• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Meguiars step 2 tussen kleien en waxen?

AutoHenk

Detailing addict
9 jun 2016
53
50
Ik heb mijn auto gekleid na +- 7 jaar alleen 4x per jaar gewassen te zijn.
Heeft het zin om meguiars step 2 (polish) aan te brengen voor het waxen? Of werkt dit juist averechts en hecht de wax hierdoor niet meer?

Alvast bedankt!
 
Ligt volgens mij vooral aan wat je wil bereiken. De polish zal de glans versterken (en kleine lak oneffenheden minder zichtbaar maken) maar het effect is wel tijdelijk.

Of de polish goed samen gaat met de wax hangt vooral van de combinatie af.

Welk merk wax wil je gebruiken?
Met een beetje geluk kan iemand op het forum je over de combinatie dan advies geven.
 
Normaal gesproken zou ik zeggen een polish altijd doen.

Met kleien verwijder je de vervuiling die op de lak ligt, en met een paintcleaner of een licht polijstmiddel (polish) de vervuiling in (de poriën van) de lak.

Deze 2 stappen samen geven de ideale voorbereiding op een een wax. (de schoner de lak, de beter de hechting)

Ik weet alleen niet of de polish bij merguars ook echt een polish is. Hun willen producten nog wel eens misleidende namen geven.

Anwar, averechts zal het zeker niet werken.
 
  • Leuk
Reactions: Cordoba
De ''Step 1'' is een paint cleaner, ''Step 2'' is de genoemde glaze, ''Step 3'' is de wax.

Veelal propt Meguiars dit in één product, maar ik denk dat het in deze lijn wel losse producten zijn. Dus, in jouw geval zal het waarschijnlijk om een glaze gaan zonder cleaner.

Als je het al in huis hebt, dan kan je het prima gebruiken. Mocht je het nog moeten aanschaffen en/of je wilt een All-in-One product, dan zijn er wel betere alternatieven. Denk aan Lime Prime Lite, Black Hole, etc. (Glaze met cleaner)
 
Dat zeg ik... misleidend!

Heel apart dat het volgens de beschrijving in de webshop een pure polish is.

Maar ik sluit me 100% aan bij de laatste regel hier boven.

"Als je het al in huis hebt, dan kan je het prima gebruiken. Mocht je het nog moeten aanschaffen en/of je wilt een All-in-One product, dan zijn er wel betere alternatieven. Denk aan Lime Prime Lite, Black Hole, etc. (Glaze met cleaner)"
 
Vaak komen de termen Polish en Glaze voorbij. De meesten weten inmiddels wel wat wat is, maar diverse merken gebruiken de termen soms anders, een vreemde eend in de bijt is bijvoorbeeld Meguiar's.

Meguiar's: een polish is een voedend product, zoals de M7 of Step 2, dat is een pure polish uit de pro en hobby lijn en diverse andere producten van Meguiar's bevatten een polish. Voedend dus.

Andere merken: Vaak is een polish bij andere merken een schurend product, een polijstmiddel dus en een glaze een voedend bestanddeel.

Mensen die vaak met Meguiar's producten gewerkt hebben (zoals ik :roll ) raken in het begin verward door de verschillende termen van andere merken. Aangezien het Carclean forum natuurlijk voor een breed scala aan merken is, kan er snel verwarring optreden hierover en kunnen er verkeerde adviezen gegeven worden.

Even resumerend:

Meguair's - Polish = voedend bestanddeel

Andere merken - Glaze = voedend bestanddeel, Polish = schurend bestanddeel.
 
Ik wil bovenal wil bereiken is dat de auto er weer netjes uitziet, en de beschermlaag er lang op blijft zitten.
Vandaar dat ik deze keer gekleid heb, zodat de wax (colli 845) beter hecht.

De step 2 polish heb ik trouwens al.

Zoals ik uit jullie berichten begrijp (waarvoor dank), kan ik de Polish prima gebruiken om wat glans te creëren, en dan 2 laagjes colli 845.

Thanks!
 
2 laagjes 845 zal niet veel doen aan standtijd o.i.d. :D Kost je alleen meer tijd, moeite en product.

Als je deze waxlaag wilt onderhouden, zou je een boostend product kunnen gebruiken. Denk aan shampoos met wax o.i.d, detailingsprays met toevoeging, spraywax/sealant, wetcoats, etc.
 
2 laagjes 845 zal niet veel doen aan standtijd o.i.d. :D Kost je alleen meer tijd, moeite en product.

Als je deze waxlaag wilt onderhouden, zou je een boostend product kunnen gebruiken. Denk aan shampoos met wax o.i.d, detailingsprays met toevoeging, spraywax/sealant, wetcoats, etc.

Dat had ik dan verkeerd begrepen :)

Gewoon 1 laagje 845 is voldoende? En dan over 6 maanden weer?
Ik heb ook Gyeon Wetcoat, dat tussendoor gebruiken na het wassen?
 
6 maanden is voor veel waxen niet haalbaar. ;) Men smeert soms wel twee lagen wax, met als theorie dat je dan geen plekje zal missen. Maar de uiteindelijke dikte van je aangebrachte wax is niet meetbaar, lijkt mij. Daarbij kan je ook gewoon 'de eerste laag goed aanbrengen en mis je sowieso niets. :p

845 aanbrengen en onderhoud inderdaad met bijv. Wetcoat. Zo houd je de boel up-to-date.
 
Helder! wederom bedankt voor de tips :)

De laatste vraag: ik heb de panelen na het kleien met een Mitt afgenomen en gedroogd. is het nu toch nog nodig om de auto helemaal te wassen voordat ik de step 2 en colli 845 aanbreng?
 
Als je de standtijd van de Colli 845 wat wilt rekken is onderhouden met een WetCoat bijvoorbeeld een optie.
Aangezien je nog je LSP moet aanbrengen: je kan de standtijd van de Colli 845 eventueel wat verlengen als je een combinatie doet met een sealant.
Vb: Powerlock+/colli 845. Fantastische combo. De PL wel minimum 3u laten curen. Neemt fantastisch makkelijk af. Daarna de Colli 845 aanbrengen.

Op je vraag:

Je kan de wagen terug opnieuw wassen en drogen. Daarna zou ik ook ontvetten (Gyeon Prep) voor een schone lak (zorgt ook voor verlenging standtijd bescherming), daarna je bescherming aanbrengen.
 
Ik neem aan dat je dus per paneel gewerkt hebt? (Kleien, afnemen met een natte mitt en sopje, drogen) Dat zou voldoende moeten zijn.

Zoals M3fan aangeeft; De auto even nalopen met een ontvetter + doeken, dan is de boel brandschoon. Vind je wax leuker. ;)