• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

De Evo IX

Jah, maar verraderlijk. Veel werk, en na een tijdje zie je het gewoon niet meer. Heb op den duur de DAP bovengehaald om het geheel te polijsten met S3/schoon te maken en te kijken waar ik nou precies zat. De blinkende delen moeten er dus nog af. Helaas is het geen vol carbon (op de Evo 8 was dat wel zo) maar een laagje bovenop ABS plastic. Als je daar doorheen schuurt...

2020-04-08 15.59.09.jpg


Maar nu is het duidelijk, alles wat niet mat ziet moet er nog af. Nu nog tijd vinden om het af te werken. o_O :grinning:
 
Ik denk dat het er nu af is. Nog een keer met P1000 en P2000 erover, en dan opnieuw schoonmaken, afplakken, en lakken. Zelfs met een rotary was het toch nog een uur of 5 voorzichtig priegelen, en twee keer polishen om te zien wat wat is.

2020-04-09 15.29.44.jpg

PS: als ik het nat maak zie je geen enkel kleurverschil, dus dat komt (hopelijk) goed.
2020-04-09 15.29.38.jpg
 
Dat heb ik ondertussen gedaan. Eén nevel-laag gevolgd met 3 lagen om de 15 minuten. Of het gelukt is weet ik morgen pas, maar voorlopig ziet het er goed uit.

Moet het zowiezo nog schuren, en als het niet goed genoeg is kan ik er nog een laag of twee bovenop gooien na het schuren, maar ik denk (famous last words) dat het niet nodig zal zijn. Ik hoop op schuren met 2000 en dan 3 staps polijsten.

2020-04-10 14.19.55.jpg
 
En... volledig mislukt! (als het niet goed is zeggen we het ook). Zag er redelijk uit, wou beginnen te schuren met P1000, bleek dat de lak nog lang niet droog genoeg was. Grote krassen. En een (diepe) vingerafdruk. :neutral: Op 30 seconden tijd 7 uur werk verknald. Nu in de zon gezet om het genoeg te laten drogen zodat ik ... het er weer af kan schuren. Grrr. o_O :pensive: Nou ja, al doende leert men. Deze keer na het spuiten in huis brengen zodat het kan uitharden rond de 20°C 's nachts.
 
Zou het persoonlijk ook niet in de buitenlucht spuiten, een beestje zit er zo in. En ook uit de zon laten drogen weet niet of dat nu gebeurd is.
Verder netjes bezig!
 
  • Leuk
Reactions: Wide-O
Yup. Er zat toch wat te veel stof/stuifmeel in. Nieuwe poging zal binnen zijn, en 's nachts zorgen dat het daar minstens 20° blijft, anders droogt die 2K lak dus gewoon niet. Ik denk er ook aan om een laag minder te spuiten, dus 1 nevellaag plus 2 lagen. Droogt ook beter, en meer lagen maken het eindresultaat niet noodzakelijk beter.

Los van die problemen zag het er redelijk uit, dus ik denk wel dat de volgende poging wel goed zal gaan.
 
  • Leuk
Reactions: Bruudt
Van kwaad naar erger: heb de blanke lak er af gehaald en deze keer... zat ik wel tot op het plastic op sommige plaatsen. Aaargh. Ofwel moet ik dus ergens een nieuw "carbon" blad vandaan halen, ofwel spuit ik het blad gewoon mat zwart. Of - maar dat is een beetje ghetto - een wrap.

Valt me toch tegen. Het is dus echt een laagje van maximaal 1mm dik, dat carbon. Misschien zelfs minder. Bij de 8 was het vol carbon, maar daar hadden ze heel veel problemen met de blanke lak die los liet (al na 1 à 2 jaar blijkbaar). Veel mensen kregen indertijd de spoiler van de 9 onder garantie voor hun afbladderende 8, omdat daar minder lakproblemen mee waren.

