• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Newbie wil machinaal ... maar hoe ?

Juffer1

Detailing guru
Tester of Bling
27 okt 2008
3.006
193
45
Tot nu toe gebruikte ik altijd tot volle tevredenheid de (NXT)consumentenlijn van Mequiars.

Omdat ik steeds meer plezier krijg in het poetsen en er ook steeds meer auto's van bekenden verschijnen heb ik besloten dat ik graag (gedeeltelijk) machinaal verder wil gaan.

Op dit forum kwam ik iemand tegen die ging stoppen en een excentermachine te koop aanbood.
Na overleg met een aantal leden van dit forum (oa Tim) heb ik inmiddels deze machine voor een mooie prijs kunnen overkopen.

[MOD]Foto niet meer beschikbaar[/MOD]
De specs :
Plateau-Ø: 125 mm
Onbelast toerental: 4.500 / 12.000 1/min
Aantal bewegingen: 9.000 / 24.000 1/min
Excenticiteit: 2,50 mm
Middelbevestiging: Klithechting
Nominaal opgenomen vermogen: 340 W
Gewicht: 2 kg
Draaicirkel-Ø: 5 mm

Mijn vraag aan jullie is :
Nu zie ik op dit forum verschillende soorten pads langskomen die allemaal weer een eigen doel hebben - Welke heb ik zeker nodig ?
Kan iemand mij trouwens uitleggen wat het verschil er tussen de pads zitten ?

Welke poetsmiddelen raden jullie mij verder nog aan voor onderstaande auto's ?

De auto's die ik vaak (4 - 5x per jaar) onder handen neem zijn :
- Zilver metallic Opel Astra G
- Donkergroen metallic Mercedes Viano

Daarnaast 1 of 2x per jaar
- Came metallic Opel Astra H
- Donkergroene Opel Astra F
- Lichtblauwe VW passat

Hopelijk kunnen jullie me hiermee verder helpen.

Gr. Arjan
 
Pads: Lake Country in de maat 5,5" (inch) klik hier voor LakeCountry

Pak eerst eens de oranje light cutting, witte polishing, zwarte finishing en een rode final finishing.
Gebruik eerst je restant NXT producten, en daarna kan je overstappen op b.v. Meg M83 en M80 (polijstende voeding/glaze) of van Poorboys de SSR1 en 2,5.

Heb je al een kleikitje? Zo niet, dan dat zeker gebruiken.

Begin eerst simpel en goedkoop met de spullen die je al hebt en koop een witte polishing (voor de paintcleaner, polish, etc) en rode final finishing pad (voedende glaze zonder te schuren of wax).
Daarna kan je altijd nog beter/sneller/grover/duurder.
 
Meguiars pads en Lake Country pads..

Heb nooit met Megs pads gewerkt dus daar kan ik niets over zeggen ,alleen dat ik ze wat duur vind ,anders had ik ze zeker al geprobeerd.

Lake Country pads van Carclean werken allemaal met CCS-technologie..Behalve de wollen pads dan.
Je hebt er 2 maten in de 6.5 en de 5.5 ,welke het beste is hangt van jezelf af..Gewoon testen welke voor jouw het beste werkt.

Welke pads je moet bestellen hangt ook gewoon van de staat van de lak af..Test spot is de enige manier om te bepalen welke je zal nodig hebben. Maar om te beginnen zal je best Oranje ,Wit en Groen bestellen..Eventueel een Blauwe of Zwarte om te Glazen.

Als Machinaal beginner zou ik je de SSR serie aanraden van Poorboys ,de SSR 2.5 en de SSR 1 om te beginnen ,daarnaast kan je eventueel nog een Glaze aanschaffen om je polijst werk compleet te maken..Nu zie ik dat je verschillende kleuren gaat behandelen en dan zou je dus best voor een glaze gaan die voor alle lak kleuren even goed werkt. Eventueel Lime Prime van Dodo Juice de M7 van Meguiars of de Wolfgang Finishing Glaze..

