• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

De Evo IX

Wide-O

Detailing guru
16 jun 2019
343
115
Is al een tijdje actief, dit project, maar misschien is dit een betere plaats voor al mijn rondslingerende vragen en opmerkingen e.d.

Dat ik zelfs met een hele DAP Fabriek de basis lak nooit meer goed kreeg (UV schade) werd snel duidelijk, waarde van de auto was dusdanig dat een respray (zelfde kleur) een goed idee was. Ongelofelijk blij met resultaat en keuze van de vakman, die me nog komt ophalen/afzetten met z'n busje ook. Is hier 10 minuten vandaan. 14 jaar ervaring maar toch nog vol enthousiasme.

Al de rest al doende lerend aangepakt, en we zijn nu zo ver dat we dit weekend gaan polishen/coaten, zijn IR lampen gebruiken en een nachtje in zijn hall slapen (of spuitcabine).

RIM al aangebracht, perfect. TRIM al delen gedaan, uitstekend. VIEW heb ik verknoeid denk ik, weet nog niet waarom. Komt nog een spoiler aan, maar wellicht NET te laat voor dit weekend. Is echter passend door onderlipje los te schroeven en carbon lip in zelfde gaten, klaar.

Ik wil de auto bijhouden en blijven in top-conditie houden. Het is een halve klassieker, en kan er nog een hele worden. En het rijdt gewoon ongelofelijk leuk. Die Tesla komt er nog wel eens, maar voor d'erbij dan.

Stomverbaasd hoe ver detailing gekomen is, had ik niet verwacht. Echt top spul, het is een echt vak geworden, met echte vakmensen (en een hoop beunhazen, maar dat zal je altijd hebben).

Gyeon ONE is zo gezegd de "minste", maar voor mij een goede keuze omdat ik elk jaar een lentebeurt wil doen. Zit genoeg lak op om dat te doen. En wellicht als de zaken goed gaan komt er toch nog een flow-coat op. Of die andere coating waar ik ergens een topic over heb. Ideaal zou nu geweest zijn omdat de clear cloat nu nog lekker makkelijk met 3000 or 5000 te lijf te gaan is, en dan hoppa, opnieuw laag erop. Maar goed, moeilijk gaat ook, en we zullen zien hoe ver we komen met de ONE.

Het is geen show car, hij/zij (?) is bedoeld om mee te rijden, en het leent zich misschien niet goed als "blink machine". Moet er gewoon strak uitzien en perfect onderhouden. Maar wel stoer, en de grens van bling bling/ghetto vermijdend.

Ben nu meer verliefd op het ding dan toen ik'm kocht. Zal hier de verdere fratsen aanvullen if & when they happen. Alsmede de vragen die opkomen.

2019-10-25 22.38.50_crop.jpg
 
Ik wou toch even een speciale pluim geven aan de man die getoverd heeft. Nee, niet gratis, maar voor een heel strakke prijs, perfect gedaan wat beloofd was (en iets meer). Ook al is het dezelfde kleur, en ook al hoefde de binnenkant niet mee, het is toch een behoorlijke klus, halve auto toch uit elkaar, geen shortcuts... Heeft me ook weerhouden een dief van mijn eigen portemonnee te zijn door te zeggen "die kap moet echt helemaal vanaf 0, anders heb je binnen 5 jaar spijt". En dat klopt ook gewoon, geen verkoopspraatje. 150 steenslag-reparaties, hoe goed ook (nou ja...), dat krijg je niet strak.

Natuurlijk, het was ook voor hem een leuk project, zoiets krijgt ie niet elke dag binnen, maar ik had al gezien dat hij veelzijdig was, en z'n werk heel erg au sérieux nam. Begin maar eens te zoeken, naar een betrouwbare vakman, vandaag de dag. Gevonden, via internet, door goed op te letten op bepaalde kenmerken. Heeft me wel wat tijd gekost, en zelfstudie (wat is nou waarheid...).

