• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Milde Apc

Vlo

Detailing trainee
22 jun 2019
12
45
Op dit moment heb ik "veel" producten en zou graag naar 1/2 producten gaan om goed onderhouden jonge auto's reinigen.
Aangezien veel producten een hoge ph hebben heb ik het idee dat ze allemaal vervangen kunnen worden door een apc.
Graag wil ik wel een milde en minst "giftige" omdat mn auto's niet zo vies zijn, op dit moment gebruik ik;

Leer Dodojuice supernatural cleaner en sealant
Muggen Chemical guys bug n tar
Bekleding Chemical guys Fabric cleaner ph neutral
Dashboard Dodojuice detailer basics of bling (ook voor de Racefiets) deze blijft zowizo
Als TFR en Sponningen Dodojuice Wipe out ( kan dit ook als pre wash voor de Racefiets?)
 
Voor het interieur te reinigen vind ik de kenotek interior cleaner erg fijn en goed werken. Een paar sprays op een licht vochtige microvezeldoek zijn voldoende om een geheel interieur goed te reinigen.

Voor het leer gebruik ik daarnaast een paar keer per jaar ook nog een “echte” leerreiniger.

De sponningen e.d.was ik zelf altijd gewoon mee tijdens het wassen van de auto.
 
  • Leuk
Reactions: NathanCelica
Ik denk niet dat omdat een product een hoge(re) pH-waarde heeft, dat je het dan kan vervangen met elk willekeurig ander product met hoge pH-waarde. ;) De manier waarop elk product werkt kan volkomen anders zijn.

Een APC is een all-round product (What's in a name) en zal in mijn opinie altijd nét wat minder goed/veilig/snel/duurzaam/etc. zijn ding kunnen doen dan een dedicated product.

Ik weet niet of je de opgesomde producten wilt gaan vervangen voor een APC (Zo lees ik het), want dan gaat die vlieger sowieso niet op.
 
Laatst bewerkt:
Bedankt voor de reacties, ik wou inderdaad wat minder producten hebben en vervangen voor bijvoorbeeld poorboys apc.

Moet je apc altijd na spoelen ook met 1:30 verdunning?

Welke van wat ik nu heb zou ik hiernaast nog nodig hebben?
 
De APC+D van Poorboys is nog wat sterker geconcentreerd en heeft een ontvettende werking. Ik gebruik deze ook graag, maar zorg er wel altijd voor dat ik het naloop met iets. (Wassen/detailer/ontvetter/spoelen/etc)

Moeten is dwang, maar dit soort spul laat altijd wel residu achter. Vrijwel alles laat residu achter. Persoonlijk loop ik het dus gewoon altijd nog even na, kleine moeite.


Leer Dodojuice supernatural cleaner en sealant
Muggen Chemical guys bug n tar
Bekleding Chemical guys Fabric cleaner ph neutral
Dashboard Dodojuice detailer basics of bling (ook voor de Racefiets) deze blijft zowizo
Als TFR en Sponningen Dodojuice Wipe out ( kan dit ook als pre wash voor de Racefiets?)
* Leer reinigen zou ik met een leerreiniger doen.
* APC als insectenreiniger is mij nooit echt goed bevallen. (*)
* Stoffen bekleding / matten met APC reinigen prima, maar een goedkopere bekledingreiniger zoals die van Valet Pro o.i.d. is toch wat veiliger, laat minder residu achter en ruikt fijner.
* APC als detailer zou ik zelf niet aan denken.
* APC gebruik ik liever niet als prewash. Wanneer ik het wel nodig vind, doe ik paneel voor paneel om het niet in te laten drogen of simpelweg te lang blootgesteld te laten aan het product. Dit geldt ook voor andere materialen. (Lading zouten en dergelijk)
 
Ik denk dat je de scheidingslijn tussen reinigen en behouden goed in het oog moet houden. Bilt Hamber Surfex is bijvoorbeeld een hele goede reiniger met een heel scala aan toepassingen, maar het blijft een reiniger. Daarna is het schoon, naakt, bloot, kwetsbaar....daar zijn specifieke producten dus voor in het leven geroepen, mild reinigen maar met behoudt of zelfs additionele bescherming.

Ik kan surfex prima gebruiken om de buitenkant te reinigen, maar de waxlaag gaat hier flink mee knokken en levert dus in. Wordt de auto schoon; zeker! Is hij daarna beter beschermd; absoluut niet. Doe ik dit met een spray & wipe dan krijg ik het ook schoon en hoeft mijn wax minder in te leveren.
 
  • Leuk
Reactions: Quantoxx
Mischien handig om wat duidelijkheid te scheppen ik heb een tas waar ongeveer 9 flessen in passen en wil daar in principe alles in hebben. Met uitzondering van dingen zoals iron remover en kunstof dressing wat ik niet zo vaak gebruik. Heb n paar foto’s gemaakt van wat ik nu heb.
A14A4DAA-E5DA-439D-A829-4A86F7B05A65.jpeg
DC6D9181-8A26-4A3C-A522-E68E7F45DAB0.jpeg
0AB5853F-160C-4A29-8BFE-2186B9F96040.jpeg
6EEAFDE7-67CC-4BD3-A82D-972543F79D93.jpeg
 
Laatst bewerkt:
Ik heb jou collectie gezien Maar heb zelf behoefte aan eenvoud. Kan ik ook mn kunstof/dashboard schoonmaken met die dodo leer reiniger?
 