Dan zou je normaal gezien toch even verder kunnen..:)^
 
Tinus & BK : Bedankt voor jullie snelle reactie !

Wat ik momenteel nog van Mequiars heb liggen is :
- NXT car wash (liter of 5)
- NXT Tech Wax (200ml )
- NXT Tech Wax2.0 (500ml)
- Ultimate Quick Detailer (300ml)
- Quick detailer Mist & Wipe (1 liter)
- Quic Interior detailer (600ml)
- Clay kit (2 stuks - nieuw)
- High Gloss tyre gel (450ml)
- Trim Detailer (275ml)
- Gold Glass pasta (30 gr)
en dan nog de gebruikelijke washmits, microvezel doeken, applicator pads & towels enz.



Dus als ik jullie goed begrijp :

- Auto wassen met NXT shampoo en de washmit icm 2 emmer systeem,
- Auto afdrogen met Water magnet,
- Auto clayen met de Clay kit van Mequiars,

en dan ? Want ik had begrpen dat ik de NXT tech (2.0) wax niet machinaal mocht gebruiken omdat je anders kans loopt dat je de lak verbrand ?

Breng ik dan met een applicatorpad de Techwax aan om hem dan na het curen met de machine weer uit te poetsen of kan ik de wax ook met de machine aanbrengen icm de juiste pad ?


De lakken van de auto's zien er op het eerste oog goed uit.
Prioriteit ligt bij mij vooral op de '99er zilver metallic Astra en de '08 groen metallic Viano.
Deze 2 auto's worden iedere week met NXT shampoo en de hand gewassen en minimaal 4x per jaar met het bovenstaande Mequiars pakket aangepakt. De Astra zelfs 6 tot 8x per jaar.

De overige auto's worden goed onderhouden (1x per maand gewassen met de hand) maar je voelt wel dat de lak van deze auto's stroef is.


Wat betreft de Pads voor de machine. De pad die er bijzat is 5 3/5 inch (15cm) en oranje van kleur. Deze pad voelt best hard aan - had begrepen dat die voor polijstwerk is ?

Het maakt denk ik zelf niet heel veel uit hoe groot de pad is ? Denk dat ik eerst maar eens ga beginnen met 5,5" PAD's of raden jullie mij de 6,5"aan ?

BK geeft aan om met een Oranje, Witte, Groen, Blauwe en Zwarte te beginnen ? Kan jij mij ook uitleggen waarom ik er 3 (of 5) nodig heb en wat iedere pad dan doet ?

Van tim had ik ook al het advies gekregen om Mequiars te vergeten en over te stappen op Poorboys omdat dat zeker zo goed werkt en financieel aantrekkelijker is.
Ik zie dan termen als SSR2.5, SSR 1, Glaze en Lime Prime van dodo Juice voorbij komen, wat doen deze middelen ?

Gr. Arjan
 
^^^Dat is een hoop tekst..Als ik iets ben vergeten ,zeg het maar...:)^

Waarom zou je de NXT niet met de machine mogen doen..? Ik denk dat je het met een Rode pad wel zou kunnen..Maar met de hand werkt wel fijner vind ik dan zowel aanbrengen als uitpoetsen..

Die pad die je er bij hebt gekregen kan ik natuurlijk niets van zeggen.

Die pads die ik je aanraad zijn de meest gebruikte..De oranje pad is het stevigst ,redelijk hard..Harder als dit kan je beter niet gaan op een excenter.Deze is ook bedoeld om serieus bekraste lak te lijf te gaan en moet nabewerkt worden met een lichtere pad/polish combo..
De witte en groene zijn fijne pads om mee te werken en gewoonweg echt bedoeld om swirls aan te pakken..Meestal is het voor mij de SSR2.5 op de witte pad en de SSR1 op de groene om na te bewerken..Let op ,dit wilt niet zeggen dat het voor jouw ook zo zal werken..Daarom de Testspot..
Je kan dan nog eens afwerken met een Glaze op een Blauwe OF Zwarte pad.

