• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Mr Moose, mijn Volvo 340 CVT uit 1988

Dat is dan een wat vlottere uitvoering. Zat er bij de basis modelen volgens mij zeker niet op. Mooie gasfabriek. Zat vaak op de 1.4 Renault blokjes. Klopt dus dat Volvo en Renault hun blokjes uitwisselden..... Volgens mij waren die nogal gevoelig op de vlotterhoogtes. Leuk om af te stellen :D
 
Het merk/type carburateur had op de Volvo 300 serie niet zozeer te maken met de uitvoering, wel met het bouwjaar, de vroege 1400 motoren waren zo even uit mijn hoofd voorzien van een Solex carburateur, een 'ééntrapsraket' , de latere kregen een Weber met twee trappen.

Deze Webers zijn eigenlijk heel betrouwbaar, vlotterhoogte afstellen is alleen van toepassing bij revisie (of als iemand anders het verkeerd heeft gedaan)

Qua afstellen is er grofweg een CO schroef en één voor het stationair toerental.

Vandaag heb ik de Volvo eerst in het midden van de garage gezet en daarna met wat hulp van mijn vrouw naar buiten gerold (epoxy vloer en aflopende vloer onder de carport, dat scheelt)
Je moet altijd wel even aanzetten (ik hing aan de trekhaak) want de CVT riemen bieden letterlijk wat weerstand.

Ook de bijrijdersstoel er in gezet, voor nu is het interieur dus even klaar.

a3999c93-6e59-4d62-b0a3-8e88fca65f00.webp


2d523f83-e157-4e0c-ba48-16584e467021.webp


e3ec699f-bb9b-45f1-adee-13136b173e20.webp


Morgen is weer een typische CarClean dag, de Volvo vertroetelen met een arsenaal aan producten afkomstig uit het magazijn van Tim en collega's in Berkel en Rodenrijs.

Fijne avond!
 
De typische Carclean dag dus, daar gaat ie dan.

Alles klaar gezet en dan eerst even lekker foamen:

aa5419ba-a1bd-41e4-bdb7-0852184fe2a7.webp


Het ging al snel van kwaad naar Karcher:

9c6b1176-90cc-4bac-9047-3c7809c16c44.webp


Dan de bodem gereinigd met zo'n staaf op wielen en vier gaatjes erin, wielkasten, als laatste de hele auto van top tot band met het welbekende twee emmer systeem:

d3fe1660-0700-43e2-a549-349d86838d87.webp


Het was en droog garnituur:

1e9c4730-14ff-48d6-a40d-cd822e1edfb4.webp


Alles schoon, alles keurig (als laatste afgeblazen met de Monello Meastro), meneer Wouter zegt; oké!

Dan mocht ein-de-lijk het nieuwe mattensetje erin wat ik al heeeeeeel lang geleden had gekocht:

00f5bba4-26be-4b04-a06e-9c58b6a07dc0.webp


e5ea8d18-1bf7-4b33-a780-11467dd40248.webp


4143f821-10d4-4f91-9d52-7608db123d79.webp


Ook lag er al een tijdje een Cerakote setje klaar om eens te proberen op de bumpers, ik heb ze eerst wat ontvet met isopropyl alcohol, handschoentjes aan en gaan, aanschouw het resultaat:

96709708-e5f2-4342-9c8d-c717a6e14e62.webp


78b8d560-10fd-4e30-af9f-82e729125563.webp


1be547ac-8c59-4efa-b4a3-eb88f6ef8cc1.webp


Kan het beter?

Ja dat kan zeker, kwestie van herhaling denk ik.

Al met al ben ik er best tevreden over en heb meteen even wat andere kunststof delen zoals de spiegelkappen en deurlijsten gedaan.

vervolgens het gisteren besproken kratje weer ingepakt na een opruim actie (o.a. de tjaptjoy startkabels in de Kliko ge-slam-dunked)

7ec8288e-af89-426a-81bc-0ba3bd34a3f8.webp


En weer vol, met een mooi nieuw bij het interieur passend kleed, dat hoort er gewoon bij als je in de jaren '70 geboren bent :blush:
Mijn vader had er altijd eentje present in de auto, naast wat andere zaken die onderweg handig kunnen zijn (natte doekjes bijvoorbeeld)

En de ook al eerder besproken startkabelset arriveerde vandaag met onze altijd goedgeluimde pakketbezorger, 'kijk hier houd ik nu van' dacht ik bij het openen van het koffertje, super degelijke klemmen en echte 35mm2 koperen kabels van 3 meter, als iemand anders of de Volvo wat hulp nodig heeft kan dat tenminste bij heel hoge nood (de Noco kan een dikke diesel ook aan als hij vol is)

dcdc018c-1df9-40ee-b464-08ff3d80d750.webp


Dat kan ook weer in de kofferbak.

