MennoB88;349844 zei:Wat ik wel fijn vind is dat de PT-8S een indicatie geeft of een lak te dun, goed, overgespoten of mogelijk plamuur zou hebben.
Ik zou mezelf niet zoveel aan die waardes vastklampen en puur naar de gemeten lakdikte kijken.
De ene wagen zal standaard een heel dunne laklaag hebben, terwijl anderen weer een veel dikkere laklaag hebben.
Ik kijk zelf met meten naar daadwerkelijke grote verschillen in de laklaag.
Dus stel dat de meter tussen de 100 en 200 micron zegt; standaard lak en ik meet over een wagen gemiddeld 100 micron en heb op een scherm ofzo ineens 180 micron, dan is er wat met dat scherm gebeurt.
Kijk je teveel naar die "standaard lak" dan kan je zoiets misschien over het hoofd zien.
En de Putty (plamuur) waarschuwing kan ook bedrieglijk zijn.
Stel je krijgt zo'n plamuur waarschuwing bij 800 micron, dan betekent dat dat je een totale lakdikte daar hebt van 0.8mm.
Niets om je echt heel druk over te maken, want de warmte kan daar toch wel weg tijdens het polijsten.
Voorzichtiger moet je zijn bij de onmeetbare gebieden, waar wel veel plamuur aanwezig kan zijn en je problemen kan hebben met een gebrek aan warmteafgifte.
Ik had nog wat vragen over je testnemingen, want ik zag wat opvallende zaken in het reclame filmpje.
De metingen aldaar waren in waardes van 10 microns, maar ik heb gelezen dat je hem ook op een waarde van 1 micron kan instellen.
Is er dan een verschil in meetbereik ofzo? Ik snap namelijk niet zo waarom die 10 micron waarde instelling aanwezig is.
Verder zie je ook dat het een aantal keren heel lang duurt eerdat de meter een waarde aangeeft.
Heb jij hier ook last van gehad? De PD8 reageerd namelijk altijd supersnel.
Verder zag ik ook dat een paar keer op dikkere lakmetingen de meter op een eerder gemeten waarde bleef hangen en niet wilde meten.
Heb jij hier ook nog last van gehad.
Nog even een opmerking naar beginnende detailers die zo'n meter gaan aanschaffen;
Onthoud a.u.b. dat zo'n meter onbruikbaar is om te kunnen bepalen hoeveel lak je kunt verwijderen.
Het is de totale lakdikte die je meet en je weet dus nooit hoe dik je toplaag is.
Ik gebruik hem zelf alleen om aandachtsgebieden in kaart te brengen, zoals overgespoten delen (= een andere lak, dus weer een testspot), delen met een teveel aan plamuur, en dunnere gedeeltes.
Dat laatste hoeft overigens niets te betekenen, want veel plaatsen staan meestal standaard al wat dunner in de lak, zoals bijvoorbeeld raam- en dakstijlen en het kan zomaar zijn, dat daar een dunnere grondlaag is gebruikt.
Wat extra voorzichtigheid aldaar kan dan sowieso geen kwaad.
Uiteraard moeten wel de alarmbellen gaan rinkelen als je met meten een heel erg dunne plek vind op een plaatdeel waar rondom wel veel lakdikte aanwezig is (wellicht heeft er iemand bijvoorbeeld daar met wetsanden een schade weggehaald).