Tim's advies ben ik mee akkoord maar ook omwille van gebruiksvriendelijkheid ,zeker zo belangrijk voor machinale beginners..

SSR2.5 = M83 ,voor het wegwerken van swirls en lichte krassen.
SSR1 = M80 ,het nabewerken van de vorige stap ,of simpelweg gewoon gebruiken als je lichte swirls hebt of om de lak op te frissen.
Lime Prime is een Cleaner Glaze en voed de lak maar werkt ook lichte krasjes weg..De Poorboys Glaze doet dit ook maar met als extra vult het nog lichte krasjes op ,maar aangezien jy verschillende kleuren zal behandelen is het te gek om zowel de Black hole als White diamond aan te kopen en leek het me best om je een Glaze aan te raden die voor alle lak kleuren even goed werkt (zoals Lime prime ,M7 ,Wolfgang Finishing Glaze).
 
Wat wil je precies gaan bereiken met machinaal poetsen? Uitsluitend het verwerken van producten als polish en / of wax of wil je ook krasjes en swirls aanpakken? Die vraag moet je jezelf eerst eens stellen.


Juffer1 zei:
Want ik had begrpen dat ik de NXT tech (2.0) wax niet machinaal mocht gebruiken omdat je anders kans loopt dat je de lak verbrand ?

Breng ik dan met een applicatorpad de Techwax aan om hem dan na het curen met de machine weer uit te poetsen of kan ik de wax ook met de machine aanbrengen icm de juiste pad ?

De NXT wax kun je, eigenlijk zoals elke wax, gewoon machinaal aanbrengen met een rode LC pad en uitpoetsen met een polishingpad en een bonnetje erover. Handmatig heeft overigens toch bij velen de voorkeur.

Juffer1 zei:
De lakken van de auto's zien er op het eerste oog goed uit.
Prioriteit ligt bij mij vooral op de '99er zilver metallic Astra en de '08 groen metallic Viano.
Deze 2 auto's worden iedere week met NXT shampoo en de hand gewassen en minimaal 4x per jaar met het bovenstaande Mequiars pakket aangepakt. De Astra zelfs 6 tot 8x per jaar.

De overige auto's worden goed onderhouden (1x per maand gewassen met de hand) maar je voelt wel dat de lak van deze auto's stroef is.

Dat is gewoon op te lossen met het handmatige 5 stappenplan.


Juffer1 zei:
Wat betreft de Pads voor de machine. De pad die er bijzat is 5 3/5 inch (15cm) en oranje van kleur. Deze pad voelt best hard aan - had begrepen dat die voor polijstwerk is ?

Het maakt denk ik zelf niet heel veel uit hoe groot de pad is ? Denk dat ik eerst maar eens ga beginnen met 5,5" PAD's of raden jullie mij de 6,5"aan ?

Oranje is inderdaad om te polijsten, sterker nog dit zal waarschijnlijk een cuttingpad zijn. De grootte van de pad is niet heel belangrijk, zolang de pad maar groter is dan de backingplate op de machine. Wanneer de plate groter is dan de pad zou je met de plate de lak kunnen beschadigen!

Juffer1 zei:
BK geeft aan om met een Oranje, Witte, Groen, Blauwe en Zwarte te beginnen ? Kan jij mij ook uitleggen waarom ik er 3 (of 5) nodig heb en wat iedere pad dan doet ?

Van tim had ik ook al het advies gekregen om Mequiars te vergeten en over te stappen op Poorboys omdat dat zeker zo goed werkt en financieel aantrekkelijker is.
Ik zie dan termen als SSR2.5, SSR 1, Glaze en Lime Prime van dodo Juice voorbij komen, wat doen deze middelen ?