Het resultaat was verbluffend, dus ja, mits je een goeie vakman vindt krijgt die je auto beter dan toen ie nieuw was.

Dus, Timmy (Jurgen, hij heeft twee voornamen... ;) ) van Carrosserie Quality Repair (https://www.facebook.com/carrosseriequalityrepair): bedankt. Fantastisch resultaat, en een woord was een woord.

evo5.jpg

Als het goed is gaan we dit weekend samen de ONE aanbrengen, nog wat details bijwerken, en als de lip spoiler er is (wordt nipt, net verzonden vandaag vanuit UK) gaat die er ook op. Maar als dat niet lukt dan kan ik het zelf op 20 minuten hier voor het huis (famous last words...)

Als tegenprestatie zal de auto een keer of twee gebruikt worden op zijn stand tijdens een beurs, en ik wens hem nog veel klandizie toe (gek genoeg, niet die van mij voorlopig! :D).

Genoeg pluimen, nu weer aan de slag.
 
Erg gaaf om allemaal te lezen @Wide-O! Je verhaaltjes zijn altijd leuk geschreven, dus ik kijk uit naar de update wanneer de coating erop zit.
 
  • Leuk
Reactions: Wide-O
Laatste bestelling bij CC gedaan vóór het weekend van de waarheid. Buiten wat algemene spullen toch maar gekozen voor de oranje Monello pads (3), omdat die veelzijdig zijn en ik er mee vertrouwd ben. Verder gok ik op Mezzo, zelfde reden. Voor de finale polish heb ik al Gyeon pads en dus Gyeon Prime. Of daar nog een rondje Finale tussen moet weet ik niet, zal even proberen zijn.

Hij heeft ook z’n machines, maar ik denk vooral rotary. Er is ook nog de Krauss R3 voor de kleinere delen. Hoe we dat verdelen zien we nog wel. Vrijdag doe ik wassen, decontaminatie, en ja, toch maar kleien, ook al is de verf nog maar 40 dagen oud. Dan nog eens ontvetten (is Dreft echt een optie?).

Daarna zaterdag tijd voor testen om de lak zo strak mogelijk te krijgen. Zonder ridicuul te doen natuurlijk. Dan de Prime als laatste, en tijd voor de ONE. Afplakken (?)

Vraag: heeft 2 lagen zin (uurtje tussen)? Ik gok op ja. IR lamp erbij. Leesbril: check. Hopelijk zaterdag rond 18u klaar, en dan drogen. Volgende dag laagje Cure en weg zijn wij rond 18 u.

Mis ik nog iets? Andere keuzes die je zou maken? Nu is het moment. Heb genoeg Bald wipes/Polish wipes, allen gloednieuw. Prep &zo genoeg. Doeken zullen daarna in heet water verdwijnen, en als smeerdoeken gebruikt worden, risico niet waard.


Krijg ff de layout niet goed maar ben dus niet aan’t roepen. :D

Volgende stap wordt dan het anti-steenslag verhaal. Ben er nog niet uit, misschien moet ik even op de koffie bij CC. Maar eerst dit weekend doorkomen dus! ;)

Edit: bedankt Jansen!
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Reactions: ldwn
Afplakken voor het coaten is niet nodig. Zorg voor een goede voorbereiding. Wassen met goed heet water en afwasmiddel zonder toevoegingen.
Daarna 2x Prep met nieuwe doeken.
Coaten het liefst met zijn tweeën, de een brengt aan en de ander neemt af. Je kunt elkaar controleren of je niets vergeet aan te brengen of af te nemen. Doe je het alleen neem dan goed de tijd en neem het echt goed af met meerdere doeken.

Meerdere laagjes kan maar is in principe niet nodig. ONE is een one-layer-coating.

Succes!
 
