• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

DAP Clinic III 10 oktober 2010: leer werken met de DAP500 en DAP900

Yup na even zoeken had ik hem idd ook al gevonden, vreemd eigenlijk mijn V40 classic had toch een hele harde lak, samen met nog 3 x40's die ik heb gedetailed:weetniet
 
Dat is het vreemde aan deze hobby.
Ik neem een RAV4 ik heb er een gehad,daar kon je niks mee,Dibbuz deed er een,geen centje pijn.
Zelfde auto,zelfde kleur,zelfde bouwjaar,maar toch zo verschillend.
Maar goed weer on-topic!
 
Dit was mijn eerste echte clinic, als de wat actievere detailer.
Met Juffer1/Wilma heb ik menig auto gedaan:cool: , als 'hulpje', maar zeer veel geleerd, dus kwam niet als NOOB:-"

Heb bij de clinic echt nog veel meer geleerd, en genoten van het lekkere weer en broodjes:)^
Met de tips heb ik de motorkap van moeders haar VW Polo swirlvrij kunnen krijgen!:party:
Ook zal ik nu eerder durven wat zwaarder te gaan(compound).
Aangezien de rest van de Polo nog bruin, vies, goor is, heb ik moeten beloven de auto helemaal te doen:)_[]

Dus dat zal mijn eerste echte karwei gaan worden:D


Jongens(en Dana), super bedankt:)^ , het was zeer gezellig met de CC-members!!!!:party:

Tot de volgende clinic!!!:rules
 
Berkant zei:
Yup na even zoeken had ik hem idd ook al gevonden, vreemd eigenlijk mijn V40 classic had toch een hele harde lak, samen met nog 3 x40's die ik heb gedetailed:weetniet

Komen alle Volvo's ook uit dezelfde fabriek dan ?

Als ik naar de Astra G kijk dan zijn deze gelijktijdig en in dezelfde uitvoering / motoren in zowel Antwerpen (Belgie) als Ellesmere Port (Engeland) gemaakt.
Dat kan wellicht ook voor jullie een verklaring zijn waarom de ene hard is en de andere zacht ?
 
Berkant zei:
Yup na even zoeken had ik hem idd ook al gevonden, vreemd eigenlijk mijn V40 classic had toch een hele harde lak, samen met nog 3 x40's die ik heb gedetailed:weetniet

Ik denk (als ondeskundige :! ) dat het te stellen is dat een Uni lak sowieso wat zachter is als de gemiddelde metallic lak.

Wat betreft de hardheid. Op zich vond ik het bij het polijsten wel meevallen (uit m'n hoofd 1x mezzo op oranje, 1x mezzo op wit en 1x finale op groen(?) Vond dat het bij mij niet veel sneller corrigeerde als bij de gemiddelde andere auto. het probleem was dat dennis er bij het voorzichtig afnemen met een microvezel doek al weer krasjes op maakte. Hij stoorde zich daar mee aan als ik trouwens, de verbetering van 1 en al swirl naar 1 per dm2 vond ik al heel wat :-"
 
FFF zei:
Ik denk (als ondeskundige :! ) dat het te stellen is dat een Uni lak sowieso wat zachter is als de gemiddelde metallic lak.

Wat betreft de hardheid. Op zich vond ik het bij het polijsten wel meevallen (uit m'n hoofd 1x mezzo op oranje, 1x mezzo op wit en 1x finale op groen(?) Vond dat het bij mij niet veel sneller corrigeerde als bij de gemiddelde andere auto. het probleem was dat dennis er bij het voorzichtig afnemen met een microvezel doek al weer krasjes op maakte. Hij stoorde zich daar mee aan als ik trouwens, de verbetering van 1 en al swirl naar 1 per dm2 vond ik al heel wat :-"
Klopt, metallic lak is harder al weet ik niet waarom omdat de metallic flakes vaak in de laag eronder zit.
De correctie was echt giga hoor met de oranje pad, bij Audi lak kom je bijna altijd uit op 2 hits oranje of zelfs geel en Inizio om swirls eruit te krijgen.

En daarom kan je ook geen lijstje maken met lakken en hoe hard of zacht ze zijn. Dat scheelt echt per auto.