Gr. Arjan

Oranje pad = cutting pad
Witte pad = polishing pad
Zwart = finishing pad

Oranje is de hardste pad, gevolgd door wit en dan zwart. Witte, oranje en gele pads heb je uitsluitend nodig als je gaat polijsten. Hier komen ook producten als SSR2.5 en SSR1 om de hoek kopen. Dit zijn producten die een polijstkorrel in zich hebben en waarmee je dus krasjes en swirls kunt verwijderen.
 
Waar ik nu tegen aanloop is dat ik binnen 1 (zaterdag) een auto helemaal aanpak. Mijn eigen Astra is zo glad dat ik die binnen een uur of 3 van binnen en buiten heb gedaan.
De Viano wordt als (eigen) bedrijfswagen gebruikt en staat 6 van de 7 dagen in de blubber en troep. Voordat ik die helemaal geclayed en gepoetst heb ben ik 7 uur en 4 lamme handen verder.

In basis gaat het me vooral om een zo mooi mogelijk resultaat te krijgen met deze 2 auto's. Beide auto's hebben nog nooit een wasstraat van binnen gezien en daarom ook weinig tot geen last van swirls.
Het zou natuurlijk wel geweldig zijn als ik ook kleine krasjes en swirls aan kon pakken als ben ik wel realistisch : ik ben en blijf een hobbyist en geen professional.

Uit de reactie van Razor en BK begrijp ik dat ik die oranje polijstpad maar veilig moet opbergen omdat ik daar veel schade mee aan kan brengen. Voor mij als beginner duidelijk een No-Go deze pad.


Als ik jullie reactie dus goed begrijp :
NXT Tech Wax kan ik gewoon gebruiken met de machine
Aanbrengen met een applicator pad of met een rode LC pad op de machine en na het curen uitpoetsen met een pollishing pad op de machine.

Mocht ik swirls en kleine oppervlakkige krasjes willen gaan wegwerken :
- Eerst shampoo, dan clay
- Dan Poorboys SSR2.5 gebruiken op een witte pad icm de machine
- Uitpoetsen met een Microfiber doek of Polishingpad icm de machine ?
- Poorboys SSR1.0 op een groene pad icm de machine
- Uitpoetsen met een Microfiber doek of Polishingpad icm de machine ?
- Als finishing touch de Lime Prime. Waar breng ik dat mee op ?
- Dan weer uitpoetsen met een Microfiber doek of Polishingpad icm de machine ?

Ik neem aan dat ik voor ieder poetsmiddel ook een aparte Polishingpad moet hebben ?

Tot slot : Hoeveel risico loop ik trouwens op schade als ik dit vekeerd doe ?


Hoop vragen, excuus voor de lange tekst maar wil wel zeker zijn van m'n zaak voor ik ergens aan begin.

Gr. Arjan
 
Die tech wax kan je machinaal doen met een rode pad..Gewoon om de laagste stand verspreiden..Laten Curen..Uitpoetsen met een witte pad op de machine met een Bonnet rond..Hopelijk bedoelde je dit toch zo..?Klikkie Dit zijn wel 6.5 inch hoezen ,dus gebruiken met 6.5 " pads..Het is gewoon het gemakelijkst om het uit te poesten met de hand.

Wassen en Kleien..Dan eventuele trims af-Tapen..
De SSR op de pad aanbrengen ..Lak bewerken Verschillende passes maken tot de polijstende werking van het product ten einde is ,NIET laten opdrogen en afnemen met Microvezel doek.
Lime prime kan zowel met machine als hand..Groene of zwarte pad voldoed.
Aanbrengen op de pad ,inwerken ,kan je laten drogen en vervolgens afnemen of direct afnemen na enkele passes gemaakt te hebben.

En inderdaad liefst voor ieder product een aparte pad..Maak iedere pad regelmatig proper.Tijdens gebruik ,even laten draaien op de machine terwijl je een microvezel doek er tegen aan drukt.

Met een excenter kan je weinig kwaad aanrichten..Houw je koppie erbij en doe geen gekke stunten ,dan komt alles goed.

