Ik dacht dat na het kleien nog een extra cleanerachtig product nodig was (al dan niet met korrel) alvorens met een glaze en wax/sealant aan de gang te gaan. Dus zolang ik niet handmatig de krassen in de lak kan poetsen hou ik me aan bevolen voor de welk middel dan ook (polish met korrel of fijn polijstmiddel.) Ja, ik ben een schijterd!
Klopt. Zoals je inmiddels wel begrepen zal hebben, kan je na het kleien een Paint Cleaner gebruiken of Polijsten. Om het nog wat moeilijker te maken, of juist makkelijker; Een Paint Cleaner is eigenlijk een Polijstmiddel zonder korrel.
We hebben in dit topic de mogelijkheden besproken voor deze stap. Na het kleien kan je dus een Paint Cleaner gebruiken om de lak chemisch te reinigen of de overtreffende stap; Polijsten. In jouw geval werk je handmatig en zou je kunnen gaan polijsten, maar dat is spieren kweken. Dus vielen we ''terug'' op een Paint Cleaner. Hiermee verwijder je dus geen krassen.
Na een Paint Cleaner konden je de lak gaan voeden met een Glaze. De natuurlijke olien van je lak zijn door levensduur, slijtage, Uv-straling, enzvoorts, verdwenen uit je lak. Met een Glaze voed je de lak weer met olien en word hij transparanter. Hierdoor kijk je, figuurlijk gezien, door een mooi schoon raam naar buiten.(Op je kleurverf)
Hierna bescherm je deze stappen met een wax/sealant/coating/pannenkoekbeslag.
* Wassen
* Kleien
* Paint Cleaner
* Glaze
* Bescherming
De All-in-One producten waar we over spraken, die doen de laatste 3 stappen in één keer! Dat is ook prima, maar je levert naar mijn opinie een beetje in op kwaliteit. Dat is ook weer prima, als je überhaupt niet zoveel kwaliteit zoekt en gewoon de auto wat netter wilt maken/houden.
Maar ik blijf een eigenwijze vrouw

En ik wil het toch proberen
Nothing more to say...
Jij bedoelt 'Monello Raffini Finale Finishing polish' ? Met een oranje en witte handpad. Dus eerst een rondje Finale met met oranje (plus afnemen) en daarna nog een rondje met witte handpad.
En die Raffini Mezzo zou ervoor komen volgens de webshop. Als ik dus nog van alles op de lak zie na de Finale.
Ik ga dit denk ik wel durven.

Dankjewel voor je reactie!!
Monello - Finale is een Finishing polijstmiddel. Dat houd dus in; FIJNE KORREL. Van de Monello-lijn is dit de meest fijne. (Finale - Mezzo - Veloce) Als de Finale écht helemaal niks doet, kan je opschalen naar een grovere. Doet het wel wat, kun je ook nog een keer polijsten. (Leuk he, met het handje

)
Mijn probleem is dat dit voor mij allemaal nieuw is en ik niet weet of ik het kan en ook leuk blijf vinden (vrouw, ik zeg het maar weer

) Dus een machine en veel losse producten die misschien werkeloos in de kast belanden is nog één stapje te ver. Vandaar dat verdoezelen een optie leek...
Logische gedachte, toch?
Als je, zoals je aangaf, weinig krassen/swirls ziet, dan zou ik het stappenplan lekker simpel houden. Zo kun je wat proberen en als je denkt ''Oooh, dit is best leuk, de auto word zo wel wat'' dan kun je misschien een keer wat verder gaan als je dat nodig of leuk lijkt.
* Wassen
* Kleien
* Paint Cleaner (Pro Polish op een handpadje)
* Glaze (Dark Hole op een handpadje - Collega van de White Diamond. Doet het nét wat beter op donkere lakken)
* Bescherming (Jouw eigen sealant of Collinite 845/476s/915)
of...
* Wassen
* Kleien
* Polijsten (Finale/Mezzo op een handpadje)-(Je verwijderd verwering, lichte krassen)
* Glaze (Dark Hole op een handpadje - Collega van de White Diamond. Doet het nét wat beter op donkere lakken)
* Bescherming (Jouw eigen sealant of Collinite 845/476s/915)
(Glaze word bij GOED machinaal polijsten eigenlijk overgeslagen. Met polijsten behaal je meer resultaat en zal een glaze weinig tot niks toevoegen. Bij NIET polijsten of handmatig polijsten kan het nog wel betekenis hebben)
Ikvind het tof om te zien dat je niet meteen je eerste bericht plaatst met ''Ik heb een auto, moet mooi worden, HOE DAN??''. Je hebt je al goed verdiept.
Je woont niet bij mij in de buurt, maar collega-detailers zijn altijd welkom om mij te bezoeken en wat te proberen.
Greetz