Morgen de A.P.K. dus, wat er ook gebeurt, de Volvo word in ieder geval verwend met vier nieuwe slofjes.

Fijne avond!
 
Inmiddels kreeg de Volvo vanochtend een nieuwe A.P.K. nadat de chef werkplaats de CO schroef een slagje naar rechts had gedraaid en beide koplampen wat lager.

En...vier nieuwe slofjes, dat voelt toch een stuk prettiger en vooral veiliger dan 15 jaar oude banden die weliswaar geen droogtescheurtjes hadden en meer dan voldoende profiel.

Kan ik weer even vooruit letterlijk en figuurlijk (al kan mijn Volvo technisch gezien net zo hard achteruit, dan win ik zelfs van een dikke Porsche :cool:)
 
Nu de Volvo een verse A.P.K. heeft tot 2028 kan ik me op wat andere zaken richten, de garage toen de Volvo eruit was weer even gezogen en gedweild, en nu stap voor stap wat schoonmaken, ik houd ervan om het netjes te houden en eens per jaar even wat aandacht te geven zodat de garage en alles wat erin staat netjes en relatief schoon blijft.

Daarnaast begonnen met het nieuwe luidspreker projectje, eerst maar eens goed passen en vooral meten, het moet er een stuk netter in komen te zitten dan met de oude luidsprekers het geval was (zo kan onbehandeld MDF erg slecht tegen vocht..)

Die nieuwe luidsprekers afmetingen 'sheet':

38cbfab8-53bf-4771-8aa7-f10a0b088e53.webp



Beetje PAD (paper aided design)

9483394a-e312-47e1-bc45-73426bd76abb.webp


En daar de oude situatie overheen gelegd ter vergelijk:

e7d6fea8-8fb5-47d2-906f-caf29126c66c.webp


Nog wat detailwerk dan, de afdekplaten van de A-stijlen en kick-panel schoongemaakt met een soppie, daarna PB professional polish en als laatste in de Autoglym Vinyl & Rubber care gezet:

a56e8a9e-dd0a-47c0-8139-28858b3b92df.webp


45d1f72c-8323-4c83-9a38-7df1858c9fcf.webp


Zo hobbyen we lekker verder, wel fijn dat ik daar nu gelukkig weer wat rust in ervaar na de afgelopen maanden in aanloop naar afronding van de werkzaamheden aan het interieur en voor de A.P.K.

Fijn weekend verder!
 
Na de wasbeurt en een rondje rijden langs de garage voor de A.P.K. waarbij het gelukkig droog bleef was de Volvo niet noemenswaardig vervuild.

Vanochtend eens de PB spray & wipe ter hand genomen en daarna een laagje Collinite 845 eroverheen:

0d1ba042-b690-4b34-a588-2470994524ad.webp


De voor het eerst gebruikte 'waxopbrengpadmetvingersvakje' beviel trouwens heel goed, ik kan me zo beter concentreren op het aanbrengen in plaats van ook altijd goed op te letten dat ik hem goed vasthoud en niet laat vallen.

98824987-c03d-4601-b4b9-479291f75e00.webp


20cbef34-9aea-43fe-af33-d647a27544a8.webp


678ddbb1-2c05-4b12-9ef7-7e738e3e596f.webp


a078f3ad-d81d-4364-a844-a09e1d62aeab.webp


b65ab830-3097-4f52-a531-2d7506c7af90.webp


Tot voor kort als ik dichtbij de lak aanschouwde was ik voornemens om alle onvolkomenheden, lakdefecten, krassen en dergelijke er ooit helemaal uit te krijgen.

Ondertussen begin ik me steeds meer te realiseren dat onderhoud van de lak belangrijk is, maar ook prima dat je kan zien dat de auto achtendertig jaar aan levenservaring heeft, het hoort bij alles wat (er met) deze auto (is) heeft beleefd.

Als een auto van deze leeftijd als ooit geleverd in de showroom zou zijn of worden dan haal je het verhaal en de 'ziel' er ook uit vind ik.
Ook op een auto evenement mag best gezien worden dat de Volvo al een behoorlijk leven achter zich heeft al is de kilometerstand dan relatief heel laag.

