• Carclean.com - The Car Care Shop

Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

• Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Eerste opzet naar zelf wassen.

Thx heren, heb BH Touchless als foam en PB Slick & Suds als reguliere was.
Dat zou dus goed moeten komen en de wax zo min mogelijk moeten aantasten.

• Leuk
Reacties: RoCo
Vandaag de auto weer gewassen, dit is wel even schrikken.
Alle kunststof delen zien er nu echt super lelijk uit.
Zal dit weer weg gaan als het warmer wordt of heb ik een grove fout gemaakt door de kunststof delen ook in te smeren met de Collinite 845?
Standaard was gedaan, foamen met BH Touchless en wassen met PB Slicks & Suds.

Al geprobeerd met een droge microvezel doek eroverheen te gaan maar dat maakt geen verschil.
Een natte doek laat het even verdwijnen tot het deel weer opgedroogd is, dan keert de witte waas weer terug.
1770984074035.webp

1770984108500.webp

1770984125891.webp

Dat is inderdaad schrikken, maar lijkt me niks permanents.
Heb je de Collinite vorige wasbeurt aangebracht? En sindsdien niks er van gemerkt? En zie je het pas nu je de auto opnieuw hebt gewassen?

Het lijkt wel alsof er spul (Collinite?) niet goed is uitgebuft na het aanbrengen (maar mijn verwachting zou dan zijn dat je dat eerder had moeten zien) ...

Heb je geprobeerd om de kunststof delen nog eens goed "in de sop" te zetten?

Bedankt heren, lesson learned denk en maar weer geld uitgeven om dat spul te kopen welke Thomaso noemt.
Zucht, dacht lekker makkelijk doe het zelf wel maar wat een gedoe zeg tegenover gewoon door de wasstraat gaan.

Buurman, ja dit is de eerste keer wassen na aanbrengen van de Collinite.
Was eerder niets van te zien totdat ik vandaag dus weer gewassen heb.

Bonusvraag, als ik Gyeon Cancoat of MOHS koop in het voorjaar ergens v
Kan dat ook niet op de kunststof delen of gaat dat wel goed zonder lelijk te worden?

Kunststof eerst goed ontvetten met een APC en wanneer droog in de Solution Finish zetten.
Dan wordt het donker/zwart en blijft dat. Geen strepen van wassen of regen. Voor mij de nr 1 voor kunststof.

• Leuk
Reacties: Het Zonnetje
Vraag voor de kenners van de Collinite, als ik de auto weer ga wassen.
Foamen, dan handwas met de mit, haalt de MIT niet de waxlaag er vanaf?
Ofwel, na elke wasbeurt meot je weer met de Collinite aan de slag.
Zou meerdere "lagen" van de Collinite helpen?
Absoluut niet nodig om na elke wasbeurt Collinite opnieuw aan te brengen.

Een paar opmerkingen:
- persoonlijk zou ik vóór het aanbrengen van Collinite een rondje ontvetten doen, dat geeft een betere hechting aan de lak en dus veel langere standtijd
- zo op de foto lijk je de 845 redelijk dik aangebracht te hebben, ik denk dat je met een aantal keren minder product beter uit komt (ook makkelijker uitbuffen)
- als je bang bent voor de standtijd van de Collinite kun je deze ook boosten door een shampoo met toegevoegde wax te gebruiken, bijvoorbeeld PB Super slick & wax.

• Leuk
Reacties: Wasstraat_FTW
Wat ik doe voor het waxen is een contact was en dan met een zachte klei een 2e ronde shampoo. Dan na het drogen autoglym SRP (reinigt licht, mooie filler) daarna gebruik ik collinite 476. Als je de 845 af wil toppen kan je de spray variant insulator nemen om het bij te werken.

Op deze mooie zondag morgen lees ik dit draadje met plezier. Duidelijk dat hier iemand voor het eerst aan het detailen is geslagen. Leuk! En ook leuk om de foutjes te zien. Geloof mij…die hebben we allemaal gemaakt, dus welkom bij de club.

