Weet je wat het vooral is.
Je moet het juiste stappenplan voor jou vinden. En je hebt echt geen rommel gekocht hoor, je moet gewoon de juiste weg vinden.
Ik vind het heerlijk om buiten met de auto bezig te zijn. Als ik de tijd heb, morgen een zonnetje maar niet te warm, heerlijk, waarschijnlijk wordt het 1, 2, wie weet 3 auto’s, ik zie het wel. Ik moet ook mijn winterwielen er nog onder leggen morgen, deze wilde ik in de coating zetten maar dat schuift weer op naar de lente. Nu wordt het een sealant als turtle wax seal and shine of the sonax xtreme ceramic spray coating of de collinite beadcoat eens proberen op de wielen voor een laagje bescherming. In april wissel ik ze waarschijnlijk weer om maar als ik ze nu moet coaten dan is het december en rijd ik er maar een paar maanden mee dat is ook zonde.
Mijn laatste keer handwas voor mijn eigen auto is denk ik 2+ maanden geleden. Mijn auto staat sinds april in de mohs coating maar daar heb ik toen meerdere dagen voorbereiding inzitten tijdens een weekje vrij. Je merkt wel dat een coating een goede bescherming geeft, maar daarvoor met andere spulletjes (gelijk aan jou tw ceramic spray (ik gebruikte die van sonax)) ging het ook prima. Mijn klei vond ik toen door regelmatig wassen en beschermen van de auto, niet heel veel vuil oppakken in april, bijhouden en bescherming helpen een hoop met behoud van je lak al zie je dit niet altijd.
Ik heb nu dus in de afgelopen maanden tussendoor één keer in de wasbox alleen ingefoamd en afgespoeld (was ook wel een 30 minuten met foam werk laten doen, nauwkeurig afspuiten, vlekvrij afspoelen). Nu heb je niet meer zo’n last van die stuifmeel bende van de bomen omdat het weer kouder wordt en dat scheelt alweer een hoop kwa vervuiling op de auto.
Maar ook al ik probeer ik om de zoveel weken mijn auto te wassen, de ene keer doe ik uitgebreid de wielen, de andere keer spoel ik de wielen alleen af. Ik merk dat ik gerust met gemak een halfuur al bezig kan zijn met alleen de wielen als ik het goed wil doen maar als ik snel wil wassen foam ik de auto in en spuit ik uitgebreid de wielen af en ze zijn weer redelijk schoon (mijn wielen heb ik beschermt met de winterzomerwissel met turtle wax seal and shine, soort gelijkwaardig product als jou tw ceramic spray). Dan kan ik in zo een wasbeurt best snel de rest van de auto even met een washmitt nog doen. Dit Scheelt dan alweer een hoop tijd. Wat ik bijvoorbeeld fijn vind is een sealant als drooghulp gebruiken (
gyeon cure, ceramic detailers, sonax xtreme ceramic spray coating, turtle wax seal and shine) omdat deze en helpen met wat gladder drogen (minder kans op krasjes), ze geven extra bescherming en ze kunnen ook op een natte auto aangebracht worden. Dit scheelt weer een extra stap drogen of een rondje met aanbrengen.
Wil je langere standtijd van een bescherming dan kun je ook een degelijke wax kopen als een collinite of een fusso coat, als je tussendoor dan een drooghulp met bescherming gebruikt dan top je de wax weer af en blijft de beschermlaag wat langer zitten. Maar je kunt ook een wetcoat gebruiken of een ceramic shampoo voor eenzelfde effect. Zo heb je bijvoorbeeld 1 of 2 of 3 keer per jaar misschien een uitgebreide wasbeurt en andere weken/maanden een makkelijkere kortere wasbeurt.
Een sealant op een natte auto, een wetcoat, ceramic shampoo hebben misschien een kortere standtijd dan een wax of jou spraysealant die je op een droge auto aanbrengt, maar dit zijn dan ook meer onderhoudsproducten tussen de wasbeurten door en een extra laag bovenop de al bestaande beschermingslaag.
Ik heb ook niet altijd de tijd om uitgebreid een hele dag bezig te zijn maar ik geniet er wel van om buiten te zijn en bezig te zijn als het wel kan. En ik geniet ook van de druppeltjes dauw die een mooie ronde beading geven op de lak bijvoorbeeld wanneer ik langs de auto loop. Dit geeft aan dat de bescherming nog steeds werkt en de auto niet zó vuil is dat deze de beading tegenhoudt. Kleine geluksmomentjes haha.
Wat wel handig is om te weten. Een echte coating is geen wondermiddel waardoor alle vuil meteen loslaat. En dit geld hetzelfde voor een touchless wasbeurt met alleen foamen en afspuiten. Je auto wordt nooit echt 100% schoon zonder contactwas, dus met je emmers en washmit.
Is de 60%-70%-80% schone auto zonder contactwas goed genoeg resultaat voor jou dan is dit ook gewoon prima. Houd er wel rekening mee dat als je de auto droogt met een droogdoek wanneer je dus maar 60% vuil wegspuit dat je met de andere 40% vuil eventueel krasjes kunt maken tijdens het drogen. Niet drogen kan dan weer zorgen voor watervlekken van de mineralen die overblijven.
Ik hoop dat dit wat meer duidelijkheid geeft maar er zijn zoveel variaties mogelijk dat je je eigen wasroutine en dus ook de tijd van een wasbeurt aan kunt passen aan je eigen wensen. Detailen kost gewoon tijd als je het goed wilt doen maar het is ook de manier en/of de producten vinden die bij jou stijl/wensen passen.