• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Wat wordt je volgende poetsklus?


Hier had ik vorige zomer 2 lagen op aangebracht. Beiden ingemasseerd. Volgens het boekje aangebracht.

Toch vind ik dat een deel van het water wordt opgenomen door de soft top, daar waar er op gesprayed wordt.
 
Binnenkort waarschijnlijk voor het eerst voor 'echt' geld een detailklus :D Via, via is er mij gevraagd of ik deze BMW (1-serie?) wil wassen, kleien, polijsten en waxen. Ik heb de auto nog niet gezien in het echt, dus dat moet eerst maar even voordat ik een prijs ga bepalen (op basis van uren en producten) en de klus ga aannemen. Geen idee wat ik zou moeten vragen :p Ben benieuwd!:blush:

Bekijk bijlage 128174

Auto net even op bezoek gehad, wel helemaal vies en niet gewassen, maar goed. Kon al genoeg zien. Een echte krasstraat 'Swirl Mobile'. En op bijna elk paneel wel een dikke kras of veeg, ook op plekken waar je het normaal niet verwacht. Voor- en achterbumper zijn overgespoten geweest zo op het eerste oog, waardoor waarschijnlijk ook over spray op de zijpanelen achter. Eigenaar verwacht niet heel veel, gewoon alle waskrassen eruit en de lichte krassen corrigeren, maar het dikkere gewoon laten zitten. Auto heeft ook 350k op de teller, maar 'moet gewoon weer mooi glanzen in de zon'. Wel een uitdaging! :)
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Reactions: Nick1407
@Quantoxx Ik denk niet dat het qua budget een meerstaps polijstbeurt wordt. Ze waren het opzich wel eens met mijn '50 euro onkosten + 10 euro voor elk uur werk'. Ik zei ook dat ik wel 4 a 5 dagen bezig kan zijn om hem echt weer tiptop te maken, maar dat hoefde niet. Daar zou dus het budget wat te laag voor zijn. Ook is 2 a 3 dagen voor hun ook wel max dat zij de auto kwijt zijn, waarop ik zei dat het dan een eenstaps sessie wordt met glaze. Voor rond de 200 euro zouden ze wel akkoord mee gaan, maar ik vind het toch nog wel moeilijk om dan te bepalen wat ik allemaal kan doen in die tijd :p
 
@LAWRENCIO_XD - Tja, voor die €50 + bijv. twee keer een dag van 8 uur... Dan kan je een hoop behalen. Maar dan moet het wel alleen het exterieur zijn en niet dat je ook ''effe'' het interieur moet gaan stofzuigen/schoonmaken/dressen. (Lijkt simpel, maar kost altijd meer tijd dan je denkt :p)

De was-stappen kunnen al de nodige uurtjes in beslag nemen. Pre-washen, kwasten van naden/kieren/etc, handwassen, reiniger(s), kleien... En dit is wanneer je niet voor verrassingen komt te staan zoals overdadig veel vliegroest en dergelijke.

Qua polijsten weet ik ook niet hoe hard de lak is. Althans, kan mij niet herinneren of ik ooit een E80'er gedaan heb. De voorganger E46 kon ik op zich redelijk snel corrigeren met een BF21 en compound. Dus dan zou je met een DAP + compound ook niet al teveel tijd kwijt zijn.
 
  • Leuk
Reactions: LAWRENCIO_XD
Ik zag in dit topic wat berichten over fabric guards en had toevallig nét zelf een testje gedaan met een flesje 303 - Fabric Guard die ik nog had staan. (In een keukenkastje, tussen de chloor en andere bende, vreemd genoeg)

Aangezien mijn ouders een nieuwe auto hebben gekocht en er een glascoating + interieurbehandeling was gedaan, was ik benieuwd wat er dan met de stoffen bekleding gedaan was. Ik bedacht mij dat de enige manier om dit te checken, was om wat water op de stoelen te laten druppelen. :p Klein bekertje water en gieten maar, wat resulteerde in de stof die meteen het water opzoog als een droge krant.

