• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Ultra sjacherijnig door fijne swirls ("spinrag") in de zon

E-Jan

Detailing rookie
6 feb 2010
231
0
We zijn er allemaal over uit dat de wasstraat krassen veroorzaakt. Toen ik 2 jaar geleden een nieuwe auto kocht besloot ik deze dan ook wijselijk met de hand te wassen. Natuurlijk met veel water, een ultrazachte wash mit en de 2-emmer methode. Helemaal top, zelfs in de directe zon zag je na een jaar geen enkel waskrasje. Ik had het gevoel dat dit goed werkte en was er zeer tevreden over.

Wel ben ik altijd huiverig geweest om na het wassen nog met een doek over de auto te gaan, in verband met het veroorzaken van krasjes. Bijvoorbeeld om de auto in de was te zetten, of om andere produkten aan te brengen. Na uiteindelijk overtuigd te zijn op diverse fora heb ik de (niet goedkope) MF doeken van Poor Boy's en Meguiars aangeschaft. Tevens een droogdoek in huis gehaald van Chemical Guys, want al die waterdruppels geeft geen mooie afwerking toch?

Mijn eerste slachtoffer was een oudere auto van 12 jaar oud, onder de waskrassen. Ik heb daarop gekleid en diverse doeken op de auto gebruikt: zelfs het Meguiar's 5-Stappenplan uitgevoerd. Dit alles als test of dat dan ook veilig op de nieuwere auto kon. De oudere auto knapte er inderdaad zeer van op, maar de krassen verdwenen natuurlijk niet. Dat had ik ook niet verwacht (ik ben trouwens een handpoetser). Ik verwachte nu wel dat ik in ieder geval een mooi resultaat kon halen op de nieuwere auto, want ik zag in ieder geval geen nieuwe krassen ontstaan. Het was niet zo zonnig die dag.

Vandaag een heerlijk zonnetje en de nieuwere auto gaan wassen. Deze auto heeft zoals gezegd geen krasstraat gezien en is altijd op boven geschreven methode gewassen. Toen ik klaar was met wassen begon de zon door te komen en... arggghh! In het directe zonlicht waren er ultra fijne swirls in het zonlicht te zien. Ik vroeg me af waar die vandaan kwamen, ik deed toch alles goed? "Nu ja", dacht ik, "zelfs met een washmitt krijg je na 2 jaar wassen zulke kleine krasjes, dat voorkom je niet". Toen nog maar met de drooghanddoek over de auto, die diverse pluisjes achterliet. Stiekem gaf ik in mijn hoofd deze droogdoek al de schuld van deze krasjes... Ik heb de doek nog niet zo lang en kort daarvoor zag ik, ook in het directe zonlicht, geen krasjes, niets. Hmmm....

De auto in de schaduw gezet en gaan kleien. Ik ben bepaald niet zuinig met de Quick Detailer want ik heb zelfs een fles extra moeten halen (voor een Renault Twingo...). Ook het kleitje regelmatig goed omgevouwd en alles lekker soppig gehouden. Vervolgens residu weggehaald met een PB's MF doek, deze goed gecontroleerd op vuiligheid, harde pluisjes etc. Het zonnetje draaide en ik kon nu alles direct zien op de lak. Geweldig, waar ik de auto gekleid en geveegd had met de MF doek zag ik nu op diverse plekken ragfijne swirls, zoals eerder beschreven... Ook op diverse nieuwe plekken, waarvan ik zeker was dat ze er nog niet zaten. Het duidelijkst zag ik het op de kofferklep, even met de klei erover, MF erover en ik zag zo een ultrafijne swirl verschijnen. Het zijn dus hele fijne krassen, buiten de zon zie je ze niet. Maar ze zijn wel bloed irritant!

Omdat ik nog maar een stukje van de wagen moest doen bij de plaatselijke autoshop een fles QD gehaald, om toch maar af te maken. Meteen om advies gevraagd, mensen zeiden dat dit haast niet te voorkomen is buiten. Door wind, stof, zand etc. Enige remedie is machinaal weg laten halen, maar "begin daar vooral zelf niet aan, als je er geen verstand van hebt" zei men. Het autoschadebedrijf om de hoek kon de swirls voor EUR 80 verwijderen en zei hetzelfde over het onstaan van krassen met buiten poetsen. Ook zei men daar dat "de klei van Meg's geen aanrader is, er blijven stukjes vervuiling in zitten en dit maakt krasjes op je lak". Hmmm.... great. Hun zelf werkten alleen met 3M en Autoglym en dergelijke (en binnen poetsen). Maar ja, hun zijn natuurlijk "professionals".

Is het nou echt zo dat buiten poetsen je dit resultaat moet geven? Ik was nog van plan de overige stappen van het 5-Stappen plan op de auto uit te voeren maar heb er nu geen zin meer in. Net of je met de Paint Cleaner en de Scratch-X de krasjes weg krijgt met de hand... En dan zeker nog met een doek erover om nog meer krasjes te maken? Ik heb veel tijd, geld en kennis in produkten gestoken om tot een mooi, krasvrij resultaat te komen. Ik heb het gevoel dat dat met enkel wassen ook wel gelukt is. Maar die overige stappen en doeken vertrouw ik niet echt meer.

Mijn laatste hoop is inderdaad dat de kleine krasjes machinaal verwijderd worden, maar ik ben in staat dat door een bedrijf te laten doen (ik heb geen machine). Want vraag ik me af of je hetzelfde probleem niet met een machine hebt bij buiten gebruik + met doeken erover heen. En hoe "fool-proof" zijn die dingen dan wel niet, nu zit er in ieder geval nog lak op. Dus is die DAP500 aanschaf heilig en DE oplossing op mijn probleem? Ben nu zwaar ontmoedigd en zou eigenlijk het liefst naar een poetsbedrijf rijden, krassen laten verwijderen en dan alleen nog maar handmatig wassen. Niet kleien, polijsten, paint cleanen noem maar op. Maar gewoon 1x per jaar door een bedrijf laten doen (vanaf EUR 150, dat wel). Als het eindresultaat maar mooi is want hier ben ik echt ziek van en de spullen kosten ook al een klein kapitaal.