Goede les voor de volgende keer: gebruik nooit wax of sealant op kunststof (tenzij expliciet is aangegeven dat het kan). Gelukkig is de schade tijdelijk en is het kunststof te herstellen. Jammer alleen dat je het met Collinite hebt gedaan…die is lekker standvastig.

Wat je nu vooral niet moet doen is met allerlei dressings aan de slag. Die Collinite moet er af. Een dressing zorgt er alleen maar voor dat het langer blijft zitten (je dekt het af). Bij een drogist kun je IPA bestellen. Dat is Isopropyl alcohol. Dat meng je tot 50/50 met water en hiermee heb je een hele goede ontvetter en voorbereider voor polijsten en waxen. Met IPA verwijder je veilig wax resten en je kunt dit gewoon gebruiken op kunststof. Met een zachte borstel aanbrengen en direct afvegen. Bij Collinite zul je zien dat je dit meerdere malen moet herhalen…geduld is een schone zaak.

Collinite is een sealant die gemaakt is om vol te houden. Voor de lak van je auto heb je hiermee echt een goede keuze gemaakt. Les voor de volgende keer: breng dun (dun!!) aan. Dat doe je de rest van je leven met alle wax, sealant, coatings…dus aanbrengen. Less is more!

Collinite houdt het lekker lang vol zonder poespas. Gewoon regelmatig wassen met ph-neutrale shampoo. Iedere keer aanbrengen is complete onzin.

Ik heb ook gezien dat je het op glas aanbrengt. Niet doen. Voor glas biedt Carclean tig coatings. Die zijn bedoeld voor glas en bieden een veel beter resultaat. Met Collinite breng je alleen maar een vette waas.

Probeer wax zo dun mogelijk aan te brengen en probeer het zo netjes mogelijk te doen. Probeer rechte banen en overal kruislings. Dus bijvoorbeeld eerst horizontaal en daarna verticaal. Doe paneel voor paneel. Zo werk je netjes en weet je wat je hebt gedaan.

Cancoat evo kan ook op kunststof. Standtijd is wel minder dan op lak. Maar nu moet je zeker geen cancoat gebruiken op de kunststof delen. Eerst die Collinite eraf!

Succes!

Mooie uitleg @Brinkiebrink !

Daar steek ik ook nog wat van op voor wat betreft het gebruik van de IPA.

@Wasstraat_FTW ; je bent niet de enige die dit overkomt hoor, zoals hierboven al aangehaald is de Collinite dan wel meteen even één van de wat lastige om te verwijderen, juist omdat het zo'n goede wax is.

Gaat je lukken, de aanhouder wint en jouw auto blijft bij zelf wassen en verzorgen echt in veel betere conditie dan de krasstraat te gebruiken, als je het eenmaal on de de knie hebt wordt het vanzelf ook leuk, zeker als je het verschil in resultaat goed begint (in) te zien.

Succes!

Bij APC op kunststof alleen een lage verhouding gebruiken, vanwege de weekmakers (zonder wordt het grijs).
Warm werkt nog beter, zeker voor 845 en een zachte borstel helpt bij reliëf

Nou weer een update, nog niets gekocht omdat ik aan het nadenken ben wat ik nu moet/wil.
Inmiddels een 2de keer de wagen gewassen na aanbrengen van de C845, na wassen eigenlijk geen beading meer.
Lijkt wel alsof de zelfs de Collonite niets meer doet, na het wassen een stukje de snelweg op om hem proberen "droog te rijden" en te kijken hoe "glad" de wagen nog was.
Na beduidend harder dan 100KM/uur gereden te hebben was de wagen nog steeds nat op meerdere plekken, in de regen de dag erna zag ik het water ook gewoon blijven plakken op de motorkap.