Even nadenken wat ik hier mee ga doen. :no_mouth:
 
Een kennis van de Corsaclub in NL (Don Fulford aka Don Carbon) deed destijds allerlei delen wrappen in echt carbon. Dat zag er altijd voortreffelijk uit. Ik zal eens kijken of ik zijn contactgegevens kan achterhalen. Watch this space.
 
  • Leuk
Reactions: Wide-O
Hydrographics heb ik aan gedacht, maar je kunt het blad niet losmaken van de rest, en dat maakt het heel erg moeilijk (of zelfs onmogelijk) om te gebruiken.

Ik heb besloten een poging te doen met de 3M 2080 carbon folie, en dan testen of ik daar al dan niet blanke lak over kan spuiten. Als dat niet lukt kan het er zo weer vanaf, dus riskeer ik er alleen wat tijd en geld mee. Zal het eerst uittesten op een klein stukje folie - soms verlies je het "3D effect" als je er blanke lak over spuit. Aan de andere kant blijft het dan wel veel langer goed.

Het is een volledig vlakke opervlakte, dus (famous last words again) lijkt me het niet al te moeilijk om de folie te installeren.
Het is niet "echt", maar aan de andere kant was het carbon van de spoiler zowiezo al niet echt. (en daar baal ik wel een beetje van - anders zat het nu alweer op de auto)

Hindernissen-parcours dus, maar we komen er wel.

Edit: uiteindelijk is er dit overgebleven. Je kunt er geen egale "kleur" meer mee behalen, en dat zou je blijven zien doorheen de blanke lak.

2020-04-12 17.08.47.jpg
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Reactions: Rednose en Brad
Ik denk dat koppigheid een goeie eigenschap kan zijn bij het "detailen" (nou ja, dit is meer herstel dan detailen): ik bleek het toch weer niet helemaal goed gezien te hebben, en na toch wat koppig doorwerken bleek dat ik NIET door het carbon heen zat. Na een uurtje of 2 verder schuren kreeg ik toch weer een min of meer aanvaardbaar oppervlak. Er zitten wel kleine kleurverschillen hier en daar (en die krijg ik echt niet weg, die zitten in het materiaal zelf) maar die worden wel voor 95% onzichtbaar zodra ik het carbon helemaal natmaak.

Ik ga dus toch nog een poging doen - ook al heb ik de folie al besteld. Als het dan toch echt niet lukt zal ik met de folie experimenteren, maar als het zonder kan, dan graag.

Mocht je je afvragen of je blanke lak over carbon folie kan spuiten: wellicht wel, maar maximaal 2 of 3 dunne lagen, omdat anders het 3D effect inderdaad verdwijnt. Deze video (sorry voor de flutmuziek/klank) toont het in stappen van 0 tot 5 lagen:
 
Jansen, ja, het verschil is inderdaad groot. Droog ziet het carbon er eerder grijs uit nu, zodra je er water (of blanke lak, zelfde effect) over giet wordt het veel donkerder.

Ik heb even gekeken naar Xclusiv Carbon - maken inderdaad erg mooie dingen. Maar niet goedkoop, en gezien de huidige omstandigheden kan ik er ook niet naartoe (!).

Ik ga vanmiddag een tweede poging doen (binnen deze keer), hout vasthouden dus.
 
  • Leuk
Reactions: krikke55
Zoals verwacht: de blanke lak ziet er na 1 keer polishen redelijk uit - gezien het gebruik van een spuitbus.

2020-04-17 16.12.26.jpg

Helaas blijft je inderdaad de defecten van het carbon eronder zien.

2020-04-17 16.16.01.jpg


Jammer... de verkleuring komt overigens overeen met de plek waar de blanke lak was losgekomen. Zou carbon regenwater absorberen? Hoe hard ik daar ook schuurde, het ging maar niet weg.

2020-04-17 16.12.36.jpg

:neutral:

Volgende stap zal dus de folie worden. Wellicht doe ik dat best met de spoiler op de auto, en er dan weer af om blanke lak erover te spuiten (indien nodig). "Dit projectje doe ik FF snel" dacht ik nog. o_O:p