard"chip. Ook al ervaren veel mensen dat niet als probleem....
 
Zijn overigens wel krukas pk's en niet aan het wiel. Maar heb geen last van een groter turbogat nee, om dit (deels) te voorkomen had ik de downpipe al gemonteerd. Ik kan gelukkig onder in de toeren wel nog rustig rijden bij 1500 begint hij erin te komen 2000 wat meer en vana 2500toeren begint hij echt te trekken als een dolle. Dus bij stadsverkeer onder de 2500 toeren blijven dan kan ik nog goed normaal rijden.

Overigens heeft dit vermogen ook te maken met de brandstof en de staat van de turbo. Een goede standaard turbo draait maximaal op 1.5-1.6 bar en een turbo die begint te verslijten 1.2-1.3 Maar om het veilig te houden is de druk bij mij op 1.4 als maximaal gezet. Er is in totaal met een andere intercooler en injectoren 380-390nm uit een verder standaard 1.8t te halen (de 180pk versie dan) maar daar ga ik allemaal niet aan beginnen, moet hem gewoon als betrouwbare daily kunnen blijven gebruiken en dit is meer als voldoende vermogen voor dagelijks gebruik. (zijn niet mijn woorden maar de woorden van Ronald)
 
Dit zijn toch wel de leukere dingen om te lezen voor mij. Ben zelf namelijk ook vanwege mijn aanwinst, de subaru, om te kijken wat mijn huidige setup is en of er wat mee te doen is.

Ik zie dat bij jou het koppel aanzienlijk toegenomen is. Op welke manier hebben ze dit gedaan, deze chiptuning. EcuTek? Dus licentie en dat iemand meerijd om alle gegevens uit de auto te trekken en dus te optimaliseren?

Ben toch stiekem een klein beetje nieuwsgierig wat 't kost om zo een chip op maat te laten aanpassen.
 
Koppel is aanzienlijk toegenomen ja, naar verwachting mijn verbruik van brandstof en banden ook want het is erg verslavend. Chiptunen doen ze aan de hand van aanpassingen in je ECU. Wat ze hierbij precies doen weet ik zelf ook niet. Er wordt bij een chip op maat wel meerdere malen met de auto gereden inderdaad. De basis moet worden vastgelegd, daarna moet worden getuned en daarna moet het worden gefintuned. Er wordt dus wel een aantal rondjes gemaakt idd. Kijk anders hier even voor meer info: http://www.vr6specialist.nl/tuning/?t=nl

Normaal kost een chip op maat € 500,- maar ik kwam toevallig op het VWforum iemand tegen die nog een tegoedbon van € 500,- had liggen welke hij niet meer kon gebruiken (ivm mat aanschaf andere turboloze auto) en die heb ik voor € 225,- over kunnen nemen. Ben er dus erg goedkoop vanaf gekomen. Maar al had ik de volledige € 500,- moeten betalen dan was het nog steeds elke euro waard.
 
Zo, er staan weer wat updates op de planning, als het goed is volgend weekend bij een oud TT forum lid originele S-line velgen (beter bekend als RS4 velgen) ophalen onder andere omdat daar 4 nieuwe banden bijzitten en mijn huidige zomerbanden kaal zijn. De prijs is daarbij zo aantrekkelijk dat ik nu voor de aanschaf van de velgen en banden veel goedkoper uit ben dan wanneer ik 4 losse banden koop. Dan komt natuurlijk het dilemma, welke velgen komen er volgend seizoen onder, en welke gaan terug de verkoop in, de 4 banden zijn overigens los van de S-line velgen, ze zijn nog niet gemonteerd:
of de BBS velgen:
P1060418.webp


of de sline velgen:
tt_side.webp
 
Ik vind de BBSen ook zeer zeker mooi, maar de Sline velgen zijn natuurlijk wel de velgen die eigenlijk origineel onder een TT horen en lijken optisch veel groter dan de BBSen
 
Wat emiel10 zegt^^^

BBSsen vind ik ook erg mooi, maar dan wel in 19"

Ik vind de velgen er mooi dik uitspringen in originele kleur, ik houd helemaal niet van antraciet.

rs43.webp