  • Leuk
  • Geweldig
Reactions: Esmid en Wide-O
Geweldig idee van samen zelfde stuk aan te pakken/checking te doen. Ik zat aan "ieder een kant" maar dit is beter en niet noodzakelijk veel langzamer.
Doeken heb ik 12 Baldwipes en 10 Polish wipes + nog wat reserve.
2e keer is dus puur voor mocht je een stukje overgeslagen hebben, begrepen.
Heet water was ik al vergeten. Dat doe ik dan voor het rondje "Prime"? Want die wil je er niet afwassen dacht ik. Of moet die ideaal ook 24u drogen voor je er met de coating over gaat? Dan wel wegnemen natuurlijk.

Is gewone Dreft zonder glansmiddel (ik weet het echt niet, waarschijnlijk zijn de goedkoopste merken hier nog het best voor?)?

Had net mijn stappenplan opgeschreven en naar Timmy gestuurd.

Dag Timmy, Ik denk dat ik alles klaar heb voor het weekend. Jij nog steeds paraat? Ik had het volgende plan:
  • vrijdag was ik de auto hier thuis, en doe ik een volledige decontaminatie: ijzer, kleien, weer wassen (eventueel met dreft?)
  • zaterdag: zoeken naar de beste combinatie om de lak zo strak mogelijk te krijgen zonder onnozel te doen. Ik breng DA, pads, kleine rotary, doeken, coating, prep (ontvetter die speciaal voor die coating bedoeld is), compound/polish e.d. mee. Jij werkt wellicht liever met rotary?
  • we vinden de beste combinatie en gaan rond met “medium” correctie. veel lak weghalen is onnozel, er is al bijna geen orange peel.
  • ontvetten en nogmaals ontvetten...
  • we doen een laatste ronde met de ultra-fijne Prime polish – die tegelijk dienst doet als voorbereiding voor de coating (niet meer ontvetten, gewoon wegpoetsen). Heb ik ook speciale pads voor.
  • aanbrengen gaat gemakkelijker dan je zou denken. Wel goede lamp nodig – ik ga er van uit dat jij daar in voorzien bent.
  • ik wacht nog op antwoord of een 2e laag zin heeft. Is normaal na 1 uur. Denk het wel, omdat je dan zeker bent dat je 100% dekking hebt. Je “verdubbelt” uiteraard nooit de bescherming, maar een beetje dikker wordt ie wel(?). Tussentijds met IR op paneel dat klaar is helpt blijkbaar met de duurzaamheid
  • dan 23 uur droog houden.
  • zondag FF afspreken om de auto op te halen (“deur opendoen”). Moet nog snel een laagje “Cure” overheen, maar als het niet regent kan ik dat thuis doen. Het dient als bescherming voor de coating die toch nog tussen de 7 en 10 dagen uithardt, en gevoelig is voor “water spots”. Duurt 10 minuten, heel gemakkelijk spul. Die Cure gebruik je ook om de maand of 2 maanden om de coating te onderhouden. Ook de shampoo die ik heb nu (Bathe+ van Gyeon) voegt SiO2 toe bij het wassen.
  • we nemen wat fottows...
En als kers op de taart: ik krijg de carbon lip spoiler donderdag avond binnen. Kan zijn dat ik hem er zelf al op zet, zal zien. In principe (3 keer gevraagd) is het OEM onderste lipje los maken, en carbon lip past in bestaande gaten. (zie ook bijlage). Met mijn nieuwe krik/stands moet ik dat veilig zelf kunnen doen. Zoniet, is wellicht 10 minuten als jij het doet. Nog iets vergeten? Vragen, opmerkingen, correcties, laat maar komen. Mvg, Theo PS: ik heb een hele goede video/beschrijving van hoe je de coating best aanbrengt. Zal die weer opzoeken en link doorsturen? Enfin, desnoods ter plaatse bekijken, maar het is eigenlijk heel simpel.
  • behandel stuk van 30 x 30 cm met de applicator (up & down/left & right patroon)
  • veeg weg na 30 seconden (minuut is ook goed, 5 wordt randje) met doek 1 (Gyeon Baldwipe)
  • wegvegen doe je een gebied van 40 x 40 cm (dus ook daar waar je niet geweest bent)
  • polish met doek 2 over een gebied van 50 x 50 cm (Gyeon Polishwipe)
  • herhaal met volgende 30 x 30 cm etc.
  • op tijd doeken wegsmijten in emmer warm water en nieuwe pakken (het “glas” hardt uit op de doeken)
Het is altijd op de “randjes” dat je fouten maakt, je draait om daar, en laat een “dikkere” laag achter. Door breed uit te poetsen vermijdt je vodden
 