Mijn moeder; ''Maar Pat, hoe zou het er dan uit moeten zien?''

Ik diezelfde avond nog een doek gepakt en de 303 gulzig ingesprayed. Volgens het label moest het tussen de 6 - 12 uur drogen, dus na een nachtje slapen het doekje meegenomen naar mijn moeder...

''Nou... Ik had op z'n minst zoiets verwacht''

 
Laatst bewerkt:
@Quantoxx Als ik thuis hier op m'n gemak de auto was, plus dan nog dingen als spraywax, bandendressing, etc. dan ben ik zo rond de 2 a 3 uur kwijt. Komt daar kleien bij, dan een half uurtje erbovenop. Ik ga uit van 3 a 4 uur om de auto volledig voor te bereiden voor polijsten. Dan hou ik ongeveer 12 uur over om de auto te polijsten. Ik had al wel bedacht dat ik de auto in de avond laat afzetten, zodat ik 's avonds in de schaduw kan wassen en voorbereiden, zet ik de auto onder de carport en de volgende dag meteen beginnen. Dan hou ik wel mooi twee volle dagen om te polijsten :) Ik heb gevraagd of de auto na een wasbeurt even langs kan komen, misschien dat ik dan snel even een testpot kan maken om te bepalen hoeveel power ik nodig heb. Sterkste combinatie die ik nu heb liggen is Menzerna HCC 400 + Monello Geel. Ik vind dan 200 euro voor onkosten + uren wel redelijk lijkt me voor 2,25 dagen
 
Sinds kort ook begonnen voor derden (familie en goede bekenden), naast studie, vaste baan en bijbaan. Heb de mazzel(?) dat men akkoord gaat met een goede was en wax beurt en wat kleine dingen daaromheen. Wat betreft polijstwerk geef ik aan dat ik voor een mooie prijs graag eerst zou wassen en waxen en op een eventueel later tijdstip, wanneer het goed bevallen is, te polijsten.
De was-stappen kunnen al de nodige uurtjes in beslag nemen. Pre-washen, kwasten van naden/kieren/etc, handwassen, reiniger(s), kleien... En dit is wanneer je niet voor verrassingen komt te staan zoals overdadig veel vliegroest en dergelijke.
Hier kwam ik dan ook snel achter. Een grondige wasbeurt komt veel auto's al ten goede.
Reken nu met uren en materialen. Op termijn misschien een gemiddelde vaste prijs per klasse auto o.i.d.
 
@ArnoutdB Misschien kan ik dat ook wel eerst een keer doen. Gewoon een keer wassen, kleien en waxen en misschien interieur even uitzuigen. En als ze dan tevreden zijn om dan een keer de auto te polijsten. Misschien dat dat al voldoende is 'om de auto in de zon te laten glimmen' :p
 
  • Leuk
Reactions: ArnoutdB
Klant is koning zeggen ze vaak. Maar wanneer mensen praten over glans zus en zo, en over krassen geen woord zeggen, geef ik ze liever hun betaalbare glans. Krijg nu via geleverd werk alweer nieuwe aanvragen of mensen die het overwegen dus laat het polijsten eerst voor wat het is.
 
  • Leuk
Reactions: LAWRENCIO_XD
@LAWRENCIO_XD - Ik denk dat ik zelf niet 2-3 uur bezig ben met een onderhouds-wasbeurtje. Toevallig net nog gedaan en werd 2-3x onderbroken om voor iemand de compressor aan te slingeren en banden op de pompen, een buurvrouw met een lege accu en een babbeltje/peukie met een kameraad die voorbij kwam.