Zoals jouw lak was is echt bizar moeilijk, je kan de meest zachte doek gebruiken maar dat maakt vrij weinig uit.
Inderdaad zo weinig mogelijk de boel aanraken en leren leven met wat lichte swirls. Het is gewoon niet anders.
Uiteraard was het een geweldig verschil maar ik vind het dan erg irritant als je met een zachte doek al krasjes maakt.
Dat ben ik gewoon, beetje perfectionistisch ;)

Vind wel dat de uitleg over de DAP nog lang was? Je kan maar zoveel vertellen en laten zien en dan moet je toch echt zelf aan de gang, daar leer je het meeste van toch?
 
Is het niet zo dat wanneer je bij het uitpoetsen van bijv Monello wat extra Spruzzo of Last Touch gebruikt dat je de kans op swirls wat meer reduceert?
Dan worden de doeken sneller te nat/vochtig, maar is beter dan de swirls:D

Maar ik weet dus niet of dit werkt ja de nee?????
 
:grinning:
Dibbuz zei:
De correctie was echt giga hoor met de oranje pad, bij Audi lak kom je bijna altijd uit op 2 hits oranje of zelfs geel en Inizio om swirls eruit te krijgen.

En daarom kan je ook geen lijstje maken met lakken en hoe hard of zacht ze zijn. Dat scheelt echt per auto.

Zoals jouw lak was is echt bizar moeilijk, je kan de meest zachte doek gebruiken maar dat maakt vrij weinig uit.
Inderdaad zo weinig mogelijk de boel aanraken en leren leven met wat lichte swirls. Het is gewoon niet anders.
Uiteraard was het een geweldig verschil maar ik vind het dan erg irritant als je met een zachte doek al krasjes maakt.
Dat ben ik gewoon, beetje perfectionistisch ;)

Vind wel dat de uitleg over de DAP nog lang was? Je kan maar zoveel vertellen en laten zien en dan moet je toch echt zelf aan de gang, daar leer je het meeste van toch?


Haha, heb ook weinig ervaring maar zag dat er op veel auto's dezelfde combi gebruikt werd.

Ik ben benieuwd hoe ik het in de praktijk kan krijgen, eerst maar wachten tot een mooie dag die ik dan per ongeluk ook nog eens vrij ben en geen andere verplichtingen heb... Ben heel benieuwd wat er te halen is :grinning:

Er valt ook niet meer te vertellen over de DAP dus had zeker niet het idee dat ik dingen miste, was een korte bondige uitleg, maar anders dan mijn verwachting (en dat is zeker niet negatief).
 
Ook geprobeerd toen met Cees zijn zwarte Leon, maakte geen klap uit helaas. Uiteraard kan je het proberen natuurlijk maar natte doeken werkt ook niet echt lekker.
 
Zelf heb ik ook een boter zachte lak, en vind dat door black hole te gebruiken je dit probleem prima tackelt.
Goed je vult ze op maar ach je hebt nu eenmaal zoon lak dus het is niet anders.

Zelf heb ik al grijze haren want na 1 was beurt zijn die swirls weer zichtbaar.
Zijn wel is waar maar lichte swirl maar never the less erg irritant.

De oplossing daar voor heb ik gevonden in de QD+ van poorboy's
Ook die maskeert de boel weer en geniet je toch na je wasbeurt van een glimmende bolide.
 
even een vraag uit intresse: hoe kun je dan snel zien of je lak boterzacht, of knetterhard is (of hier eenvoudig achterkomen)?
 
Vond de uitleg duidelijk, personeel en gastvrouw erg vriendelijk, hapje & drankje goed geregeld en het weer uitmuntend !:)^ Een echte aanrader dus ! Ben net 3 maanden bekend met het fenomeen detailing dus het hele dap gebeuren was nog een ver van mn bed show... Na de uitleg heb ik even kunnen oefenen en aanvoelen op een test paneel om vervolgens tot de concusie te komen dat het minder "eng" was dan dat ik dacht. Man-lief heeft dapje 900 gesponsord en als dank ben ik nu op zijn wagen aant oefenen ! Nu is het wachten op de volgende clinic , de lakschade herstel !
 
En nu nog een dubbelloops jachtgeweer aanschaffen om de kraaien uit de dakgoot te knallen :D :D
Hoop voor jullie dat alle beesten snel een ander onderkomen vinden, zodat je niet al te snel weer naar je detailspulletjes hoeft te grijpen :ja