Laatst bewerkt:
Ik zit nu te denken aan;

1 BTBM shampoo
2 Sour power shampoo met wax
3 Dodo Detailer
4 Future armor of Poorboys EXP
5 Dodo glas reiniger
6 Bekleding CG of Poorboys fabric
7 Leer reiniger mild die ook voor de rest van de harde kunstoffen kan (kenotek interior?)
8 Bug spray
9 Poorboys ssr1 / Cg slick finish voor opfrissen met de hand

En dan thuis;
Iron x
Kunstof dressing
Luchtje voor in de auto
 
Shampoo en Shampoo + wax, terwijl je al een spray-bescherming beschikbaar hebt. (Future Armor/BoB Detailer) (1 fles)
- Dit kan al één flesje minder worden. Alleen een pure shampoo.

Future Armor of EX-P, dit zijn twee verschillende type producten. (2 flessen)
Spraysealant is een kwestie van op je doek spuiten en de auto nalopen, een sealant vraagt om een schone lak en breng je secuurder aan + nodige curetijd.
* EX-P kan je als basislaag aanbrengen en onderhouden met de spraysealant.

Glasreiniger - Clearly Menthol. (1 fles)
Ramen reinigen met APC is mogelijk, maar een glasreiniger werkt gewoon beter. (Rubbers en andere naastgelegen materialen vinden dat ook leuker, mocht je knoeien, uitschieten, o.i.d)

Stoffen bekledingreiniger. (1 fles)
Dit zal een fles worden die je niet vaak zal gebruiken. Hiervoor zou je dan eventueel wél APC+D voor kunnen gebruiken als je handmatig wat wilt reinigen. (In de extractor wil het nog wel eens teveel gaan schuimen)

Ongelakt kunststof reinigen met lederreiniger. (1 fles)
''Leer reiniger mild die ook voor de rest van de harde kunstoffen kan'' ... Dit raakt kant noch wal, natuurlijk. :p Als je dan een reinigend product wilt, dan zou ik iets nemen in de richting van een interior cleaner zoals bijv. die van Nanolex. Reinigt wat beter dan een detailingspray, maar is ook weer mild genoeg. Leder goed reinigen doe je met een specifieke reiniger en vervolgens weer voeden.

Insectenverwijderaar. (1 fles)
Ik gebruik het zelden, dus kan er eigenlijk niet veel over zeggen. Wel weet ik dat áls ik de lak vol zie zitten met insectenlijkjes, dat ik warm water pak en/of een insect-remover. APC+D wil ik niet lang op de lak laten intrekken en intrekken is juist nodig bij dit soort dingen.


En dan thuis;
Iron x
Kunstof dressing
Luchtje voor in de auto

Begrijp ik nu dan goed dat je de eerstgenoemde dingen in één tas wilt zodat je alles bij de hand hebt in de auto o.i.d. en dan de andere dingen thuis wilt houden?

Lijkt mij dat je een de-ironizer, dressing en air refreshner ook nodig hebt.


Anyways... Tot nu toe maar weinig dingen die je kan ''vervangen'' voor alleen een APC+D. ;)
 
Bedankt voor de hulp :) ik begrijp dat apc hier niet de oplossing gaat worden.
De wax shampoo is voor de winter en de gezinswagen als ik geen tijd heb (cx5 lees groot = veel werk)

Blijft die Future Armor dan veel langer zitten? (hoelang die EXP?)

Bekleding ga ik doen met de Poorboys Upholstry zodra die CG op is.

Er moet dus een interieur reiniger komen en me Dodo Juice leer cleaner en sealant houden, anders wordt het een zooitje ;)
Moet ik altijd die sealant gebruiken na het reinigen?

Idd neem ik mn spullen regelmatig mee, en ik dacht dat aangezien je de de-ironizer,etc maar 2x per jaar nodig heb dat net zo goed thuis kan hebben staan naast mn 5liter Autoglym screenwash.

Super van jullie hulp, ik ben al veel wijzer geworden.
 
Ik verwacht dat de EX-P langer blijft werken, vandaar dat je de Future Armor gebruikt als onderhoudsmiddel.

Als je het leer afneemt met een doekje en interior cleaner, dan reinig je oppervlakkig en zal voeden/beschermen niet snel aan de orde zijn.. Met een leerreiniger ga je met de borstel aan de gang en dus veel ''intensiever'' waardoor je nadien sowieso weer wat voedends/beschermend wilt aanbrengen.

Neem je de spullen mee naar een wasbox o.i.d?

Als ik spullen mee moet nemen om ergens te gaan autowassen, dan trek ik mijn poetskar uit elkaar (Numatic kar met bakken en dergelijke, HD erin, etc) en neem het zó mee of ik doe de flessen allemaal in één tas als ik het compact wil houden. Eén grote tas, zoals de...


MCDB02-5.jpg


Of een grotere...


MBDDB01-5.jpg


Passen een hoop flessen in (700ml Monello-sprayflessen), klei, dressings, borstels/kwasten, (droog)doeken in de klep, etc. Merendeels van de flessen op de volgende foto kan je er in kwijt. (Sprayflessen achterop tafel; Insectremover / APC+D mixjes / trim-dressing / bandendressing / glijmiddel / Wetcoat / IPA / de-ironizer / Spray&Wipe detailingspray / glasreiniger / interieur-dressing)

Glijmiddel + klei zou je achterwege kunnen laten, net als IPA, Wetcoat en maar 1 APC+D mix. De-ironizer gebruik ik wat vaker dan 2x per jaar, dus die zit standaard bij de was-spullen. ;)

20200221_171412.jpg