Het aanbrengen wat op eerdere fotos te zien is, ik heb ongeveer 1/4 fles gebruikt voor heel de auto, inclusief de kunstof delen, ramen en velgen.
Heb het toen gewoon overal op gesmeerd, misschien iets te veel maar dat zou na uitpoetsen toch geen probleem moeten zijn lijkt me.
Zou dan eerder verwachten dat ik te veel verspil van het product als dat het een negatieve werking heeft op de standtijd van het product.

De wagen zelf is van 1 Oktober, hij is nu dus 6 maanden oud, staat 16K op de teller, lijkt me ook niet overdreven veel dat het sneller slijt dan anders.
Wagen staat wel altijd buiten op de oprit, thuis niet onder bomen ofzo, soms ontkom je daar echter niet aan, probeer wel altijd "mooie" plekjes te zoeken als ik niet thuis ben, parkeer liever iets verder met een paar stapen extra dan het eerste de beste plekje, iets met deuren die tegen je auto aan geslagen worden door andere parkeerders naast je.

Wassen heb ik al meermaals benoemd, ik start met foamen, foam is BH Touchless (zou veilig moeten zijn) in een 150/850 verhouding op een Bosch Aquatak 150.
Als Foamlans gebruik ik de Lancia, lijkt me ook geen probleem in te zitten, het foam laat ik een minuut of 3 zitten voordat ik deze afspuit met de HD.
Wassen doe ik met de emmer warme sop (en grid guard uiteraard), hierin zit PB Slick & Suds, deze heeft in de beschrijving ook staan dat die PH neutraal is en de waxlaag niet zou moeten aantasten.
Wel vraag ik me af, WARME sop, zou dat een negatief effect hebben op de WAX, zou ergens denken dat het daarmee juist weer netjes een dunne laag moet worden en niet blijft hangen in de mitt/sop.

Al met al ben ik het even kwijt, of mijn verwachtingen zijn niet juist, of ik doe ergens iets gigantisch verkeerd.

Mijn auto heeft ook een tijd in dezelfde Collinite 845 gestaan, en haalde toen circa 4 maanden met dezelfde voorwas (2% pir) en shampoo. Gebruikte ook gewoon warmer water.

Alles valt of staat met goede voorbereiding. Omdat mijn lak swirl en marring vrij was wilde ik niet kleien, dus heb toen alleen voor aanbrengen ontvet met Nanolex EX. En daarmee haalde ik dus al 5 maanden.

In het verleden heb ik ook weleens minder goed voorbereid en toen was de standtijd aanzienlijk korter.

Ik gok erop dat de wax gewoon niet goed heeft gehecht, omdat de ondergrond niet schoon genoeg was door bijvoorbeeld een oude wax (of ander beschermingsprodukt) dat niet goed samengaat met de collinite.

Overigens: ik heb met mijn fles zeker 20 auto’s gedaan, je hebt denk ik wel heel erg veel gebruikt.

Verwachtingen is altijd lastig, denk dat de meeste stappen wel goed zijn. De shampoo kan ook tijdelijk minder beading laten zien dat deze na een regenbuitje weer meer terugkomt.

Betreft de collinite wax is dikker smeren niet beter. Je hebt maar een dun laagje nodig en dikker smeren is alleen maar meer werk met afnemen en onnodig verbruiken van product.

Wax op kunstof laat meestal witte vlekken achter omdat de wax in het kunstof trekt dus het beste geen wax op onbehandeld kunstof smeren. Deze kunstoffen kun je het best met een trim middel, gel/dressing/coating behandelen.

Het ding wat zou kunnen helpen is misschien voor een wax, spraywax etc eerst een rondje met een paintcleaner (professional polish) of een fijner polijstmiddel te doen zodat de oude bescherming weg is. Dan kan je nieuwe vorm van bescherming beter hechten.

Maar als je gemakkelijk bescherming wilt kun je het beste een wetcoat (gyeon wetcoat/aquafobia) pakken of dat je lekker een detailer of spray wax (een ceramic detailer, sonax xtreme ceramic spray coating) pakt met bescherming die je als drooghulpt gebruikt met je droogdoek.