Heel even nog voor als je het nog niet gezien hebt.. Klikkie Lees dit eens aandachtig..:)^
 
misschien een tip om hier eens een how-to over te maken, zeker met de DAP in aantocht zullen er de komende tijd veel vragen komen over pads, producten en werkwijze
 
Even een paar correcties in jouw conclusie!!!
Juffer1 zei:
Waar ik nu tegen aanloop is dat ik binnen 1 (zaterdag) een auto helemaal aanpak. Mijn eigen Astra is zo glad dat ik die binnen een uur of 3 van binnen en buiten heb gedaan.
De Viano wordt als (eigen) bedrijfswagen gebruikt en staat 6 van de 7 dagen in de blubber en troep. Voordat ik die helemaal geclayed en gepoetst heb ben ik 7 uur en 4 lamme handen verder.

In basis gaat het me vooral om een zo mooi mogelijk resultaat te krijgen met deze 2 auto's. Beide auto's hebben nog nooit een wasstraat van binnen gezien en daarom ook weinig tot geen last van swirls.
Het zou natuurlijk wel geweldig zijn als ik ook kleine krasjes en swirls aan kon pakken als ben ik wel realistisch : ik ben en blijf een hobbyist en geen professional.

Uit de reactie van Razor en BK begrijp ik dat ik die oranje polijstpad maar veilig moet opbergen omdat ik daar veel schade mee aan kan brengen. Voor mij als beginner duidelijk een No-Go deze pad. Eventueel kun je nog de groene Heavy Polishing nemen (valt tussen wit en oranje).
Als ik jullie reactie dus goed begrijp :
NXT Tech Wax kan ik gewoon gebruiken met de machine
Aanbrengen met een applicator pad of met een rode LC pad op de machine en na het curen uitpoetsen met een pollishing pad op de machine. Uitpoetsen met een pad MET BONNET

Mocht ik swirls en kleine oppervlakkige krasjes willen gaan wegwerken :
- Eerst shampoo, dan clay
- Dan Poorboys SSR2.5 gebruiken op een witte pad icm de machine
- Uitpoetsen met een Microfiber doek of Polishingpad icm de machine ? Uitpoetsen met een pad MET BONNET
- Poorboys SSR1.0 op een groene pad icm de machine
- Uitpoetsen met een Microfiber doek of Polishingpad icm de machine ? Uitpoetsen met een pad MET BONNET
- Als finishing touch de Lime Prime. Waar breng ik dat mee op ?
- Dan weer uitpoetsen met een Microfiber doek of Polishingpad icm de machine ? Uitpoetsen met een pad MET BONNET

Ik neem aan dat ik voor ieder poetsmiddel ook een aparte Polishingpad moet hebben ? Dat is wel aan te bevelen. zodat je ze niet steeds tussendoor hoeft te reinigen.Tot slot : Hoeveel risico loop ik trouwens op schade als ik dit vekeerd doe ?


Hoop vragen, excuus voor de lange tekst maar wil wel zeker zijn van m'n zaak voor ik ergens aan begin.

Gr. Arjan



Veel succes,

DAF-44
meuh
 
Paultjuh zei:
misschien een tip om hier eens een how-to over te maken, zeker met de DAP in aantocht zullen er de komende tijd veel vragen komen over pads, producten en werkwijze

Tja, de adviezen wisselen nogal. Zeker vwb. cuttingpads op een D/A, excenter.
De ene zegt dat het wel kan, de ander niet.
Ik ben pas zelf machinaal bezig en heb voorzichtigheidshalve gekozen voor:

PB SSR1
PB SSR2.5
LC GREEN Heavy Polishing
LC WHITE Polishing (2 stuks)
LC BLACK Finishing

Verder heb ik een mooie kofferdeksel (vd. sloop) in de garage liggen om op te oefenen.