Ik gok dat ik een goeie 1,5 uur bezig was met:
  1. De poetskar uit de schuur halen en alles aansluiten.
  2. Foamen.
  3. Peukie doen.
  4. Afspuiten HD
  5. ... Eerste onderbreking.
  6. Afspuiten HD.
  7. Opnieuw foamen. (Kalk-en-vuil-bende door opdrogen)
  8. Halve handwas.
  9. ...Tweede onderbreking.
  10. Afspuiten HD.
  11. Opnieuw handwas.
  12. Wéééééér foamen! (Handwas was niet voldoende om kalk en vuil te verwijderen, tevens vette holo-bende door iets)
  13. Geirriteerde handwas.
  14. Afspuiten HD.
  15. Bathe+ foamen.
  16. Afspuiten HD.
  17. Drogen met S&W erbij.
  18. Banden waren na het opruimen van de spullen droog, dus Gyeon - Tire aangebracht en nagewreven.
En ik ben echt zo traag als dikke stront door een trechter, zoals ze dat hier zeggen. :p
Vergeet niet dat je bij deze auto flink moet reinigen, gezien de staat op de foto.


Ik ruik nog wat onzekerheid bij ''de klant'' en jou. Vooraf afspreken wat er behaald wenst te worden is écht belangrijk.
Ik heb gevraagd of de auto na een wasbeurt even langs kan komen, misschien dat ik dan snel even een testpot kan maken om te bepalen hoeveel power ik nodig heb.
Als dit gaat gebeuren, dan heb je kans dat je een paneel (of gedeelte ervan) flink opknapt en er een bizar verschil ontstaat. :p Aan de ene kant mooi om te laten zien wat er te behalen valt en zou je ook een paneel kunnen doen met een glaze/AiO waarbij je duidelijk aangeeft dat dit paneel dan tijdelijk netjes is. Minder netjes als goed gepolijst én tijdelijk.
Aan de andere kant is het mij regelmatig overkomen dat men een auto volledig misbruikt en er niet naar om kijkt, maar het ontstane kleurverschil na een testspot ineens wél storend was.

TL;DR --> Goed afspreken wat er verwacht kan worden en de prijs hiernaar afstellen.
 
  • Leuk
Reactions: LAWRENCIO_XD
@LAWRENCIO_XD - Ik denk dat ik zelf niet 2-3 uur bezig ben met een onderhouds-wasbeurtje. Toevallig net nog gedaan en werd 2-3x onderbroken om voor iemand de compressor aan te slingeren en banden op de pompen, een buurvrouw met een lege accu en een babbeltje/peukie met een kameraad die voorbij kwam.

Ik gok dat ik een goeie 1,5 uur bezig was met:
  1. De poetskar uit de schuur halen en alles aansluiten.
  2. Foamen.
  3. Peukie doen.
  4. Afspuiten HD
  5. ... Eerste onderbreking.
  6. Afspuiten HD.
  7. Opnieuw foamen. (Kalk-en-vuil-bende door opdrogen)
  8. Halve handwas.
  9. ...Tweede onderbreking.
  10. Afspuiten HD.
  11. Opnieuw handwas.
  12. Wéééééér foamen! (Handwas was niet voldoende om kalk en vuil te verwijderen, tevens vette holo-bende door iets)
  13. Geirriteerde handwas.
  14. Afspuiten HD.
  15. Bathe+ foamen.
  16. Afspuiten HD.
  17. Drogen met S&W erbij.
  18. Banden waren na het opruimen van de spullen droog, dus Gyeon - Tire aangebracht en nagewreven.
En ik ben echt zo traag als dikke stront door een trechter, zoals ze dat hier zeggen. :p
Vergeet niet dat je bij deze auto flink moet reinigen, gezien de staat op de foto.

:joy:. Dit is dus ook precies de reden waarom ik altijd zo lang bezig ben, buiten dat ik het zelf wat liever op m'n gemak doe. Lijkt altijd wel alsof de buren precies tijdens de was juist even langskomen voor een babbel...

Ik ruik nog wat onzekerheid bij ''de klant'' en jou. Vooraf afspreken wat er behaald wenst te worden is écht belangrijk.

