• Carclean.com - The Car Care Shop

Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

• Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Hoe veilig de motorruimte reinigen?

Voor wat het waard is; mijn ervaringen met het schoonmaken van de motorruimte zijn dat als je even oppast met het water in de buurt van elektronische componenten zoals de dynamo, en bijvoorbeeld niet rechtstreeks op de stekkers spuit het allemaal wel goed komt.

Zoals Matsu hierboven al aangeeft wordt een motorruimte (zeker die zonder beschermplaat aan de onderzijde) flink nat als het regent, bij het rijden door plassen etc.

Daar heet de ontwerp afdeling rekening mee gehouden, zoals al wel vaker is gezegd (ook op andere auto fora), gebruik vooral je gezonde verstand bij het natmaken en agiteren van bepaalde delen.

Voorbeeld; op de motorruimte van de Mazda 3 van mijn vrouw heb ik afgelopen zomer voorafgaand aan onze vakantie rit de Lancia foamlans losgelaten, daarna met wat borstels en mf doeken alles zo schoon als mogelijk gemaakt en met een multistraalopzetbroeskop ding op de tuinslang de boel afgespoeld.
Als afsluiter met de tornador op de compressor slang de boel droog gemaakt, kan natuurlijk ook met de Monello Meastro (waarschijnlijk zelfs beter, want meer lucht met minder druk) of met de Föhn van je vrouw....ehh nou ja, ik heb een eigen exemplaar voor klusjes in de garage.

En doe het vooral op een mooie warme zomerdag, laat nadien de motorkap nog even open staan en dan is het weer droog zat.

Ook mijn Mazda heb ik op ongeveer gelijke manier gedaan afgelopen zomer, de Volvo kan al helemaal een plens water hebben als je de dynamo en ontstekingsdelen maar wat ontziet, van Mr Moose heb ik de motorruimte al zo vaak schoongemaakt, dat is niet meet te tellen op twee handen :)

• Leuk
Reacties: Matsu
Onder de motorkap ben ik terughoudend om een volle straal water te gebruiken en zeker bij hybride of volledig electrische auto's. Beter safe than sorry :innocent:
Met wat APC, doeken, kwasten en een engine dressing kom je een heel eind.
Stiekem vind ik dit wel 1 van de leukere klusjes, met minimale inspanning maximaal resultaat. Vaak is dit een klusje van 10 á 15 minuten.

IMG-20220717-WA0001.webp

IMG-20220717-WA0002.webp

• Leuk
Reacties: GeBas en Matsu