• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Volledig exterieur stappenplan handmatig (met video's) ***20-11-18 Update geplaatst***

FordFiesta zei:
Hoi allemaal,
Ik ben nieuw hier op het forum en ik wil graag meer tijd steken in de onderhoud van mijn auto. Ik heb het grondig poetsen uitgesteld vanwege een WaxOyl behandeling bij de aflevering van de auto (hierop zit een garantie)
FordFiesta zei:
Mothers kit clay bar (om de spikkels te verwijderen)
Maquirs deep crystal paint (voor grondige lakreiniging)

Als je met bovenstaande producten aan de slag gaat, dan is de WaxOyl ook weg, evenals je garantie :-"

Maarre, ik zou als ik jouw was, even achterover zitten, neem een flinke bak koffie en lees onderstaand topic door.
TEST- WaxOyl 100 lakpantser.
 
Echt gaaf dat je hier de tijd voor hebt genomen Dibbiz.

Het is een mooie uitleg geworden en voor een beginnend detailer goed om te gebruiken. Zelfs voor een ervaren detailer is leuk om te lezen.

Greetings,

Porscheman
 
leuk topic,
we hebben zelf mothers 5 stappenplan aangeschaft.
heeft iemand nog tips als ik het ga gebruiken.?
 
Ik wil dit stappenplan gaan volgen en de spullen bestellen. Ik ben echter wel van plan om in de toekomst een DAP500 of een 900 kopen, moet ik dan ook weer allemaal nieuwe producten kopen of kan ik de zelfde producten voor met de hand ook gebruiken als met een polijstmachine?
 
IbizaSigno;352392 zei:
Dat hangt maar af van welke producten je van plan bent te gaan kopen.

Ik heb deze selectie gemaakt:
Monello - Lavare shampoo - 250ml
Monello - Dolce Verde Klei Set
Monello - Raffini Mezzo Polish - 500ml - Cut 3.5/5 Gloss 3/5
Poorboys World - Black Hole - 473ml
Poorboys World - Natty's Paste Wax Blue - 235ml

En dan nog de doeken ed
 
  • Leuk
Reactions: mick1990123
Alleen de Paste wax is wat lastig machinaal aan te brengen, de rest gaat perfect. (Mezzo & Black Hole)
 
Afhankelijk van jouw budget, PB paste wax is namelijk een instap wax. Dr zijn namelijk waxen die een betere/langere standtijd bieden namelijk, maar daar betaal je ook voor.
Een reden waarom Paste wax lastig machinaal aan te brengen is, is omdat het potje klein is hierdoor kan je slecht met je pad erin komen. Daarom brengen de meeste hier hun wax aan met een handpad.
 
Ipv de paste wax kun je bv. de colli 845 nemen - heeft een lange standtijd en goed met de dap aan te brengen. Doch ik zou zelf voor een sealant kiezen (AF of PB) en die toppen met een wax naar keuze.
 
Je zou kunnen kiezen voor Poorboys World Natty's Liquid Blue > https://www.Carclean.com/product/Poorboys_World/Natty_s_Liquid_Blue_473ml_PB_NLB16_101862
 
Waarschijnlijk een domme vraag, maar eens dat je all deze stappen vervoledigd hebt. Hoef je dan opnieuw al deze stappen uit te voeren iedere keer dat je je auto wast ? Of is hem gewoon wassen en afdrogen genoeg tot dat de wax laag het begeeft. (binnen dat en 2 a 3 maanden ?)
Waneer mag je je auto opnieuw kleien bv, waneer weer polijsten. Ik snap de volgorde wel maar wat mag je en waneer ? Ik ga er van uit dat als je al deze stappen volgd en dan binnen 2 weken weer gaat kleien of polijsten dat dit niet lukt of niet mag ,of niet aangeraden is. Wie kan mij hier helpen om hier meer duidelijkheid in te krijge. Thx homies ! (sorry voor de waarschijnlijke enorme domme vraag)
 
Denk dat het "stappenplan handmatig" er niet meer correct op staat hoor. Is net hetzelfde als "stappenplan machinaal". Kan je zien bij het polieren: beide stappenplannen zijn machinaal....
Was vroeger niet zo.....
 
zesender zei:
Denk dat het "stappenplan handmatig" er niet meer correct op staat hoor. Is net hetzelfde als "stappenplan machinaal". Kan je zien bij het polieren: beide stappenplannen zijn machinaal....
Was vroeger niet zo.....
Bedankt voor het opmerken, het is gewijzigd! :cool:
 
Fantastisch dit stappenplan! Ik heb er veel van geleerd. Ik ben echter ook benieuwd naar de antwoorden op de vargen die DimitriL heeft gesteld... moet ik hier een nieuw topic voor openen?
 
Er zijn geen vaste regels voor hoevaak je gaat kleien of polijsten. In principe doe je dit wanneer het weer nodig is. Zelf klei ik mijn auto zo'n twee keer per jaar, als ik ook weer een nieuwe wax laag aanbreng, maar dit ligt er ook aan hoeveel tijd je hebt, ik zou wel wat vaker verse wax willen aanbrengen, maar daar heb ik helaas geen tijd voor. Vaker kleien heeft zolang je geen harde klei en verkeerde techniek gebruikt ook geen nadelige effecten, het is alleen niet altijd perce nodig.

Polijsten is een iets anders verhaal, omdat je toch een stukje van de lak verwijdert (hoewel de hoeveelheid bij handmatig polijsten wel mee zal vallen), daarom zou ik dit alleen doen als het weer nodig is. Zelf heb ik mijn auto in twee jaar gepolijst bij aanschaf, en vervolgens twee jaar later weer. Maar dit verschilt natuurlijk per situatie.

Dus om te concluderen, hoevaak je gaat kleien en polijsten is afhankelijk van je situatie en je beschikbare tijd, en de staat van de auto. Je kan dit het beste bepalen door te kijken naar de staat van de lak.
 
Even nagaan of ik het goed heb.
Voor een zwarte C1 met lichte swirls en hier en daar een krasje:

Polijsten:
-Monello Mezzo (met handmatig polijsten is de mezzo voldoende volgens handleiding) eerst aanbrengen met een witte of oranje pad voor de swirls en krassen en dan finishen met een zwarte pad.


kies hier voor mezzo omdat ik met prof polish van pb de swirls en krassen niet wegkrijg?

Glaze:
Blackhole en een zwarte pad

Wax
Natty paste wax en een zwarte pad
 
Correct! Mezzo op een oranje pad voor het beste resultaat.
 
Allereerst bedankt voor deze handleiding, ik heb ondertussen de auto aangepakt volgens het stappenplan. Nu zit ik met 1 vraag : wanneer ik de volgende keer weer de glaze wil aanbrengen dan neem ik aan dat ik eerst zeker moet weten dat de wax eraf is (klopt toch?) Hoe kan ik dit het meest efficiënt bereiken? De dosis shampoo verhogen?