Dat denk ik ja, vooral ook omdat het misschien 'de eerste keer is' :p En ook omdat ik helemaal niet weet hoeveel ik kan doen in 2 dagen tijd. Ja, ik kan de Boxster van m'n pa in 5 a 6 dagen tijd er weer als nieuw laten uitzien, maar wat kan ik in 2 dagen? Misschien even iets voor mezelf dan om uit te zoeken. Maar inderdaad, ik zal het nog wel even met ze overleggen wat ze dan precies verwachten. Ik heb de auto dus gezien, maar ik denk dat daar zo wel 15 a 20 uur in gaan om hem enigzins 'glimmend' te maken. Maar goed, 'glimmen' voor een leek en 'glimmen' voor een detailer zijn verschillende dingen natuurlijk.

Aan de andere kant is het mij regelmatig overkomen dat men een auto volledig misbruikt en er niet naar om kijkt, maar het ontstane kleurverschil na een testspot ineens wél storend was.

Dit heb ik ze ook aangegeven; ik kan de auto weer mooi maken, maar dan moeten ze de auto ook goed onderhouden. En daar waren ze het wel mee eens. Zeker als ze keken naar ons wagenpark dat er (not to brag...) gewoon altijd super netjes bij staat. Ze hadden nog wel een zoon die dan de auto op de juiste manier kan handwassen vanaf nu, die dan maar een dagje bij mij op 'snuffelstage' kon om een en ander te leren :joy:
 
Dit heb ik ze ook aangegeven; ik kan de auto weer mooi maken, maar dan moeten ze de auto ook goed onderhouden. En daar waren ze het wel mee eens.
Als ze geluk hebben, dan heeft die Bimmert op zich redelijk harde lak en dan valt er nog wel te sjoemelen met het onderhoud. :p

Mijn laatste polijst-sessie was blijkbaar in 07-2018. Door de hardere lak heb je toch minder snel last van defecten en ziet de auto er vandaag de dag nog beter uit dan gemiddeld.
 
  • Leuk
Reactions: LAWRENCIO_XD
@Quantoxx Het zal me benieuwen :D Als ze tevreden zijn, zijn ze daarna uiteraard ook welkom voor de onderhoudswasbeurten :p Ik denk dat ik nog niet echt met echt harde lak heb gewerkt (Boxster was redelijk gemiddeld denk ik, als ik de Fiat 500 als superzacht beschouw, en de Volvo als de hardste van de 3), maar allemaal weer mogelijkheden om natuurlijk meer ervaring op te doen en bij te leren :)
 
allemaal weer mogelijkheden om natuurlijk meer ervaring op te doen en bij te leren :)
Dit zou ook reden kunnen zijn om het maximale budget van klant aan te nemen, wetende dat het eigenlijk niet ''genoeg'' is, maar dus je eigen tijd als investering te doen. ;)

Mijn eerste grote klussen met nieuwe producten zoals coatings en leer behandelen, o.a. Porsche GT3 Blauw / Porsche GT3 Zwart / Audi S4, waren allemaal leer-projecten. Ik zou nu de ballen uit m'n broek lachen om dit soort uitgebreide details te doen voor de prijzen die ik toen vroeg. (Denk .o.a. aan kostprijs of t.w.v. een nieuwe Rupes die ik dan meteen kon gebruiken)
 
@Quantoxx Als ik thuis hier op m'n gemak de auto was, plus dan nog dingen als spraywax, bandendressing, etc. dan ben ik zo rond de 2 a 3 uur kwijt. Komt daar kleien bij, dan een half uurtje erbovenop. Ik ga uit van 3 a 4 uur om de auto volledig voor te bereiden voor polijsten. Dan hou ik ongeveer 12 uur over om de auto te polijsten. Ik had al wel bedacht dat ik de auto in de avond laat afzetten, zodat ik 's avonds in de schaduw kan wassen en voorbereiden, zet ik de auto onder de carport en de volgende dag meteen beginnen. Dan hou ik wel mooi twee volle dagen om te polijsten :)

Vergeet niet dat er een verschil is tussen jouw auto (die in principe goed onderhouden wordt) en een auto die slecht onderhouden wordt. Reken maar op wat meer dan 3u. Enkel voor de velgen is meestal al ongeveer een uur nodig
 
  • Leuk
Reactions: LAWRENCIO_XD