Ik weet dat 95% van de mensen die krasjes niet eens zien en het is echt alleen storend met de zon erop... Maar ben een echte perfectionist en dit is dus al waar ik al die tijd bang voor was.

Suggesties of tips zijn dan ook van harte welkom!
 
Ik zou je plaatsnaam vrijgeven, en dan is er vast wel iemand hier op het forum bij jouw in de buurt die jouw wil hellpen en adviseren over je lak met je "waskrasjes".

Maar uiteindelijk zul je je er toch bij moeten neerleggen, dat een autolak die vrijwel dagelijks gebruikt wordt. Echt niet als een "show auto" zal blijven.

Kleine krasjes blijf je toch houden denk ik, wat je er ook aan doet... :roll
 
Ik begrijp dat swirls nooit 100% te voorkomen zijn en dat je altijd krasjes met wassen veroorzaakt. Maar tot recent (ik vermoed door gebruik van de droogdoek) waren ze zo minimaal dat ik ze met de zon erop moest gaan zoeken. Vandaag was echter bizar, zag ze met kleien en wrijven met MF doek zo verschijnen in de zon.

Daar baal ik dus goed van, want dan besteed ik het liever uit aan een bedrijf dan dat ik het zelf ga lopen "verzieken". Maar zeg je dat je ook machinaal een auto, zeg een of twee keer per jaar, niet geheel swirlvrij kan maken? Ik verwacht eigenlijk dat er een hoop DAP-gebruikers zijn op het forum die me gaan vertellen dat deze krasjes prima te verwijderen zijn... En dat je dus wel een showroom staat kan behouden.

Mocht het zin hebben, ik woon ik Hellevoetsluis (Zuid-Holland). Ben natuurlijk ook wel bereid zelf een ritje te maken ergens heen.
 
Krasjes kan je nooit voorkomen, ze ontstaan ook gewoon door het rijden door zand en scherp stof wat tegen je auto aan komt. Het enige wat je kunt doen is om het tot een minimum te beperken, en dat heb je gedaan. Ze zullen altijd verschijnen.

Met een DAP kun je heel prima zelf zonder gevaar de swirls verwijderen, geen enkel probleem, de kosten die je uit gaat geven aan een poetsbedrijf of detailer kun je dan beter daar in steken ;)
 
Nee, daar ben ik dan eventjes niet duidelijk in geweest.

Je kan prima met een DAP je krasjes verwijderen, zal hier gaan om kleine krasjes zo te lezen, die er prima uit vallen te halen.
Maar als je het echt wil zo als die "show auto's" die je wel eens op autoshows ziet. Ja dat is niet te doen met een dagelijkse auto haha. Maar voor normaal jaarlijks te polijsten, en zelf lekker bijhouden gaat harstikke prima! En dan een jaar later weer te laten polijsten.

Ik zelf, doe ook niet meer aan machinaal. Waar ik wel aan zit te denken, is om jaarlijks mijn auto een complete polijstbeurt te "laten" geven. Zal er zelf vermoedelijk ook wel bij helpen. En dan zelf standaard de auto te wassen, en af en toe het 5 stappenplan te gebruiken. Ben ik een jaar verder, en irriteer ik me weer aan de krasjes, dan gaan we weer een complete polijstbeurt uitvoeren.

Dit gebeurt dan wel via het forum hier, of een bedrijf (zou maar één bedrijf zijn dan, waarvan ik weet dat die ook erg goed is, en met de juiste producten werkt.) Alleen daar moet ik bijna een uur voor rijden...
 
Het is dus niet mogelijk om een auto te drogen en te kleien zonder zeer fijne krasjes te maken begrijp ik. Maar het is dus wel mogelijk om die krasjes met een DAP weer weg te halen, ook de hele fijne krasjes. Dat klinkt in ieder geval beter.

Ik zou dan graag eerst met iemand afspreken om een DAP in werking te zien, om mezelf te overtuigen hoe dat precies werkt. Ik ben ook bereid om hiervoor naar Carclean te rijden, als dit mogelijk is.
 
Tsjonge wat een teleurstelling. Hoop wel dat je lol blijft houden in het detailen. Buiten detailen is niet geweldig. Bij daglicht vallen krasjes en plekjes minder op dan onder kunstlicht. Ook loop je het risico dat er stof/zand op de lak waait. Kortom binnen detailen is beter, maar voor vele nou eenmaal niet mogelijk. Meestal ga ik beschut bij familie op de oprit staan. Dit is al een stuk beter. Als het wel droog is, maar hard waait dan maar een keer niet detailen die dag.

Polijsten kan op drie manieren. De eerste en meest inspannende manier is met de hand. Je loopt geen risico door de lak heen te gaan. De tweede manier is met een excentrische polijstmachine, de DAP500. Met de DAP500 is het met gezond boeren verstand veilig detailen. De derde manier is een ander verhaal, de roterende polijstmachine (ook wel rotary). Met een rotary moet je wel weten waar je mee bezig bent. Gebruik je een te hoge cuttingfactor op randjes, dan loop je een groot risico door de blanke lak heen te polijsten. Kortom, laat de rotary even voor wat ie is en overweeg een DAP500 aan te schaffen.

Ik zie ook krasjes die een ander niet ziet, maar desondanks lukt het wel om buiten een zeer acceptabel resultaat te behalen. Succes!