• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Exploderende Monello Pad?

Status
Niet open voor verdere reacties.

FastBazz

Detailing addict
7 jul 2012
72
52
Eindhoven
Tijdens de DAPpere dinsdag heb ik de DAP900 met Monello pads gekocht.

Afgelopen week begonnen met het dappen van mijn auto.

Auto gewassen en gekleid. Daarna begonnen met de motorkap. Inizio op wit, Mezzo op blauw en Finale op zwart. 3 drupjes op de pad om te primen en de eerste hit te doen. Na de hit het volgende deel met 2 drupjes erbij. Ik heb de kap verdeeld in 4 (denkbeeldige) stukken. Hierna de pads uitgewassen met de hand. Met een scheutje APC en Dasty. Laten drogen en de volgende dag met het voorscherm en voorportier hetzelfde gedaan. Op een gegeven moment koos de witte pad voor het luchtruim! Het velcro zat op de dap en was warm. Ik kon de pad zo terug plakken op het velcro. Lijkt mij een slechte lijmlaag? Dat lijkt me toch ook niet normaal?

Ik merkte ook dat de backingplate van de dap in de pad kan snijden. Vooral bij kleine randjes en kantjes. Het snijden wordt steeds erger, want je neemt steeds meer materiaal weg en op een gegeven moment snijdt je dus gehele rand weg. Zo erg is het gelukkig nog niet maar het zit er wel aan te komen. Ik gebruik echt weinig druk met de dap.
imag0627v.webp


Dan het ergste, omdat ik dacht dat ik iets verkeerd deed, heb ik voor de achterklep weer een nieuwe pad gepakt, dit keer de oranje met Inizio. 3 drupjes op de pad gedaan en de achterklep een hit gegeven. Voor een beter resultaat wilde ik nog een hit geven en heb 1 drupje Inizio erbij gedaan. Begonnen en opeens spatte de pad uit elkaar! Zie onderstaande foto. Wat doe ik (%^&$*@) verkeerd? Ik heb al veel filmpjes va Youtube bekeken en ik doe precies hetzelfde!
imag0626.webp


Heb nu 3 pads versleten op een halve auto! Hebben er nog meer mensen problemen met de nieuwe Monello pads of ligt het echt aan mij? Wie kan me helpen?
 
Beste om contact op te nemen met cc, gaat vast goed opgelost worden.
 
Moeilijk te zeggen van een afstand, maar de pad lijkt niet verzadigd
Eerder te weinig polijstmiddel gebruikt en daardoor teveel wrijving
Vooraf een beetje Poorboys Spray&Wipe op de pad helpt ook

En als je niet veel ervaring hebt, misschien gewoon eens een clinic volgen
 
Dit kan en mag niet aan onvoldoende ervaring liggen. Het insnijden tot daar aan toe, maar het uit elkaar knallen van die pad (die er overigens erg schoon uit ziet) moet gewoon niet kunnen.
Neem inderdaad contact op met Carclean en dan wordt het vast netjes opgelost. Dit is wel een testje waard lijkt me.
 
FastBazz;308632 zei:
Hierna de pads uitgewassen met de hand. Met een scheutje APC en Dasty.

Heb dit al eens eerder gelezen.Maar Dasty is veels te agresief.Zou dat niet meer gebruiken.Laatst was er ook iemand die ook Dasty gebruikt en die had ook last van pads die kapot gingen!

Zou het alleen met wat APC doen of met een drupje dreft.;)
 
@Dibbuz: dat zal het kleurverschil zijn van de camera en monitor. Ik heb nog een nieuwe oranje pad liggen en die is dezelfde kleur. In het echt is het ook meer roze dan oranje.

Ik zal contact opnemen met Carclean.

Ik heb niet eerder met een excentrisch roterende poetsmachine gewerkt maar ik kan blind (naja, bij wijze van ;-)) omgaan met een schuur- en poetsmachine.
Op het werk poets ik met een roterende machine met het 3M systeem om oa lakdefecten te herstellen. Een blanke lak zakker of sinasappelhuidje wetsanden en herstellen doe ik regelmatig. Lijkt mij sterk dat het aan mij ligt.. Ik heb nog nooit een exploderende pad mee gemaakt.