Als je kan schilderen, daar is voorbereiding ook de helft van het werk. Dan moet je oude verf schuren, dan het stof en zaagsel eraf en ontvetten en daarna een grondverf en/of aflakken. Is je voorbereiding beter dan hecht en blijft je verf/lak beter/langer zitten. Dit kan je vergelijken met het detailen, in ongeveer dezelfde stappen.

Laatst bewerkt:
Na het wassen kan het zijn dat er tijdelijk geen beading is: https://forum.carclean.com/threads/auto-met-poorboys-ex-p-erg-vies-na-regenbui.26853/post-493316

Je kunt even kijken als het geregend heeft of er dan beading aanwezig is.

Daarnaast zou ik voor het aanbrengen van een nieuwe laag wax, als ik met de hand en niet machinaal werk, de https://www.carclean.com/nl/poorboys-world-professional-polish-473ml.html gebruiken om de lak echt schoon te hebben en alle resten van andere producten eraf te halen; vervolgens de wax zo dun mogelijk aanbrengen (dus véél dunner dan nu gedaan, je moet het nauwelijks zien zitten) en afnemen nadat deze gecured is. Dan zou de standtijd echt veel langer moeten zijn.

Gisteravond de auto gewassen, nergens meer iets te vinden qua bescherming zover ik kan zien.
Moeilijk te verwijderen insecten vlekken en andere rare vlekken die ik niet kan plaatsen.
Nog geen 24 uur verder en nog geen 50 kilometer gereden vandaag.
Heel de voorkant alweer vol met dode insecten, om te janken dit.
1778077163490.webp

Aan de andere kant, ik heb wat meer zitten denken wat nu te doen gezien al mijn eerdere pogingen niet lijken te geven wat ik zou hopen.
Mijn BH Touchless is inmiddels op en wil het mogelijk over een wat aggresievere kant gaan gooien.
Producten waar ik nu over twijfel, ben nog onderzoekende of dit het ook echt gaat worden.

Koch-Chemie GSF (Gentle Snow foam)
Koch-Chemie GS (APC)
Koch-Chemie PW (Protector Wax)

Deze dan mixen in de Lancia in een 100/100/800 (GSF/GS/Water) mengsel.
Omdat de GS alkalisch is zou dat goed moeten helpen om de insecten en andere resten te verwijderen tijdens de pre-foam.
Afspuiten met de HD.
Handwas met een neutrale shampoo (hier ben ik nog niet echt over uit welke te gebruiken, heb nu PS PEARL in het mandje staan.
Na foamen met Koch-Chemie PW (Protector Wax)
Afpsuiten met de HD na laten "intrekken" en dan drogen met de droogdoek.

Gedachtengang hierachter, omdat er GS doorheen zit zou de wagen een "schone" ondergrond moeten krijgen en daardoor de PW goed kunnen hechten.
Na de vele reacties hier (dank daarvoor) vermoed ik dat het niet gebruiken van een APC om hem goed vetvrij te krijgen de oorzaak is dat de eerdere Ceramic spray en daarna de Collinite niet goed hebben kunnen hechten en de resultaten zo kortstondig zijn geweest.

Als dit allemaal een beetje lijkt te doen wat ik hoop dan kan ik eventueel in de toekomst de Monello clay mitt kopen en de wagen daarmee een keertje kleien.
Polijsten gaat niet lukken gezien ik geen machine heb, of een plek om dat te doen, doe nu alles buiten voor de deur in het zonnetje.
Na het kleien en een extra rondje GS (zonder GSF) dan weer een keer de Collinite 845 erop proberen, als die eropzit de GS verlagen naar een 100/50/850 (GSF/GS/Water) verhouding om te foamen.
Dat zou volgens lezen niet "hard" genoeg moeten zijn om de 845 eraf te halen, het nafoamen met de PW zou dan weer een boost aan de 845 moeten geven.

Klinkt bovenstaande een beetje redelijk voor een leek of ga ik er mogelijk weer teleurgesteld uitkomen als ik bovenstaande ga doen?

Laatst bewerkt: