• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Welk polijstmiddel voor lak Ford Focus

GdV42

Detailing rookie
7 jul 2009
397
0
Beste Forumleden,

Enige tijd geleden met de DAP en een orange pad met SSR2,5 de mototkap en een paar plekken met kleine oppervlakkinge krasjes behandeld.

Het viel mij op dat ik hiermee nou niet bepaald het strakke resultaat behaalde dat ik had verwacht. Er zijn nog steeds swirls te zien en de raksjes zijn nou niet bepaald onzichtbaar.

Is de lak van een Focus nu zo hard? of heeft de SSR 2,5 niet zo'n heftige cuttingfactor?

Ik heb enige tijd geleden een filmpje gezien van een motorkap die eerst werd mishandeld en daarna behandeld met menzerna. Ik geloof de inizio. Het resulaat was ronduit verbluffend. Het leek wel nieuw en voor zo'n grove combi was de glans na een behandeling met dit middel (volgens mij toch een redelijk agressiev middel) ronduit verbluffend.

Is Menzerna inizio voor wat ik heb beschreven een beter middel dan de SSR 2,5 ?
Of moet ik wat meer geduld hebben met de orange pad met SSR2,5 en dit meerdere malen toepassen?

Ik hoor graag van jullie
GdV42
 
1: meerdere passes ( of )
2: gele ipc oranje pad en ( of / en )
3: inizio heeeeel wat sterker dan 2.5 ( sterker / beter dan 3 ( inizio=3 / mezzo=2 / finale=1 als je ff snelsnel zou vergelijken ))
 
Kweenie. Ik heb ook een Focus. Eentje van begin 2009.
Ik heb hier nog niets zwaarder dan SSR1 op gebruikt. Ik moet eerst nog eens kijken of SSR2 bij mij gaat werken of dat ik ook aan de Monello zal moeten. Ik moet hier nog eens wat mee gaan proberen (testflaconnetje zou wel handig zijn).

Sowieso kan ik niets zeggen over hardheid van Focus lak in het algemeen. Mijn lak schijnt 'gemiddeld' te zijn (niet overdreven hard of zacht). Hoe dat bij jou is: geen idee :weetniet
 
stimpy68 zei:
*kuch*TESTSPOT!*kuch*

;) Lees ook dit even


Heb ik ook gedaan.

Eerst witte pad met SSR1 wel glans maar wat grotere defecten blijven zitten.
Orange pad met SSR 2.5 net zoveel glans/ kleine swirls gaan weg/ grotere defecten (sleutelkrasje bij slot niet te diep) niet weg. waskrassen ook nog niet helemaal weg.

Ik zou best wel eens een proefje van Monello inizio/mezzo/finale willen proberen voor een testspot. Een hele fles kopen vind ik voor een testspot wat ver gaan.

Moet je meerdere bj passes de SSR vaker aanbrengen? ik begrijp namelijk dat het na een paar passes afgebroken is en dan eigenlijk alleen vrijwel uitgewerkt is.

Groeten GdV
 
Dit is niets anders dan de theorie goed doornemen: je krijgt geen mooi resultaat met een grove pad (oranje lightcut) en een grove polijst (ssr 2,5). Dit had je zelf ook kunnen vinden :-"

Overschakelen naar een ander merk polijst heeft totaal geen zin; het is je kennis en techniek die je niet beheerst. En Menzerna heeft geen "inizio"; wel Monello (en nee, dat is niet Menzerna.. Het is Monello... :grinning: ).

Ga op een training DAP, en tussentijds ga je met een witte of groene light polishing (let op: niet de groene heavy polishing pakken) pad met SSR1 de boel afmaken met VEEL passes en veel rust.
 
Hoi Tinus,

Bedankt voor jouw input.

Ik had ook niet verwacht dat ik na de combo orange pad met SSR2,5 een hoogglans resultaatzou krijgen, maar wel dat de defecten weg zouden zijn. Wellicht moet ik rustiger werken en niet teveel haast hebben......

Een DAP cursus lijkt mij wel wat. Ik zie wel eens topics daarover voorbij komen en zal me in de toekomst daar eens voor aanmelden.

Ik haal inderdaad menzerna en monello door elkaar......

Groeten GdV42
 
Toch eerst de defecten weghalen en dan netjes afbouwen ?
Glans/swirls ander verhaal dan diepe krassen, die zal je dan toch grover cq meerdere passes moeten behandelen?
Als die weg zijn, dan fijnere pas >> fijner middel >> fijnere pad >> dan alles weer strak ( en als goed hebt gedaan komt de glans vanzelf bovendrijven ( mbv eventueel nodige extra glaze en aflsuiten middels sealant/wax ).

Zit ik er nu naast of.....

Naturellement is een testspot geen overbodige luxe
 
Je woont in Zoetermeer, praktisch om de hoek bij Carclean, maak even een afspraak en Dennis geeft je wat hands-on uitleg, tevens kunnen er wat producten uitgeprobeerd worden ;)
 
Ten eerste moet je bepalen of het haalbaar is om alle (diepe) krassen te verwijderen. Alles afslijpen tot de diepe krassen zijn verdwenen (ze verdwijnen niet; de omliggende lak wordt tot het diepste punt vd kras afgeslepen...), of gaan voor het mooiste effect. Het mooiste effect is niet dat alle krassen eruit zijn; het mooiste effect is dat de lak glanst en diepte vertoont.
Krassen verwijderen is niet zoveel mogelijk materiaal wegslijpen met een grove pad en een grove polijst; het enige wat je bereikt is een dunne lak, of geen blanke lak meer over... Krassen verwijderen is de juiste combinatie bepalen van pad, polijst, machine en techniek. Deze techniek kan ook zijn dat je niet veel materiaal rondom de kras verwijdert, maar de scherpe kantjes van de kras afrond zodat de kras minder zichtbaar is en het glanseffect wordt versterkt.
Rounded.jpg


Bij dit plaatje zie je de meest voorkomende situatie: swirls, enkele krasjes en een enkele diepe kras.
Defects.jpg

Hier ga je met SSR2-2.5/Monello Mezzo/etc de swirls weghalen, de krasjes ondieper maken en de randen afronden, en de diepe kras de randen afronden zodat het minder opvalt. Daarna met een fijne polijst als SSR1/Monello Finale nog fijner afwerken en de randjes nog ronden afmaken voor extra glans. Dit zorgt voor een mooie auto

Je gaat hier niet met een schuurmiddel aan de gang om de lak rondom de diepe kras weg te slijpen, en vervolgens met een steeds fijnere combi af te werken. Dit zorgt voor een mishandelde lak...

Duidelijk zo?
 
@Tinus: helder, maar nog 1 klein vraagje:
wat je dus eigenlijk doet is de kras "verbreden" zodat hij minder steil afloopt en zodoende minder opvalt ? ( bij de diepere ( de kleintjes verdwijnen dan wel tijdens het polijsten ))? Klopt dat een beetje ?
 
je verbreedt de kras niet; je rondt de scherpe hoekjes af, maar ik begrijp wat je bedoelt :grinning:
Swirls verdwijnen in dit proces.

Wat je dus krijgt is een mooi oppervlak, waarbij dat ene overgebleven krasje ook nog eens minder opvalt.

Kijk naar het totaalplaatje, en niet naar hoe je krassen verwijdert...
 
Beste Tinus, Stimpy en anderen,

Bedankt voor de uitleg, zeer duidelijk!. Inderdaad is het mij bij een wat dieper krasje op de motorkap opgevallen dat je hem niet volledig wegpoetst. Inderdaad wordt de kras minder zichtbaar doordat de randen afgerond zijn. Toen ik destijds de plek des onheils echt goed bekeek na poetsen was het efgeronde effect duidelijk zichtbaar. de kleinere waskrassen waren duidelijk minder. Maar ik denk ook dat ik te snel effect verwachte en wellicht met meer geduld zelfs een combo met minder cuttingfdactor had kunnen proberen.

Ik woon inderdaad in Zoetermeer en zal eens langskomen bij carclean.

Let wel ik heb een forcus van 6 jaar oud die echt gebruikt wordt. Nieuw zal hij nooit meer worden en er zit een lelijke deuk in het achterportier aan de passagierkant. Ik denk erover om bij de sloop een deur te halen in dezelfde kleur. Ik heb contact gehad met een aantal sloperijen en die deuren zijn makkelijk te krijgen. En meestal zonder schade. De rpijs voor een duer is rond de 100 euro en ik heb een kennis die de deur kan overzetten. Dat is honderden euro's goedkoper dan laten uitdeuken en spuiten. Maar is dit een slimme oplossing?


Dit alles heeft wel één voordeel, Ik kan op deze auto leren poetsen en hoef niet bang te zijn dat het eens mis gaat.


Bedankt voor de info
GdV42
 
Je kan ook een echte sloopdeur nemen, die bewerken in jouw smaak en dan gaan testen !
Een afgeneukte deur van een €10 oid ;)

Soms komt er hier nog wel eens een deur voorbij voor de prijs van een zak snoep:party:
 
hmmm, nee toch maar niet. Het is wel de bedoeling dat het er echt beter op wordt. Over de Focus ben ik zeer tevreden alleen deze beschadiging is me echt een doorn in het oog. Verders ben ik er wel tevreden over. Als ik heb netjes gepoetst heb en het inerieur en de ramen heb gedaan dan heb ik meestal geeneens de behoefte om hem al in te ruilen. De ruimte en het weggedrag zijn prima.

Groeten GdV
 
GdV42 zei:
Ik heb contact gehad met een aantal sloperijen en die deuren zijn makkelijk te krijgen. En meestal zonder schade. De rpijs voor een duer is rond de 100 euro en ik heb een kennis die de deur kan overzetten. Dat is honderden euro's goedkoper dan laten uitdeuken en spuiten. Maar is dit een slimme oplossing?

Ja, de slimste oplossing. Als de deur echt in goede staat is, dan zou ik die zeker kiezen boven uitdeuken en spuiten. Als je dan een kennis hebt die het kan overzetten, dan ben je in een korte tijd helemaal uit de problemen voor weinig geld.

Wat mk-us adviseerde was niet een deur voor je Focus, maar een willekeurige sloopdeur voor een tientje. ;) Daar kan je dan helemaal op losgaan om je machinale polijsttechnieken te oefenen. Goede raad, zeker als je voor de eerste keer een rotary of heftige combo van DAP+aggressieve pad&compound gaat gebruiken.
 
Klopt, doelde op een deur van willekeurig merk / kleur etc.
Wat betreft overzetten van een goede 2ehands en die weer mooi maken en overzetten....topper, scheelt je weer kosten bij de spuiter e.d. !
 
Oke, nu snap ik wat jullie bedoelen......

Ik heb enige tijd geleden mijzelf ingeschreven op een internetsite voor autopsloperijen. Ik kon daar netjes invoeren wat ik nodig hed en met welke lakkleur. Binnen twee dagen had ik zeker drie reactie van grote autosloperijen die verschillende deuren in mijn kleur hadden van licht beschadigd tot nieuwstaat. Soms gaven ze zelfs aan dat het glas en dergelijke nog aan de deur aten. Dus letterlijk duer losmaken nieuwe deur erin stekkertje vastmaken en klaar. Kosten 125 euro. Tja daarvoor doet een schadeherstelbedrijf het niet.

De mazzel die ik hierbij heb is dat ik een focus heb in de kleur zilvermetallic.....daar zijn er maar een paar van gemaakt......
Ik moet natuurlijk wel goed letten op de kleur dat deze niet teveel afwijkt van mijn auto.

Groeten Gerard