Iemand anders die zoiets ooit heeft mee gemaakt of van gehoord heeft? Hebben meer mensen al ervaring met de nieuwe Monello pads? Ik neem zowiezo even contact op met Carclean.
 
FastBazz;308643 zei:
Iemand anders die zoiets ooit heeft mee gemaakt of van gehoord heeft? Hebben meer mensen al ervaring met de nieuwe Monello pads? Ik neem zowiezo even contact op met Carclean.com

Ja, afgelopen zomer had ik hetzelfde voor met Menzerna pads. Is te wijten aan een ondermaatse kwaliteit, niet aan uw gebruik.
 
Is dat niet een nieuwe kleur dan Dibbuz? :lol


FF serieus. AUB gebruik geen Dasty meer! Veel te agressief! Heb er genoeg voorbeelden van gezien en ook zelf ervaren en sindsdien is er alleen Dasty voor het aanrecht ;)
Ben wel benieuwd wat het euvel is in deze case.

@Olivier gevaarlijke uitspraak om het kwalitatief minder te noemen...
 
Vooral een onjuiste uitspraak van Olivier. De Menzerna pad is van een compleet ander type foam, een andere velcro én andere verlijming. Er zijn dus eigenlijk geen overeenkomsten met onze pads.

Het exploderen komt meestal door teveel frictie, teveel druk, teveel polijstmiddel, verkeerde reinigingsmiddelen of een andere extreme oorzaak.

Vooral Dasty is wat ons betreft echt een no go! Dat spul is rommel, het sloopt ook de haren van velgenborstels.

Het snijden komt door teveel druk en of het niet 100% vlak houden van de machine t.o.v. het plaatwerk en of door verzadiging van de pad waardoor hij week en kwetsbaar wordt.

Natuurlijk zijn de pads nieuw, maar laten we niet op de feiten vooruit lopen.
 
Aan de andere kant, als een dap min of meer monkey proof is, zouden de pads dat zeker moeten zijn. Maar goed,niet alles kan je in de hand houden en materiaal kan nou eenmaal kapot, wat de oorzaak ook is.
 
Nee, de pads zijn de zwakke schakel, ze zijn gemaakt van schuim en met de enorme power van de DAP900 kan er veel mis gaan met pads. Ik kan het natuurlijk nu niet beoordelen, maar tijdens clinics krijgen deelnemers ook alles kapot waar wij maanden probleemloos mee hebben gewerkt. ;)
 
Ik heb ook last gehad van pads die van de machine vlogen en/of waar de velcro los liet.
Met name de hardere pads (oranje).

Ik maakte ze altijd schoon met Dasty, en na een tip ben ik hiermee gestopt.
Nu spoel ik ze eerst uit, daarna een klein spraytje APC 1:10 en droogdraaien.
Geen last meer gehad!

Maar, ik heb sindsdien de oranje pad niet meer gebruikt!
M.a.w. of dit ook beter werkt op de stevige pads weet ik niet.

Wel vervelend dat je nu al zoveel schade hebt gehad met die nieuwe
pads....
 
Wat ook vaak voorkomt is dat de machine ongemerkt aan of uit wordt gezet vóórdat deze op de lak gaat.
Gevolg is dat de pad erg hard gaat draaien i.c.m. de excentrische beweging en dan kan de pad scheuren als deze verzadigd is.

Dit zien we regelmatig op clinics terug komen terwijl we 15 minuten ervoor nog gezegd hebben dat de machine alleen op het plaatwerk aan en uit gezet mag worden.

Natte/vochtige recessed pads kunnen beter niet gebruikt worden. Tussendoor schoonmaken met een spraytje APC en daarna een doek op de pad en op stand 1 even laten draaien.
Naderhand kan je ze wel gewoon schoonmaken met warm water.
Vochtig foam is namelijk veel zachter en zal je eerder hebben dat de pad insnijdt.
 
