• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Eerste keer DAP gebruikt, zwarte Starlet

fuske

Detailing trainee
19 aug 2014
30
27
Na wat advies te hebben gevraagd voor het aanschaf van een eerste DAP machine heb ik afgelopen zaterdag mijn DAP900 mogen ontvangen. Ik heb de Powerpack besteld zodat ik meteen aan de slag kon gaan. Heb hem gekocht om voornamelijk mijn eigen auto te gaan polijsten, betreft een BMW 3 serie uit 2007 in de kleur Sparkling Graphite. Om een beetje het gevoel te krijgen met een DAP machine te werken eerst maar eens gaan testen op het autootje van mijn vriendin, een zwarte Toyota Starlet 1.3 GT uit 1994. Ben met de motorkap begonnen met een testspot om te kijken wanneer ik het gewenste resultaat had, de lak was toch vrij hard en heb uiteindelijk de hele auto gedaan met de orange pad met mezzo en motorkap+dak ook met gele pad +veloce. Gefinished met finale en witte pad uiteraard. Over de gehele auto zaten behoorlijk wat diepe krassen natuurlijk vol met swirls na 20 jaar krasstraat. De diepen krassen heb ik er niet helemaal uitgekregen al zijn ze lang niet meer zo zichtbaar. Helaas heeft de vorige eigenaar en veel lakstiftcorrecties op los gelaten dus die moest ik ook even goed aanpakken. Ik heb na het polijsten de auto in de PB black hole gezet en vervolgens een laag Collinte 845. Over het resultaat ben ik erg tevreden, ik heb er een goede dag over gedaan, natuurlijk eerst gewassen, gekleid etc. Het polijsten had beter gekund maar voor een testauto was dit ruim voldoende. Ik heb enkele foto's gemaakt helaas niet voor/na, alleen eentje toen hij onder de overkapping stond, daar zie je de lakstaat voor het polijsten een beetje.
conv_854.jpg
Na:
conv_855.jpg
Na de regen de auto buiten verder gedaan en zie hier het eindresultaat:
conv_856.jpg
conv_857.jpg
conv_858.jpg
De metallic deeltjes zijn weer terug, nooit geweten dat er zoveel inzaten :) Het ziet erna uit dat ik de DAP toch meer moet gaan gebruiken, familie en vrienden waren al onder de indruk van deze polijstbeurt :roll Volgend weekend, mits het weer mee zit, ga ik mijn BMW onder handen nemen. Zal hier wat meer foto's van proberen te maken! ​ ​
 

Bijlagen

  • conv_853.jpg
    conv_853.jpg
    473,7 KB · Weergaven: 86
  • conv_859.jpg
    conv_859.jpg
    150,6 KB · Weergaven: 85
Mooi ! :ja

Komt zeker goed met je BMW , stukken van 30x30cm pakken en lang genoeg blijven polijsten en dat komt in orde .

De (deur)strips konden niet zwarter ? Als niks echt goed werkt dan zou je er eens een sealant op kunnen doen , bij mijn Corsa zijn dit nogal harde plastieken strips en die werden veel zwarter na een sealant.......probeer het anders ff uit op een klein stukje .

....en ik weet zeker dat je na jouw auto die van de hele familie mag doen :D
 
Dank voor de positieve reacties!
De strips hadden zeker zwarter gekunt, had hier op dat moment geen spul voor bij de hand en het ging meer om het proberen van de DAP dus vandaar overgeslagen.

In de tussentijd al wat verzoekjes binnen van bekende die hun auto ook wel eens willen laten doen, maar wat kun je hier eigenlijk voor vragen?:confused: Wat kost zoiets bij een bedrijf of een professionele amateur?
 
Mooie eerste detail klus !
Op de BMW zal dit wat lastiger worden bij dezelfde schades. Die Starlet lak is redelijk normaal qua hardheid, die BMW lak is echt knetterhard dus corrigeren zal daar veel lastiger op worden.


Reken voor jezelf eerst eens uit wat je aan materiaal kwijt ben (houd ook rekening met slijtage van machine, pads en doeken). Dan kijk je wat je aan uren erin hebt zitten en wat je daaraan over wil houden.
Daar komt dan jou prijs uit. Niet teveel gaan kijken naar wat een ander vraagt, een lokaal poetsbedrijf vraagt 65 euro voor een volledig exterieur programma incl polijsten.
Hoe ze dat doen weet ik niet, ik kan (wil) het voor het dubbele nog niet eens doen.
 
Voor 65 euro trekken ze hem door de wasstraat en geven hem een 1 stapsbehandeling met de Rotary.
Max 2 uur werk. Het resultaat is dan ook minder blijvend en secuur. Ook de staat van de auto speelt mee.
 
Zal ook zonder BTW zijn, inderdaad je krijgt waarvoor je betaalt. Denk dat het leuk is voor garagebedrijven. De liefhebber zoekt wel een ander adresje
 
grandscenicman;n402596 zei:
Mooi ! :ja

Komt zeker goed met je BMW , stukken van 30x30cm pakken en lang genoeg blijven polijsten en dat komt in orde .


En dat is nu iets wat ik mij al een eind loop af te vragen: hoe doen jullie dan een recente BMW volledig in 1 dag (neem nu van 8u tot 19u)? Ik ben met een golf alleen al 2 dagen bezig.
 
Mits het voorwerk al gedaan is, dus wassen/reinigen, kleien en misschien zelfs ook het afplakken, dan is een 1 of 3 serie wel te doen. Afhankelijk van de lak natuurlijk. Rotary erbij en gaan met die banaan (stukken van 40x40). Is het toch nodig om kleinere stukken van 30x30 te doen, dan gaat het wel minder vlot inderdaad.
 
UnusualKid;n403030 zei:
hoe doen jullie dan een recente BMW volledig in 1 dag

Vriendjes worden met een andere "amateur" : mijn poetsmaatje heb ik zelf euh.....gemaakt :D

P1110177.jpg

+
017-1.jpg


.........en heb er nog 1tje van 8 die ook al besmet is met het virus. ;)
 
Het juiste materiaal en de juiste techniek werken zeker mee (rotary, verschillende soorten pads en polishes bijvoorbeeld)