Mijn instelling zal er niet veel anders van worden, ik wil de auto er (vooral op technisch gebied) zo goed al redelijk mogelijk is bij laten staan, een beetje uiterlijk 'patina' mag echter best wel.

Fijne zondag verder!
 
Laatst bewerkt:
Jezus, wat ziet die er weer prachtig uit. Die zal zeker op een Volvo treffen de hoofden doen draaien. Voor wat betreft de lak, ik zou het ook idd laten zoals het is. De jaren mogen ook gezien worden. Anders wordt het tuh denk ik. Beetje polish, wax en klaar. Maar een diepe buiging, hoor:innocent:
 
  • Leuk
Reacties: WouterR
Tegenwoordig worden nieuwe auto's met allerlei vervuiling en (minimale) lakfoutjes en lakschade afgeleverd, en ik denk dat het vroeger niet anders was, maar er wordt door veel mensen niet op gelet omdat ze denken dat iedere nieuwe auto perfect is.
 
  • Leuk
Reacties: WouterR
Ondertussen de bestuurdersstoel er weer uitgehaald, er een paar dingen van verwijderd en begonnen met de geleiderails weer netjes te krijgen.

Knoppie eraf, die liggen al in nieuwe vorm klaar om later te plaatsen:

7ae3a44a-386c-4bc8-86d0-c54a0b3e719e.webp


Houden we dit over:

942f85b3-bc5e-4507-8d93-23827c9f62b9.webp


En daarna dit:

13b5a8be-f58b-492b-a393-5505f93834de.webp


Alle uit de stoelen komende schroeven vervang ik ook door zwarte RVS exemplaren.

Vervolgens de stoel ingepakt in afdekfolie:

75f43bbe-7915-4494-ad5d-fcb8cc9289f7.webp


795eca43-a2bc-4011-a2f9-ae2ce43dea99.webp


Stoom, Dasty en een kwast in samenwerking om de rails te reinigen en ontvetten:

fe1355bb-c467-4d06-bca4-706db2d67ca3.webp


Roestig maar schoon:

c596e18f-b2d4-45c8-b850-f4452e643e94.webp


Na droogmaken de volgende stap:

65b54aae-c404-44e0-b7b6-317593701b70.webp


Met als resultaat:

86c24ea9-1539-4af5-b322-b3a7712377a3.webp


Morgen een laagje HG ontroester erop smeren, als dat z'n werk heeft gedaan alles ontvetten en voorzien van één of meerdere laagjes Hammerite.

Fijne zaterdag verder!
 
Dank je!

Vandaag ook nog weer even lekker bezig geweest in de ochtend uren aangezien het de afgelopen dagen mij 's middags te warm is om fysiek nog wat te doen in de garage.

Stukje watervast verlijmd okoume multiplex uitzagen met behulp van de lastafel, je verwacht het niet.

e0de6b76-a236-4d94-9243-b53ffb2495c9.webp


Test plaatsing en wat meten met o.a. de duimstok (altijd beter dan uit de duim zuigen)

25c53739-e86f-400b-a55f-7436342e1f3e.webp


d8a495c3-0316-440e-bdbd-6771e287bc8a.webp


49fc8fa1-03ed-485d-9f72-87fb50fd0fc6.webp


Deze laatste is samen met een ander referentiepunt om de exacte plaats van de uitsparing van de nieuwe luidspreker te bepalen.

De uitsparing in de auto is bedoeld voor een 4x6" luidspreker en ik knutsel er een 5,25" exemplaar in, dat vergt dus een schoenlepel en zo precies mogelijk meten.
ook moet ik de opening op de X-as wat breder maken om het te laten passen.

Al met al zodoende een klus om niet te overhaasten zodat het straks allemaal mooi past en natuurlijk hopelijk ook goed klinkt!

Ook nog even het nieuwe roostertje op het afdekpaneel van de kick-panels gelegd om te zien hoe het uitkomt, deze zijn net wat minder diep en kleiner dan de vorige exemplaren.

52d864e5-51f4-47ae-a089-7e2c56a2fc89.webp


De oplettende kijker valt meteen op dat de rand wat uitsteekt, dat deden de vorige exemplaren nog wat meer en heeft uiteindelijk geen effect op de passing in de auto aangezien er nog wat ruimte en meegeven van tapijt en isolatie aanwezig zijn.

Fijne avond!
 

Vergelijkbare onderwerpen