• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

ruitenontdooier slecht voor waxlaag?

HansA8

Banned
Disaster of Bling
16 aug 2008
268
0
Nu 's morgens de ruiten weer vol ijs zitten gebruik ik een ruitenontdooier. De krabber heb ik jaren geleden al weggedaan omdat je daar absoluut krassen op je ruiten van krijgt.
Het lijkt me wel slecht voor je waxlaag als deze vloeistof op je lak komt. Ook ruitenspoeiervloeistof komt over de hele auto en lijkt me dat de waxlaag ook wel wat wordt aangetast. De goedkopere producten bevatten methanol en dat is een behoorlijk aggressief oplosmiddel, ook voor rubber. De betere producten bevatten isopropanol. Deze inerte alcohol ontvet stevig en lijkt me dus ook niet goed voor de waslaag.
Is er een bepaald merk waar jullie goede (de beste) ervaringen mee hebben?
 
Ik ben toevallig vandaag ook op zoek geweest. Ik heb expres de krabber achter gelaten in de oude auto bij de inruil. De afgelopen dagen heb ik de ruiten ijsvrij gemaakt met een oude handdoek. Gelukkig zat het ijs er niet heel erg dik op....... En al dit ook dit niet ideaal, tiz mi.i. nog beter dan een krabber. Overigens is een beetje degelijk spul nergens te vinden in de winkels. Nu had ik nog een bus van Valma staan. Ik zal hem tijdelijk gebruiken indien noodzakelijk en zoveel mogelijk proberen de zijkanten van de ruit te mijden. Ben benieuwd naar de Autoglym. Over 2 weken ben ik vrij, denk dat ik even in B'hoek langswip.
 
Ik krab gewoon nog al tijd :roll

Wel heb ik me ramen in gesmeerd met drie lagen Rain-X en kreeg maar zo het ijs er af (bij min 3.3 graden) En rond zes uur vanaaf stond het nog op 0.0 graden en ijs zat nog op de auto :D
 
Ik heb ooit eens de Meguiars Gold Class liquid wax gebruikt op de voorruit tijdens de koude winter.
De volgende dag wreef ik met de hand :! het ijs er zo vanaf. Het leek wel softijs zo zacht was het ijs.
 
Ik gebruik inderdaad nog wel een krabber.. maar ja die sprays heb ik inderdaad nog een slecht gevoel over... Dus als er 1 is die niet je waxlaag en rubbers e.d. aantast dan hoor ik dat graag!
 
kwam er gister ook achter dat m'n krabber wat krassen veroorzaakt heeft
was te laat om er een oud laken overheen te doen
dat werkt voor mij altijd nog het beste

wat ik ook wel grappig vond, hele auto was wit, behalve een plek waar ik de dag ervoor vogelpoep met UQD had weg gehaald
 
Dan ben ik benieuwd, ik heb zojuist mijn hele auto in de UQD gezet. Kijken hoe ik hem morgen aantref in vergelijking met de rest van de auto's op de parkeerplaats.

Ik gebruik overigens ook een krabber maar schiet zo nu en dan te veel uit naar de zijkant van de ramen de rubbers in. ]-0
 
handig joh die verwarmbare voorruit; nooit meer krabben (scheelt ook weer krassen) :party: :party:

Dat ontdooimeuk lijkt mij een hoog percentage alcohol/ethanol, en dat vreet je rubbers en beschermlaag denk ik.
 
Ik gebruikte eerst de Sonax ruitontdooier, deze was prima om de ruiten te ontdooien maar je waxlaag gaat er wel van naar de knoppen! Sinds een week of drie gebruik ik de Autoglym ruitontdooier, bevalt prima, heb expres een beetje op mn lak gespoten en er was vandaag bij het wassen iig geen verandering in de beading te zien!
 
Heb het getest; isopropylalcohol lost carnaubawax NIET op.
Dus ruitensproeiervloeistof met IPA of een andere alcohol is niet slecht voor je waxlaag...
Carnauba lost alleen op in (verwarmde) oplosmiddelen als benzeen, chloroform en ether. Benzine schijnt de wax ook op te lossen.
 
mm interessant, maar dat wil dan zeggen dat een IPA-wipedown de waxlagen niet zou verwijderen?
Hoe heb je het juist getest?
 
Het lijkt mij ook sterk Hans dat IPA de wax totaal niet doet aantasten. Hoe ben je tot deze conclusie gekomen?!
 
Xizer zei:
Het lijkt mij ook sterk Hans dat IPA de wax totaal niet doet aantasten. Hoe ben je tot deze conclusie gekomen?!

Getest door een paar schilfers pure carnauba in IPA te leggen en dat een weekend te laten 'weken'. De wax wordt er absoluut niet door opgelost, zelfs niet zachter. Bedenk wel dat carnauba één van de hardste wassoorten is en dat was sowieso een taai goedje is. In de Braziliaanse natuur beschermt een waslaagje het palmblad tegen weer, wind, zon, schimmels en insecten.
Alcohol ontvet, maar carnauba is geen vet... IPA is daarentegen prima geschikt om je gepolijste laklaag voor te bereiden (te ontvetten). Sommige polijstmiddelen bevatten namelijk oliën.
 
Maar de extra bestanddelen die aan de wax zijn toegevoegd, hoe houden die zich als ze in contact komen met IPA
 
Naar mijn idee maakt het niet zoveel uit als ruitenontdooier ietsjes op de lak komt. Zolang je maar een waxlaag houdt ! (wel bijhouden !)
 
Ik heb altijd ruit ontdooiers gebruikt, maar het vervelende is dat als je direct gaat rijden je alsnog niets ziet omdat het direct weer aanvriest.

Op advies van een kennis nu een krabber met een klein messing stripje gekocht. Dacht eerst dat het een ramp zou zijn, maar moet eerlijk zeggen dat, in tegendeel tot een plastic krabber, er geen kleine steentje onder het randje kunnen blijven zitten dat over je raam gaat. Nadeel is dat het krabben wat langzamer gaat dan met een simpele plastic krabber, maar heb tot nu toe geen krassen kunnen ontdekken (muv de oude krassen, waarvoor dank aan de vorige eigenaar)

Ook sproei ik mijn ramen altijd even vlak voor ik hem stil zet. Dan is het aanwezige vuil er zo goed als af en krast het minder. (En alleen krabben waar normaal de ruiten wissers komen)
 
Tim zei:
Wij zijn momenteel de Autoglym versie aan het testen en die bevalt tot nu toe goed. Die is een stuk milder dan alle andere oplosrommel

ik heb inmiddels een tijdje de autoglym in gebruik. Ik heb niet de indruk dat het de wax aantast (nxt 2.0 en op andere pete''s 53). Nog steeds bij regen mooie druppels op de auto en als het vriest bij de Pete's 53 mooi bloemmotief. Valt allemaal mee.
En btw..... wat was onze hobby ook alweer... gewoon vaker een laagje erop.
 
Klopt helemaal, carnaubawax is bestendig tegen alcohol. Ik gooi er weer gewone kant-en-klare ruitensproeiervloeistof in van 2,99 per 5 liter en dat bevalt me prima.