• Carclean.com - The Car Care Shop

Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

• Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Ervaring/mening over deze lakdiktemeters

MennoB88;349844 zei:
Wat ik wel fijn vind is dat de PT-8S een indicatie geeft of een lak te dun, goed, overgespoten of mogelijk plamuur zou hebben.

Ik zou mezelf niet zoveel aan die waardes vastklampen en puur naar de gemeten lakdikte kijken.
De ene wagen zal standaard een heel dunne laklaag hebben, terwijl anderen weer een veel dikkere laklaag hebben.
Ik kijk zelf met meten naar daadwerkelijke grote verschillen in de laklaag.
Dus stel dat de meter tussen de 100 en 200 micron zegt; standaard lak en ik meet over een wagen gemiddeld 100 micron en heb op een scherm ofzo ineens 180 micron, dan is er wat met dat scherm gebeurt.
Kijk je teveel naar die "standaard lak" dan kan je zoiets misschien over het hoofd zien.

En de Putty (plamuur) waarschuwing kan ook bedrieglijk zijn.
Stel je krijgt zo'n plamuur waarschuwing bij 800 micron, dan betekent dat dat je een totale lakdikte daar hebt van 0.8mm.
Niets om je echt heel druk over te maken, want de warmte kan daar toch wel weg tijdens het polijsten.
Voorzichtiger moet je zijn bij de onmeetbare gebieden, waar wel veel plamuur aanwezig kan zijn en je problemen kan hebben met een gebrek aan warmteafgifte.

Ik had nog wat vragen over je testnemingen, want ik zag wat opvallende zaken in het reclame filmpje.
De metingen aldaar waren in waardes van 10 microns, maar ik heb gelezen dat je hem ook op een waarde van 1 micron kan instellen.
Is er dan een verschil in meetbereik ofzo? Ik snap namelijk niet zo waarom die 10 micron waarde instelling aanwezig is.
Verder zie je ook dat het een aantal keren heel lang duurt eerdat de meter een waarde aangeeft.
Heb jij hier ook last van gehad? De PD8 reageerd namelijk altijd supersnel.
Verder zag ik ook dat een paar keer op dikkere lakmetingen de meter op een eerder gemeten waarde bleef hangen en niet wilde meten.
Heb jij hier ook nog last van gehad.

Nog even een opmerking naar beginnende detailers die zo'n meter gaan aanschaffen;
Onthoud a.u.b. dat zo'n meter onbruikbaar is om te kunnen bepalen hoeveel lak je kunt verwijderen.
Het is de totale lakdikte die je meet en je weet dus nooit hoe dik je toplaag is.
Ik gebruik hem zelf alleen om aandachtsgebieden in kaart te brengen, zoals overgespoten delen (= een andere lak, dus weer een testspot), delen met een teveel aan plamuur, en dunnere gedeeltes.
Dat laatste hoeft overigens niets te betekenen, want veel plaatsen staan meestal standaard al wat dunner in de lak, zoals bijvoorbeeld raam- en dakstijlen en het kan zomaar zijn, dat daar een dunnere grondlaag is gebruikt.
Wat extra voorzichtigheid aldaar kan dan sowieso geen kwaad.
Uiteraard moeten wel de alarmbellen gaan rinkelen als je met meten een heel erg dunne plek vind op een plaatdeel waar rondom wel veel lakdikte aanwezig is (wellicht heeft er iemand bijvoorbeeld daar met wetsanden een schade weggehaald).

Frans;349920 zei:
Ik had nog wat vragen over je testnemingen, want ik zag wat opvallende zaken in het reclame filmpje.
De metingen aldaar waren in waardes van 10 microns, maar ik heb gelezen dat je hem ook op een waarde van 1 micron kan instellen.
Is er dan een verschil in meetbereik ofzo? Ik snap namelijk niet zo waarom die 10 micron waarde instelling aanwezig is.
Verder zie je ook dat het een aantal keren heel lang duurt eerdat de meter een waarde aangeeft.
Heb jij hier ook last van gehad? De PD8 reageerd namelijk altijd supersnel.
Verder zag ik ook dat een paar keer op dikkere lakmetingen de meter op een eerder gemeten waarde bleef hangen en niet wilde meten.
Heb jij hier ook nog last van gehad.

Over die 10 micron kan ik niets zeggen, dit heb ik nog niet getest, dit was het eerste wat ik in de instellingen aangepast heb naar 1.
Dat antwoord blijf ik je nog verschuldigd.

Dat je langer moet wachten viel me al op in het filmpje, hier had ik ook last van. De PD8 is hierin echt vele malen sneller zelfs als de PT-8S snel is is de PD8 sneller.

Bij lage waarden heeft hij geen moeite om dit opnieuw te meten maar bij hogere waarden moest ik hem soms nog een extra keer van het test paneeltje afhalen om de nieuwe meting te doen.