• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

De Evo IX

Jah, dacht dat ik naar de “show off” moest, maar deze plek is prima eigenlijk.

Moet trouwens nog wat clearcoat herstellen (klein plekje, 2 x 1 cm) op het carbon van de achterspoiler. Zelfs al is het maar tijdelijk met 1K clear of zo: voorkomt dat het carbon zelf gaat “zwellen”. Is een probleem bij alle latere Evo’s: bij sommigen valt het er na 5 jaar al af, dus ik heb nog veel geluk.

Ook is er nog een verplichte recall van de passagiers-airbag. 2e keer al. Moet blijkbaar het hele dashboard voor uit. . We zijn nog wel FF bezig...
 
Laatst bewerkt:
Ja, ze hadden het met alle modellen de eerste keer. 5 uur zal wel kloppen op je IS. En zij moeten dan héél voorzichtig zijn, dat spul krast allemaal zo snel. Hij zat er niet op te wachten, dat was duidelijk. Ik nog van "het hoeft niet hoor..." maar dan ben je blijkbaar niet verzekerd als er iets gebeurt. Hij verdient er niets aan iig.

Toch nog een leuk gesprek gehad met de man. Hij was gek van de Evo's, zo'n spijt dat Mitsubishi gestopt was met echt leuke auto's te maken. Droomde helemaal weg van een test-dag destijds op het circuit van Zolder voor alle dealers...

Heeft er Suzuki bijgenomen om toch nog te blijven draaien.
 
Ik vond hier toevallig nog een interessante foto. Deze is van 2015, dus toen was de auto 9 jaar. De UV bescherming van de blanke lak werkte nog nét, maar je ziet al dat de vortex generator op het dak het aan het begeven is (single stage lak). En plots ging het héél snel op 3 jaar tijd. En nee, die poes maakte nooit echt krassen, sliep gewoon graag op de motorkap/grille. :)

Dit klopt dus met mijn geheugen dat de auto er heel lang heel goed uitzag, en plots... ugh. Mits wat vaker wassen/beschermen had ik heel veel kunnen voorkomen. (had ik helaas wel het avontuur gemist van een volledige respray...)

houdini_evo.jpg
 
Even gemeld en kreeg meteen antwoord: "sorry hiervoor, dit zou uiteraard niet mogen gebeuren", dus hij gaat de bumper herdoen na de eindejaarsfeesten. Maakt het natuurlijk al veel minder erg als je weet dat het zal worden opgelost.
 
Volgende maandag gaat ie er aan beginnen (ik had zelf eerder geen tijd). Het is nergens anders zichtbaar, en ook niet erger geworden; echt alleen op die plaats. Maakt niet uit helaas, hele bumper moet helemaal opnieuw.

Jammer, want voor de rest blijft het er geweldig uitzien. Zelfs nu de auto goed vuil is/paar weken niet gewassen, zie je toch nog een enorm verschil. Dus nu weer een maandje wachten, polijsten, coaten... nou ja, hebben we weer wat te doen. ;)
 
En hij is weer terug. Het vermoeden is dat één van de lagen toch niet helemaal uitgedroogd was alvorens met de volgende te beginnen. Maar het ziet er weer strak uit, en mocht ik nog problemen zien moest ik hem absoluut waarschuwen. Hij voelde zich erg schuldig, maar goed, deze dingen gebeuren.
2020-02-15 14.05.02.jpg


Wel grappig, en weer een bewijs hoe klein de wereld is: één van zijn klanten werkt nu voor een Kia garage in de buurt, en die was vroeger de dealer waar... ik de auto in 2006 gekocht heb. Hij kwam een auto met schade brengen een paar dagen geleden, en herkende de Evo meteen. Hij wist ook nog wie ik was (of dat goed is of niet laat ik in het midden :grinning:). Stond altijd klaar voor een praatje, en was zelf een grote fan. Maar toen Mitubishi steeds minder modellen ging maken - en ook minder en minder sportieve - heeft hij de zaak verkocht aan een grotere dealer met meerdere vestigingen.

Nu dus weer een paar weekjes wachten alvorens de coating aan te brengen.
 
Stom dat we in België verplicht zijn ook vanvoor een nummerplaat te hebben. Dit doet pijn aan mijn ogen en speelt met mijn OCD dat de meeste zaken symmetrisch moeten zijn. Prachtige voorbumper eigenlijk, jammer dat die nummerplaat daar moet zitten.

Het zal wel met het lichtinval en de coating te maken hebben, maar de voorbumper ziet nu net wat tikkeltje roder. Maar het is zeker mijn verbeelding. Het ziet er alvast netjes uit.
 
  • Leuk
Reactions: Wide-O
Het ziet er inderdaad veel beter uit zonder plaat. Hij zit daar opzij om zoveel mogelijk frontale koeling te hebben (denk ik).

De kleur is inderdaad heel gevoelig voor de lichtinval, gaat van dieprood tot oranje-achtig tot lichtrood, maar de kleur is wel degelijk identiek. (exact dezelfde verf/kleur als toen ie in de herfst helemaal gespoten is). Als je naar de schaduw kijkt vlak boven de rechter koplamp (op de foto dan) zie je het.
 
Ik denk dat ik de Evo goden heb misnoegd. Deel van het dak (plint zijkant) is zonet losgekomen door de wind, en knal op de plaats gevlogen waar mijn auto normaal staat. Maar ik had gelukkig beslist mijn auto verder op de straat te zetten, dus alle verf zit er nog op. :eyes: :scream:
2020-02-16 13.11.04.jpg


2020-02-16 13.24.43.jpg

Brandweer was heel snel ter plaatse, heel vriendelijk ook. Hoed af voor die mensen. :)
 
Hij is een beetje naakt nu. Ben er toch maar aan begonnen. Alle blanke lak weghalen van het carbon van de spoiler, en dan opnieuw spuiten.
2020-04-08 13.52.33.jpg

2020-04-08 13.52.23.jpg


Laag is minstens 1mm dik dus dat wordt nog een aardig klusje. Gelukkig geen gelcoat - anders wordt het nog ingewikkelder.

2020-04-08 14.06.00.jpg


Met de rotary en P600 valt het nogal mee.

2020-04-08 14.16.34.jpg


Hier kun je zien waar ik al op het carbon zit, en waar er nog een restje blanke lak zit. (er zit een gelige glans op de oude blanke lak)
 
Laatst bewerkt: