• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

How To Koplampen wetsanden, polijsten en beschermen

Ik begin toch ook nog wel eens regelmatig met 600, wat een tip zou kunnen zijn is dat er vervolg stap vaker langer duurt dan de stad er voor.

maar voor een eerste keer, prima resultaat!
 
  • Leuk
Reactions: RemonV
Ik wil de koplampen van mijn Volvo V60 polijsten. Aangezien nieuwe €1500 per stuk kosten is het de moeite waard om het eens te proberen. Het is jaren geleden dat ik mijn poetsspullen voor het laatst heb gebruikt, dus ga ik ervan uit dat het merendeel over de datum is.

De patiënt:

20240701_143119.jpg
Ik heb een DAP500 (uit 2011) die ik graag voor deze klus wil gebruiken. Vooralsnog heb ik het volgende lijstje samengesteld:
winkelwagen.png

De steunplaat is 70mm, terwijl de pads 75mm zijn, gaat dat goed? Volgens mij is de 75mm variant van de backingplate, die eerder in dit topic is genoemd, niet meer beschikbaar.

Welk polijstmiddel en welke bijbehorende pads kan ik het beste gebruiken als ik machinaal heb geschuurd met korrel 3000? Gezien ik de polijstmiddelen verder nauwelijks gebruik, is een kleinverpakking welkom om de kosten wat te drukken. Heeft iemand verder nog opmerkingen over dit lijstje?

Verder nog een praktische vraag:
Welke stand moet ik bij de dap500 gebruiken voor het schuren en polijsten?
 
Laatst bewerkt:
Ik zou eerder met de hand schuren dan de Rupes x pads gebruiken wanneer je niet zo vaak koplampen polijst dan heb je meer gevoel bij wat je aan het doen bent.
Na het schuren zou ik een compound gebruiken en daarna afschalen/finishen.
Zorg dat de lampen niet te warm worden bij het polijsten want kunststof kan de warmte slecht kwijt.
Gyeon trim is idd een goede optie om de lampen nadien te beschermen.
 
+1 voor handmatig nat schuren! Scheelt je geld ook. Gezien de schade lijk je uit de voeten te kunnen met één velletje 1000, 2000 en 3000. Afwerken zoals je normaal ook polijst: eerst een compound (hogere snelheid) dan een finish (lagere snelheid).

Schuur bij elke graad haaks op de vorige dus horizontaal-verticaal-horizontaal of verticaal-horizontaal-verticaal. Zo kun je per gradatie goed zien of je verfijning op orde is.
 
  • Leuk
Reactions: Ric325i
Schuren hoeft niet altijd. Had laatst een Mistubishi Outlander met een matte, gele waas over de koplampen. Die verrassend snel weer voor 95% netjes gekregen met paar hits Menzerna 400 op een 85mm paarse Scholl pad en een DA polisher.
 
  • Leuk
Reactions: RoCo
+1 voor handmatig nat schuren! Scheelt je geld ook. Gezien de schade lijk je uit de voeten te kunnen met één velletje 1000, 2000 en 3000. Afwerken zoals je normaal ook polijst: eerst een compound (hogere snelheid) dan een finish (lagere snelheid).

Schuur bij elke graad haaks op de vorige dus horizontaal-verticaal-horizontaal of verticaal-horizontaal-verticaal. Zo kun je per gradatie goed zien of je verfijning op orde is.
Bedankt voor alle tips, is dan bijvoorbeeld monello veloce (monello gele cutting pad) en daarna finale (polishing of finishingpad) een goede optie? Als een beginner is er echt teveel keur is middelen pads etc. :eek:
 
Laatst bewerkt:
Die Xpadjes kunnen er wel vlot doorheen gaan. Ik schuur liever met de hand, en dan de laatste stap met Xpadjes. En veel water. Veeel water.