• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Volledig exterieur stappenplan machinaal (DAP500/900) ***20-11-15 Update geplaatst***

Blijft een geweldig informatief topic! Verplicht 10x doorlezen voor iedereen! Elke keer dat ik het lees wil ik naar buiten rennen en de eerste de beste auto detailen.

@Dibbuz : 2 kleine aanvullingen, nadat ik dit topic nogmaals met veel plezier heb doorgenomen:

-Dodo Born To Be Mild hebben jullie inmiddels ook in 5L, die is niet genoemd en zijn wel een hoop mensen blij mee. Zijn er nogal wat die een BtbM verslaving lijken te hebben.

-Bij de mogelijke polijstcombi's mis ik eigenlijk de Microvezelpads een beetje. Ik zweer persoonlijk echt bij Microvezel (die van Meguiar's zijn echt de beste pads ever) voor de compoundstappen en zeker op een DAP 500 kan dit net dat beetje extra zijn wat je nodig hebt.

Mierenvoortplanting hoor... Topic is geweldig!
 
Wow! Ik was al een beetje op zoek naar een deftige en concrete uitleg mbt exterieur maar dit slaat alles. Puik werk!
 
  • Leuk
Reactions: Dibbuz
@Dibbuz Ik had op je YT kanaal al een filmpje gevonden over manueel polijsten, heb je ook zoiets om een beginner te leren hoe je machinaal moet polijsten?
 
Ik had filmpjes gemaakt met de Picanto maar het geluid was niet goed achteraf :(
 
Je mag ze me altijd nog bezorgen, zonder geluid kan ik er misschien ook al wijzer uit worden.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Bedankt.

Misschien een idee voor de betere detailers hier om een guide te maken om machinaal te polijsten?
Hoe een testspot maken, hoe polijsten, welke combo’s (meest voorkomende combinatie van pads en polijstmiddel), ...
 
Laatst bewerkt door een moderator:
@exCite - Ik heb ooit eens een filmpje gemaakt voor iemand. Deze persoon wist al de theorie achter het hele gebeuren, dus het filmpje is niet geheel duidelijk voor de ''leek'', maar wat versimpeld, zeg maar.

Ik voel mij wel geroepen om een duidelijker filmpje te maken met daarbij wat tekst en uitleg. Echter staat het detailen bij mij op een zéér laag pitje en zal misschien pas over enkele maanden (zomer) het detailingvirus weer wat aanwakkeren én de mogelijkheid geven om te filmen.

 
Ik heb zojuist een hele set polijst set gekocht voor de makita 18V dap met 6mm uitslag. Ik heb 3 pads gekocht van scholl, paars, blauw en oranje. Daarnaast van Menzerna de 400, 2400 en de 3500. Tornado padcleaner en een fles Gyeon prep. Nadat de auto gekleid is, dacht ik om de auto schoon te maken van glijmiddel door de auto te foamen, is dit genoeg om het goed schoon te krijgen? Foamen en naspoelen zal ik doen met een hoge drukspuit en vervolgens drogen alvorens de auto binnen te zetten.

Nadat de er een stuk van 50x50 bewerkt is met polijstmiddel moet ik dit afnemen om het resultaat te beoordelen, is Gyeon prep genoeg of raden jullie iets anders aan? Ik heb ook isopropanol dat ik zelf kan verdunnen. Afnemen zal ik doen met Peluche verde doeken of vergelijkbaar van andere merken.

Na het polijsten wil ik de auto voorzien van bescherming. Ik heb een glaze (Fillit Bang), sealant(Red Mist), en een fles wax (Collonite 845). Eerst glaze, dan wax en dan sealant? Of enkel sealant. Bij een andere auto die ik laatst gedaan heb zonder polijsten heb ik enkel glaze en sealant gebruikt. En is de wax ook aan te brengen met de finishing pad (oranje)? Of liever handmatig met een foam applicator (voor therapeutische doeleinden)?
 
* Je kan één of meerdere panelen kleien en dan even afspoelen. Je zou ook de hele auto kunnen kleien, zolang het glijmiddel + eventuele losse vervuiling maar niet opdroogt. (Dan is foamen + afspuiten niet nodig)

* Tussendoor ontvetten met Prep is beter dan niets, maar als je IPA in huis hebt, dan kan je deze aanlengen met (demi)water. (1:10 bij 99,9% of ietsjes sterker na testen)

* Glaze is geen bescherming. Wax en sealant wél.
Sealant heeft graag een zo schoon mogelijke ondergrond om goed te werken.
Wax kijkt minder nauw, dus kan makkelijker over een glaze of sealant.
- Zou je alle drie perse willen; Glaze - Sealant - Wax.
- Zou je goed polijsten, dan doet een glaze weinig tot niets aan looks. Dus dan zou je kunnen kiezen voor 1 of 2 beschermlagen.
- Persoonlijk zou ik de 845 aanbrengen en bij wasbeurten boostende producten gebruiken om de boel up-to-date te houden én standtijd te rekken.
(Bathe+/Washcoat foamen, wetcoats, etc)
 
  • Leuk
Reactions: mfmeijer
Duidelijk! Ik dacht dat de glaze misschien nog iets extra glans zou toevoegen. Mijn vader heeft gevraagd om zijn E-klasse aan te pakken en heeft mij daarom de pads en polijstmiddelen gesponsord. Hij was erg tevreden over enkel het wassen, kleien, glaze en sealant op de A-klasse van moeders. De glaze en sealant komen van hetzelfde merk en het merk raad aan beide producten te gebruiken voor maximum resultaat, al kan dat natuurlijk een verkooppraatje zijn..
 
@mfmeijer - Je kan natuurlijk altijd een stukje doen met glaze en kijken of het iets toevoegt. Na goed polijsten is de verwachting dat sit niet od minimaal is. Mocht het toch minimaal wat doen, dan zullen de oliën van de sealant en/of wax dit wel voor je fixen. ;)
 
  • Leuk
Reactions: mfmeijer
De glaze die ik gebruikt heb ( Autofinesse ultra glaze), maakt de lak glad, vult lichte krasjes en doet de metallic in je lak eruit springen, er is een duidelijk verschil zichtbaar. Met andere glazes heb ik geen ervaring, daar zal ongetwijfelt ook verschil in zitten.
MAAR zoals anderen al zeiden, als je ervoor een goede polijstbeurt hebt gedaan, dan is een glaze niet nodig/nuttig.
Ik zou het ook enkel bij 845 houden na het polijsten.
 
Dat kan zeker @foxman
Maar vaak wordt waxen toch als 'kers op de taart' en ontspanning gezien :p

Ik meende elders te lezen dat je de Colli 845 besteld hebt, die leent zicht uitermate goed voor machinale verwerking.
Tipje mijnzerzijds voor als het zover is: sls je denkt dat ie te dun opgebracht is, zit er nog steeds ruim voldoende (of zelfs teveel...) op de lak.
Dun, dunner, dunst is het devies met de 845.
Dan neemt ie het lekkerst af en heb je toch gewoon goede bescherming.
 
  • Leuk
Reactions: foxman