• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Wax eraf door wassen?

Angelique

Detailing chief
25 sep 2008
714
75
Op 7 maart heb ik samen met mijn zwager zijn Audi A3 gedetailed. (Kleien, SSR, BH, Collinite #845, natty's red)
vervolgens heeft hij hem afgelopen weekend gewassen bij de wasbox en nu is de wetlook eraf en de plekken op de motorkap die opgevuld waren met blackhole zijn nu weer helemaal zichtbaar.
Hebben we nu iets verkeerd gedaan tijdens het detailen of is hij te snel gaan wassen of is het probleem dat er gebruik is gemaakt van de hoge druk bij de wasbox?
Ik heb de auto nog niet gezien en dus ook geen pics. Maar ik denk ik probeer het eerst even zo.

Alvast bedankt!!!
 
Heb je de shampoo of foamlans van de wasbox gebruikt? Deze zijn meestal zeer agressief en strippen de wax van je wagen. Altijd gewoon je eigen shampoo gebruiken en nooit te veel aangezien dit niet goed is voor je wax laag.
 
Hey.. het zelfde heb ik afgelopen week ook opgemerkt!

Ik had de auto van m'n vriendin gewassen.. gekleid en weer gewassen.. vervolgens in de Collinite 845 gedaan. Een week na deze beurt heb ik de wagen ook gewassen met BTBM.

Er is nu totaal geen beading meer te zien en sheeting is ook erg moeizaam. Normaal doe ik nog een lime prime behandling voor het waxen, dat heb ik deze keer niet gedaan met waarschijnlijk dit als resultaat. Vind het wel erg vreemd! ]-0
 
Wasbox waarbij je de wagen kan inspuiten met "shampoo"..? Dit is dus geen goed spul ,het is zoiets als dreft maar nog erger. Zou me dus niets verwonderen dat je wax direct weg is.
Nu is het niet zo bij alle wasboxen ,er zijn er ook waar de kwaliteit van de shampoo beter is.

Skybump ,aan de Lime Prime heeft het niet gelegen denk ik. Welke shampoo heb je gebruikt na het kleien en is deze goed nagespoeld..?
Ook ,heb je de juiste verhouding BTBM gebruikt..?

Of heeft zij er in de tussentijd iets aan gedaan..?
 
Bij de waxbox doe ik altijd vlekvrij naspoelen.De sheeting is er nog steeds.Heb de wax een week of 3 a 4 voor laatst opgebracht,maar nog steeds beading en sheeting.En dat na meerdere malen afspoelen bij de waxbox.
 
Een paar tips:

- bij gebruik van een wasbox, gebruik NOOIT de shampoo die daar beschikbaar is (vaak schuimlans), deze shampoo is agressief en kan de waxlaag strippen.
- bij gebruik van een wasbox, de hogedruk reiniger NOOIT dicht je lak zetten (dat geldt voor alle hoge drukreinigers), het is vaak warm/heet water wat er uit komt, wax is dus o sneller weg door de combinatie hoge druk/warmte.
- bij handmatig wassen, hou je altijd aan de dosering die op de fles staat, als je er maar gewoon wat in de emmer mikt, dan heb je een grote kans dat je teveel gebruikt, shampoos hebben ook ontvettende eigenschappen, dus bij overdosering tast dit je waxlaag ook weer aan.

Verder is de duurzaamheid afhankelijk van de voorbereidingen voordat de wax is aangebracht, is voorbereiding goed uitgevoerd (kleien, cleanen e.d.) dan zal de wax duurzamer zijn dan wanneer dit niet is gebeurd.

Mijn auto is inmiddels 3 maal gewassen sinds de europoort meeting waar ik er 2 laagjes collinite 845 op gezet heb (kleien, menzerna FF en black hole er voor gedaan), de beading en sheeting is nog steeds prima, gewassen met Meguiar's Gold Class shampoo. Er is geen HD reiniger in de buurt van mijn auto geweest.
 
Adrie mag ik vragen hoe je de wagen dan hebt voorgespoeld om het grofe vuil los te weken? Ik ga van het weekend de wagen opnieuw doen en dan op de gebruikelijke manier met LP als cleaner stap er bij en dan zal het waarschijnlijk beter gaan. Hopelijk zit het weer ook mee.. dat was de vorige keer rond de 8 graden. Misschien dat een lage temperatuur meegespeeld heeft?

Angelique, hoe warm was het die dag dat jij de A3 gedaan hebt?
 
Dennis, gewoon met een tuinslang en sproeier, meer niet. hoge druk komt vrijwel nooit in de buurt van mijn auto, tenzij ik een faomgun gebruik, en dan nog spoel ik de auto af met een tuinslang i.c.m. een sproeier.
 
Ik spuit de wagen vaak af met hogedruk, geen probleem. Uiteraard niet te dicht op de lak.
 
het valt mij ook wel eens op dat de sheeting/beading minder is.
Dit is vaak zichtbaar na de eerste keer wassen.
Was ik hem daarna nog een keer, en dan naspoelen met schoon water, komt de sheeting en beading weer terug.

Laatst hier een filmpje gezien met een sproeier, waarop geen beading etc te zien was met het sproeien, ff gewacht, en toen weer de sproeier erop, en toen kwam het weer terug.

Dus ja....
 
Mensen hartelijk bedankt!!!!! :)^
Ik ben weer een stukje wijzer geworden.

SkyBuMp zei:
Angelique, hoe warm was het die dag dat jij de A3 gedaan hebt?
Het was ongeveer een graadje of 8 a 9. En we hebben eigenlijk grotendeels wat in de zon gestaan.
 
Staar je niet blind op sheeting, de ene shampoo doet dat meer dan de andere, sheeting heeft meer met de shampoo te maken dan met de waxlaag. Beading daarentegen heeft wel weer meer met je waxlaag te maken.
 
Wellicht heeft het ook wel met de buitentemperatuur te maken. met natty's blue heb ik dat ook meegemaakt. Die heb ik toen gewaxed in de vroege avonduren en toen was het april/mei.