Ik ben er van overtuigd dat ik hiermee een aanvaardbaar resultaat kan bereiken. Op het moment dat ik genoeg ervaring heb opgedaan en er de noodzaak tot andere middelen bestaat kan ik deze heel doelgericht aanschaffen. Ik denk dat als je als beginner teveel spullen in een keer koopt en meteen de grenzen gaat opzoeken (met bijvoorbeeld een cutting pad) dat het enthousiasme wel eens snel op een teleurstelling uit zou kunnen draaien.
meuh
 
klopt, de adviezen wisselen ook nog weleens, maar dat kan in de openingspost ook gezet worden
iedereen heeft zo zijn manier van werken
als je het maar onderbouwt

de 1 zegt oranje is te grof, veroorzaakt krasjes op zich
kan een ander weer zeggen, maar die moet je nabewerken, waardoor de krasjes weer verdwijnen
 
DAF-44 zei:
Tja, de adviezen wisselen nogal. Zeker vwb. cuttingpads op een D/A, excenter.
De ene zegt dat het wel kan, de ander niet.
Ik ben pas zelf machinaal bezig en heb voorzichtigheidshalve gekozen voor:

PB SSR1
PB SSR2.5
LC GREEN Heavy Polishing
LC WHITE Polishing (2 stuks)
LC BLACK Finishing

Verder heb ik een mooie kofferdeksel (vd. sloop) in de garage liggen om op te oefenen.

Ik ben er van overtuigd dat ik hiermee een aanvaardbaar resultaat kan bereiken. Op het moment dat ik genoeg ervaring heb opgedaan en er de noodzaak tot andere middelen bestaat kan ik deze heel doelgericht aanschaffen. Ik denk dat als je als beginner teveel spullen in een keer koopt en meteen de grenzen gaat opzoeken (met bijvoorbeeld een cutting pad) dat het enthousiasme wel eens snel op een teleurstelling uit zou kunnen draaien.
meuh

Dat wil ik zeker voorkomen !
Ook ik wil rustig aan beginnen en heb inmiddels ook een oefenobject waar ik rustig op kan oefenen.

Gr. Arjan
 
Dit is voor iedere wagen anders ..En zoals overal al vermeld is ---> TestSpot..!

De enige manier om te weten wat je nog zal hebben..En dan kan je natuurlijk best een variatie aan pads hebben..Maar de meest gangbare voor DA of excenter is Wit.
 
Paultjuh zei:
de 1 zegt oranje is te grof, veroorzaakt krasjes op zich
kan een ander weer zeggen, maar die moet je nabewerken, waardoor de krasjes weer verdwijnen

Precies.
Daarom neem ik als beginneling voorlopig genoegen met 80% resultaat en bouw rustig ervaring op met de spullen die ik heb.
En, zoals ik al eerder zei van daaruit verder kijken wat ik nodig heb. Maarja wat is wijsheid.
meuh
 
ja dat is ook wel het slimste
maar ik kan me ook voorstellen dat mensen denken, ik geef 1 keer geld uit aan pads, welke heb ik allemaal nodig
misschien heb je oranje bij je eigen auto niet nodig, die van je ouders niet, maar misschien wel bij die van je buurman
dan kun je die niet afmaken omdat je hem eerst moet bestellen
ik heb ook wat pads die ik nog niet gebruik heb, maar heb ze wel klaar liggen
 
even over de testspot. Je begint licht...laten we zeggen SSR1 en een witte pad. Mocht je geen resultaat zien, neem je dan de SSR2.5 met een witte pad, of neem je dan beter de oranje pad met de SSR1?
of maakt dat nou ook weer niet zoveel uit?
 
Ik zou zeggen (Van boven naar beneden werken)

-SSR1 Groen (light polishing)
-SSR1 Wit
-SSR2.5 Wit
Zou eventueel die nieuwe Groene (Heavy polishing) tussen kunnen ,die heb ik niet.
-SSR2.5 Oranje


SSR2.5 op een Groene (light polishing) werkt niet zo goed vind ik ,lijkt als er niet genoeg wrijving van de pad is om de polish af te breken.

Maar ik doe liever 2 passes met Wit voor ik de Oranje probeer..