Na Q² Primer moet je Prep gebruiken als je binnen 24 uur na verwerken van Primer een coating aan wilt brengen. Aan de andere kant, na 24 uur zit er wel stof e.d. op en wil je de auto toch afnemen met iets voordat je gaat coaten. Dus voor mij, altijd Prep gebruiken.

Een voorscherm kun je gewoon in één keer pakken, wel vlot doorwerken. Deuren e.d. deel je op als het kan met de natuurlijke lijnen van het paneel.
 
  • Leuk
Reactions: Wide-O
Voor wat betreft Dreft zou ik ook eerder voor een goedkoop merk gaan.
Ik doe ook wat APC of dergelijke in mijn emmer met warm water (emmer met water voor de doeken die je gebruikt icm. de Gyeon ONE).
 
  • Leuk
Reactions: Wide-O
Prep it is dan, ik ga geen 48 uur wachten en dan toch inderdaad stof zien, gaat soms razend snel, zeker in een plaats waar de hele week auto's worden hersteld. Drogen wellicht dus best in de spuitcabine. Polishen niet uiteraard, coating aanbrengen misschien wel - laat ik een beetje aan Timmy over.

OK, dus niet te bang zijn om grotere delen te doen, is geen MOHS of Durabead etc, en we zijn met 2 bezig. Deuren/motorkap zijn de enige echte "lijn-panelen" die we FF moeten indelen dan. Dak wellicht een goede start om het in de vingers te krijgen? (had dat met RIM: eerste ging heel langzaam, en bij velg 4 was het bijna fluitje van een cent. En off topic: ik had verwacht dat mijn velgen onder de modder zouden zitten na het off-road restaurant gebeuren: niets dus. Lijkt wel magie...kan niet vergelijken met andere merken, maar dit is top spul zeg...)

APC is goede tip (Bilthamber is mijn go-to) zodat de doeken nog redelijk te gebruiken zijn, alleen niet meer op lak. Ga nu naar de Aldi om te vragen "geef mij eens uw slechtste afwasmiddel" :D Maar het gaat om het glansmiddel dus, als ik het goed begrijp, dat zich toch zal willen "hechten" aan de lak, en dat willen we dus niet.

Bedankt voor de tips, dit gaat helpen. We maken er iets moois van!
 
De verpakking woog echt meer dan het onderdeel. Maar hij isser! Met één vinger op te tillen.

2019-11-07 17.32.02.jpg


Met flash:

2019-11-07 17.32.30.jpg


Is identiek aan de achterspoiler qua "tekening"/kleur. Ik denk dat ie mooi gaat worden, maar echt weten doe je dat pas als het er op zit. Lang gezocht naar een model dat a) past in de originele bumper van de 9 (past bvb niet op een 8 deze) en b) de auto niet lager maakt zodat je als een krab over stoeprandjes moet en c) ik geen orgaan moest voor verkopen. Zal het meten, maar ik denk dat er geen verschil op zit qua vrije hoogte. Geen 100% carbon, alleen de top en onderlaag.

Voor alle duidelijkheid: vervangt dus dit standaard onderdeel:
front lip 2.jpg


Voor de puristen: op de Ralliart modellen zit dit er standaard op. Ik vroeg nog aan Timmy of het niet beter was om dit ook in het rood te spuiten, maar hij vond van niet.
 
