• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Starten met DAP EVO set

Thomox

Detailing rookie
10 jun 2020
4
15
Enige tijd geleden heb ik een DAP EVO scholl set gekocht bij CC, deze heb ik voor kleine oneffenheden op de motorkap gebruikt, dat ging uiterst mooi.

Nu ben ik van plan de gehele auto een keer aan te pakken, maar daarbij zijn de overgangen voor mij niet duidelijk genoeg.

Normaal stappenplan: infoamen en enkele minuutjes later afspuiten met de HD.
nauwkeurig wassen met twee emmer methode [gele ultimate meguiars shampoo]
Ik heb ooit een claykit van meguiars gekocht, deze weet ik goed te gebruiken. Geeft ook een goed resultaat!

Moet ik na het kleien opnieuw wassen of is afspoelen en nadrogen met een microvezeldoek genoeg?

Hetzelfde geld voor de scholl DAP kit. Daar zit de S3, S17 en S30+ bijgevoegd met drie kleuren pads.
Ik snap hoe ik deze kan gebruiken met bijbehorende compounds/polish, maar wat moet ik nog doen nadat ik met de S3 begonnen ben? Moet ik tussentijds eerst weer wassen/afspoelen of is afnemen met een microvezel genoeg om door te gaan naar de S17? Ik heb de poorboys padcleaner, maar dat wil je niet gebruiken tussendoor lijkt me, het drogen van de pad duurt wel weer even. Hoe maken jullie de pad schoon tussen het polijsten door?

Vervolgens heb ik gedaan:
voorwas
wassen
kleien
afspoelen en/of wassen [of dus alleen afnemen met microvezel]
cutten met compound S3 [tussendoor iets?]
polish/cut met s17 [tussendoor iets?]
polish met S30+

Ik heb ook nog een meguairs deep crystal polish [glaze], heeft deze nog toegevoegde waarde na het gebruik van de S30+?

Vervolgens zou ik graag de collinite 845 willen toepassen, deze heb ik ook vaker gebruikt. Het lijkt er wel redelijk snel af te wassen. Misschien moet na de polish/glaze goed ontvet worden?

Het zijn vast een beginnersvragen, maar helaas kan ik via de zoekfunctie niet goed vinden wat ik het beste kan doen. De tutorials [stappenplan] geeft enkel welke stap de vorige stap opvolgt...

Alvast bedankt.
Thomas

Edit: nog vergeten te vragen. In de DAP EVO kit zat ook een steunplaat van 89mm.. Voor mij is helaas niet duidelijk welke pads hier op passen. Heeft iemand een link naar een voorbeeld? Het meeste lijkt een steunplaat van 75mm of 125mm te zijn.
 
Moet ik na het kleien opnieuw wassen of is afspoelen en nadrogen met een microvezeldoek genoeg?

Na het kleien zou met een doek afnemen voldoende moeten zijn.
Ik snap hoe ik deze kan gebruiken met bijbehorende compounds/polish, maar wat moet ik nog doen nadat ik met de S3 begonnen ben? Moet ik tussentijds eerst weer wassen/afspoelen of is afnemen met een microvezel genoeg om door te gaan naar de S17? Ik heb de poorboys padcleaner, maar dat wil je niet gebruiken tussendoor lijkt me, het drogen van de pad duurt wel weer even. Hoe maken jullie de pad schoon tussen het polijsten door?

Nadat je met S3 het gewenste resultaat hebt bereikt kun je het polijst residu afnemen met bijv. Gyeon Prep of Nanolex EX.

De pads moet je na een aantal hits wassen. Dit kan door middel van een drupje dreft en warm water of bijv. Poorboys padcleaner. Zorg dat alle schoonmaak producten uit de pad zijn en draai de pad droog op de polijstmachine. Beginnen op stand 1 en rustig opbouwen zodat de pad niet weg vliegt.
Ik heb ook nog een meguairs deep crystal polish [glaze], heeft deze nog toegevoegde waarde na het gebruik van de S30+?

Als de auto goed gepolijst is zal een glaze niet veel meerwaarde hebben en de standtijd van de wax alleen verminderen.

