• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Gestart met de Dap.

sacha

Detailing trainee
26 aug 2018
70
40
Vandaag een eerste keer de dap gebruikt en het resultaat is goed. Ik heb stand 2 en 3 gebruikt met monello Medium en de bijgeleverde pads met cutting 2. De swirls zijn verdwenen maar de krassen gewoon minder. Kan ik nu best een hogere snelheid gaan gebruiken, langer polieren of een grovere korrel?
 
Hey Sacha :D


Stand 2-3 gebruik je eigenlijk alleen maar om je polijstmiddel te verspreiden over je werkvlak. Gebruik de onderstaande chart als basis.

pads-jpg.jpg
 
Stand 2 en 3 zijn hele lage standen. 2 gebruik ik nooit, en 3 gebruik ik nog wel eens voor een finishing polijstmiddel (Finale, S30, Rupes wit). Je kan dus met een gerust hart een hogere machine stand gebruiken om te polijsten. Voor een medium polijstmiddel (ik neem aan dat je Mezzo hebt) zou ik stand 5 gebruiken. Als dat niet het gewenste resultaat geeft kan je ook kijken naar een grovere combinatie pad+polijstmiddel.
 
Blijven ze zichtbaar als je er met een nat gemaakte vinger overheen gaat? Zo ja, dan zijn ze waarschijnlijk te diep om ze er uit te krijgen.
 
Welke combinatie van pad + polijstmiddel heb je nu gebruikt en hoeveel hits heb je gedaan?

Zulke krassen kunnen verradelijk zijn. ("Moet lukken", maar schijn bedriegt)
 
Vandaag een eerste keer de dap gebruikt en het resultaat is goed. Ik heb stand 2 en 3 gebruikt met monello Medium en de bijgeleverde pads met cutting 2. De swirls zijn verdwenen maar de krassen gewoon minder. Kan ik nu best een hogere snelheid gaan gebruiken, langer polieren of een grovere korrel?
Als je met een medium combinatie al een flinke correctie hebt kunnen behalen zou ik niet direct heel grof gaan polijsten. Koop wat pads voor op de kleine bijgeleverde backingplate en probeer die krassen locaal aan te pakken . Wellcht is Scholl S17 wel een juiste keuze om locaal de zwaardere krassen aan te pakken.
 
Ik heb met de witte (medium)en groene(finale) pad gewerkt en het aangegeven patroon om te polijsten 4 keer herhaald.
 
Ooh, dan denk ik dat je 4 hits hebt gedaan met een fijn-medium combi. :p

Bij diepere defecten zal je simpelweg meer blanke lak moeten verwijderen om tot het diepste punt van de kras te komen. Zie een kras als een " V " waarbij je vanaf boven steeds meer wegslijpt tot je in het onderste puntje komt en er geen kras meer is.
Dit is uiteraard microscopisch en je slijpt natuurlijk niet met een haakse slijper. ;)

Bekijk even het schema die ik hierboven plaatste. Jij hebt nu hele lichte combi's gebruikt waarbij je erg weinig slijpt, maar wel een mooie hoogglans krijgt. Mezzo op Oranje of Veloce op Geel is in de basis een stapje hoger, dus probeer dat eens. (Altijd even vogelen op elke lak om te kijken wat nodig is)
 
Typefout @sacha?
Witte Monello pad en finale en groene pad met Mezzo had meer voor de hand gelegen met bovenstaand schema van @Quantoxx.

Dan heb ik ze wss foutief gebruikt, witte stond cuting 2 en groene 1, dus dacht groene cuting 1 gebruiken met finale. Fout gedacht?! Mag ik de producten nog veranderen van pad of moeten ze eerst zuiver zijn?

@Quantoxx ik heb maar 2 pads dus ga wat moeten shoppen.
 
witte stond cuting 2 en groene 1
Waar staat dat dan? :confused:
Op de site van Carclean staat onder slijpgraad bij wit 30/100 en bij groen 40/100
Op het meer uitgebreide overzicht van Monello staat het precies andersom: wit = slijpgraad 1 en groen = slijpgraad 2:

Polijsttabel Monello.jpg


Maar ook groen is nog niet echt een "cutting" pad om veel correctie mee te behalen (tenzij je eventueel een heel zachte lak zou hebben dan)
Voor het corrigeren van krassen zou ik toch aanraden om tenminste een gele pad en Veloce polijstmiddel aan je arsenaal toe te voegen.
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Reactions: Cordoba
Gezien je avatar heb je een Mazda en dus waarschijnlijk zachte lak. Mijn suggestie: maak je pads schoon en probeer eerst mezzo op groen en als dat de kras heeft weggehaald (of je niet verder durft) dan afschalen naar finale op wit om de glans weer optimaal te krijgen. Andere suggestie zou zijn een oranje pad met mezzo. Ik schat dat veloce als polijstmiddel voor jouw (zachte?) lak niet nodig is, of anders veloce eerst eens op oranje proberen.
 
Het is idd een zachte lak. Ik heb zichtbaar effect gehad maar niet het gewenste. Mijn fout wss.
 

Bijlagen

  • image.jpg
    image.jpg
    169,4 KB · Weergaven: 315
Ja die ken ik @The Joy Of Detailing.
Heb daar zelf al diverse van opgeslagen en gedeeld/gepost.
Maar dat Monello overzicht is lekker helder opgebouwd. En die ga je denk ik niet kant en klaar vinden omdat het verschillende merken zijn.