Ik krijg te veel "watje!" commentaar van vrienden, dus Wide-O gaat het ding zelf monteren vandaag. :scream: :D
Ze hebben wel gelijk, de bumper moet er zelfs af als je een lamp moet vervangen, dus het is er "voor gemaakt" zeg maar. Mits wat doeken en kussens kan dit zonder schade, eventueel zelfs binnen. Je kunt het niet vanonder uit doen, bumper moet eraf, en dan is het heel gemakkelijk. (jaja...)

Grootste gevaar is krassen op de lichten, dus even afplakken opzij. Verder zijn het 6 boutjes en wat clips.

Mocht het project hier plots stoppen weet je alvast waarom. :eyes:
 
OK, eerlijke poging gedaan. Had de bumper netjes los... helaas zit ie op mijn model ook vast aan een under-tray, en dat moet dus ook los. Niet moeilijk, maar je hebt wel een brug nodig om die 'plastic pluggen met schroef' erin er uit te prutsen zonder dat je je rug breekt. Wie heeft die in hemelsnaam uitgevonden...

Dus zal het morgenvroeg worden. Heb zowiezo toch wat tigerseal/Sikaflex nodig voor de zijkant om de lijnen precies te laten aansluiten. (zit altijd wel 1mm speling op natuurlijk, maar dat krijg je dus op die manier goed.

2019-11-08 12.32.43.jpg


2019-11-08 12.32.57.jpg


Nou ja, dan maar van de gelegenheid gebruik gemaakt om de motor schoon te maken (niet al te diepgaand, maar wel bijzonder hoe strak het nog allemaal te krijgen is. Geen foto van genomen).

Nu wachten tot de zon weg is voor de Korrosol, afspoelen, kleien, wassen met froggy...:expressionless:
 
  • Leuk
Reactions: Rednose en PA27506
Mental note: wachten tot Korrosol rood ziet op een rode auto... uhm. Enfin, er zat wel iets op, maar heel erg weinig. Toch 10 minuten laten werken vanwege de kou. Grondig gespoeld, en nog eens, en nog eens. Gedroogd (want daar was de zon weer) Tijd voor de klei.

Nu zag ik de View overigens wel perfect werken. Bijzonder. Verschil zijruiten voor/achter is enorm. Er blijven alleen heel minieme druppels over, maar ik neem aan dat dat normaal is (bijna "mist")?

Facebook werd helemaal gek van mijn vraag, en zat advies te geven om toch maar een extraatje uit te geven om échte Dreft te kopen. :D

Hoe warm is warm water? 60°C (maximum dat uit de kraan komt hier) Lijkt me te heet, zeker omdat het zo koud is buiten. 40°C niet beter?
 
Als je MF wilt wassen is het 40°C maximum. Om de auto te wassen? Dan koelt het snel af dus mag 60°C wel maar is wel te warm voor je handen ;)
 
  • Leuk
Reactions: Wide-O
Ja, genoeg om te verbranden zelfs. Voor de auto dus. Ik heb toch besloten het kleien/wassen morgenvroeg te doen, anders moet het snel snel en nog winkelen etc. en dat is niet goed. Ik verwacht ook niet dat er nog veel zal afkomen, dus even met beleid rondgaan (ondertussen kan de lip spoiler er op, warm wassen, drogen, klaar voor de correctie, en dan 2 rondjes Prep. Heel veel correctie zal er ook niet te doen zijn, maar goed, je moet er toch overheen. Primer, Prep versie 3, en dan coaten maar. Met 2 man op een hele zaterdag moet dat toch doenbaar zijn.

Deuren "DAPen" etc zal trouwens voor mij ook veel makkelijker zijn met de brug, ipv dubbelgevouwen. Heel handig:

evophotoshop.jpg


Moet wel oppassen dat ik niet door me assen zak als ik alle spullen die we nodig hebben meeneem. :eek:
 
Laatst bewerkt:
Misschien heb ik het verkeerd maar zitten de voorbanden niet op de verkeerde kant.
De sneeuwbanden zijn zo te zien richting gebonden en wijzen naar achteren.
 
  • Verbluft
Reactions: Wide-O