Na het polijsten van de auto inderdaad alles ontvetten en dan de wax gebruiken.
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Reactions: Thomox
Moet ik na het kleien opnieuw wassen of is afspoelen en nadrogen met een microvezeldoek genoeg?
Na het kleien is goed afspoelen vaak wel genoeg. Een paneel kleien en dan meteen goed afspoelen is verstandig als het buiten warm is, zodat de boel niet opdroogt.


maar wat moet ik nog doen nadat ik met de S3 begonnen ben? Moet ik tussentijds eerst weer wassen/afspoelen of is afnemen met een microvezel genoeg om door te gaan naar de S17? Ik heb de poorboys padcleaner, maar dat wil je niet gebruiken tussendoor lijkt me, het drogen van de pad duurt wel weer even. Hoe maken jullie de pad schoon tussen het polijsten door?
S3 is een grof polijstmiddel en of je zo grof aan de gang moet, dat moet je testen. (Testspot)
Na elke twee hits (polijstmiddel op pad, werkvlak van ÷ 50x50cm polijsten en polijstmiddel doorwerken) de pad schoonmaken met de Pad Cleaner of een beetje Dreft en goed uitspoelen. Vervolgens weer op de DAP plakken en op stand 1 het water eruit slingeren. De pad mag vochtig blijven, dat is juist goed.Vieze pads werken minder goed en slijten harder.
Zodra je een hit gedaan gedaan hebt, afnemen met een doek en wat ontvetter erbij om je werk te controleren. Is je werk naar wens? Dan kan je gaan afschalen naar een fijnere combi van pad en polijstmiddel om aan je hoogglans te gaan werken.

(Ontvetten met iets als Gyeon - Prep / Nanolex - EX. Niet met een APC!)


Ik heb ook nog een meguairs deep crystal polish [glaze], heeft deze nog toegevoegde waarde na het gebruik van de S30+?
Veelal niet, maar probeer gewoon eens of het wat oplevert. ;) Jouw keus.

Vervolgens zou ik graag de collinite 845 willen toepassen, deze heb ik ook vaker gebruikt. Het lijkt er wel redelijk snel af te wassen. Misschien moet na de polish/glaze goed ontvet worden?

Na polijsten ontvetten, na een glaze niet. Polijstresidu wilt je verwijderen, glaze juist niet.

Als je de 845 er snel af wast, dan gebruik je een verkeerde shampoo of verhouding. Maar wat versta jij onder "wast er snel af"?


In de DAP EVO kit zat ook een steunplaat van 89mm.. Voor mij is helaas niet duidelijk welke pads hier op passen. Heeft iemand een link naar een voorbeeld? Het meeste lijkt een steunplaat van 75mm of 125mm te zijn.
Ik meen te herinneren dat dit de 4" pads zijn.
 
  • Leuk
Reactions: Thomox
Uit ervaring weet ik inmiddels dat de lak op mijn V70 redelijk hard was, en er zit een enorme lap plaatwerk aan zo'n V70.
Ik heb de hele auto in stappen gedaan en ben daar toch wel een paar weekjes mee zoet geweest. Mijn hobbyen kan je vanaf hier vinden.
Vooral de kleinere delen vreten tijd (en pads). Dorpels, kunststof kappen onderaan de portieren, de strook rondom de zijruiten, bumpers en dat soort delen.

Ik ben na de S3 gelijk naar S30 gegaan. Gaat prima, de S3 finished al op zich al heel mooi. Mijn zoon zag eigenlijk geen verschil tussen het finishen met S3 en de laatste stap met S30. Zelf dacht ik nog wel een heel klein verschil te zien (of zat dat toch tussen de oren...?).
 
  • Leuk
Reactions: Thomox en Timm
Dankjewel allemaal voor deze uitgebreide informatie.

Ik heb naar aanleiding van dit topic een aantal dingen besteld bij CarClean :)

In ieder geval 2 pads extra van elke hardheid, plus 4 pads voor de kleine steunplaat.

Droogdoeken, APC, gyeon Prep, clay lube, spuitbusjes, foam, etcetc :)

Morgen wordt poetsen dus.

Eerst even oefenen op onze Peugeot 107....