Dus geen Dasty meer want dat kan de lijmlaag van het velcro aantasten. En de tip over het schoonmaken met een spraytje APC en een doek ga ik onthouden. En dan een katoenen of MF doek?

Een dure les zullen we maar zeggen. Ben gelijk door de helft van de 'zware' pads heen.. Das wel zuur, maar goed.

Morgen ga ik weer verder en ik zal mijn bevindingen posten. Thanks voor alle tips en gedachten!
 
Dibbuz;308672 zei:
Natte/vochtige recessed pads kunnen beter niet gebruikt worden. Tussendoor schoonmaken met een spraytje APC en daarna een doek op de pad en op stand 1 even laten draaien.Naderhand kan je ze wel gewoon schoonmaken met warm water.
Vochtig foam is namelijk veel zachter en zal je eerder hebben dat de pad insnijdt.
Dus als ik het goed begrijp kun je deze oranje en deze gele maar één keer gebruiken tijdens een polijstbeurt?

M.a.w. een klein stukje van een paneel, en vervolgens moet je deze aan de kant leggen, en een nieuwe, lees droge, pad gebruiken?
Of kun je deze ook schoonmaken met een padwasher en dan weer verder?

Ik begrijp er niet heel veel meer van.
Met deze witte en deze groene heb ik nl nergens last van, alleen met de oranje pad heb ik het probleem dat deze, wanneer schoongemaakt, niet willen plakken op de machine, en daardoor deze niet kunnen droogdraaien op de DAP.
Ander heb je wel veel pads nodig voor een auto.....
 
Tiemen;308678 zei:
Dus als ik het goed begrijp kun je deze oranje en deze gele maar één keer gebruiken tijdens een polijstbeurt?
Nee dat vat je verkeerd op. Sowieso zijn vochtige pads zachter dan harde. Als je ooit een pad schoon gemaakt hebt tijdens een detail dan weet je wat ik bedoel.
Uiteraard zal het zachter worden meer effect hebben bij de hardere pads, dus de oranje en gele.
Met deze pads worden vaak meerdere keren hetzelfde stuk gedaan, i.c.m. teveel polijstmiddel (dus verzadigede pad) kan dat problemen veroorzakan.

Bij de 5,5" pads is dat niet zo'n ramp afgezien dat een vochtig velcro de lijmlaag verzwakt. Dat is altijd al zo geweest.
Mocht je dan de machine met pad van de lak afhalen zonder hem uit te zetten dan krijgt de pad echt een opdonder en dat kan problemen opgeven.

Het is ook niet nodig om tussendoor een brandschone pad te hebben, het gaat erom dat het overtollige opgedroogde product weg gehaald wordt aan de oppervlakte.
Dat kan dus ook met een doek en een spraytje APC o.i.d.
Bij gebrek aan een eigen filmpje op dit moment, deze van Mike Phillips dekt aardig de lading wat ik bedoel:



Vooral bij de 6" recessed (dus verdiept velcro) is het van belang dat je de machine recht houdt om insnijden te voorkomen.
Vochtige pads zorgen voor eerder inslijten. Heb je een auto waar je veel ronde oppervlakten in hebt dan is de 5,5" misschien de betere keuze om te nemen.

Sowieso geldt voor zowel de 5,5" als de 6" pads: niet teveel druk zetten.
Dus je hand voorop de machine en een klein beetje druk, meer niet.
Stouwen op het apparaat helpt niet en is niet de bedoeling.
Dit klinkt simpel maar gaat o zo vaak fout.
 
Die Dasty zou ik achterwege laten. Vandaag zelfs behang mee los gekregen. Niet al te fris voor de lijmlaag die de velcro en foam aan elkaar houden.
 
Zelf durf ik te adviseren om juist GEEN druk te zetten op een dual action machine, remt alleen maar af en dat is juist niet wat je wil. Het eigen gewicht (druk) van een D.A is gewoon genoeg.
Ik weet dat dat nooit lukt,je moet het apparaat sturen en dan druk ja automatisch iets. Dat automatisch iets drukken, let wel , iets, is meer dan genoeg en zeker bij een dap.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.